Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.323.2022.2.RK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.323.2022.2.RK

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 24 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (rodzaj sprawy doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X w zakresie produkcji nakryć głowy - turbanów. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT), opodatkowanym obecnie na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) według stawki 19%, zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT (podatek liniowy). Wnioskodawca zatrudnia 18 pracowników na pełen etat.

Prowadzona działalność została zaklasyfikowana wg Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (dalej PKD) jako produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży - kod PKD 14.19.Z (przeważająca działalność gospodarcza ujawniona w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - CEIDG).

Zgodnie z informacją ujawnioną w CEIDG, Wnioskodawca prowadzi ponadto działalność gospodarczą w zakresie:

·  PKD 14.20.Z - Produkcja wyrobów futrzarskich,

·  PKD 46.41 .Z - Sprzedaż hurtowa wyrobów tekstylnych,

·  PKD 46.42.Z - Sprzedażhurtowa odzieży i obuwia,

·  PKD 47.51.Z - Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

·  PKD 47.71.Z - Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

·  PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej

lub Internet,

·  PKD 47.99.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,

·  PKD 74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,

·  PKD 77.11.Z - Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,

·  PKD 95.29.Z - Naprawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego.

Sprzedaż produkowanych towarów realizowana jest w przeważającym zakresie w sposób hurtowy. W niewielkim zakresie Wnioskodawca prowadzi także sprzedaż detaliczną przez Internet. Nakrycia głowy i turbany są częścią stałej oferty przedsiębiorstwa, która jest kierowana do bliżej nieokreślonego adresata, a wyroby te są wytwarzane z surowców nabywanych od zewnętrznych dostawców (nie są przykładowo produkowane ani z powierzonych materiałów ani na zamówienie według predefiniowanych parametrów).

W związku z powyższym Wnioskodawca rozważa przejście na zryczałtowaną formę opodatkowania (zgodnie z ustawą z 22 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2021 poz. 1993 t.j. z dnia 04.11.2021 r. ze zm., dalej ustawa o zryczałtowanym podatku).

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie będzie objęta wyłączeniami, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1 grudnia 2010 r., zgodnie z wpisem w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

W związku ze złożeniem przez Wnioskodawcę dnia 3 lutego 2022 r. wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dotyczącego formy opodatkowania podatkiem dochodowym na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, okres, którego dotyczy wniosek rozpoczął się 1 stycznia 2022 r.

Tym samym, Wnioskodawca pragnie wskazać, że opisane we wniosku zdarzenie przyszłe winno być potraktowane jako zaistniały stan faktyczny.

W tym zakresie wskazany we wniosku fragment stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

„W związku z powyższym Wnioskodawca rozważa przejście na zryczałtowaną formę opodatkowania (zgodnie z ustawą z 22 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2021 poz. 1993 t.j. z dnia 04.11.2021 r. ze zm., dalej ustawa o zryczałtowanym podatku)",

powinien brzmieć:

„W związku z powyższym Wnioskodawca na mocy złożonego dnia 3 lutego 2022 r. wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dotyczącego formy opodatkowania podatkiem dochodowym na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, przeszedł na zryczałtowaną formę opodatkowania (zgodnie z ustawą z 22 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2021 poz. 1993 t.j. z dnia 04.11.2021 r. ze zm., dalej ustawa o zryczałtowanym podatku)".

Zgodnie z ww. wskazaniem, Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dnia 3 lutego 2022 r.

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Wnioskodawca poprzez przedstawioną we wniosku argumentację pragnie ustalić (uzyskać potwierdzenie), czy jego działalność prawidłowo klasyfikuje jako działalność wytwórczą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, co bezpośrednio przekłada się na możliwość zastosowania 5,5-proc. stawki ryczałtu przewidzianej dla działalności wytwórczej, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odpowiedź na zadane pytanie stanowi meritum zapytania przedstawionego w złożonym wniosku o wydanie interpretacji.

W tym kontekście powyższe pytanie w istocie stanowiłoby przerzucenie ciężaru wykładni na Wnioskodawcę, który pragnie ustalić, czy wskazane przepisy są przez niego interpretowane prawidłowo, w tym, czy prowadzona działalność stanowi działalność wytwórczą, dla której przewidziano 5,5-proc. stawkę zryczałtowanego podatku. Wnioskodawca nie ma pewności, czy właściwie interpretuje pojęcie działalności wytwórczej, w związku z czym kieruje zapytanie w tym zakresie do organu.

Przykładowo, jak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 listopada 2021 r. sygn. II FSK 1049/21, dotyczącego oceny czy podatnik prowadzi działalność badawczo-rozwojową: „ Zasadnie Sąd pierwszej instancji stwierdził, że ewentualne wezwanie do sprecyzowania wniosku nie mogło prowadzić do żądania, aby to sam wnioskodawca, przesadził rzeczona kwestię, o która wprost zapytał, lecz jedynie do sprecyzowania danych faktycznych dotyczących prowadzonej działalności, niezbędnych do ich oceny w kontekście definicji owej działalności. Następnie na gruncie obowiązujących przepisów należało ocenić ten rodzaj działalności, a pozostawienie wniosku bez rozpoznania dopuszczalne byłoby tylko u przypadku, jeśli wnioskodawca nie przedstawiłby wystarczających okoliczności faktycznych do oceny. Skoro skarżący dokładnie opisał swoją działalność przez pryzmat cech działalności badawczo-rozwojowej, to organ miał obowiązek udzielić odpowiedzi na przedstawioną wątpliwość. Od takiej oceny jednak się uchylił, co stanowi naruszenia art. 14b § 3 O.p. To właśnie aspekt wykonywania przez skarżącego działalności badawczo-rozwojowej wymaga w rozpatrywanej sprawie wyjaśnienia i interpretacji. Nie może on zatem zostać uznany jako element stanu faktycznego, którego podanie obciąża wnioskodawcę jako podatnika. Z tego powodu zarzuty i argumentacja skargi kasacyjnej nie podważają oceny Sądu pierwszej instancji

Analogicznie, gdyby Wnioskodawca przesądził kwestię, czy prowadzi działalność wytwórczą w rozumieniu ustawy de facto udzieliłby odpowiedzi na postawione przez siebie pytanie. W efekcie wartość ochronna potencjalnie wydanej interpretacji indywidualnej byłaby iluzoryczna.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której może określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami.

Prowadzona działalność została zaklasyfikowana wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007 jako produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży - kod PKD 14.19.Z (przeważająca działalność gospodarcza ujawniona w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - CEIDG).

Zgodnie z informacją ujawnioną w CEIDG, Wnioskodawca prowadzi ponadto działalność gospodarczą w zakresie:

·  PKD 14.20.Z - Produkcja wyrobów futrzarskich,

·  PKD 46.41.Z - Sprzedaż hurtowa wyrobów tekstylnych,

·  PKD 46.42.Z - Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia.

·  PKD 47.51.Z - Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

·  PKD 47.71.Z - Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

·  PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,

·  PKD 47.99.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,

·  PKD 74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,

·  PKD 77.11.Z - Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek, PKD 95.29.Z - Naprawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego.

Wskazać należy, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W celu ustalenia możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych niezbędne jest wskazanie symbolu PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) wytwarzanych wyrobów.

Chociaż co do zasady ustawa posługuje się symbolami PKWiU w celu przyporządkowania właściwej stawki zryczałtowanego podatku do działalności danego podatnika, zastosowanie stawki 5,5% dla działalności wytwórczej nie wymaga prowadzenia określonej działalności identyfikowanej przez odpowiednie symbole PKWiU, co wynika bezpośrednio z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dlatego też Wnioskodawca nie zawarł tych informacji we wniosku, uznając te informacje za nieistotne.

Czyniąc jednakże zadość wezwaniu, Wnioskodawca wskazuje, że wytwarzane wyroby na zasadzie analogii odpowiadają wskazanemu we wniosku symbolowi PKD 14.19.Z, a więc mogą być klasyfikowane pod kod PKWiU właściwy dla pozostałej odzieży i dodatków odzieżowych (PKWiU 14.19).

Jako że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polega na produkcji nakryć głowy (turbanów), dla wytwarzanych wyrobów należy przyporządkować symbol PKWiU 14.19.42 - Kapelusze i pozostałe nakrycia głowy, plecione lub wykonane przez łączenie pasków z dowolnego materiału, dziane lub wykonane z koronki, filcu lub innych materiałów włókienniczych, w kawałku; siatki na włosy.

Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście tj. przychodu z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło (art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Przychody Wnioskodawcy nie przekroczyły ani nie przekroczą wskazanego limitu (2 000 000 euro).

W nawiązaniu od odpowiedzi udzielonych powyżej, Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, iż w związku ze zmianą okoliczności złożony wniosek nie dotyczy zdarzenia przyszłego, lecz zaistniałego stanu faktycznego. Tym samym, jak już wskazano, poniższy fragment stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

„W związku z powyższym Wnioskodawca rozważa przejście na zryczałtowaną formę opodatkowania (zgodnie z ustawą z 22 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2021 poz. 1993 t.j. z dnia 04.11.2021 r. ze zm., dalej ustawa o zryczałtowanym podatku)”,

powinien brzmieć:

„W związku z powyższym Wnioskodawca na mocy złożonego dnia 3 lutego 2022 r. wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dotyczącego formy opodatkowania podatkiem dochodowym na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, przeszedł na zryczałtowaną formę opodatkowania (zgodnie z ustawą z 22 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2021 poz. 1993 t.j. z dnia 04.11.2021 r. ze zm., dalej ustawa o zryczałtowanym podatku)”.

Postawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej pytanie do stanu faktycznego: „Czy w ramach prowadzonej działalności opisanej w stanie faktycznym Wnioskodawca będzie mógł zastosować stawkę ryczałtu 5.5% od przychodów ewidencjonowanych właściwą dla działalności wytwórczej, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku? ”, pozostaje bez zmian. Podobnie bez zmian Wnioskodawca pozostawia własne stanowisko w sprawie oceny zaistniałego stanu faktycznego (początkowo błędnie zakwalifikowanego jako zdarzenie przyszłe).

Pytanie

Czy w ramach prowadzonej działalności opisanej w stanie faktycznym Wnioskodawca będzie mógł zastosować stawkę ryczałtu 5,5% od przychodów ewidencjonowanych właściwą dla działalności wytwórczej, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność gospodarcza spełnia definicję działalności wytwórczej, którą stanowi działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku), w związku z czym będzie uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 5,5%.

Jedną z form opodatkowania przychodów (dochodów) z działalności gospodarczej jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przepisy dotyczące ryczałtu znajdują się w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2021 poz. 1993 t.j. z dnia 04.11.2021 r. ze zm., dalej ustawa o zryczałtowanym podatku).

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, t.j. z dnia 24.06.2021 r. ze zm., dalej ustawa o PIT), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Użyte w ustawie o zryczałtowanym podatku określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza (zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ustawy o zryczałtowanym podatku) pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawy o PIT).

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w tej w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9;

Opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem podlega zatem szerokie spectrum świadczeń.

Zasadniczo wysokość stawki ryczałtu uzależniona jest od rodzaju faktycznie prowadzonej działalności gospodarczej, identyfikowanej poprzez przypisanie odpowiedniego kodu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o ustawy o zryczałtowanym podatku ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Natomiast stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o ustawy o zryczałtowanym podatku, działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Przykładowo, jak wynika z komentarza do PKD 14.19.Z - Produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży, którą Wnioskodawca przypisał do swojej działalności gospodarczej: „przez działalność wytwórczą rozumie się fizyczne lub chemiczne przetwarzanie surowców, materiałów lub półproduktów, w nowy wyrób. Surowce, materiały lub półprodukty podlegające przetworzeniu w ramach tej Sekcji są wynikiem działalności rolnej, leśnej, rybołówstwa, górnictwa lub innej działalności wytwórczej. Istotne zmiany, przeróbki, renowacje i przebudowy są również związane z działalnością wytwórczą. Jednostki klasyfikowane w ramach tej Sekcji określane są jako zakłady przemysłowe, wytwórnie lub fabryki, które w swej działalności wykorzystują maszyny i urządzenia o napędzie mechanicznym. Również jednostki, które przetwarzają surowce i materiały w nowy wyrób ręcznie, w sposób chałupniczy lub jednostki wytwarzające i sprzedające wyroby w miejscu wytworzenia (np. piekarnie, zakłady krawieckie szyjące na zamówienie), są również włączone do niniejszej Sekcji. Jednostki wytwórcze mogą: - wytwarzać wyroby z materiału własnego, - zlecać podwykonawcy wytwarzanie wyrobów z materiałów własnych, - posiadać prawa do wyrobu, a zlecać podwykonawcom całkowite wytwarzanie wyrobów z materiałów własnych lub powierzonych, - wytwarzać wyroby jako podwykonawca. Nowy wytworzony wyrób może być wyrobem finalnym, gotowym do użycia, lub półproduktem, który będzie wykorzystany jako surowiec w innej produkcji. (...). (za: www.pkd.com.pl):

Powyższe oznacza, że przyporządkowanie produkcji odzieży (wraz z czynnościami towarzyszącymi) przez Wnioskodawcę do działalności wytwórczej będzie miało bezpośredni wpływ na wysokość ewentualnie zastosowanej stawki podatku zryczałtowanego (5,5%).

Co istotne, w przypadku działalności wytwórczej zastosowanie ryczałtu nie jest powiązane z występowaniem (prowadzeniem) określonej działalności precyzyjnie definiowanej przez kody PKWiU, lecz ze spełnieniem definicji działalności wytwórczej, o której mowa powyżej.

W ocenie Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym działalność w zakresie produkcji nakryć głowy - turbanów, identyfikowana jako produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży (kod PKD 14.19.Z), stanowi działalność wytwórczą. W ramach tej działalności Wnioskodawca wytwarza własnej produkcji nowe wyroby, które następnie są sprzedawane. W ramach działalności sprzedaż produkowanych towarów jest prowadzona głównie w sposób hurtowy. W niewielkim zakresie Wnioskodawca prowadzi także sprzedaż detaliczną przez Internet. Nakrycia głowy i turbany są częścią stałej oferty przedsiębiorstwa, która jest kierowana do bliżej nieokreślonego adresata.

Ponadto wyroby są wytwarzane z surowców nabywanych od zewnętrznych dostawców (nie są przykładowo produkowane ani z powierzonych materiałów ani na zamówienie według z predefiniowanych parametrów).

Na marginesie należy zaznaczyć, że zakres działalności polegający na sprzedaży hurtowej lub detalicznej produkowanych wyrobów mieści się w granicach definicji działalności wytwórczej. W szczególności powiązany z produkcją handel wyrobami co do zasady nie stanowi oddzielnej sfery działalności w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku, bowiem przez działalność wytwórczą rozumie się także „sprzedaż wyrobów własnej produkcji" (art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku). W konsekwencji pojęcie działalności wytwórczej obejmuje (kompensuje) również handel wyprodukowanymi przez siebie wyrobami.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność gospodarcza spełnia definicję działalności wytwórczej, w związku z czym będzie uprawniony, w razie wyboru ryczałtowej formy opodatkowania, do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 5,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.f.:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

·    wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

·    wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie „działalność wytwórcza” to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Według art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1,jeżeli:

1)  w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylony 

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)  wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)  wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a)

- 8,5% dla przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e).

- 5,5% dla przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a).

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że:

1   do wytwarzanych wyrobów należy przyporządkować symbol 14.19.42 – Kapelusze i pozostałe nakrycia głowy, plecione lub wykonane przez łączenie pasków z dowolnego materiału, dziane lub wykonane z koronki, filcu lub innych materiałów włókienniczych, w kawałku; siatki na włosy;

2.  Pani działalność gospodarcza nie będzie objęta wyłączeniami, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku;

3.  3 lutego 2022 r. złożyła Pani wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dotyczący formy opodatkowania podatkiem dochodowym na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;

4.  przychody nie przekroczyły ani nie przekroczą limitu (2 000 000 euro) wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej przez Panią, dotyczącą wytwarzania i sprzedaży nakryć głowy i turbanów, które Pani wytwarza, mamy do czynienia z działalnością wytwórczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem w wyniku działalności wytwórczej powstają nowe wyroby, które następnie zostaną sprzedane. W sytuacji, gdy wytwarza Pani nakrycia głowy i turbany z materiałów własnych, tj. nabywanych od zewnętrznych dostawców i powstają nowe wyroby, spełniane są przesłanki zawarte w definicji działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Zatem przychód uzyskiwany ze sprzedaży wytwarzanych nakryć głowy i turbanów,  może Pani opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% jako przychód z  działalności wytwórczej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej naplatformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).