Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – wytwarzania i sprzedaży energii elektrycznej w spółce jawnej przy jednoczesn... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.496.2022.2.KW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.496.2022.2.KW

Temat interpretacji

Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – wytwarzania i sprzedaży energii elektrycznej w spółce jawnej przy jednoczesnym prowadzeniu działalności gosp., której przychody za rok ubiegły przekroczyły 2 000 00 eur.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 9 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychodów uzyskanych ze spółki jawnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 sierpnia 2022 r. (wpływ 4 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 15 marca 2002 r. wpisaną do CEIDG pod nazwą Firma „A.”.

Głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż hurtowa odpadów i złomu sklasyfikowana pod PKD 46.77. Ponadto firma posiada dwie elektrownie wiatrowe wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii, która jest sprzedawana do zakładu energetycznego. Przychody z firmy podatnik opodatkowuje na zasadzie podatku liniowego zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obecnie Wnioskodawca uzyskuje dochody z jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży stali i energii elektrycznej opodatkowanej podatkiem liniowym. Za ubiegły rok podatkowy przychody firmy przekroczyły wartość 2 000 000 euro.

Firma „A.” dla celów podatkowych prowadzi księgi rachunkowe z uwagi na przekroczenie przychodów firmy. Ponadto Wnioskodawca posiada 41% udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zajmującą się sprzedażą nieruchomości na własny rachunek opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca zamierza utworzyć z córką spółkę jawną do której wniesie aportem zorganizowaną część przedsiębiorstwa z Firmy „A.” w postaci dwóch elektrowni wiatrowych. Przychody ze spółki jawnej Wnioskodawca chciałby opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Przyszła spółka jawna będzie kontynuowała działalność w zakresie w jakim Wnioskodawca prowadzi obecnie jednoosobową działalność tj. wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii oraz jej sprzedaż w oparciu o wprowadzone aportem elektrownie wiatrowe.

Po utworzeniu spółki jawnej Wnioskodawca nie będzie likwidował swojej jednoosobowej działalności. Zostanie ograniczona do sprzedaży stali z wyłączeniem wytwarzania energii i jej sprzedaży, które zostaną przeniesione do nowo utworzonej spółki jawnej.

Planowane utworzenie spółki jawnej, której Wnioskodawca będzie wspólnikiem zamierza opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Dla celów podatkowych będzie prowadzona ewidencja przychodów ewidencjonowanych.

Usługi w zakresie wytwarzania i sprzedaży energii w nowo powstałej spółce jawnej będą sklasyfikowane wg PKWiU:

35.11 - energia elektryczna;

35.12 - usługi w zakresie przesyłania energii elektrycznej;

35.13 - usługi związane z dystrybucją energii elektrycznej;

35.14 - usługi związane z handlem energią elektryczną.

W związku z planowanym utworzeniem spółki jawnej nie złożono Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Po otrzymaniu interpretacji podatkowej, zostanie podjęta decyzja co do utworzenia spółki jak i wyborze formy opodatkowania. Do planowanej działalności w formie spółki jawnej nie będą miały zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym, ponieważ opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

Usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki jawnej nie będą świadczone w ramach wolnego zawodu wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca wskazał, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce wynikający z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2021r. poz. 1128 ze zm.).

Wnioskodawca uzyskuje dochody z jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży stali i energii elektrycznej opodatkowanej podatkiem liniowym na podstawie art. 30c ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca posiada również 41% udziałów w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zajmującą się sprzedażą nieruchomości na własny rachunek opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wszyscy wspólnicy przyszłej spółki jawnej zamierzają rozliczać się w podatku dochodowym w formie ryczałtu i będą spełniać wszystkie warunki z tym związane.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do działalności prowadzonej w formie spółki jawnej nie zostało złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego. Oświadczenie powyższe zostanie złożone po otrzymaniu przedmiotowej interpretacji podatkowej i utworzeniu spółki jawnej.

Wspólnik spółki jawnej złoży oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do działalności prowadzonej w formie spółki jawnej po otrzymaniu przedmiotowej interpretacji podatkowej i utworzeniu spółki jawnej.

Łączny przychód wspólników z działalności w formie spółki jawnej nie przekroczy limitu określonego w art. 6 ust.4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanych podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalność w formie spółki jawnej częściowo spełniać będzie warunek definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług. Ponadto działalność spółki jawnej będzie mieściła się w PKWiU:

35.12 - usługi w zakresie przesyłania energii elektrycznej,

35.13 - usługi związane z dystrybucją energii elektrycznej oraz

35.14 usługi związane z handlem energią elektryczną.

35.11 - energia elektryczna jako działalność wytwórcza w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4, w wyniku której powstaną nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Do prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej nie będzie miał zastosowania art. 9a ust.3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2002 r.

Pytanie

Czy istnieje możliwość opodatkowania moich przychodów jako wspólnika spółki jawnej z tytułu wytwarzania i sprzedaży energii elektrycznej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w przypadku prowadzenia przeze mnie jednocześnie jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym, z której przychody za ubiegły rok podatkowy przekroczyły 2 000 000 euro?

Pana stanowisko w sprawie

Spółka jawna jest osobową spółką handlową, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą (nazwą spółki). Spółka jawna nie posiada osobowości prawnej, ale ma zdolność prawną, czyli może we własnym imieniu nabywać prawa i zaciągać zobowiązania. Wspólnikami spółki jawnej mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadającej osobowości prawnej. Nie ma natomiast możliwości zawarcia jednoosobowej spółki jawnej. Spółka jawna powstanie z chwilą rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oznaczać to będzie moment rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zostanie Spółce nadany numer NIP i REGON. Jako, że spółka jawna nie posiada podmiotowości prawnej odrębnej od wspólników, tym samym nie jest na gruncie przepisów prawa podatkowego podmiotem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego, podmiotami takimi są wspólnicy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Powyższy przepis nie przewiduje, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na zasadach ogólnych, w formie podatku liniowego).

Przepis art. 6 ust. 4 u.z.p.d.f wskazuje, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro;

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Powyższy limit określono odrębnie dla podatników osiągających przychody wyłącznie z działalności gospodarczej wykonywanej osobiście i dla podatników z działalności wykonywanej w formie spółki. Podatnicy, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadzili działalność zarówno samodzielnie, jak i w formie spółki cywilnej bądź jawnej osób fizycznych, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odrębnie z działalności wykonywanej osobiście i odrębnie z działalności prowadzonej w formie spółki, gdy spełniają warunek określony w art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d.o.f (art. 6 ust. 5 pkt 1) albo z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełniają warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit.a.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że zarówno dla oceny spełnienia warunku limitu przychodów, jak i dla obliczenia ryczałtu, działalność prowadzona samodzielnie i działalność prowadzona w formie spółki są przez ustawodawcę wyraźnie odróżnione. W związku z tym, spółka jawna, której wspólnicy jako formę opodatkowania przychodów ze spółki wybiorą ryczałt a w poprzednim roku podatkowym prowadzili samodzielnie działalności gospodarcze, przychody z ich działalności nie będą sumowane dla ustalenia spełnienia warunku opodatkowania przychodów spółki w formie ryczałtu.

Wyraźne oddzielenie limitów przychodów i nakaz odrębnego liczenia ryczałtu oznacza, że ustawodawca przychody z tych dwóch form aktywności podatnika odróżnia dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych.

Nie znajdzie również zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ponieważ utworzona spółka jawna opodatkowana ryczałtem i przychody ze sprzedaży energii elektrycznej nie będą świadczone na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, bowiem przyszli wspólnicy spółki obecnie prowadzą jednoosobowe własne działalności gospodarcze. Ponadto zakres działalności przyszłej spółki nie został wymieniony w art. 8 u.z.p.d.o.f tj. wyłączenie opodatkowania w formie ryczałtu.

Wytwarzanie i sprzedaż energii mieści się w definicji działalności wytwórczej wymienionej w art. 4 ust. 1 pkt 4), przez którą rozumie się działalność w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Zgodnie z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym po utworzeniu spółki zostanie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok kalendarzowy złożone przez wszystkich wspólników właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

W związku z tym uważam, że nie ma przeszkód prawnych, abym został wspólnikiem nowo powstałej spółki jawnej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym przy uwzględnieniu, że moja firma prowadzona w poprzednim roku podatkowym samodzielnie nie mogłaby być opodatkowana ryczałtem z uwagi na przekroczony limit przychodów powyżej 2 000 0000 euro. Jak wskazano wyżej limity z działalności prowadzonych samodzielnie jak i limity prowadzone w formie spółki nie są sumowane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

„działalność wytwórcza” oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 cyt. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 omawianej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Stosownie do art. 6 ust. 5 cytowanej ustawy:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

a) odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo

b) z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a, a z działalności wykonywanej w formie spółki – gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b.

Należy podkreślić, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który stanowi, że:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona),

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona),

e) (uchylona),

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie zaś do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

 W przypadku, jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, to zgodnie z art. 9a ust. 5 pkt 1 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, w stosunku do których mają zastosowanie przepisy ww. ustawy.

Zatem wybór sposobu opodatkowania określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie form prowadzonej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zastosowanie przepisów tej ustawy oznacza opodatkowanie według skali podatkowej lub podatkiem liniowym. Zatem, jeżeli podatnik prowadzi działalność samodzielnie i w formie spółki niemającej osobowości prawnej, to przychód z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie nie może być opodatkowany według skali podatkowej, a z działalności prowadzonej w formie spółki – podatkiem liniowym, i odwrotnie.

Powołany przepis art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza natomiast rozwiązania, w ramach którego prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie będzie opłacał tzw. podatek liniowy, a z działalności prowadzonej w formie spółki niebędącej osobą prawną będzie korzystał z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują również, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na zasadach ogólnych, w formie podatku liniowego).

Zatem, w danym roku podatkowym możliwe jest opodatkowanie przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej:

w formie spółki osobowej (np. jawnej) ‒ zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

samodzielnie ‒ podatkiem liniowym,

pod warunkiem wyboru odpowiednich form opodatkowania i o ile nie zachodzą inne, przewidziane w ustawach okoliczności, które spowodowałyby utratę prawa do opłacania podatku w ww. formach.

Z treści wniosku i uzupełnienia do wniosku wynika, że od 15 marca 2002 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG w zakresie sprzedaży hurtowej odpadów i złomu, oraz sprzedaży energii elektrycznej.

Ponadto planuje Pan przystąpić do spółki jawnej, w której wspólnikami będą wyłącznie osoby fizyczne. Wskazał Pan, że po założeniu Spółki jawnej ograniczy swoją działalność do sprzedaży stali.

Dla dochodów z indywidualnej działalności gospodarczej wybrał Pan opodatkowanie w formie podatku liniowego, a do opodatkowania dochodów z planowanej działalności w formie spółki jawnej planuje Pan wybrać formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zarówno Pan, jak i pozostali wspólnicy spółki jawnej złożycie w przyszłości właściwym naczelnikom urzędów skarbowych oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do działalności prowadzonej w spółce jawnej.

W roku 2021 r. z tytułu prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej osiągnął Pan przychód przekraczający 2 000 000 EURO. Zaznaczył Pan, że spółka jawna nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 2 000 000,00 EURO (według kursu określonego w art. 4 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Wskazał Pan również, że spółka jawna nie będzie prowadziła działalności gospodarczej w zakresie określonym w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z Pana wyjaśnieniami w opisanej przez Pana sprawie nie znajdzie zastosowania art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że przystępując do spółki jawnej może Pan wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pomimo wyboru formy podatku liniowego dla indywidualnej działalności gospodarczej.

Wskazać jednak należy, że może Pan wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jeżeli w ustawowym terminie Pan oraz pozostali Wspólnicy spółki jawnej złożycie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).