Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.137.2022.2.MR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.137.2022.2.MR

Temat interpretacji

Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 3 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 marca 2022 r. (data wpływu 23 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Do końca roku 2021 r. opłacał podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadzie opisanej w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm., dalej: updof).

W roku 2022 podatnik złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika w wymaganym przepisami terminie.

Wnioskodawca świadczy usługi dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: biuro rozliczeń, biuro rozliczeń kontraktów), która zajmuje się obsługą administracyjną i finansową podmiotów leczniczych i indywidualnych praktyk lekarskich, lekarsko-dentystycznych, pielęgniarskich i fizjoterapeutycznych.

Wnioskodawca na zlecenie spółki (biura rozliczeń kontraktów) zamierza świadczyć dwie grupy usług opisane w zdarzeniach przyszłych 1 i 2. Ponadto Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi opisane w zdarzeniu przyszłym 2 także innym kontrahentom.

Zdarzenie przyszłe 1)

Usługi przygotowania dokumentów na potrzeby prowadzenia biura rozliczeń podmiotów leczniczych. Wnioskodawca, w oparciu o analizę postanowień umów, które spółka obsługiwana przez Wnioskodawcę (biuro rozliczeń) zawarł ze swoimi klientami, analizę postanowień umów, które klienci biura rozliczeń zawarli z (…), wymagań prawnych wynikających z ustawy, rozporządzeń i zarządzeń prezesa (…), a także regulacji obowiązujących w poszczególnych oddziałach wojewódzkich (…), wykorzystując swoją specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w tym zakresie, zamierza przygotowywać dla spółki (biura rozliczeń kontraktów z (…)) dokumenty związane z comiesięczną obsługą kontraktów z (…) klientów spółki; dokumenty te będą zabezpieczać w biurze rozliczeń (spółce, której Wnioskodawca jest kontrahentem) proces prowadzenia comiesięcznej procedury rozliczeń kontrahentów spółki z (…), będą powstawać na podstawie monitoringu bieżącej sytuacji w podmiotach leczniczych, analizy zasobów podmiotów (dostępny personel (…), sprzęt, miejsca wykonywania usług) i ich rozpoznanych potrzeb; będą mieć postać formularzy i pism, a także dokumentów zabezpieczających właściwy przebieg procesów w biurze rozliczeń kontraktów.

Czynności tego rodzaju podatnik przypisał do symbolu PKWiU 82.19.13.0 - „Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura”.

Zdarzenie przyszłe 2)

Projektowanie i rozwój systemów informatycznych wspomagających prawidłowe prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej.

Wszystkie podmioty świadczące usługi medyczne zobowiązane są do prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej. Obowiązek ten, stosunkowo nowy, zmienia całkowicie organizację procesów w podmiotach leczniczych.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania do zarządzania podmiotami leczniczymi i do prowadzenia zgodnej z prawem elektronicznej dokumentacji medycznej. Usługi te będą świadczone dla różnych kontrahentów, głównie dla firm zajmujących się obsługą informatyczną lub doradczą podmiotów leczniczych, ale także dla producentów oprogramowania do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej lub firm wdrażających takie oprogramowanie.

Usługi będą polegać na analizie procesów podmiotu leczniczego przed wdrożeniem oprogramowania, budowanie koncepcji wdrożenia, projektowaniem poszczególnych, specjalistycznych funkcji oprogramowania optymalizujących pracę z elektroniczną dokumentacją medyczną, testy manualne komponentów oprogramowania lub gotowych programów komputerowych, konfigurację narzędzi monitorujących pracę wdrażanych u klienta aplikacji. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług programistycznych ani wykonywał testów automatycznych aplikacji.

Podatnik przypisał usługi tego rodzaju do symbolu PKWiU 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Pismem z 23 marca 2022 r. Wnioskodawca wskazał, że w celu jedynie uściślenia jego relacji ze spółką, na rzecz której zamierza wykonywać usługi będące przedmiotem zdarzeń przyszłych 1 i 2, w kontekście podlegania włączeniom z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dodał poniższe oświadczenie uzupełniające stan faktyczny, tj.:

„Oświadczył, że usługi opisane w zdarzeniach przyszłych zamierza świadczyć także (a usługi ze zdarzenia przyszłego nr 1 – wyłącznie) dla spółki (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której jest zatrudniony na umowę o pracę od dnia 01.01.2022 na czas nieokreślony. W ramach umowy o pracę Wnioskodawca wykonuje następujące obowiązki dla spółki:

1.negocjowanie warunków z klientami

2.reprezentowanie firmy na spotkaniach zewnętrznych

3.tworzenie nowych strategii mających zapewnić płynność finansową przedsiębiorstwa

4.zarządzanie podległym zespołem w tym rekrutacja, motywowanie, rozwój

5.kontrola i stałe podnoszeniem standardów pracy zespołu

6.zarządzanie budżetem, kosztami i przychodami firmy

Wnioskodawca nie planuje w przyszłości i nie wykonał ani w bieżącym roku podatkowym, ani w roku poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania, żadnych usług w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz spółki, które odpowiadałyby czynnościom, które realizuje w ramach opisanej wyżej umowy o pracę. Nie dostarczył także spółce w tym okresie żadnych towarów handlowych. Tym samym nie dotyczy go wyłączenie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

1.Wnioskodawca wskazał, że jako osoba zamieszkała w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich przychodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce).

2.Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w dniu 1 marca 2012 r., tj. w dacie ujawnionej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

3.Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

4.Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wymaganym przepisami terminie, w dniu 31.01.2022.

5.Pierwszy dochód z tytułu opisanej działalności Wnioskodawca osiągnął w dniu 31.01.2022 r.

6.Wnioskodawca wskazał, że uzyskuje i zamierza uzyskiwać dochody także z innych źródeł przychodów:

stosunek pracy - umowa o pracę z dnia 01.01.2022 r. na czas nieokreślony w wymiarze ¼ etatu na stanowisku Dyrektor Zarządzający art. 10 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) – Wnioskodawca wykonuje tam zadania, które różnią się zasadniczo od usług, które świadczy w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. zajmuje się:

1.negocjowaniem warunków z klientami

2.reprezentowaniem firmy na spotkaniach zewnętrznych

3.tworzeniem nowych strategii mających zapewnić płynność finansową przedsiębiorstwa

4.zarządzaniem podległym zespołem w tym rekrutacja, motywowanie, rozwój.

5.kontrolą i stałym podnoszeniem standardów pracy zespołu.

6.zarządzaniem budżetem, kosztami i przychodami firmy

stosunek pracy- umowa o pracę z dnia 01.04.2016 r. na czas nieokreślony w wymiarze pełnego etatu na stanowisku kierownik ds. techniczno serwisowych art. 10 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) – Wnioskodawca wykonuje tam zadania, które różnią się zasadniczo od usług, które świadczy w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. zajmuję się:

1.planowaniem, organizacją i nadzorem nad procesami serwisowymi i wdrożeniowymi

2.jest odpowiedzialny za proces realizacji zleceń serwisowych

3.zarządzaniem reklamacją

4.wyznaczaniem i dotrzymywaniem terminów wykonania usług

5.przygotowywaniem wycen napraw serwisowych

6.dbaniem o prawidłowy obieg dokumentów serwisowych

7.kontaktem z klientami z zakresu interwencji serwisowych

8.dbałością o wizerunek firmy

inne źródła przychodów: umowa zlecenie z dnia umowa zlecenie z dnia 01.01.2022 umowa zawarta jest z podmiotem, na którego rzecz Wnioskodawca nie świadczy i nie świadczył żadnych usług w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej.

7.Wnioskodawca wskazał, że prowadzi i zamierza prowadzić działalność, która spełnia i będzie spełniać definicję działalności usługowej z art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. jest to i będzie pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556). W samym wniosku o interpretację indywidualną zawarł On niektóre z kodów PKWiU, które przypisał samodzielnie do usług objętych stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym przedstawionym we wniosku.

8.Wnioskodawca wskazał, że do wykonywanej przez Niego działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W celu precyzyjniejszego opisania sytuacji zmodyfikował On niniejszym stan faktyczny we wniosku, poprzez uściślenie jego relacji z usługobiorcą, który jest jednocześnie pracodawcą Wnioskodawcy.

9.Wnioskodawca wskazał, że nie uzyskuje i nie będę uzyskiwać przychodów ze świadczenia opisanych usług, tj.

pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWIU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

10.Wnioskodawca wskazał, że nie uzyskuje i nie będę uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z:

doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.0.10.0),

oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), Wnioskodawca wskazał, że bardzo wyraźnie i wyczerpująco opisał charakter usług, które zamierzam świadczyć i podkreślił, że z uwagi na brak specjalistycznej wiedzy technicznej nie może świadczyć usług związanych z oprogramowaniem, czy jakichkolwiek usług, które będą wymagały od Niego użycia języków programowania albo języków skryptowych do automatyzacji testów.

11.Od dnia 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca zaprowadził ewidencję przychodów w sposób, który umożliwia mu określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami. Ewidencję prowadzi z podziałem na konkretny symbol PKWiU z możliwością doprecyzowania jeszcze w ramach symbolu opisem. W ten sposób istnieje zawsze możliwość określenia precyzyjnie przychodu dla każdej stawki ryczałtu oddzielnie, obliczenie należnego podatku, a także wskazanie konkretnych faktur, które dokumentują wykonanie usług.

12.Przychód Wnioskodawcy w roku podatkowym 2021 (tj. roku poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania) nie przekroczył kwoty 2.000.000 euro, tj. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytania

1.Czy przychód z opisanej działalności polegającej na przygotowywaniu dokumentów sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 82.19.13.0 może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

2.Czy przychód z opisanej działalności polegającej na projektowaniu i rozwoju technologii informatycznej dla systemów komputerowych używanych lub tworzonych czy wdrażanych przez różnych klientów Wnioskodawcy, nie obejmującej prac programistycznych czy testów automatycznych, opisanej przez podatnika symbolem PKWiU 62.01.12.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z postanowieniami art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm., dalej: uzpd), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają m.in. przychody osób fizycznych z działalności gospodarczej, przy czym określenie „działalność gospodarcza” oznacza, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 12 uzpd przywołanej ustawy, pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (updof).

W obu przedstawionych zdarzeniach przyszłych Wnioskodawca będzie uzyskiwał tego rodzaju przychody, nie będą go dotyczyć wyłączenia z art. 8 ust. 1 i 2 uzpd i Wnioskodawca złożył skutecznie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na rok podatkowy 2022 w sposób opisany w art. 9 ust. 1c uzpd.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a uzpd ryczałt od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, wynosi 8,5%.

Zdarzenie przyszłe 1)

Usługi opisane w zdarzeniu przyszłym służą jednocześnie prowadzeniu biura i polegają zarówno na przygotowywaniu dokumentów, jak i - dodatkowo - mają charakter specjalistyczny, spełniają zatem obie przesłanki do przypisania do symbolu PKWiU 82.19.13.0.

Zauważyć należy, że jedyne w katalogu usług z art. 12 ust. 1 uzpd, zbliżone do opisywanych, są usługi, do których przypisano stawkę 15% w pkt. 2 lit. v: „usługi związane ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (82.9)”.

Usługi, które zamierza prowadzić Wnioskodawca, mają jednak zasadniczo inny charakter, ponieważ nie wspomagają bezpośrednio prowadzonej przez kontrahenta działalności gospodarczej w jej istocie (nie polegają np. na rozliczeniach podmiotów leczniczych z(…)), a dotyczą jedynie pracy biura spółki i zabezpieczenia przebiegu procesów w ramach przygotowywania określonych dokumentów. Dokumenty te mają dodatkowo charakter indywidualny i specjalistyczny, nie można ich zatem przypisać do symbolu PKWiU 82.19.11.0 wymienionego w tej samej literze przywołanego ustępu uzpd, który dotyczy powielania, tj. korzystania ze stałego wzorca dokumentów.

Z uwagi na powyższe możliwe jest jedynie zakwalifikowanie tego rodzaju usług, opisanych symbolem PKWiU 82.19.13.0, do ogólnej kategorii z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a i tym samym opłacanie ryczałtu w wysokości 8,5% przychodów.

Zdarzenie przyszłe 2)

Usługi opisane w zdarzeniu przyszłym polegają na projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla systemów komputerowych. Opisane zostały symbolem PKWiU 62.01.12.0.

Wnioskodawca nie jest programistą, nie zna języków programowania i nie ma wiedzy informatycznej niezbędnej do świadczenia usług opisanych w art. 12 ust. 2b lit. b, tj. usług związanych z oprogramowaniem, dla których właściwa jest stawka ryczałtu 12%. Usługi te zostały określone w przepisie symbolem ex 62.01.1, a użycie oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 uzpd).

Użycie „ex” w treści przywołanego przepisu powoduje, że stawka 12% ograniczona jest tylko do określonej usługi (której nazwę podano), a nie do całego grupowania 62.01.1.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi, do których przypisał symbol PKWiU 62.01.12.0, związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, jednak nie odpowiadającym nazwie „związane z oprogramowaniem”; podobnie, nie dotyczą one doradztwa związanego z oprogramowaniem, a jedynie z zakresem funkcjonalnym, ponieważ Wnioskodawca nie dysponuje specjalistyczną wiedzą informatyczną w tym zakresie.

Testy oprogramowania, które Wnioskodawca zamierza wykonywać, będą jedynie testami manualnymi, polegającymi na ręcznym sprawdzaniu zachowania oprogramowania przy określonych danych wejściowych i określonych okolicznościach, w oparciu o dokumentację funkcjonalną.

Zdaniem Wnioskodawcy takie usługi można przypisać jedynie do ogólnej kategorii, o której mówi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, i opłacać od przychodów z tych usług ryczałt w wysokości 8.5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v;

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje, że:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)– e) uchylony

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony)

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała Pani, że:

1.zakres świadczonych usług został sklasyfikowany zgodnie z poniższymi kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

PKWiU 62.19.13.0 – Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura,

PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

2.Wskazała Pani, że nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać przychodów ze świadczenia opisanych poniżej usług, tj.

pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWIU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

3.Wskazała Pani, że nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z:

doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.0.10.0),

oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), a ponadto z uwagi na brak specjalistycznej wiedzy technicznej nie świadczy Pani usług związanych z oprogramowaniem, czy jakichkolwiek usług, które będą wymagały od Pani użycia języków programowania albo języków skryptowych do automatyzacji testów.

4.Nie wykonała Pani ani w bieżącym roku podatkowym, ani w roku poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania, żadnych usług w ramach prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz spółki, które odpowiadałyby czynnościom, które Pani realizuje w ramach opisanej we wniosku umowy o pracę. Nie dostarczyła Pani także spółce w tym okresie żadnych towarów handlowych.

5.Nie dotyczą Pani wyłączenie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 82.19.13.0, oraz 62.01.12.0 będą mogły być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Panią usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Panią w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dni 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).