Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.513.2022.2.AWO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.513.2022.2.AWO

Temat interpretacji

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 15 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lipca 2022 r. (wpływ 27 lipca 2022 r.).

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan J. T., ul. (…), A., NIP: (…),

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan R. K., ul. (…), B., NIP: (…).

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowani są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność jako wspólnicy spółki cywilnej od 2005 r. Przedmiotem działalności gospodarczej Zainteresowanych prowadzonej w formie spółki jest sprzedaż drewna. Suma przychodów uzyskanych przez Zainteresowanych wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła w zeszłym roku kwoty 2.000.000 euro.

Zainteresowani:

nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej,

nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego,

nie osiągają przychodu z prowadzenia aptek, obrotu wartościami dewizowymi,

nie prowadzą działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów

mechanicznych,

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Zainteresowani nabywają drewno okrągłe w Nadleśnictwach. Nadleśnictwo sprzedaje drewno w różnych długościach – przykładowo: 4 metry, 6 metrów, 12 metrów itd.

Po zakupie mają miejsce dwie sytuacje:

drewno jest bezpośrednio odsprzedawane dalej,

drewno o długości, np. 12 m lub 6 m, jest przecinane na krótsze długości, np. (odpowiednio): 4 m lub 3 m - po przecięciu jest odsprzedawane dalej.

Przecięcie drewna podyktowane jest:

a)względami transportowymi – przewoźnicy, którzy dokonują transportu drewna, dysponują zróżnicowanym taborem pojazdów. W efekcie część pojazdów nie może przewieźć drewna powyżej określonej długości (pojazd ma zbyt krótką przestrzeń ładunkową).

b)wymaganiami klienta, który wskazuje jakiej długości drewno jest w stanie przyjąć.

Zainteresowani – mając wiedzę, że Ich kontrahent kupuje drewno o długości, np. 6 m, 4 m, czy 3 m – przywożąc drewno z lasu na plac, tną je na określone długości i składują na placu. Tak przygotowane drewno dostarczają do kontrahenta. Oprócz przecięcia drewna nie jest ono poddawane jakimkolwiek innym procesom. Nie jest – przykładowo - przetwarzane na deski, belki, łaty etc., nie jest okorowywane, suszone, impregnowane.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo natomiast, że:

1)Działalność gospodarcza Zainteresowanych, której dotyczy wniosek o interpretację indywidualną, jest sklasyfikowana pod następującym symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU): 46.73.11.0 Sprzedaż hurtowa drewna nieobrobionego.

2)Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Zainteresowani złożą właściwym Naczelnikom Urzędów Skarbowych oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w terminie wynikającym z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ze skutkiem od 1 stycznia 2023 r.

3)Długość sprzedawanego drewna określana jest przez dane Nadleśnictwo. Część Nadleśnictw wyraziła zgodę oraz chęć współpracy i przygotowuje drewno w długościach wskazanych przez Zainteresowanych, jednak nie wszystkie Nadleśnictwa zgodziły się na taką współpracę; w takim przypadku Zainteresowani są zmuszeni odbierać drewno w przygotowanych przez Nadleśnictwo wymiarach, z czego wynika konieczność przecinania drewna, o którym mowa we wniosku. Innymi słowy, czasem, ale nie zawsze, możliwe jest indywidulane określenie długości i zakup od Nadleśnictwa drewna okrągłego w wybranych/indywidulanie podanych przez kupującego długościach.

Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na następujące pytanie:

czy podane wymiary drewna (ich długości) są narzucone odgórnie przez Nadleśnictwo, tzn. drewno okrągłe jest sprzedawane przez Nadleśnictwo tylko w tych wymiarach (podanych przez Pana długościach: 4, 6, 12 (itd.) metrów), czy też możliwe jest indywidulane określenie długości i zakup od Nadleśnictwa drewna okrągłego w wybranych/indywidulanie podanych przez kupującego długościach?

4)Zainteresowani sprzedają zakupione drewno jako „drewno okrągłe”, różniące się jedynie długością - w porównaniu do drewna nabytego przez Zainteresowanych od nadleśnictwa.

Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na następujące pytania:

czy w opisanym niżej przypadku:

Po zakupie mają miejsce dwie sytuacje:

(…),

drewno o długości np. 12m lub 6m jest przecinane na krótsze długości, np. odpowiednio: 4m lub 3m - po przecięciu jest odsprzedawane dalej.

A.sprzedają Państwo zakupione drewno jako: „drewno okrągłe”?

B.sprzedają Państwo zakupione drewno jako „drewno okrągłe”, różniące się jedynie długością - w porównaniu do drewna nabytego przez Państwa od Nadleśnictwa?

5)Tak, wskazując w pytaniu na „sprzedaż pociętego drewna” Zainteresowani mają na myśli sprzedaż przyciętego drewna - stosownie do opisanego we wniosku przypadku „przycinania na krótsze długości” (sprzedaż drewna okrągłego jedynie o zmienionej długości drewna w stosunku do długości przywiezionej z nadleśnictwa).

Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na następujące pytanie:

czy wskazując w pytaniu na „sprzedaż pociętego drewna” mają Państwo na myśli sprzedaż przyciętego drewna – stosownie do opisanego we wniosku przypadku „przycinania na krótsze długości”?

6)Prostują Państwo poniższy fragment stanowiska:

Było: Drewno jako towar nie wymaga opakowania do przewozu, zatem przycięcie danej sztuki drewna można przyrównać najwyżej co do czynności konfekcjonowania drewna - przy czym nie jest to nawet przycięcie na potrzeby konsumenta końcowego - a jedynie na potrzeby transportu.

Powinno być: Drewno jako towar nie wymaga opakowania do przewozu, zatem przycięcie danej sztuki drewna można przyrównać najwyżej co do czynności konfekcjonowania drewna - jest to przycięcie na potrzeby transportu, ewentualnie przycięcie zgodne z wymaganiami dalszego nabywcy (klienta Zainteresowanych).

Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na następujące pytanie:

jak należy rozumieć wskazanie zawarte w Państwa stanowisku w sprawie, że:

Drewno jako towar nie wymaga opakowania do przewozu, zatem przycięcie danej sztuki drewna można przyrównać najwyżej co do czynności konfekcjonowania drewna – przy czym nie jest to nawet przycięcie na potrzeby konsumenta końcowego – a jedynie na potrzeby transportu.

wobec zawartego we wniosku wskazania, że:

Przecięcie drewna podyktowane jest:

a.względami transportowymi – przewoźnicy, którzy dokonują transportu drewna, dysponują zróżnicowanym taborem pojazdów. W efekcie część pojazdów nie może przewieźć drewna powyżej określonej długości (pojazd ma zbyt krótką przestrzeń ładunkową).

b.wymaganiami klienta, który wskazuje jakiej długości drewno jest w stanie przyjąć.

Zainteresowani – mając wiedzę, że ich kontrahent kupuje drewno o długości np. 6m, 4m czy 3m – przywożąc drewno z lasu na plac, tną je na określone długości i składują na placu. Tak przygotowane drewno dostarczają do kontrahenta.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Zainteresowani będą mogli opodatkować przychód ze sprzedaży pociętego drewna ‑ w opisanych wyżej okolicznościach - zryczałtowanym podatkiem dochodowym (w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) według stawki 3% po skutecznym wyborze tej formy opodatkowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem są Państwo uprawnieni do stosowania stawki 3% do przychodów ze sprzedaży pociętego drewna [przypis tutejszego organu: w uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo to zdanie w następujący sposób: „W ocenie Zainteresowanych, będą mogli opodatkować przychód ze sprzedaży pociętego drewna - w opisanych wyżej okolicznościach - zryczałtowanym podatkiem dochodowym (w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) według stawki 3% po skutecznym wyborze tej formy opodatkowania”].

Uważają Państwo, że Państwa działalność stanowi sprzedaż towarów w stanie nieprzetworzonym, a przycięcie drewna stanowi co najwyżej formę konfekcjonowania na potrzeby transportu.

Podali Państwo, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 wyżej wskazanej ustawy, przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 wskazanej ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Artykuł 4 ust. 1 pkt 5 lit. a cytowanej ustawy precyzuje termin „towary handlowe”, zgodnie z którym: Towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Podkreślili Państwo również, że drewno jest rzeczą określoną jedynie co do gatunku – zgodnie z art. 605 k.c. W Państwa opinii, przycięcie nie powoduje, że dana sztuka drewna staje się rzeczą określoną co do tożsamości. Granica przetworzenia wyrobu została zawarta w przepisie art. 4 ust. 1 pkt 4 wyżej wskazanej ustawy, który stanowi, że działalność prowadząca do powstania nowego wyrobu jest działalnością wytwórczą, a nie handlową. Nie każdy proces związany z zakupionymi towarami lub wyrobami, prowadzący do ich drobnych zmian (np. rozlanie do puszek), z punktu widzenia nabywcy, traktowany jest jako działalność wytwórcza. Dopiero nadanie wyrobom i towarom cech nowego wyrobu, w rozumieniu wyżej cytowanej ustawy, odróżnia działalność handlową od działalności wytwórczej. Przetworzenie wyrobu, które nie prowadzi do powstania nowego wyrobu, nie wpływa na zmianę kwalifikacji działalności z handlowej na wytwórczą.

Nie może bowiem mieć miejsca sytuacja, w której określona działalność jest zarówno działalnością handlową jak i wytwórczą.

Wskazali Państwo, działalność handlowa polega na sprzedaży (zbyciu) towarów uprzednio nabytych. W ramach działalności handlowej nie mogą być zbywane (sprzedawane) towary własnej produkcji. Towar nabyty to taki, który został uzyskany w sposób pochodny – od innego podmiotu. Istotne jest to, aby sprzedawany towar nie został przez podatnika nabyty w sposób pierwotny np. przez jego wytworzenie bądź wyodrębnienie z otaczającego środowiska (np. kopaliny).

Podkreślili Państwo, że warto także przytoczyć stanowisko, które wskazuje, że konfekcjonowanie towaru nie zmienia handlowego charakteru działalności – Wykonywanie przez Wnioskodawcę czynności konfekcjonowania, tj. rozlewu zakupionych wcześniej suplementów diety do mniejszych opakowań, bez ingerencji w fizyczne cechy towarów zmieniających ich właściwości, nie może być uznane za przetworzenie (interpretacja Dyrektora KIS z 3 lipca 2019 r. znak 0115‑KDIT3.4011.228.2019.1.MPŁ).

Podali Państwo, że nie dokonują Państwo zmian właściwości, ani cech towaru – drewno nie jest poddawane obróbce (nie jest przykładowo przetwarzane na deski, belki, łaty etc.), nie jest okorowywane, suszone, impregnowane.

Tym samym, w Państwa ocenie, Państwa działalność nie doprowadza, ani do powstania nowego/przetworzonego towaru – jest to dalej ta sama sztuka drewna – przycięta jedynie do długości umożliwiającej transport daną jednostką przewozową – ani też do zmiany właściwości zakupionego towaru. Drewno jako towar nie wymaga opakowania do przewozu, zatem przycięcie danej sztuki drewna można przyrównać najwyżej co do czynności konfekcjonowania drewna – przy czym nie jest to nawet przycięcie na potrzeby konsumenta końcowego – a jedynie na potrzeby transportu [przypis tutejszego organu: w uzupełnieniu wniosku sprostowali Państwo to zdanie w następujący sposób: „Drewno jako towar nie wymaga opakowania do przewozu, zatem przycięcie danej sztuki drewna można przyrównać najwyżej co do czynności konfekcjonowania drewna - jest to przycięcie na potrzeby transportu, ewentualnie przycięcie zgodne z wymaganiami dalszego nabywcy (klienta Zainteresowanych)”].

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zasady działania spółek cywilnych regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.). Zgodnie z art. 860 § 1 wskazanej ustawy:

przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów.

W myśl art. 5a pkt 26 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Zgodnie z treścią tego artykułu (art. 5a pkt 28 cytowanej wyżej ustawy):

ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Za spółkę niebędącą osobą prawną należy zatem uznać m.in. spółkę cywilną. W przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest spółka, tylko poszczególni wspólnicy.

Artykuł 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zaznaczyć również należy, że na podstawie art. 12 ust. 5 omawianej ustawy:

Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Na podstawie art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 przywołanej ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl tego przepisu (art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne):

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5%-

przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1‑4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a),

- 5,5%-

przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) tej ustawy),

- 3,0%-

przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) tej ustawy).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenia oznaczają:

1)działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

3)działalność usługowa w zakresie handlu - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników;

4)działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika;

5)towary - towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że:

a)towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie precyzuje znaczenia pojęcia „w stanie nieprzetworzonym”, zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. Według Słownika języka polskiego PWN (Warszawa 2002) „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę, przekształcać, przeobrażać”.

Przyjąć zatem należy, że definicja zawarta w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 tej ustawy dotyczy sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym, bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu.

Jednocześnie możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Z treści wniosku, tj. informacji podanych przez Państwa wynika m.in., że

wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego,

przedmiotem Państwa działalności gospodarczej - prowadzonej w formie spółki cywilnej - jest sprzedaż drewna,

działalność sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU: 46.73.11.0 Sprzedaż hurtowa drewna nieobrobionego,

nabywają Państwo drewno okrągłe w Nadleśnictwach,

długość sprzedawanego drewna określana jest przez dane Nadleśnictwo. Część Nadleśnictw przygotowuje drewno w długościach wskazanych przez Państwa, jednak nie wszystkie Nadleśnictwa zgodziły się na taką współpracę; w takim przypadku są Państwo zmuszeni odbierać drewno w przygotowanych przez Nadleśnictwo wymiarach, z czego wynika konieczność przecinania drewna (innymi słowy, czasem, ale nie zawsze, możliwe jest indywidulane określenie długości i zakup od Nadleśnictwa drewna okrągłego w wybranych/indywidulanie podanych przez kupującego długościach),

sprzedają Państwo zakupione drewno jako „drewno okrągłe”, różniące się jedynie długością - w porównaniu do drewna nabytego przez Państwa od Nadleśnictwa,

drewno oprócz przecięcia drewna nie jest poddawane jakimkolwiek innym procesom. Nie jest – przykładowo - przetwarzane na deski, belki, łaty etc., nie jest okorowywane, suszone, impregnowane,

wskazując w pytaniu na „sprzedaż pociętego drewna” mają Państwo na myśli sprzedaż przyciętego drewna - stosownie do opisanego we wniosku przypadku „przycinania na krótsze długości” (sprzedaż drewna okrągłego jedynie o zmienionej długości drewna w stosunku do długości przywiezionej z nadleśnictwa).

Zatem, skoro nie podejmują Państwo czynności, w wyniku których dojdzie do przetworzenia zakupionego drewna (zgodnie z Państwa wskazaniami: nabywają Państwo drewno okrągłe w Nadleśnictwach i sprzedają Państwo zakupione drewno jako „drewno okrągłe”, różniące się jedynie długością - w porównaniu do drewna nabytego przez Państwa od Nadleśnictwa) to prowadzona przez Państwa działalność spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności usługowej w zakresie handlu.

W konsekwencji, do wyliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od uzyskanego przychodu z opisanej sprzedaży drewna („sprzedaż drewna okrągłego jedynie o zmienionej długości drewna w stosunku do długości przywiezionej z nadleśnictwa”) mogą Państwo zastosować 3% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej jesteśmy związani wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Państwa oraz Państwa stanowiskiem w sprawie, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na Podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi On dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawione we wniosku okoliczności różnić się będą od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Odnosząc się natomiast do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan J. T. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).