Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% oraz 12%. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.528.2022.2.AP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.528.2022.2.AP

Temat interpretacji

Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% oraz 12%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% oraz 12%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lipca 2022 r. (data wpływu 26 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. B. (dalej jako: Wnioskodawca bądź Przedsiębiorstwo) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 8 grudnia 2016 r. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, sklasyfikowana w PKD pod numerem 62.02.Z. Zgodnie z danymi zamieszczonymi w aktualnym wpisie do CEIDG, Przedsiębiorstwo zajmuje się obszarami działalności gospodarczej wedle kodów PKD: 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi, 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, 63.12.Z Działalność portali internetowych, 63.91.Z Działalność agencji reklamowych, 63.99.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana, 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 73.11.Z Działalność agencji reklamowych, 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej, 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 74.20.Z Działalność fotograficzna, 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Przedsiębiorstwo jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.

Działalność Wnioskodawcy skupia się na trzech płaszczyznach:

1.Projektowanie aplikacji (programów komputerowych, przeglądarkowych i na telefon), w tym: zbieranie i analiza wymagań biznesowych klientów, tworzenie koncepcji i architektury rozwiązania, projektowanie interfejsu graficznego na platformy webowe, mobilne i desktopowe, prowadzenie dokumentacji sposobu działania aplikacji, testowanie aplikacji.

Powyższe czynności Wnioskodawcy nie obejmują swoim zakresem stricte usług związanych z programowaniem (tj. kodowaniem/pisaniem kodu aplikacji), zaś dotyczą świadczeń o charakterze funkcjonalnym. Wnioskodawca realizuje czynności mające na celu przygotowanie dokumentacji technicznej, definiowania i precyzowania wymagań biznesowych czy tworzenie rozwiązań przetwarzania danych (architektura danych).

2.Projektowanie graficzne materiałów reklamowych: strony internetowe, prezentacje, materiały drukowane, tj. wizytówki, papier firmowy, ulotki, banery itp.

3.Usługi programowania w zakresie których dochodzi do rozwoju istniejących aplikacji bądź tworzenia nowych.

Powyższe czynności stanowią działalność Wnioskodawcy związaną z oprogramowaniem. Stąd efekty takich świadczeń podlegają prawom własności intelektualnej (bowiem w takich okolicznościach mamy do czynienia z autorskim prawem do programu komputerowego).

Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie: ryczałtowe miesięczne za przeniesienie autorskich praw majątkowych za usługi polegające na wytworzeniu nowych programów komputerowych (w tym np. całych aplikacji modułów lub komponentów będących częścią programów komputerowych) oraz ulepszania istniejących już oprogramowań godzinowe za opracowanie każdego modułu. Ponadto, Wnioskodawca otrzymuje jako osoba fizyczna wynagrodzenie na podstawie umowy zlecenie z uczelnią z uwagi na prowadzenie zajęć dla studentów podyplomowych. Usługi realizowane są głównie w siedzibie Wnioskodawcy.

Ponadto, należy mieć na względzie, że Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swojej działalności i wykonywanie czynności objętych umowami oraz ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Wnioskodawca uwypukla, że działalność Wnioskodawcy w zakresie:

projektowania aplikacji (ww. pkt 1) i projektowania materiałów reklamowych (pkt 2) stanowi działalność usługową;

tworzenia nowych aplikacji bądź rozwijania istniejących już aplikacji (ww. pkt 3) stanowi działalność związaną z oprogramowaniem.

Wnioskodawca klasyfikuje świadczone przez siebie usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676; dalej: Rozporządzenie) następująco:

PKWiU 62.01.11.0 – usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, gdyż w skład świadczonych przez Wnioskodawcę usług, zgodnie z powyższym opisem, wchodzą następujące czynności z zakresu projektowania aplikacji (programów komputerowych, przeglądarkowych i na telefon), w tym:

1.zbieranie i analiza wymagań biznesowych klientów,

2.tworzenie koncepcji i architektury rozwiązania,

3.projektowanie interfejsu graficznego na platformy webowe, mobilne i desktopowe,

4.prowadzenie dokumentacji sposobu działania aplikacji,

5.testowanie aplikacji oraz usług programowania w zakresie których dochodzi do rozwoju istniejących aplikacji bądź tworzenia nowych.

PKWIU 74.10.19.0 usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania, ponieważ w skład świadczonych przez Wnioskodawcę usług, zgodnie z powyższym opisem, wchodzą następujące czynności z zakresu projektowania graficznego materiałów reklamowych, tj. prezentacje, materiały drukowane, tj. wizytówki, papier firmowy, ulotki, banery itp.

Do końca 2021 r., cały dochód uzyskiwany w ramach Przedsiębiorstwa opodatkowany był liniową stawką podatku 19%.

Zgodnie z podanym profilem działalności Wnioskodawca zamierza zgłosić w terminie do 20 lutego 2022 r. do właściwego Urzędu Skarbowego zmianę sposobu rozliczania na:

8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm., dalej: ustawa) do przychodów osiąganych z tytułu świadczeń wskazanych w pkt 1-2;

12% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm., dalej: ustawa) do przychodów osiąganych z tytułu świadczeń wskazanych w pkt 3.

Końcowo należy również zaznaczyć, że w poprzednich latach Wnioskodawca uzyskiwał przychód dużo niższy od kwoty 2 000 000 euro i nie przewiduje możliwości osiągnięcia tej kwoty także w najbliższych latach.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo, po złożeniu stosownego oświadczenia, do korzystania od bieżącego 2022 roku z opodatkowania uzyskiwanych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki w wysokości 8,5% i 12%.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Powyższe oświadczenie Wnioskodawca złożył w styczniu 2022.

Pierwszy przychód został osiągnięty 28 lutego 2022 r.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, z której jest możliwe określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.).

Pytanie

Czy zakres usług związanych z przychodami wskazanymi w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj.: zakres usługi projektowania aplikacji (programów komputerowych, przeglądarkowych i na telefon) oraz świadczenia projektowania graficznego materiałów reklamowych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm., dalej: ustawa), zakres usług dotyczących tworzenia nowych aplikacji bądź rozwijania istniejących już aplikacji w wysokości 12% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres usług związanych z przychodami wskazanymi w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj.: zakres usługi projektowania aplikacji (programów komputerowych, przeglądarkowych i na telefon) oraz świadczenia projektowania graficznego materiałów reklamowych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm., dalej: ustawa), zakres usług dotyczących tworzenia nowych aplikacji bądź rozwijania istniejących już aplikacji w wysokości 12% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ponadto, jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy za działalność usługową uznaje się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie zaś z treścią przepisu art. 4 ust. 4 ustawy ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy więc tylko ściśle określonej usługi z danego grupowania. Oznaczenie to, umieszczone przy konkretnym symbolu statystycznym, ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym (…).

Stosownie do dyspozycji art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej: ustawa o PIT) za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6.(uchylony).

Natomiast w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy,

podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zaznaczyć przy tym także należy, że zgodnie z opisem stanu faktycznego, wysokość przewidywanego wynagrodzenia otrzymanego przez Wnioskodawcę z tytułu wspomnianych umów nie przekroczy limitu określonego w ustawie określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a, który to próg dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma prawo zdecydować się na opodatkowanie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zauważyć jednak należy, że wybierając tę formę opodatkowania, podatnik jest zobligowany odliczać podatek według odpowiedniej dla jego działalności gospodarczej stawki ryczałtu.

Przechodząc zatem do określenia właściwej stawki podatku, która powinna być stosowana przez Wnioskodawcę należy określić zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Podkreślenia wymaga fakt, że grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w ww. przepisie, obejmuje również świadczone przez Wnioskodawcę usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.11.0. Jednak znajdujące się przy tym grupowaniu oznaczenie „ex” oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem. Co więcej, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca zauważa, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Z powyższego wynika więc, że opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 8,5% podlegają wszystkie te usługi związane z programowaniem, które nie odpowiadają wskazanym w ustawie czynnościom opodatkowanym stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Jak zostało przedstawione w treści opisu stanu faktycznego Wnioskodawca świadczone przez Przedsiębiorstwo usługi z zakresu:

projektowania aplikacji (programów komputerowych, przeglądarkowych i na telefon) kwalifikuje pod numerem PKWiU 62.01.11.0;

projektowania graficznego materiałów reklamowych, tj. prezentacje, materiały drukowane, tj. wizytówki, papier firmowy, ulotki, banery itp. pod numerem PKWiU 74.10.19.0. Przy czym wskazany zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z oprogramowaniem w rozumieniu przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługi projektowania, opisane we wniosku, w wykonywanej przez niego działalności gospodarczej nie są związane z tworzeniem oprogramowania, sprzedażą oprogramowania i przenoszeniem praw autorskich do niego, czy też instalowaniem oprogramowania. Zasadne w sprawie jest więc zastosowanie do opodatkowania przedmiotowych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, ponieważ nie są to usługi wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, na który od początku bieżącego roku zdecyduje się Wnioskodawca, powinien wynosić 8,5% przychodów z działalności usługowej. Natomiast w zakresie przychodów osiąganych z tytułu usług, których efektem jest autorskie prawo do programu komputerowego właściwym będzie opodatkowanie stawką 12%.

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie przedstawionego powyżej stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał, Pan że:

1.zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania oraz PKWiU 74.10.19.0 ­– Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania;

2.część świadczonych przez Pana usług jest związana z oprogramowaniem, dla których stosuje Pan stawkę ryczałtu w wysokości 12%, natomiast dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem stosuje Pan stawkę 8,5%;

3.prowadzi Pan ewidencję przychodów, z której jest możliwe określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 62.01.11.0 oraz 74.10.19.0, w części niezwiązanej z oprogramowaniem mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast w części związanej z oprogramowaniem mogą być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).