Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.626.2022.2.AA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.626.2022.2.AA

Temat interpretacji

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 12 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 12 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 września 2022 r. (wpływ 15 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 1 grudnia 2017 r. pod firmą (…).

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 poz. 1426 ze zm., dalej zwana „ustawa o PIT”), a wybrana przez Niego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Niego działalności w formie podatku zryczałtowanego, jak również ustalenia właściwej dla Niego stawki podatku.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy następujące usługi, które zostały opisane w sposób następujący:

-prowadzenie prac administracyjnych oraz utrzymaniowych, zapewniając ciągłość działania aplikacji;

-praca w aplikacji (…), konfiguracja systemu;

-wprowadzanie zmian niewymagających programowania;

-obsługa zgłoszeń, naprawa błędów w konfiguracji lub poprawianie danych w bazie;

-tworzenie dokumentacji systemowych, opisywanie działania funkcjonalności.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydaną dnia (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.03.1 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi” oraz PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Kopia powyżej wskazanej opinii o sygn.: (…) została załączona do niniejszego pisma.

Wnioskodawca jako formę swojego opodatkowania przyjął zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, a swój przychód zamierza opodatkować 12% stawką podatkową wobec przychodów uzyskiwanych z usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.03.1 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi”, natomiast powziął wątpliwość, czy może stosować stawkę 8,5% dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, dlatego wystąpił z niniejszym wnioskiem.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Czy w roku poprzedzającym rok podatkowy (tj. w 2021 r.) uzyskał Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?

Wnioskodawca oznajmia, że w roku poprzedzającym (tj. w 2021 r.), uzyskał przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Czy świadczone przez Pana usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są/będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

-     jakie konkretnie czynności/zadania Pan wykonuje/będzie wykonywać w ramach świadczonych usług, prosimy szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem; prosimy ustosunkować się do każdej z przedstawionych we wniosku usług, tj.: – prowadzenie prac administracyjnych oraz utrzymaniowych, zapewniając ciągłość działania aplikacji – praca w aplikacji (…); konfiguracja systemu –wprowadzanie zmian niewymagających programowania; – obsługa zgłoszeń, naprawa błędów w konfiguracji lub poprawianie danych w bazie; – tworzenie dokumentacji systemowych, opisywanie działania funkcjonalności?

Jak wskazano w opisie sprawy Wnioskodawca będzie świadczył następujące usługi:

-prowadzenie prac administracyjnych oraz utrzymaniowych, zapewniając ciągłość działania aplikacji – praca w aplikacji (…);

-konfiguracja systemu – wprowadzanie zmian niewymagających programowania;

-obsługa zgłoszeń, naprawa błędów w konfiguracji lub poprawianie danych w bazie;

-tworzenie dokumentacji systemowych, opisywanie działania funkcjonalności.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że precyzyjnie i wyczerpująco opisał usługi, jakie świadczy w ramach działalności gospodarczej zarówno we wniosku, jak i w niniejszym uzupełnieniu. Co więcej, Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, pod jakim PKWiU (zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego) mieszczą się usługi, które świadczy i dołączył kopię opinii z GUS. Przy tym Wnioskodawca oczekuje od Organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem to, czy działalność opisana powyżej związana jest z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), leży w gestii Organu. Organ na podstawie opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę powinien ocenić, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach opisanej powyżej działalności gospodarczej związane są z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), stwierdzając, czy jest możliwość czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro Wnioskodawca oczekuje interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%, Organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu świadczonych usług, czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), to w gestii Organu jest ocenienie, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę wpisują się w te usługi.

Potwierdza to m.in. wyrok NSA I FSK 2364/19 z dnia 31 marca 2021 r. czy też NSA II FSK 1049/21 z dnia 23 listopada 2021 r.

Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d., ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(…) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej. (…)”. W wyroku NSA II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(…) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy (…)”.

Potwierdza to również interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 stycznia 2022 roku sygn. 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG, w której to tamtejszy Wnioskodawca nie musiał deklarować w stanie faktycznym wniosku, czy jego czynności sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). W związku z tym Wnioskodawca uważa, iż nie musi deklarować, czy wskazane przez Niego usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

prowadzenie prac administracyjnych oraz utrzymaniowych, zapewniając ciągłość działania aplikacji (…);

Wnioskodawca jest zobowiązany być na bieżąco z globalnymi aktualizacjami wprowadzanymi przez (…), to znaczy – jakie globalne zmiany są wprowadzane przez (…) i jakie zmiany musi poczynić zespół na instancji (…) wydzielonej dla naszego klienta, aby kod, który mamy aktualnie na środowisku produkcyjnym, pozostał kompatybilny w systemie.

Dokumentowanie nadchodzących globalnych aktualizacji (…) + mniejszych zmian i tzw. hot (…) (napraw błędów). Przekazywanie dokumentacji do zespołu deweloperskiego zawierającą informacje o tym, co należy zmienić w kodzie systemu klienta, aby był on przygotowany na nadchodzące zmiany.

Dodatkowo Wnioskodawca dba o ważność licencji oprogramowania i dostępną ilość licencji na użytkowników (…). Monitoruje ilość licencji, zgłasza zapotrzebowanie na nowe zarządowi klienta, jeżeli zaczyna ich brakować. Ewentualnie zwalnia licencje niepotrzebnie przypisane użytkownikom.

Monitoruje zachowanie użytkowników w systemie w celu dbania o jego bezpieczeństwo – sprawdzanie logów systemowych (zapisanych akcji użytkowników).

Raportowanie o stanie systemu i jakości danych, ilości użytkowników i licencji, zgłoszeniach.

Raporty tworzone są za pomocą narzędzia dedykowanego w (…) i wysyłane mailowo lub udostępniane na wspólnym dysku odpowiednim osobom.

konfiguracja systemu – wprowadzanie zmian niewymagających programowania

Konfigurowanie systemu polega na wprowadzaniu zmian, wykorzystując deklaratywne narzędzia konfiguracyjne. Wnioskodawca porusza się w systemie w celu znalezienia odpowiedniej opcji, której nadaje wymagane parametry, aby działała ona tak, żeby spełniała określone wcześniej warunki. Zmiany dotyczą między innymi zmieniania widoku dla użytkowników, nadawania użytkownikom odpowiednich praw zgodnie z ich rolą w organizacji, ustawiania warunków walidacji wprowadzanych danych, w prosty sposób rozszerzanie bazy danych o nowe obiekty i ich atrybuty. Efektem wprowadzanych zmian jest sprawienie, aby system działał tak, jak zażyczy sobie tego klient zgodnie z najlepszymi standardami.

obsługa zgłoszeń, naprawa błędów w konfiguracji lub poprawianie danych w bazie

Obsługa zgłoszeń polega na przyjmowaniu i rozwiązywaniu zgłaszanych incydentów lub próśb o zmianę. W osobnym, dedykowanym do przetwarzania zgłoszeń systemie (…) otrzymuje tzw. (…) lub incydenty.

(…) są prośbami o wprowadzenie zmian w konfiguracji. Obejmują one opisane w punkcie – akcje.

Incydenty są zgłoszeniami opisującymi, że jakaś funkcjonalność wcześniej działała, a teraz przestała działać. Takie incydenty odnoszą się do ww. – ustawień konfiguracyjnych. Często zdarza się, że osobnie pracujące (niepowiązane z zespołem) wprowadzają nowe wersje kodu.

Taki kod zmienia sposób działania całego systemu, więc co za tym idzie, może powodować niezamierzone efekty w działaniu konfiguracji. W takich wypadkach trzeba przeanalizować konfigurację ponownie w celu określenia, co jest problemem i rozwiązać ten problem poprzez wprowadzenie stosownych zmian w narzędziu konfiguracyjnym, tj. zmiana w widoku użytkownika lub zmodyfikowanie praw, jakie użytkownicy posiadają.

Poprawianie danych w bazie. Wykonywane najczęściej na podstawie incydentu, gdzie np. w wyniku niepoprawnego działaniu kodu system niepoprawnie nadawał wartości polom na obiekcie – dla przykładu: w systemie istnieje taki obiekt jak Produkt, Produkt został sprzedany, ale system zapisał niepoprawną datę sprzedaży niż było w rzeczywistości – poprawienie danych w bazie polega na sprawdzeniu, ile rekordów ma niepoprawną datę i poprawieniu jej zgodnie z wytycznymi. Zmiany w danych Wnioskodawca procesuje też na podstawie tzw. prośby o zmianę. Przykład: Dostawca mojego klienta zmienił adres siedziby firmy i klient chce zaktualizować konto dostawcy o nowy adres jego siedziby. Zmiana polega na odszukaniu wskazanego dostawcy w systemie i modyfikacji wartości odkreślonego pola, w tym wypadku pola adres.

 tworzenie dokumentacji systemowych, opisywanie działania funkcjonalności

Każda funkcjonalność powinna mieć określone warunki poprawnego działania. Jeżeli dana funkcjonalność zmieniła się i wymaga przekonfigurowania jej w systemie, Wnioskodawca odpowiada za utworzenie/zmienienie dokumentacji mówiącej o tym, jak tą funkcjonalność konfigurować.

W organizacji obsługuje się wielu użytkowników, których konfiguracja różni się w zależności od roli (manager, lider zespołu, pracownik produkcji, księgowa). Aby wiedzieć, jakie dokładnie dostępy ma posiadać dany użytkownik, zawsze konfiguruje się go na podstawie dokumentacji.

Wnioskodawca dba o to, aby ta dokumentacja była aktualna.

Innym przykładem dokumentacji, jaką Wnioskodawca tworzy, jest opisywanie, jak działają inne konfiguracje, jak np. walidacja wprowadzanych danych. Chcąc dać użytkownikowi możliwość wprowadzenia tylko określonych danych do systemu, używa się walidacji. W dokumentacji Wnioskodawca opisuje wzór, wg którego ma działać dana walidacja.

Jeżeli Wnioskodawca rozszerza bazę danych o kolejne obiekty, pola, warunki, wszystko to opisuje w dokumentacji. W efekcie prowadzenie aktualnych dokumentacji systemowych sprawia, że każda aktualnie zatrudniona lub nowo dołączająca osoba wie, jak skonfigurowany jest system i rozumie jego działanie.

Przyporządkował Pan każdą z ww. usług odpowiednio do usług świadczonych przez Pana pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 oraz pod symbolem PKWiU 62.03.1?

Przyporządkowaniem usług zajął się już Główny Urząd Statystyczny, który zgodnie z wydanym pismem z dnia 21.06.2022 r. pogrupował je następująco:

a)PKWiU 62.03.1 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi”:

-prowadzenie prac administracyjnych oraz utrzymaniowych, zapewniając ciągłość działania aplikacji, praca w aplikacji (…);

b)PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”:

-konfiguracja systemu – wprowadzanie zmian niewymagających programowania;

-obsługa zgłoszeń, naprawa błędów w konfiguracji lub poprawianie danych w bazie;

-tworzenie dokumentacji systemowych, opisywanie działania funkcjonalności.

Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Nie, w działalności Wnioskodawcy nie będą miały wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.).

Pytanie

Czy usługi wskazane w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 1905 z późn. zm., dalej „u.z.p.d.”) – 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z treści art. 4 ust. 1 pkt u.z.p.d. wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 u.z.p.d.: opłacania podatku w formie karty podatkowej; korzystania przez podatnika z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; osiągania przez podatnika w całości lub w części przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; wytwarzania przez podatnika wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; wykonywania przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach (art. 8 ust. 1); świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy na zasadach określonych w art. 8 ust. 2, jak również w przypadku uzyskania przychodów określonych w art. 8 ust. 1 pkt 3 i 4. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki. Ponadto podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez Niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d.). Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” oraz 62.03.1 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi”.

Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d. Zgodnie z brzmieniem przepisu ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-    15% dla firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2m);

-    12% dla przychodów związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b;

-    8,5% dla przychodów z działalności usługowej – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, iż symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże przy symbolu PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d. ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tj. usług, których Wnioskodawca nie świadczy.

Mając na uwadze powyżej przedstawioną analizę przepisów, należy uznać, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod PKWiU 62.02.30.0 oraz 62.03.1 powinny być analogicznie opodatkowane 8,5% oraz 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Powyższe stanowisko wynika z uzupełnienia wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych  w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki nie występują.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania przyjął Pan zryczałtowany podatek dochodowy. Wskazał Pan, że w ramach tej działalności:

a)  prowadzi Pan prace administracyjne oraz utrzymaniowe, zapewniając ciągłość działania aplikacji, praca w aplikacji (…), które są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.03.1 – Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz

b)  świadczy Pan usługi:

·       konfiguracji systemu – wprowadzania zmian niewymagających programowania;

·       obsługi zgłoszeń, naprawy błędów w konfiguracji lub poprawiania danych w bazie;

·       tworzenia dokumentacji systemowych, opisywania działania funkcjonalności,

-które są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Z opisu sprawy wynika, że czynności, które Pan wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Podał Pan również, że w roku w 2021 r. uzyskał Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz wniosku stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, jako że nie są one związane  z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.03.1 związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi należy opodatkować 12% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy.

Reasumując – przychód osiągany z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a przychód osiągany przez Pana z tytułu usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.03.1, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu 12% stawki ryczałtu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazuję, że powołane przez Pana orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że – moim zdaniem – tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).