Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU 62.01.11.0 (usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem op... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.588.2022.2.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.588.2022.2.MK

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU 62.01.11.0 (usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania) 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek uzupełniony 7 grudnia 2022 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

B. S. (dalej: „Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi związane z branżą IT. Przeważający rodzaj działalności to PKD 62.01.Z. Działalność związana z oprogramowaniem. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o ustalenie klasyfikacji działalności przez Główny Urząd Statystyczny.

Wnioskodawca od 2022 roku korzysta z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód Wnioskodawcy nie przekracza limitu 2.000.000 euro, określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wyłączenia z opodatkowania ryczałtem zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie mają zastosowania w wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę obejmuje:

projektowanie i prototypowanie graficznych interfejsów użytkownika,

usprawnianie istniejących rozwiązań w obrębie interfejsów użytkownika,

zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX,

tworzenie specyfikacji produktu przy współpracy z managerami produktów i programistami,

zbieranie informacji o potrzebach użytkownika,

analizę danych związanych z działaniem produktu.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności w zakresie specjalistycznego projektowania, a w szczególności nie projektuje:

rzeczy artystycznych/marketingowych/graficznych (np. kolorystyka, logo, bannery, ulotki, kampanie itd.),

rzeczy stricte technicznych/inżynierskich (rysunki techniczne, wymiarowania, plany),

fizycznych przedmiotów.

Działalność Wnioskodawcy polega na projektowaniu interfejsów użytkownika dla stron internetowych oraz aplikacji na urządzenia mobilne.

Praca składa się z kilku kroków:

zbieranie wymagań biznesowych, technicznych oraz stylistycznych i user experience,

przygotowanie wstępnego projektu graficznego, który w dużym uproszczeniu przedstawia interfejs, który ma spełniać założenia i cele produktu,

wstępny projekt jest na tym etapie prototypowany w narzędziach graficznych (..., ..., ...) i prezentowany Klientowi,

w kolejnym kroku tworzone są alternatywne wersje, wprowadzane zmiany i poprawki, uwzględniane są opinie innych osób związanych z projektem (np. dotyczące skomplikowania struktury interfejsu i pracochłonności jego wdrożenia przez programistów),

przygotowywanie ostatecznej wersji projektu, z dopracowaniem szczegółów graficznych,

przekazywanie projektu finalnego w formie pliku. Na tym etapie praca Wnioskodawcy dobiega końca.

Rezultat prac Wnioskodawcy przekazywany jest programistom w formie pliku z odpowiednią dokumentacją tekstową opisującą całą funkcjonalność. Służy on jako podstawa i wzór do zaprogramowania działającej strony internetowej lub aplikacji mobilnej przez programistów. Pozwala na odwzorowanie projektu interfejsu graficznego w formie działającego kodu.

Rezultatem świadczonych usług są:

1)interfejs graficzny, czyli wypadkowa podstawowych elementów składowych grafiki internetowej,

2)prototyp interfejsu strony lub aplikacji,

3)elementy logiki i struktury interfejsu strony lub aplikacji mobilnej.

Interfejs graficzny czyli wypadkowa podstawowych elementów składowych grafiki internetowej, takich jak: kolory, logo, krój, rozmiar i kolor czcionek, zdjęcia i obrazy, guziki i przyciski, rozwijane menu, listy numerowane (1, 2, 3 lub a, b, c), tabele i diagramy, linki odnoszące do innych podstron lub stron, formularze kontaktowe lub umożliwiające wysłanie właścicielowi strony plików, elementy odtwarzające multimedia jak muzyka i filmy, elementy grafiki trójwymiarowej, elementy nawigacyjne, takie jak górne lub dolne menu w aplikacjach mobilnych, interaktywne kalendarze pozwalające wybrać datę i godzinę, np. wizyty lekarskiej.

Rezultatem świadczonych usług jest czasem również prototyp interfejsu strony lub aplikacji, czyli interaktywny, zbudowany bez programowania, model strony lub aplikacji, pozwalający Wnioskodawcy i Klientowi zobaczyć i przetestować, czy projekt interfejsu graficznego i logika zgadzają się z wizją i biznesowymi wymaganiami Klienta.

Elementy logiki i struktury interfejsu strony lub aplikacji mobilnej są to powiązania między poszczególnymi podstronami. Struktura to innymi słowy wizualna reprezentacja połączeń między stroną główną a podstronami projektu. Struktura ma za zadanie:

pokazać dokąd prowadzi każdy element strony, który można kliknąć (np. link, przycisk),

wskazywać również mniejsze, bardziej szczegółowe interakcje między elementami (np. każdy możliwy stan pola do wprowadzania tekstu: stan spoczynku, czyli nie kliknięte pole tekstowe/ stan focus, czyli jak wygląda pole tekstowe, gdy je klikniemy i zaczniemy wpisywać tekst/ stan błędu lub powodzenia, czyli jak wygląda pole tekstowe, gdy użytkownik wprowadzi nieprawidłowe dane/stan dla osób z wadami wzroku, czyli jak wygląda pole tekstowe, jeśli użytkownik zaznaczył, że słabo widzi lub nie odróżnia kolorów, Wnioskodawca dla takiego użytkownika musi przygotować zazwyczaj odrębny projekt).

Usługi realizowane są za pośrednictwem Internetu, z użyciem komputera i urządzeń mobilnych. Wytyczne oraz wymagania dotyczące projektu Wnioskodawca otrzymuje za pośrednictwem poczty elektronicznej lub podczas rozmowy video. W kolejnym kroku Wnioskodawca przygotowuje koncepcje, projekt interfejsu graficznego (prototyp oraz wersję finalną). Gotowy, zaakceptowany przez Klienta projekt interfejsu graficznego Wnioskodawca przekazuje do działu programistów.

W ramach pracy Wnioskodawca korzysta głównie z programów takich jak:

(...), (...) i (...) - są to programy stricte stworzone do projektowania interfejsów stron i aplikacji. Żadne z tych narzędzi nie pozwala na programowanie gotowej strony lub aplikacji,

(...) lub (...) oraz (...), które pozwalają bez programowania, za pomocą strzałek lub slajdów w prezentacji połączyć poszczególne elementy stron lub aplikacji i wyświetlić je jako interaktywny prototyp; z tych programów Wnioskodawca korzysta podczas prototypowania projektu,

(...), (...), (...) i inne edytory tekstu z funkcją tworzenia wątków oraz zgłaszania problemów, które służą do dokumentowania rezultatów świadczonych usług.

W ramach swojej pracy Wnioskodawca powinien wykazywać się:

znajomością obecnych trendów projektowania interfejsów użytkownika,

wiedzą z zakresu user experience (interakcji użytkownika z interfejsem strony lub aplikacji),

umiejętnością przekładania potrzeb biznesowych i technicznych na wizualnie atrakcyjny projekt interfejsu graficznego,

poczuciem zmysłu i wyczucia koloru, proporcji, przestrzeni oraz architektury informacji, czyli umiejętnością takiego rozplanowania wizualnego interfejsu graficznego, która będzie łatwa do zrozumienia dla potencjalnego użytkownika i pozwoli użyć interfejsu do rozwiązania problemu użytkownika.

Wnioskodawca nie jest programistą i ekspertem w dziedzinie oprogramowania, w związku z czym nie świadczy usług w tym zakresie.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek dotyczy oceny, czy Wnioskodawca może opodatkować przychody z opisanych usług dotyczących grupowania 62.01.11.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%. Wnioskodawcę interesuje uzyskanie interpretacji bez oceny, czy jego stanowisko w zakresie zakwalifikowania opisanych usług do grupowania 62.01.11.0 PKWiU jest prawidłowe.

Wnioskodawca świadczone przez niego usługi klasyfikuje w grupowaniu 62.01.11.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.). Wnioskodawca nie uzyskał potwierdzenia klasyfikacji działalności dokonanej przez Główny Urząd Statystyczny.

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za efekty swojej pracy w stosunku do osób trzecich (innych niż zleceniodawca). Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, tym samym Wnioskodawca wykonując czynności opisane we wniosku ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat podejmowanych czynności oraz ich wykonanie. Przedmiotowe usługi Wnioskodawca świadczy osobiście w ramach własnej działalności gospodarczej. Usługi wykonywane są bez nadzoru i kierowania ze strony zamawiającego, jedynie przy uwzględnieniu wskazówek i uwag, które są niezbędne dla osiągnięcia zamierzonych przez kontrahentów celów. Wykonując czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, które wykonuje Wnioskodawca w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres usług wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym (grupowanie 62.01.11.0, usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej), które wykonuje Wnioskodawca w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 2 ust. pkt 1 uzpd osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą skorzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej. Opodatkowanie ryczałtem jest możliwe również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych (art. 6 ust 1 uzpd).

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 uzpd.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak jak Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w Jego przypadku nie mają zastosowania wykluczenia zawarte ww. przepisie.

Ustawodawca w zakresie podstawy opodatkowania posługuje się sformułowaniem przychody odwołując się jednocześnie do ich brzmienia wynikającego z odrębnej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawy o PIT”). I tak, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w ramach wykonywanych usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług. Nie dokonuje On dostawy towarów. Wydaje się zatem zasadne aby uznać, iż Wnioskodawca zajmuje się działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd.

Przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd).

Powyższy przepis w zakresie określenia rodzaju wykonywanych w ramach działalności usługowej czynności odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Do PKWiU odwołuje się również inny przepis uzpd, który określa ustalenie właściwych stawek podatku. Zgodnie z art. 12 ust. 1 uzpd, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług: związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line, związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Oznaczenie „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 uzpd). Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Powyższe oznacza, że:

1.Opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 12% podlegają usługi:

a.związane z wydawaniem:

pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b.związane z:

doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego(PKWiU 62.01.2),

doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

2.Opodatkowaniu ryczałtem wg. stawki 8,5% podlegają przychody z działalności usługowej (sklasyfikowane pod kodem PKWiU jako działalność usługowa), które nie zostały wymienione w punkcie 1.

Jeżeli świadczone usługi nie są związane z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania to zastosowanie stawki 8,5% będzie prawidłowe. Gdyby jednak świadczone usługi były związane z oprogramowaniem - uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. 2015.1676 z dnia 23 października 2015 r.), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Wnioskodawca nie jest programistą i ekspertem w dziedzinie oprogramowania, w związku z czym nie świadczy usług w tym zakresie. Tym samym zakres usług jaki Wnioskodawca szczegółowo opisał w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie jest związany z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

W ocenie Wnioskodawcy działalność mieszcząca się w klasyfikacji PKWiU 62.01.11.0 nie może być rozumiana jako działalność, z której przychody opodatkowane są stawką 12%, jako że działalność faktycznie prowadzona przez Wnioskodawcę nie obejmuje programowania ani doradztwa w zakresie oprogramowania, a obejmuje usługi z zakresu projektowania UX/UI, tj. specjalistyczne projektowanie i prototypowanie graficznych interfejsów użytkownika, usprawnianie istniejących rozwiązań w obrębie interfejsów użytkownika, zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX, tworzenie specyfikacji produktu przy współpracy z managerami produktów i programistami, zbieranie informacji o potrzebach użytkownika, analizę danych związanych z działaniem produktu.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że usługi przez niego świadczone nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania ani też usługami związanymi z oprogramowaniem, ani też innymi usługami, które określone są jako usługi, które podlegają opodatkowaniu stawką 12% i są wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b uzpd.

Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakresu usług świadczonych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zakres usług wskazanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, które powinny być sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, a które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a uzpd.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w aktualnych interpretacjach podatkowych, m.in.: interpretacji indywidualnej z 17 stycznia 2022 roku, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.901.2021.3.RK, z 15 kwietnia 2022 roku, sygn. 0115-KDIT1.4011.7.2022.2.AS, z 6 maja 2022 roku, sygn. 0114- KDIP2-1.4011.140.2022.2.OK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU: 62.01.11.0.

W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak m.in: projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych.

Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że wykonywana przez Pana działalność nie będzie polegała na programowaniu nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.

Jak wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU, świadczone przez Pana usługi związane są z oprogramowaniem. Jak sam Pan wskazał, rezultat Pana prac przekazywany jest programistom w formie pliku z odpowiednią dokumentacją tekstową opisującą całą funkcjonalność. Służy on jako podstawa i wzór do zaprogramowania działającej strony internetowej lub aplikacji mobilnej przez programistów. Pozwala na odwzorowanie projektu interfejsu graficznego w formie działającego kodu. Rezultatem świadczonych przez Pana usług jest czasem również prototyp interfejsu strony lub aplikacji, czyli interaktywny, zbudowany bez programowania, model strony lub aplikacji. Zatem opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, usługi jakie Pan świadczy objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b omawianej ustawy, a zatem przychód uzyskany przez Pana z tytułu świadczonych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).