Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.26.2022.2.IK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.26.2022.2.IK

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek uzupełnił Pan 27 marca 2022 r.

Treść wniosku i uzupełnienia jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan firmę (jednoosobową działalność gospodarczą o numerze NIP: …) opiera się na:

analizie wymagań klienta związanych z funkcjonalnościami projektowanych urządzeń,

dystrybuowaniu wymagań do zespołów programistycznych oraz testów i walidacji oprogramowania,

nadzorze nad projektowaniem, rozwojem oraz wdrażaniem oprogramowania i sprzętu komputerowego - w celu spełnienia wymagań klienta oraz norm jakościowych,

ścisłej współpracy z klientem a także zespołami programistycznymi i sprzętowymi,

w trakcie i po wdrożeniu nowego oprogramowana.

W ramach obecnego charakteru działalności, nie prowadzi Pan:

świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych, z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line;

świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego;

świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów oprogramowania użytkowego;

świadczenia usług związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu, z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line;

świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;

świadczenia usług objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego”;

świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania;

świadczenia usług w zakresie instalowania oprogramowania;

świadczenia usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi;

usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Wnioskuje Pan o potwierdzenie, czy na gruncie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r poz. 1993 ze zm.) opisane we wniosku przychody kwalifikują się do opodatkowania wg stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%.

Świadczona przez Pana usługa „szeroko pojętej informatyki” polega na:

analizie wymagań klienta związana z funkcjonalnością projektowanych urządzeń.

Podpunkt ten dotyczy przede wszystkim oprogramowania tworzonego na potrzeby elektroniki samochodowej a szczególnie głównej jednostki sterującej pracą samochodu (z ang. „Body Computer Module”).

Analizie podlegają wymagania przedstawione np. markę ..., dotyczące funkcjonalności jakie ma zapewniać jednostka sterująca.

Przykładem takiej funkcjonalności może być/jest obsługa świateł zewnętrznych pojazdu, silnika, hamulców, elektrycznych foteli, centralnego zamka i wiele innych. Rolą wymagań funkcjonalnych jest precyzyjne opisanie tego co konkretnie ma zostać wykonane przez jednostkę sterującą - nie w jaki sposób (o tym decyduje podwykonawca, w tym m.in Pan).

dystrybuowaniu wymagań do zespołów programistycznych oraz testów i walidacji oprogramowania.

Jedną z ról przypisanych do Pana funkcji, jest pośredniczenie między klientem (np. ...), a zespołami programistów oraz testerów pracujących dla podwykonawcy (tutaj, firma A.).

W oparciu o wymagania klienta a także normy i dobre praktyki inżynierskie, sprawdza  Pan i koordynuje działania programistów oraz testerów, tak aby oprogramowanie które powstanie, w pewni odzwierciedlało wymagania klienta oraz było zgodne z prawem.

ścisłej współpracy z klientem oraz z zespołami programistycznymi i sprzętowymi.

Częścią Pana obowiązków jest kontaktowanie się zarówno z klientem (Zamawiającym) jak również z zespołami rozwijającymi produkt (programiści, testerzy oprogramowania, elektronicy), celem rozwiązania wątpliwości projektowych.

Usługi nie dotyczą konkretnych programów i aplikacji, są związane z siecią informatyczną (samochodową) którą można także określić jako „intranet” ze względu na brak powszechnego dostępu do takiej sieci dla użytkowników. Użytkownik korzysta z systemu (z wszelkich funkcjonalności samochodu) ale nie ma możliwości wpływania na nie - wymaga to specjalistycznej wiedzy, sprzętu i oprogramowania.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie uczestniczył Pan oraz nie uczestniczy w tworzeniu oprogramowania, zajmują się tym inne osoby.

Prowadzone usługi klasyfikuje Pan do kodu PKWIU 62.01.12.0. Wybór ten został oparty na dokumencie „WYJAŚNIENIA do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)”. Kod 62.01.12.0 wydaje się być najbliższym do charakteru prowadzonej przez Pana działalności.

Działalność istnieje od 2 stycznia 2022. Nie prowadził Pan wcześniej działalności gospodarczej. Ponadto nie prowadził i nie prowadzi Pan działalności na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Jest to nowa działalność na rzecz pracodawcy oraz klientów z którymi wcześniej Pan nie współpracował.

Uzyskuję Pan inne przychody z tytułu umowy o pracę na rzecz firmy „M. Sp. z o.o.”

Pytanie

Czy na gruncie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r poz. 1993 ze zm.) opisane we wniosku przychody kwalifikują się do opodatkowania wg stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Biorąc pod uwagę charakter Pana pracy na rzecz klienta - praca związana z projektowaniem i rozwojem sieci informatycznych na rzecz informatyki samochodowej oraz brak uczestnictwa w procesie pisania lub testowania oprogramowania, Pana zdaniem, prawidłową stawką ryczałtu ewidencjonowanego jest stawka w wysokości 8,5%.

Powodem przypisania ww. stawki ryczałtu jest fakt iż „Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”, nie precyzuje wysokości podatku dochodowego dla działalności gospodarczej o przedstawionym w pkt 2. charakterze, dla kodu PKWIU 62.01.12.0. Z tego względu, Pana zdaniem, właściwą stawką ryczałtu jest stawka przewidziana dla „przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8” (art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.)

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą

Zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne (…) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl z art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:

działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego – dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 poz. 1128 ze zm.):

za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje przy tym ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych           

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

a)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że:

świadczy usługi klasyfikuje wg symbolu PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojemtechnologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie uczestniczył oraz nie uczestniczy Pan w tworzeniu oprogramowania, zajmują się tym inne osoby.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że jeżeli:

nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu;

nie wykonuje Pan (w 2022 roku) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających ww. czynnościom,

wówczas przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie dopóki spełnione będą pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, takie jak:

uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (przede wszystkim świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem),

nie zajdą wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz.U. z 2022 r. poz. 329).; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).