Ustalenie właściwej stawki ryczałtu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.851.2022.3.AG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.851.2022.3.AG

Temat interpretacji

Ustalenie właściwej stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 28 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 24 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani pismem z 21 grudnia 2022 r. (wpływ 28 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stosowania stawki ryczałtu. Zakres działalności Wnioskodawcy:

Opis pracy Wnioskodawcy:

-Wnioskodawca współpracuje z kancelarią, która zleca Wnioskodawcy wyszukanie działek pod inwestycje (w tym wypadku – turbiny wiatrowe i farmy fotowoltaiczne),

-czasami Wnioskodawca wyszukuje je sam, czasami kancelaria przysyła Wnioskodawcy zestawienie konkretnych działek, czasami klient się sam zgłasza,

-zadaniem Wnioskodawcy jest odnalezienie właściciela działki, nawiązanie z nim kontaktu, zaproponowanie oferty (stawki czynszu są ustalone przez kancelarię),

-Wnioskodawca negocjuje z klientem, czy zgadza się na zaproponowaną przez kancelarię stawkę i jeżeli klient przystanie na warunki kancelarii, Wnioskodawca pomaga przy wypełnianiu umowy,

-Wnioskodawca doprowadza do podpisania umowy u notariusza (jednostronnie – czyli podpisuje się tylko klient – potem Wnioskodawca wysyła kurierem do kancelarii – tam podpisują u notariusza i odsyłają do klienta – tj. tylko poświadczenie podpisu u notariusza), rola Wnioskodawcy sprowadza się do uzgodnień organizacyjnych, Wnioskodawca umawia termin spotkania u notariusza i wysyła umowę kurierem do kancelarii,

-Wnioskodawca kompletuje też dokumenty wymagane do umowy – wypisy, mapki, upoważnienia, pełnomocnictwa, RODO; Wnioskodawca nie wycenia wartości działek i nie ma wpływu na wysokość stawek na umowie.

W zamian za pośredniczenie między stronami transakcji Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za pośrednictwo. Zdaniem Wnioskodawcy mógłby stosować do wyżej wymienionego zakresu świadczenia usług stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, jako szeroko rozumiane usługi pośrednictwa sprzedaży obejmujące m.in. poszukiwanie i pozyskiwanie nowych klientów, utrzymywanie relacji z klientami, pośredniczenie w zawieraniu umów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zadane pytanie o interpretację stosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dotyczy przychodów osiąganych w roku 2022. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, przychody z działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę nie przekroczyły 2 milionów euro. W odniesieniu do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności, której dotyczy zapytanie o interpretację indywidualną, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy w związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym przedstawiającym zakres usług, które Wnioskodawca wykonuje, prawidłową stawką ryczałtu jest 8,5% jako usługi pośrednictwa sprzedaży obejmujące m.in. poszukiwanie i pozyskiwanie nowych klientów, utrzymywanie relacji z klientami, pośredniczenie w zawieraniu umów zawarte pod kodem 74.90.12.0 PKWiU? Usługi, które Wnioskodawca wykonuje, polegają na kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia im oferty zleceniodawcy, wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów, pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą.

Pytanie zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Pani stanowisko w sprawie                                                                      

W ocenie Wnioskodawcy czynności, które wykonuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności, jak najbardziej uprawniają Wnioskodawcę do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% jako szeroko rozumiane usługi pośrednictwa sprzedaży obejmujące m.in. poszukiwanie i pozyskiwanie nowych klientów, utrzymywanie relacji z klientami, pośredniczenie w zawieraniu umów zawarte w PKWiU pod kodem 74.90.12.0.

Stanowisko zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pani oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Pani prowadzi, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 74.90.12.0. Usługi te polegają na kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia im oferty zleceniodawcy, wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów, pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą. Przychody Pani w 2021 r. nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0, mogą być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody ze świadczenia usług pośrednictwa sprzedaży obejmujących m.in. poszukiwanie i pozyskiwanie nowych klientów, utrzymywanie relacji z klientami, pośredniczenie w zawieraniu umów, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).