Możliwość rozliczenia przychodów z działalności usługowej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.566.2022.2.KF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.566.2022.2.KF

Temat interpretacji

Możliwość rozliczenia przychodów z działalności usługowej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 6 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan pismem z 20 czerwca 2022 r. (wpływ 20 czerwca 2022 r.) - w odpowiedzi na wezwanie z 14 czerwca 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jako osoba fizyczna. W 2021 r. rozlicza się Pan podatkiem liniowym, natomiast na rok 2022 planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza kwoty 2 000 000 EURO. Pana usługi, których dotyczy niniejszy wniosek w żadnej mierze nie dotyczą programowania. Programowaniem zajmuje się osobny dział/zespół, a Pan nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu poszczególnych programów. W zależności od projektu, w którym bierze Pan udział, jego działalność zakłada przykładowo realizację zadań takich jak: 1. analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, 2. usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi), raportowanie błędów, omówienie wymagań biznesowych, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii, 3. usługi w zakresie przedstawiania funkcjonalności systemu, polegających na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie, 4. przekładanie wymagań (specyfikacji dostarczanych przez klienta) dotyczących systemów informatycznych na wymagania możliwe do zaimplementowania u Klienta z uwzględnieniem specyfiki systemów i baz danych, 5. pozyskiwanie i analiza wymagań na etapie inicjalizacji oraz realizacji projektów systemów informatycznych, 6. weryfikacja potrzeb biznesowych pod kątem możliwości implementacji w systemach IT, 7. doprecyzowywanie wymagań biznesowych i przekładanie ich na rozwiązania techniczne, 8. wsparcie prac analitycznych realizowanych przez dostawców oraz inne jednostki banku, 9. zapewnienie jakości wytwarzanych produktów poprzez opracowanie założeń do testów i systemów informatycznych, 10. realizacja testów funkcjonalnych oraz wsparcie testów akceptacyjnych prowadzonych przez jednostki biznesowe, 11. przygotowywanie specyfikacji wymagań biznesowo-systemowych oraz zarządzanie/utrzymywanie dokumentacja analityczną, 12. modelowanie struktury logicznej baz danych, 13. definiowanie mapowania zasileń dla baz danych (matryce STM), 14. specyfikacje usług/mikroserwisów. Faktycznie wykonywana przez Pana działalność wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, lecz czynnościach wskazanych powyżej. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Pana. Nie uczestniczy Pan w procesie programowania. Wszystkie czynności i usługi, których dotyczy wniosek dotyczą stricte branży IT i rozwoju technologii informatycznych programów komputerowych. W procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy. Co warto podkreślić, wykonywane przez Pana usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową. Działania podejmowane przez Pana w związku ze świadczeniem usług nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Wszelkie prace na rzecz klienta wykonywanie są w ramach ściśle określonych standardów klienta odnośnie technologii, urządzeń, oprogramowania, bezpieczeństwa. Stąd nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Ponadto, na żadnym etapie świadczenia usług nie będzie miało miejsca programowanie, bądź wytwarzanie oraz rozwój oprogramowania. Wskazuje Pan, że świadczone przez niego usługi wskazane we wniosku nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych tj. konkretnie programowania. Nie wyklucza Pan, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy. Od 1 stycznia 2022 r. zadecydował Pan o zmianie formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: "Ustawa o ryczałcie"). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie złoży Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w terminie do 20 lutego 2022 r. (z uwagi na fakt, że pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2022 r. zostanie osiągnięty w styczniu 2022 r). W zakresie którego dotyczy wniosek nie świadczy i nie zamierza Pan świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego”; (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Nie uzyska Pan (w 2022) z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w roku podatkowym (2022) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Dodatkowo wskazuje Pan, że może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona on odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tamtej części działalności wnioskodawcy. W tym zakresie prowadzić Pan będzie stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

‒  Określone PKWiU: PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”,

‒  Oświadczenie zostało złożone dnia 12.01.2022 poprzez wniosek do CEiDG do Naczelnika (...) Urzędu Skarbowego (...),

‒  Do Pana działalności nie stosują się wymienione w art. 8 ustawy wyłączenia,

‒  Nie uzyskiwał, nie uzyskuje i nie będzie Pan uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

‒  Pana przychód nie przekroczył w 2021 roku limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących: a. analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, b. usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi), raportowanie błędów, omówienie wymagań biznesowych, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii, c. usługi w zakresie przedstawiania funkcjonalności systemu, polegających na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie, d. przekładanie wymagań (specyfikacji dostarczanych przez klienta) dotyczących systemów informatycznych na wymagania możliwe do zaimplementowania u Klient z uwzględnieniem specyfiki systemów i baz danych, e. pozyskiwanie i analiza wymagań na etapie inicjalizacji oraz realizacji projektów systemów informatycznych, f. weryfikacja potrzeb biznesowych pod kątem możliwości implementacji w systemach IT, g. doprecyzowywanie wymagań biznesowych i przekładanie ich na rozwiązania techniczne, h. wsparcie prac analitycznych realizowanych przez dostawców oraz inne jednostki banku, i. zapewnienie jakości wytwarzanych produktów poprzez opracowanie założeń do testów i systemów informatycznych j. realizacja testów funkcjonalnych oraz wsparcie testów akceptacyjnych prowadzonych przez jednostki biznesowe, k. przygotowywanie specyfikacji wymagań biznesowo-systemowych oraz zarządzanie/utrzymywanie dokumentacja analityczną, l. modelowanie struktury logicznej baz danych, m. definiowanie mapowania zasileń dla baz danych (matryce ...), n. specyfikacje usług/mikroserwisów i wskazanych we wniosku, przy założeniu niewykonywaniu usług związanych z oprogramowaniem podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących: a. analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, b. usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi), raportowanie błędów, omówienie wymagań biznesowych, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii, c. usługi w zakresie przedstawiania funkcjonalności systemu, polegających na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie, d. przekładanie wymagań (specyfikacji dostarczanych przez klienta) dotyczących systemów informatycznych na wymagania możliwe do zaimplementowania u Klient z uwzględnieniem specyfiki systemów i baz danych, e. pozyskiwanie i analiza wymagań na etapie inicjalizacji oraz realizacji projektów systemów informatycznych, f. weryfikacja potrzeb biznesowych pod kątem możliwości implementacji w systemach IT, g. doprecyzowywanie wymagań biznesowych i przekładanie ich na rozwiązania techniczne, h. wsparcie prac analitycznych realizowanych przez dostawców oraz inne jednostki banku, i. zapewnienie jakości wytwarzanych produktów poprzez opracowanie założeń do testów i systemów informatycznych, j. realizacja testów funkcjonalnych oraz wsparcie testów akceptacyjnych prowadzonych przez jednostki biznesowe, k. przygotowywanie specyfikacji wymagań biznesowo-systemowych oraz zarządzanie/utrzymywanie dokumentacja analityczną, l. modelowanie struktury logicznej baz danych, m. definiowanie mapowania zasileń dla baz danych (matryce STM), n. specyfikacje usług/mikroserwisów przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie. Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: "ewidencja przychodów"), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu. Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b (od 1 stycznia 2022 ) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022 ). Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących: a. analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, b. usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi), raportowanie błędów, omówienie wymagań biznesowych, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii, c. usługi w zakresie przedstawiania funkcjonalności systemu, polegających na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie, d. przekładanie wymagań (specyfikacji dostarczanych przez klienta) dotyczących systemów informatycznych na wymagania możliwe do zaimplementowania u Klienta z uwzględnieniem specyfiki systemów i baz danych, e. pozyskiwanie i analiza wymagań na etapie inicjalizacji oraz realizacji projektów systemów informatycznych, f. weryfikacja potrzeb biznesowych pod kątem możliwości implementacji w systemach IT, g. doprecyzowywanie wymagań biznesowych i przekładanie ich na rozwiązania techniczne, h. wsparcie prac analitycznych realizowanych przez dostawców oraz inne jednostki banku, i. zapewnienie jakości wytwarzanych produktów poprzez opracowanie założeń do testów i systemów informatycznych, j. realizacja testów funkcjonalnych oraz wsparcie testów akceptacyjnych prowadzonych przez jednostki biznesowe, k. przygotowywanie specyfikacji wymagań biznesowo-systemowych oraz zarządzanie/utrzymywanie dokumentacja analityczną, l. modelowanie struktury logicznej baz danych m. definiowanie mapowania zasileń dla baz danych (matryce STM), n. specyfikacje usług/mikroserwisów przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania. Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pana działalności obejmujących: a. analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, b. usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi), raportowanie błędów, omówienie wymagań biznesowych, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii, c. usługi w zakresie przedstawiania funkcjonalności systemu, polegających na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie, d. przekładanie wymagań (specyfikacji dostarczanych przez klienta) dotyczących systemów informatycznych na wymagania możliwe do zaimplementowania u Klienta z uwzględnieniem specyfiki systemów i baz danych, e. pozyskiwanie i analiza wymagań na etapie inicjalizacji oraz realizacji projektów systemów informatycznych, f. weryfikacja potrzeb biznesowych pod kątem możliwości implementacji w systemach IT, g. doprecyzowywanie wymagań biznesowych i przekładanie ich na rozwiązania techniczne, h. wsparcie prac analitycznych realizowanych przez dostawców oraz inne jednostki banku, i. zapewnienie jakości wytwarzanych produktów poprzez opracowanie założeń do testów i systemów informatycznych, j. realizacja testów funkcjonalnych oraz wsparcie testów akceptacyjnych prowadzonych przez jednostki biznesowe, k. przygotowywanie specyfikacji wymagań biznesowo-systemowych oraz zarządzanie/utrzymywanie dokumentacja analityczną, l. modelowanie struktury logicznej baz danych, m. definiowanie mapowania zasileń dla baz danych (matryce STM), n. specyfikacje usług/mikroserwisów przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (ex. 62.01.1 PKWiU 2015). Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących: a. analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie b. usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi), raportowanie błędów, omówienie wymagań biznesowych, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii c. usługi w zakresie przedstawiania funkcjonalności systemu, polegających na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie d. przekładanie wymagań (specyfikacji dostarczanych przez klienta) dotyczących systemów informatycznych na wymagania możliwe do zaimplementowania u Klient z uwzględnieniem specyfiki systemów i baz danych, e. pozyskiwanie i analiza wymagań na etapie inicjalizacji oraz realizacji projektów systemów informatycznych - f. weryfikacja potrzeb biznesowych pod kątem możliwości implementacji w systemach IT. g. doprecyzowywanie wymagań biznesowych i przekładanie ich na rozwiązania techniczne. h. wsparcie prac analitycznych realizowanych przez dostawców oraz inne jednostki banku, i. zapewnienie jakości wytwarzanych produktów poprzez opracowanie założeń do testów i systemów informatycznych, j. realizacja testów funkcjonalnych oraz wsparcie testów akceptacyjnych prowadzonych przez jednostki biznesowe, k. przygotowywanie specyfikacji wymagań biznesowo-systemowych oraz zarządzanie/utrzymywanie dokumentacja analityczną, l. modelowanie struktury logicznej baz danych m. definiowanie mapowania zasileń dla baz danych (matryce STM) n. specyfikacje usług/mikroserwisów przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie. Pana stanowisko o prawidłowości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stosunku do przychodów z usług tożsamych do wykonywanych przez Pana znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych na podstawie analogicznych przepisów obowiązujących w 2019 i 2020 r., m.in. w: interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 czerwca 2020 r., sygn. 0112-KDIL2- 2.4011.270.2020.4.MC; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 maja 2020 r., sygn. 0115- KDIT1.4011.165.2020.1.MR; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 marca 2020 r., sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.23.2020.2.ISL; interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.241.2019.1.AK., interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 kwietnia 2021 r. 0113-KDIPT2-1.4011.53.2021.3.MM, interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2021 r. 0112-KDWL.4011.121.2021.2.WS, interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2019r. 0113- KDIPT2-1.4011.434.2019.2.AP. Mimo iż wskazane powyżej interpretacje indywidualne zostały wydane zgodnie z ówczesnym stanem prawnym, Pana zdaniem zachowują one swoją aktualność w stosunku do przyporządkowania do przychodów z usług wykonywanych przez Pana właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz właściwej interpretacji znaczenia przedrostka "ex" w przypadku zawężenia zakresu usług, w stosunku do których znajduje zastosowanie dana stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Mając na uwadze powyższe, Pana zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących: a. analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie, b. usługi wsparcia wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących wdrożenia funkcjonalności: ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi), raportowanie błędów, omówienie wymagań biznesowych, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii, c. usługi w zakresie przedstawiania funkcjonalności systemu, polegających na wskazaniu sposobu ich działania w danym systemie, d. przekładanie wymagań (specyfikacji dostarczanych przez klienta) dotyczących systemów informatycznych na wymagania możliwe do zaimplementowania u Klienta z uwzględnieniem specyfiki systemów i baz danych; e. pozyskiwanie i analiza wymagań na etapie inicjalizacji oraz realizacji projektów systemów informatycznych, f. weryfikacja potrzeb biznesowych pod kątem możliwości implementacji w systemach IT, g. doprecyzowywanie wymagań biznesowych i przekładanie ich na rozwiązania techniczne, h. wsparcie prac analitycznych realizowanych przez dostawców oraz inne jednostki banku, i. zapewnienie jakości wytwarzanych produktów poprzez opracowanie założeń do testów i systemów informatycznych, j. realizacja testów funkcjonalnych oraz wsparcie testów akceptacyjnych prowadzonych przez jednostki biznesowe, k. przygotowywanie specyfikacji wymagań biznesowo-systemowych oraz zarządzanie/utrzymywanie dokumentacja analityczną, l. modelowanie struktury logicznej baz danych m. definiowanie mapowania zasileń dla baz danych (matryce STM), n. specyfikacje usług/mikroserwisów przy założeniu nie wykonywania usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

   a. prowadzenia aptek,

   b. uchylony

   c. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

   d. – e. uchylony

   f. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

    a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

    b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

    c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że:

  1. wykonywane usługi odpowiadają PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”,
  2. wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia nie mają zastosowania w Pana działalności gospodarczej;
  3. złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
  4. Pana przychód nie przekroczył w 2021 r. limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  5. nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem,
  6. świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie opodatkowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02– niezwiązanych z oprogramowaniem, z doradztwem w zakresie opodatkowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, będą mogły być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby, bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego (stanem faktycznym) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).