Dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.265.2022.2.KF

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.265.2022.2.KF

Temat interpretacji

Dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 22 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełniła go Pani pismem z 17 kwietnia 2022 r. (wpływ 25 kwietnia 2022 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 30 marca 2022 r. (wpływ 15 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, w 2022 r. wybrała Pani opodatkowanie przychodów z prowadzonej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (spełnia Pani wynikające z przepisów art. 6 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 1993 z późn. zm. - dalej u.z.p.d.o.f., warunki korzystania z opodatkowania w tej formie oraz nie występują w Pani przypadku przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 u.z.p.d.o.f.). W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani usługi manualnego testowania oprogramowania, tj. Weryfikuje Pani oprogramowanie zanim zostanie wdrożone u klienta, zgłasza i monitoruje błędy w aplikacji. Świadczone przez Panią usługi obejmują:

współpracę z zespołem analityków, projektantów i programistów,

weryfikację i walidację oprogramowania,

przeprowadzanie testów różnymi technikami,

wykrywanie nieprawidłowości,

raportowanie błędów,

opracowywanie dokumentacji procesu testowania,

tworzenie przypadków testowych,

automatyzowanie narzędzi i procesów testowych.

Zgodnie z otrzymaną z Urzędu Statystycznego w (...) opinią z dnia 26 stycznia 2022 r. (znak (...)) usługi te na gruncie PKWiU mieszczą się w grupowaniu: 62.02.30.0 obejmującym „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Świadczone przez Panią usługi ograniczają się do manualnego testowania oprogramowania. Usługi te nie obejmują ani tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania (pisania kodu). Świadczone przez Panią usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie programowania (kodowania) testowanego oprogramowania.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

Dnia 21.01.2022 dokonała Pani wpisu w CEIDG o zmianie formy opodatkowania na „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”. Wniosek został złożony do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...).

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0).

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) ani związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). W mojej ocenie ze względów wskazanych w części I wniosku uzyskiwane przeze mnie przychody nie są również - mimo, że są objęte klasą PKWiU 62.02 (obejmującą usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki) - przychodami ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Pani przychód w 2021 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pytanie

Czy uzyskiwane przez Panią przychody ze świadczenia usług manualnego testowania oprogramowania są opodatkowane według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Z przepisów art. 12 u.z.p.d.o.f. wynika zasada, że przychody ze świadczenia usług są opodatkowane według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%. Zasada ta ma zastosowanie, jeżeli dla danej kategorii przychodów przepisy art. 12 u.z.p.d.o.f. nie przewidują stosowania innej stawki ryczałtu (zob. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.o.f.).

Jedną ze szczególnych stawek ryczałtu jest od 1 stycznia 2022 r. stawka 12%. Stawką tą opodatkowane są między innymi przychody ze świadczenia przez programistów usług stanowiących usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) (zob. art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d.o.f.).

Zwrócić należy, że w trzech przypadkach wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d.o.f. symbole PKWiU poprzedza przedrostek „ex”. Jak przy tym stanowi art. 4 ust. 4 u.z.p.d.o.f., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznacza to, że tylko część przychodów spośród objętych grupowaniami PKWiU 62.01.1, 62.02 oraz 62.09.20.0 jest opodatkowana ryczałtem w wysokości 12%. Część zaś z takich przychodów - zważywszy, że przepisy art. 12 u.z.p.d.o.f. nie przewidują innej stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług objętych wskazanymi grupowaniami PKWiU - jest opodatkowana stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.o.f. Dotyczy to przykładowo przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 62.01.1 (obejmującym usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych), które nie są związane z oprogramowaniem (aktualne w tym zakresie pozostaną wyjaśnienia organów podatkowych wydawane na gruncie przepisów dotychczasowych i obowiązujących przed 1 stycznia 2021 r., np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 marca 2016 r. - sygn. IBPB-1-1/1/4511-21/WRz czy interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 listopada 2018 r. - sygn. 0114-KDIP31.4011.489.2018.2.IF, z dnia 3 marca 2020 r. - sygn. 0114-KDIP3-2.4011.693.2019.2.MJ oraz z dnia 16 lipca 2021 r. - sygn. 0112- KDIL2-2.4011.474.2021.2.MB).

Świadczone przez Panią usługi - co potwierdza uzyskana przez Panią opinia Urzędu Statystycznego w (...) dnia 26 stycznia 2022 r. (znak (...)) - klasyfikowane w grupowaniu 62.02.30.0 (obejmującym usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego), a więc należą do usług objętych klasą PKWiU 62.02 (obejmującą usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki). Spośród przychodów ze świadczenia usług objętych tym grupowaniem opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 12% są tylko przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Na klasę 62.02 składają się trzy grupowania, tj. 62.02.10.0 obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, 62.02.20.0 obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz 62.02.30.0 obejmujące usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Porównanie opisów tych grupowań prowadzi to wniosku, że spośród przychodów ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 12% są jedynie przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0), zaś pozostałe przychody ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Prowadzi to do wniosku, że przychody z tytułu świadczonych przeze mnie usług - stanowiących objęte grupowaniem 62.02.30.0 (obejmującym usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego) - są opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%.

Za wnioskiem tym przemawia również fakt, że świadczone przeze mnie usługi ograniczają się do manualnego testowania oprogramowania. Usługi te nie obejmują ani tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania (pisania kodu). Świadczone przeze mnie usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie programowania (kodowania) testowanego oprogramowania. Nie ma w związku z tym podstaw do uznania świadczonych przeze mnie usług za usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d.o.f.

Reasumując, uważa Pani, że przychody ze świadczenia przeze mnie usługi manualnego testowania oprogramowania są opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Analogiczne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął w interpretacji indywidualnej z dnia 12 lutego 2021 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.730.2020.3.MJ), w której czytamy, że „wymienione przez Wnioskodawczynię usługi testowania oprogramowania (przeprowadzanie manualnych testów aplikacji webowych) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 tj. Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. (...) Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30.0, tj. usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego - stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”. Innym przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 września 2021 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.496.2021.1.MN). Co prawda obie te interpretacje zostały wydane na gruncie przepisów obowiązujących w 2021 r., jednak w zakresie zasadności stosowania stawki ryczałtu 8.5% do przychodów ze świadczenia usług manualnego testowania oprogramowania interpretacje te pozostają aktualne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a. prowadzenia aptek,

b. uchylony

c. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d. – e. uchylony

f. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazała Pani, że:

1. działalność Pani mieści się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 (usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego);

2. wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia nie mają zastosowania w Pani działalności gospodarczej;

3. poza działalnością gospodarczą, która będzie opodatkowana na ryczałcie nie uzyskuje Pani innych dochodów;

4. złoży Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

5. zakładana wysokość przychodów z działalności gospodarczej nie przekroczy 2 mln EURO;

6. nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 – niezwiązanych z oprogramowaniem, będą mogły być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby, bowiem wykonywane przez Panią usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Panią w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych, tutejszy Organ informuje, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).