
Temat interpretacji
Ustalenie stawki opodatkowania w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
-w zakresie pytania nr 1 – jest prawidłowe,
-w zakresie pytania nr 2 – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 1 sierpnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 30 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni od 2 maja 2022 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przeważającym przedmiotem jest działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z). Wnioskodawczyni posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „u.p.d.o.f.”) i rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stan faktyczny
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni zajmuje się przede wszystkim analityką biznesową, w ramach której dochodzi do przekształcania danych w informacje (...), które wykorzystywane są na potrzeby rozwoju systemów komputerowych kontrahenta. Jest to taki sposób analizy i przedstawiania danych, który poprzez identyfikację różnych faktów i trendów pomaga w podejmowaniu decyzji biznesowych. Wnioskodawczyni w ramach wykonywanych czynności wykorzystuje różnego rodzaju technologie, by tworzyć zautomatyzowane raporty, wizualizacje danych i złożone analizy. Wynikiem prac Wnioskodawczyni jest graficzny raport odpowiadający na zadane pytanie biznesowe. Niniejszy wniosek dotyczy następujących rodzajów usług, które Wnioskodawczyni aktualnie świadczy:
1)przygotowaniu analiz biznesowych wynikających z potrzeb odbiorców biznesowych (tj. tworzenie, implementacja, utrzymanie i testowanie rozwiązań (…));
2)samodzielnym zgłębianiu tematyki danego zagadnienia i pomoc w dobraniu odpowiednich danych do jego analizy (tj. tworzeniu oraz optymalizacji elementów składowych, niezbędnych do stworzenia końcowego raportu);
3)prezentacji danego problemu w adekwatny sposób oraz dostarczanie raportów, które pozwolą na bieżąco go analizować (tj. tworzenie zaawansowanych raportów oraz interaktywnych dokumentów na podstawie dostarczonych wymagań i graficznych wizualizacji, formatowanie raportów i dokumentów w sposób umożliwiający prawidłowe wyświetlanie ich zarówno w przeglądarce internetowej, jak i na urządzeniach mobilnych);
4)ścisłej współpracy z inżynierami danych, analitykami, interesariuszami biznesowymi i merytorycznymi oraz developerami systemów (w celu zebrania wymagań, pełnego zrozumienia podłoża biznesowego oraz ustalenia indywidualnych rozwiązań technicznych).
Wymienione powyżej usługi należy sklasyfikować według kodu PKWiU 62.01.12.0 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Działania podejmowane przez Wnioskodawczynię w związku ze świadczeniem usług opisanych powyżej nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Opisane usługi nie są również związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) ani nie są usługami z zakresu instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).
Zdarzenie przyszłe
Wnioskodawczyni rozważa również poszerzenie zakresu świadczonych usług o następujące czynności:
1)pozyskiwanie danych z różnych firmowych źródeł danych,
2)tworzenie skryptów/programów za pomocą (…) lub (…) służących do analizowania danych (…),
3)tworzenie (…) w (…) i (…) wspierających osoby biznesowe.
Wymienione powyżej czynności będą łącznie sprowadzały się do tworzenia programów (kodów źródłowych), których efektem będą (…) wymienione w punkcie 3 przy wykorzystaniu (…) (tj. języka programowania baz danych) lub (…) (tj. język programowania ogólnego zastosowania).
Czynności te należy zaklasyfikować według kodu PKWiU 62.01.1 – usługi związane z oprogramowaniem.
Przychody Wnioskodawczyni z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2021 r. nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. W związku z tym, nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 u.z.p.d.f.
Wyłączenia wymienione w art. 8 u.z.p.d.f. również nie znajdą zastosowania. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytania
1.Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawczynię sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 (PKWiU 2015) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.? (stan faktyczny)
2.Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawczynię sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 (PKWiU 2015) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.? (zdarzenie przyszłe)?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 1 – przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawczynię sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 (PKWiU 2015) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.f. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 u.z.p.d.f. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 u.z.p.d.f., uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 u.z.p.d.f. na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. W świetle art. 12 ust. 3 u.z.p.d.f., jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.f. działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 u.z.p.d.f. wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f. stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d.f. wskazano, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) jest stawka 12%.
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0).
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 u.z.p.d.f., ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.
Biorąc pod uwagę wskazane zawężenie, należy stwierdzić, iż 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie do usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 PKWiU 2015 związanych z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0), zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.
Stanowisko Wnioskodawczyni o prawidłowości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stosunku do przychodów z usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacjach:
1)z dnia 20 września 2021 r. nr 0112-KDWL.4011.121.2021.2.WS,
2)z dnia 14 lipca 2021 r. nr 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR,
3)z dnia 6 maja 2021 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.85.2021.2.MM,
4)z dnia 3 marca 2021 r. nr 0115-KDIT1.4011.930.2020.2.MR,
5)z dnia 7 maja 2020 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.134.2020.2.WS,
6)z dnia 15 czerwca 2020 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.270.2020.4.MC,
7)z dnia 5 maja 2020 r. nr 0115- KDIT1.4011.165.2020.1.MR,
8)z dnia 2 marca 2020 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.23.2020.2.ISL,
9)z dnia 8 lipca 2019 r. nr 0115-KDIT3.4011.241.2019.1.AK.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawczyni, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawczynię sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 (PKWiU 2015) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.
Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 2 – przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawczynię sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 (PKWiU 2015) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d.f. przychody uzyskiwane z usług: związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania(PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) korzystają ze stawki 12%.
Usługi wskazane przez Wnioskodawczynię w opisie zdarzenia przyszłego sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.1, tj. usługi związane z oprogramowaniem, które zostały wymienione w przywołanym powyżej przepisie, powinny być opodatkowanie stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest :
-prawidłowe – w zakresie pytania nr 1,
-nieprawidłowe – w zakresie pytania nr 2.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pani oświadczyła – przy świadczeniu przez Panią opisanych usług negatywne przesłanki nie wystąpią.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracamy również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług, które to usługi są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.01.12.0 ‒ usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wymieniła Pani, jakie konkretnie czynności Pani świadczy w ramach tych usług. Wskazała Pani także, że przedmiotem Pani działalności nie jest świadczenie usług związanych z oprogramowaniem. Opisane usługi nie są również związane z doradztwem w zakresie oprogramowania i nie są usługami z zakresu instalowania oprogramowania. Co więcej, w roku 2021 r. nie uzyskała Pani przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Ponadto rozważa Pani poszerzenie zakresu świadczonych usług o czynności związane z tworzeniem programów (kodów źródłowych), które to usługi są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.01.1 – usługi związane z oprogramowaniem. Czynności wykonywane w ramach tych usług będą się sprowadzały do tworzenia programów (kodów źródłowych).
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzamy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0, które nie są związane z oprogramowaniem, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.1 będą opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W tym miejscu zwracamy uwagę, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Reasumując – przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem 62.01.12.0 (PKWiU 2015) może podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (stan faktyczny).
Natomiast przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem 62.01.1 (PKWiU 2015) będzie podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zdarzenie przyszłe).
Końcowo wskazujemy, że we własnym stanowisku w zakresie pytania nr 2 jako podstawę prawną zastosowania 12% stawki ryczałtu wskazała Pani art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zamiast art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy, dlatego też Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
