Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU: a. 74.90.12.0: usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem w... - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.494.2022.3.MJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.494.2022.3.MJ

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU: a. 74.90.12.0: usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. – 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. b. 62.01.11.0: usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. – 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek został uzupełniony – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Pana A.B., (...);

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Pana C.D., (...);

przedstawiono następujący stan faktyczny:

A.B. oraz C.D., dalej łącznie jako „Wnioskodawcy”, prowadzą jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą oraz są wspólnikami spółki cywilnej prowadzonej pod firmą X spółka cywilna A.B., C.D. („Spółka”).

Spółka jest stroną umowy odpłatnego świadczenia usług informatycznych oraz usług związanych z reprezentowaniem interesów handlowych zleceniodawcy będącego spółką kapitałową („Zleceniodawca”), który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi programistyczne na rzecz klientów ostatecznych, do których należą podmioty prowadzące działalność w branży motoryzacyjnej, finansowej oraz medycznej.

Umowa ta jest umową nienazwaną, do której należy odpowiednio stosować przepisy o umowie zlecenie zgodnie z art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. W ramach prowadzonej Spółki Wnioskodawcy osiągają przychody z tytułu świadczenia usług pośrednictwa oraz usług informatycznych szczegółowo scharakteryzowanych poniżej.

Zakres świadczonych przez Wnioskodawców w ramach Spółki usług pośrednictwa obejmuje dokonywanie następujących czynności:

a.promowanie produktów cyfrowych oferowanych przez Zleceniodawcę wśród potencjalnych jego kontrahentów oraz wybór klientów, na rzecz których Zleceniodawca będzie realizował projekty cyfrowe;

b.nawiązywanie kontaktów handlowych z klientami Zleceniodawcy, do których należą przede wszystkim przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej, finansowej oraz medycznej;

c.sporządzanie ogólnej kalkulacji finansowych ofert dla klientów Zleceniodawcy, mając na celu realizację zakładanych celów sprzedaży;

d.przygotowywanie ogólnych oraz zindywidualizowanych ofert na sprzedawane przez Zleceniodawcę produkty cyfrowe;

e.określanie zindywidualizowanego zapotrzebowania klientów w fazie wstępnego definiowania formy sprzedawanego oprogramowania lub aplikacji;

f.bezpośrednie prezentowanie ofert Zleceniodawcy wobec jego klientów;

g.podejmowanie działań o charakterze marketingowym, celem skutecznego pozyskiwania klientów zamawiających oferowane produkty cyfrowe oraz systematycznego zwiększania sprzedaży Zleceniodawcy;

h.dbałość o zachowanie stałej relacji z klientami Zleceniodawcy, w tym organizowanie spotkań o charakterze informacyjnym i promocyjnym;

i.reprezentacja interesów Zleceniodawcy w zakresie ustalania warunków umów sprzedaży, w tym informowanie klientów Zleceniodawcy o warunkach wykonania danego zlecenia wytworzenia oprogramowania lub zindywidualizowanej aplikacji do ulepszenia oprogramowania istniejącego, oraz o zasadach płatności i stosowanych zabezpieczeniach;

j.prowadzenie negocjacji z kontrahentami Zleceniodawcy w zakresie umów sprzedaży produktów cyfrowych;

k.sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłową i terminową realizacją zamówień od klientów Zleceniodawcy;

l.wykonywanie innych czynności zleconych przez Zleceniodawcę w ramach reprezentacji jego interesów lub świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego;

– dalej łącznie jako „Usługi Pośrednictwa”.

Tym samym świadczone przez Wnioskodawców w ramach Spółki Usługi Pośrednictwa są formą kompleksowego reprezentowania Zleceniodawcy wobec kontrahentów w zakresie sprzedaży oferowanych przez niego produktów oprogramowania i aplikacji.

Należy wskazać, że w ramach Usług Pośrednictwa Wnioskodawcy organizują sprzedaż produktów cyfrowych, (tj. nowego oprogramowania albo nowych aplikacji, które poprawiają użyteczność oraz funkcjonalność istniejących już programów), dokonują wyboru kontrahentów, nawiązują kontakty handlowe, promują produkty wobec potencjalnych kontrahentów, ustalają warunki zawieranych umów, definiują zindywidualizowane formy zamawianego produktu, czy sprawują nadzór nad prawidłowym wykonaniem kontraktów, monitorują realizację dokonywanych płatności.

Ponadto w ramach prowadzonej Spółki Wnioskodawcy świadczą na rzecz Zleceniodawcy także usługi informatyczne, polegające na projektowaniu, tworzeniu oraz wdrażaniu oprogramowania komputerowego typu ERP (z ang. Enterprise Resources Planning), który jest stosowany do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem, co obejmuje m.in. kontrolę i zarządzanie najważniejszymi procesami w kluczowych obszarach działalności firm, tj. w zakresie sprzedaży, finansów, księgowości, kadr, zaopatrzenia, logistyki, produkcji („Usługi Informatyczne”).

Jednocześnie w piśmie Urzędu Statystycznego w Łodzi z 13 czerwca 2022 r., będącym odpowiedzią na wniosek Spółki o określenie właściwego symbolu PKWiU dla świadczonych usług informatycznych, jednoznacznie wskazano, że powyżej opisane Usługi Informatyczne należą do grupowania PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Łączna kwota osiąganych przez Wnioskodawców przychodów z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki nie przekroczyła w 2021 r. kwoty 2 000 000 euro, obliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego. Wnioskodawcy nie wykluczają, że w przyszłości będą uzyskiwali w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody z innych tytułów niż wskazanych w niniejszym opisie stanu faktycznego Usług Pośrednictwa oraz Usług Informatycznych.

Każdy z Wnioskodawców złożył w ustawowym terminie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2022 rok i począwszy od tego roku opodatkowuje przychody uzyskiwane z jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawcy prowadzą działalność w oparciu o księgowość uproszczoną na potrzeby ryczałtu ewidencjonowanego w taki sposób, że ewidencja przychodów w pełni umożliwia określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usług Pośrednictwa oraz Usług Informatycznych. W odniesieniu do Wnioskodawców nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku przedstawiliście Państwo poniższe informacje:

1.Na pytanie organu - „Czy Pan, jako zainteresowany będący stroną tego postępowania oraz zainteresowany niebędący stroną postępowania, tj. osoba, z którą złożył Pan razem wniosek wspólny, jesteście, każdy z osobna, członkami zarządu lub pełnicie, każdy z osobna, inne funkcje (jeśli tak, proszę wskazać jakie) w spółce kapitałowej, określonej we wniosku jako „Zleceniodawca”? Jeśli tak, proszę wskazać, dla każdego z zainteresowanych oddzielnie, zakres tych czynności, które Pan oraz zainteresowany niebędący stroną postępowania wykonujecie w ramach pełnionych funkcji. Proszę również o podanie nazwy spółki kapitałowej - „Zleceniodawcy. ”

Odpowiedziano: - Wnioskodawca oraz zainteresowany niebędący stroną postępowania, tj. pan C.D., nie są członkami zarządu oraz nie pełnią innych funkcji w spółce kapitałowej prawa niemieckiego Y. Gesellschaft mit beschrankter Haftung, określonej we wniosku jako „Zleceniodawca".

2.Na pytanie organu - „Czy Pan i zainteresowany niebędący stroną postępowania jesteście wspólnikami/udziałowcami w tej spółce?”

Odpowiedziano: Wnioskodawca oraz zainteresowany niebędący stroną postępowania, tj. pan C.D., nie są wspólnikami (udziałowcami) w spółce określonej we Wniosku jako „Zleceniodawca".

3.Na pytanie organu - Czy Pan i zainteresowany niebędący stroną postępowania, macie, każdy z osobna, zawartą umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze (jeśli tak, proszę wskazać jaką) ze „Zleceniodawcą”, o którym mowa we wniosku? Jeśli tak, proszę wskazać zakres czynności, które Pan i zainteresowany niebędący stroną postępowania wykonujecie w ramach tych umów.

Odpowiedziano: - Wnioskodawca oraz zainteresowany niebędący stroną postępowania, tj. pan C.D., nie są stronami żadnej umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze ze spółką określoną we Wniosku jako „Zleceniodawca".

4.Wnioskodawca wskazuje, że dla świadczonych w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej Usług Pośrednictwa właściwym symbolem klasyfikacyjnym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), jest pozycja 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń".

5.Spółka cywilna, prowadzona pod firmą X spółka cywilna A.B., C.D., powstała 2 października 2007 r.

6.Umowa o odpłatne świadczenie Usług Pośrednictwa została zawarta 1 maja 2020 r. Umowa o odpłatne świadczenie Usług Informatycznych została zawarta 1 maja 2020 r.

7.Spółka cywilna, działająca pod firmą X spółka cywilna A.B., C.D., świadczy Usługi Pośrednictwa oraz Usługi Informatyczne od 1 maja 2020 r. Usługi Pośrednictwa i Usługi Informatyczne są świadczone obecnie i Wnioskodawca nie planuje zakończenia świadczenia tych usług.

8.W ramach świadczonych przez spółkę cywilną Usług Pośrednictwa na rzecz Zleceniodawcy wykonywane są wyłącznie czynności szczegółowo wymienione we Wniosku.

9.Wspólnicy spółki cywilnej w zakresie szukania klientów są uprawnieni do nawiązywanie kontaktów handlowych z klientami i prezentowania im ofert.

10.W zakresie prowadzenia rozmów handlowych wspólnicy spółki cywilnej są uprawnieni do prezentowania ofert, organizowania i uczestniczenia w spotkaniach informacyjnych i promocyjnych, negocjowania umów. Rozmowy dotyczą sprzedaży usług, które oferuje Zleceniodawca.

11.W trakcie poszukiwania klientów dla Zleceniodawcy wspólnicy spółki cywilnej nie korzystają z baz danych lub zasobów Zleceniodawcy.

12.Wspólnicy prowadzą rozmowy handlowe z klientami lub potencjalnymi klientami Zleceniodawcy, którzy zostali wyszukani w ramach świadczenia usług przez spółkę cywilną. Co do zasady, wspólnicy nie prowadzą rozmów z podmiotami wskazanymi przez Zleceniodawcę, jednak nie wykluczają, że może się tak zdarzyć w przyszłości.

13.Wspólnicy spółki cywilnej nie są umocowani do działania w imieniu Zleceniodawcy. Wspólnicy są umocowani do negocjowania umów z klientami lub potencjalnymi klientami spółki kapitałowej, jednak nie ustalają warunków umów bez akceptacji Zleceniodawcy. Wspólnicy spółki cywilnej nie zawierają umowy w imieniu Zleceniodawcy i nie podejmują innych wiążących czynności dla tej spółki.

Pytania

1.Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawców Usług Pośrednictwa w ramach działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?

2.Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawców Usług Informatycznych w ramach działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 12%?

3.Czy w przypadku potwierdzenia prawidłowości stanowiska Wnioskodawców z pytań 1 oraz 2, prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku gdy Wnioskodawcy w ramach działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych prowadzą ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usług Pośrednictwa oraz Usług Informatycznych, to mogą stosować osobno stawkę opodatkowania właściwą dla przychodów osiągniętych z tytułu każdego rodzaju działalności, które prowadzą?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W przypadku świadczenia przez Wnioskodawców Usług Pośrednictwa w ramach działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych, mogą stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.

Ad. 2.

W przypadku świadczenia przez Wnioskodawców Usług Informatycznych w ramach działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych, mogą stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 12%.

Ad. 3.

W przypadku, gdy Wnioskodawcy w ramach działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych prowadzą ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usług Pośrednictwa oraz Usług Informatycznych, to prawidłowym jest stosowanie osobno stawki opodatkowania właściwej dla przychodów osiągniętych z tytułu każdego rodzaju działalności, które prowadzą.

Uzasadnienie:

Ad. 1.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 w zw. art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („Ustawa”), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy w zw. z 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („Ustawa o PIT”), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, przy czym u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową: 1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, 2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, 3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 Ustawy o PIT.

W świetle art. 5b ust. 2 w zw. z art. 8 ust. 1 Ustawy o PIT, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału), uznaje się za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 Ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, tylko jeżeli: 1. w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro, 2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników: 1. opłacających podatek w formie karty podatkowej; 2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; 3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: a. prowadzenia aptek, b. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, c. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; 4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; 5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Dodatkowo, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w ramach spółki, aby móc korzystać z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych, to zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 Ustawy koniecznym jest złożenie przez wszystkich wspólników, naczelnikom urzędów skarbowych właściwego według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników, pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym. Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego, należy uznać, że Wnioskodawcy spełniają wszystkie powyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem Wnioskodawcy:

1.osiągają przychody z działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych w rozumieniu Ustawy o PIT,

2.w poprzednim roku podatkowym uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

3.nie znajduje wobec nich zastosowanego żadna z przesłanek wyłączających wskazanych w art. 8 ust. 1 Ustawy, oraz

4.złożyli w terminie ustawowym odpowiednie oświadczenia do naczelników urzędów skarbowych, właściwych według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników, o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2022 rok.

Wnioskodawcy spełnili więc wszystkie wymogi do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu świadczenia Usług Pośrednictwa w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki ryczałtem ewidencjonowanym, koniecznym jest prawidłowe określenie stawki ryczałtu.

Art. 12 ust. 1 ustawy wymienia kategorie osiąganych przychodów, wobec których stosowane są różne wysokości stawki podatku.

Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, (tj. pozostałych źródeł uzyskiwanych przychodów, dla których ustalone zostały odmienne stawki). Zapis ten należy więc odczytywać jako zasadę, wedle której przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.

Według Wnioskodawców brak jest możliwości dopasowania świadczonych Usług Pośrednictwa do którejkolwiek z kategorii czynności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy. Jak zostało wskazane w powyższym opisie stanu faktycznego, Usługi Pośrednictwa to czynności przyjmujące formę kompleksowego reprezentowania interesów Zleceniodawcy wobec kontrahentów na etapie sprzedaży oferowanych przez niego produktów oprogramowania i aplikacji, a także dokonywania innych czynności w zakresie pośrednictwa komercyjnego związanych z interesami Zleceniodawcy.

Zatem świadczona usługa w praktyce obejmuje następujące czynności:

a) promowanie produktów cyfrowych oferowanych przez Zleceniodawcę wśród potencjalnych jego kontrahentów oraz wybór klientów, na rzecz których Zleceniodawca będzie realizował projekty cyfrowe; b) nawiązywanie kontaktów handlowych z klientami Zleceniodawcy, do których należą przede wszystkim przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej, finansowej oraz medycznej; c) sporządzanie ogólnej kalkulacji finansowych ofert dla klientów Zleceniodawcy, mając na celu realizację zakładanych celów sprzedaży; d) przygotowywanie ogólnych oraz zindywidualizowanych ofert na sprzedawane przez Zleceniodawcę produkty cyfrowe; e) określanie zindywidualizowanego zapotrzebowania klientów w fazie wstępnego definiowania formy sprzedawanego oprogramowania lub aplikacji; f) bezpośrednie prezentowanie ofert Zleceniodawcy wobec jego klientów; g) podejmowanie działań o charakterze marketingowym, celem skutecznego pozyskiwania klientów zamawiających oferowane produkty cyfrowe oraz systematycznego zwiększania sprzedaży Zleceniodawcy; h) dbałość o zachowanie stałej relacji z klientami Zleceniodawcy, w tym organizowanie spotkań o charakterze informacyjnym i promocyjnym; i) reprezentacja interesów Zleceniodawcy w zakresie ustalania warunków umów sprzedaży, w tym informowanie klientów Zleceniodawcy o warunkach wykonania danego zlecenia wytworzenia oprogramowania lub zindywidualizowanej aplikacji do ulepszenia oprogramowania istniejącego, oraz o zasadach płatności i stosowanych zabezpieczeniach; j) prowadzenie negocjacji z kontrahentami Zleceniodawcy w zakresie umów sprzedaży produktów cyfrowych; k) sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłową i terminową realizacją zamówień od klientów Zleceniodawcy; l) wykonywanie innych czynności zleconych przez Zleceniodawcę w ramach reprezentacji jego interesów lub świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego.

Jak opisano powyżej, Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki świadczą Usługi Pośrednictwa, na które składają się różnorodne czynności o niejednolitym charakterze.

Tym samym jednoznaczne przyporządkowanie świadczonych usług do jednego grupowania PKWiU jest znacznie utrudnione, niemniej w ocenie Wnioskodawców Usługi Pośrednictwa powinny zostać zakwalifikowane na podstawie PKWiU do grupowania nr 74.90.12.0 jako: „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Wedle Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 grupowanie to obejmuje: usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, usługi wyceny antyków, biżuterii itp. Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 74.90.12.0.

Tym samym Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że Usługi Pośrednictwa należą wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%.

Dodatkowo stanowisko, że usługi pośrednictwa o zbliżonym zakresie czynności do opisanych powyżej Usług Pośrednictwa są kwalifikowane do grupowania 74.90 PKWiU i tym samym podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%, zostało potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych w zbliżonych stanach faktycznych:

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 4 marca 2022 r., o nr 0114-KDIP3-2.4011.52.2022.2.MJ: „Jak zostało wskazane w powyższym opisie zdarzenia przyszłego, Usługi Pośrednictwa są formą kompleksowego reprezentowania Zleceniodawcy wobec kontrahentów zarówno w zakresie organizacji zaopatrzenia Zleceniodawcy w oferowane przez niego produkty, jak i w zakresie następczej sprzedaży roślin, cebulek roślin oraz artykułów dekoracyjnych. (...) Dlatego stwierdzamy, że osiągane przez Pana przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - będą mogły skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 12 sierpnia 2021 r., o nr 0113-KDIPT2 1.4011.586.2021.1.KO: „Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wykonywaniu czynności z zakresu obsługi handlowej Klijentów oraz reprezentowania Zleceniodawców na zewnątrz w ramach obsługi handlowej, organizuje i uczestniczy w spotkaniach handlowych (negocjacyjnych), nawiązuje i utrzymuje bezpośrednie relacje z kontrahentami m.in. poprzez osobiste wizyty i spotkania w siedzibie kontrahentów; przedstawia kontrahentom zastosowania i możliwości produktów oferowanych przez jego Zleceniodawców.

Ww. usługi są sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 74.90.2. (...) W świetle powyższego, mając na względzie podane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU oraz zakres świadczonych usług, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Niego z tego tytułu może podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów.”

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 14 lipca 2021 r., o nr 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR: „Wnioskodawca planuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, której Główny Urząd Statystyczny przyporządkował kod PKD 74.90.Z (...) Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz Zleceniodawcy w postaci (...) oferowaniu produktów Zleceniodawcy potencjalnym kontrahentom, negocjowaniu warunków umów i współpracy handlowej, aranżowanie spotkań handlowych i promocyjnych, udział w spotkaniach handlowych, przedstawienie Kontrahentom lub potencjalnym Kontrahentom umów, których zawarciem zainteresowany jest Zleceniodawca, udzielaniu kontrahentom wszelkich informacji dotyczących produktów, cen oraz warunków handlowych Zleceniodawcy niezbędnych przy zawieraniu umów z kontrahentami, nadzoru nad realizacją zawartych umów, nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z kluczowymi klientami; nawiązywania kontaktów z nowymi klientami, promowania produktów Zleceniodawcy w szczególności poprzez uczestnictwo i organizację akcji marketingowych, imprez handlowych, promocji, kampanii reklamowych prowadzonych lub wskazanych przez Zleceniodawcę i zaakceptowanych przez Dyrektora lub wskazanych przez Dyrektora i zaakceptowanych przez Zleceniodawcę; doradztwa technicznego w zakresie użycia materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania itp., wyceny projektów oraz optymalizacji zastosowań materiałowych, ustalania parametrów technicznych i wytycznych w projektach, negocjowania umów; (...) W świetle powyższego, mając na względzie podane przez Wnioskodawcę grupowanie i zakres planowanych usług, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Niego z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”

Uzupełniająco należy zaznaczyć, że zasada, wedle której w przypadku braku możliwości przyporządkowania do innych stawek ryczałtu, przychody ze świadczenia usług powinny być opodatkowane stawką 8,5%, została wprost wskazana w uzasadnieniu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 642; ustawa przyjęta 28.11.2020 r.): „Ponadto, utrzymana zostanie zasada, zgodnie z którą według stawki 8,5% opodatkowane będą przychody ze świadczenia usług, które nie zostały przyporządkowane do innych stawek ryczałtu.”

Natomiast stanowisko, że w przypadku niemożności zakwalifikowania danej usługi do jakiejkolwiek z kategorii czynności przypisanych do innych stawek ryczałtu z art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, to koniecznym jest stosowanie stawki 8,5%, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne:

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 23 sierpnia 2021 r., o nr 0113-KDIPT2 4011.429.2021.2.MAP: „Działalność Wnioskodawcy będzie polegała na sprzedaży produktów tj. suplementów diety. Przeważające PKD planowanej działalności to 47.19.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach. (...) W punktach 1-4 oraz 6-8 art. 12 ww. ustawy, nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę, a zatem właściwą stawką podatku dla aktywności zarobkowej Wnioskodawcy będzie stawka 8,5% przychodu.”

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawców przychody z prowadzonej w ramach Spółki działalności gospodarczej w zakresie świadczenia Usług Pośrednictwa mogą podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano źródła przychodów, którego zakres odpowiadałby opisanej we wniosku działalności usługowej prowadzonej w ramach Spółki przez Wnioskodawców, to właściwą stawką podatku dla Usługi Pośrednictwa jest stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Ad. 2.

W ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, prowadzonej przez Wnioskodawców w formie Spółki, świadczą oni Usługi Informatyczne. Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego, świadczone Usługi Informatyczne polegają na projektowaniu, tworzeniu oraz wdrażaniu oprogramowania komputerowego typu ERP (z ang. Enterprise Resources Planning), który jest stosowany do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem, co obejmuje m.in. kontrolę i zarządzanie najważniejszymi procesami w kluczowych obszarach działalności firm, tj. w zakresie sprzedaży, finansów, księgowości, kadr, zaopatrzenia, logistyki, produkcji. Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, uzyskane przez Wnioskodawców, w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych, przychody z Usług Informatycznych mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jedynie, jeżeli Wnioskodawcy spełniają wymogi z art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, nie dotyczą ich przesłanki negatywne z art. 8 ust. 1 Ustawy, a także złożą odpowiednie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i 2

Ustawy (co zostało szczegółowo opisane powyżej w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawców do pytania nr 1). Odnosząc się do kwestii jaką stawkę ryczałtu należy stosować wobec przychodów uzyskiwanych z tytułu Usług Informatycznych, koniecznym jest prawidłowe określenie PKWiU dla usługi rzeczywiście świadczonej w ramach Spółki. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, w piśmie Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 13 czerwca 2022 r., organ jednoznacznie wskazał, że świadczone przez Wnioskodawców Usługi Informatyczne należą do grupowania PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy przychody ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), podlegają opodatkowaniu stawką 12%. Należy podkreślić, że w art. 4 ust. 4 Ustawy wskazano, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Tym samym dodanie przy danym grupowaniu PKWiU symbolu „ex” oznacza, że zamiarem ustawodawcy było odniesienie się nie do wszystkich rodzajów czynności objętych danym grupowaniem, a jedynie tylko do ich części. Zatem wskazując na grupowanie PKWiU ex 62.01.1, ustawodawca odniósł się wyłącznie do usług określonych zwrotem "związanych z oprogramowaniem". Tym samym z uwagi, że świadczone Usługi Informatyczne są związane z projektowaniem, tworzeniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU ex 62.01.11), to w ocenie Wnioskodawców właściwą stawką podatku od przychodów ze świadczonych, w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej przez Spółkę Usług Informatycznych, jest stawka 12% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy.

Ad. 3

Zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu (określonymi w ust. 1 ww. artykułu), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Natomiast jedynie w przypadku, gdy podatnik nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1,2, 2a, 2b, 3 albo 4, to stawka ryczałtu wynosi wtedy odpowiednio 17%, 15%, 14%, 12% 10%, albo 12,5%.

Wnioskodawcy w związku z prowadzoną w ramach Spółki działalnością gospodarczą osiągają przychody, w rozumieniu art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. art. 5a pkt 6 w zw. Z art. 5b ust. 2 Ustawy o PIT (co zostało wskazane powyżej w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawców do pytania nr 1), z tytułu świadczenia Usług Pośrednictwa oraz Usług Informatycznych. Zatem w związku z działalnością gospodarczą Spółki Wnioskodawcy osiągają przychody, które w ich ocenie opodatkowane są różnymi stawkami ryczałtu. Wnioskodawcy prowadzą ewidencję przychodów w sposób w pełni umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju świadczonych przez Spółkę usług, to prawidłowym jest stosowanie stawki ryczałtu właściwej dla przychodów z poszczególnych kategorii ich działalności. Zakładając, że stanowiska Wnioskodawców przedstawione powyżej w pytaniach nr 1 oraz 2 są prawidłowe, to przychody Wnioskodawców uzyskiwane z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki powinny być opodatkowane dwoma stawkami ryczałtu, tj. dla Usług Pośrednictwa stawką 8,5%, zaś dla Usług Informatycznych stawką 12%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a. prowadzenia aptek,

b. uchylony

c. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d. – e. uchylony

f. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Należy także zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazaliście Państwo, że:

1.dla świadczonych w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej Usług Pośrednictwa właściwym symbolem klasyfikacyjnym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.2015.1676 z dnia 2015.10.23), jest pozycja 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.;

2.opisane Usługi Informatyczne należą do grupowania PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”;

3.łączna kwota osiąganych przez Wnioskodawców przychodów z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki nie przekroczyła w 2021 r. kwoty 2 000 000 euro;

4.każdy z Wnioskodawców złożył w ustawowym terminie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2022 rok;

5.Wnioskodawcy prowadzą działalność w oparciu o księgowość uproszczoną na potrzeby ryczałtu ewidencjonowanego w taki sposób, że ewidencja przychodów w pełni umożliwia określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usług Pośrednictwa oraz Usług Informatycznych;

6.w odniesieniu do Wnioskodawców nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dlatego stwierdzamy, że osiągane przez Państwa przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0, tj. „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – będą mogły skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast w stosunku do przychodów z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”– należy zastosować 12% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy.

Ponadto w związku z prowadzeniem wymaganej ewidencji, pozwalającej na określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usług Pośrednictwa oraz Usług Informatycznych, możliwe jest ustalanie osobno stawki podatkowej właściwej dla przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowaliście Państwo świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A.B. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).