Dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu świadczonych usług. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.622.2022.2.ID

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.622.2022.2.ID

Temat interpretacji

Dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-prawidłowe w części dotyczącej stawki ryczałtu dla PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” oraz

-prawidłowe w części dotyczącej stawki ryczałtu dla PKWiU 70.22 - „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 6 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 września 2022 r. (wpływ 12 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca: 

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca od 1 stycznia 2022 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą związaną z branżą IT. Zgodnie z informacją pozyskaną dnia 15 czerwca 2022 r., Nr ....., z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) - działalność Wnioskodawcy mieści się w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD):

·PKD 62.01.Z „Działalność związana z oprogramowaniem”;

·PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”.

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody z tytułu świadczonych usług opodatkowuje w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W 2021 r. Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej.

Działalność Wnioskodawcy nie podlega wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm. - dalej jako: „ustawa o ryczałcie”).

Wnioskodawca nie jest podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje ani, nie kupuje wartości dewizowych oraz nie sprzedaje części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca nie będzie świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, co oznacza, że Wnioskodawca nie będzie podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Poza wskazaną działalnością Wnioskodawca nie osiąga przychodów z innej działalności.

Wnioskodawca jest konsultantem (…) i wskazał, że świadczy usługi w trybie projektowym. Zakres świadczonych usług obejmuje poniżej wymienione pozycje.

1)Zbieranie, analizowanie i projektowanie rozwiązań w zakresie procesów w systemie (…).

Punkt ten obejmuje prowadzenie warsztatów z przedstawicielami klienta, zbieranie od nich informacji na temat wymagań odnośnie procesów we wdrażanym systemie (…) oraz doradztwo w zakresie dobrych praktyk stosowanych w podobnych przypadkach. Na postawie zebranych informacji Wnioskodawca projektuje i przedstawia możliwe rozwiązania, rekomendując to, które w Jego opinii jest optymalne. Z rozwiązań wybranych przez klienta tworzony jest projekt systemu, który następnie jest wdrażany.

2)Konfiguracja systemu (…)

Usługa ta obejmuje przygotowanie dokumentacji funkcjonalnej definiującej konfigurację systemu SAP oraz konfigurowanie systemu. W przypadku konieczności stworzenia dodatkowych programów nieobjętych standardem (…), Wnioskodawca tworzy dla nich dokumentację obejmującą funkcjonalne założenia programu takie jak:

-dane wejściowe programu,

-dane wyjściowe programu,

-sposób i cel ich przetworzenia (opisowo).

Zarówno specyfikacja techniczna programu, projekt kodu oraz jego tworzenie nie wchodzi w zakres usługi Wnioskodawcy, zajmują się tym programiści.

3)Prowadzenie testów jednostkowych/integracyjnych/akceptacyjnych

Usługa ta obejmuje tworzenie scenariuszy, wykonywanie oraz weryfikację wyników testów manualnych prowadzonych w poszczególnych fazach projektu oraz rozwiązywanie przyczyn błędów testów, o ile wynikają one z nieprawidłowej konfiguracji systemu.

4)Przygotowanie i prowadzenie szkoleń dla użytkowników

Przed wdrożeniem systemu Wnioskodawca przygotowuje materiały szkoleniowe oraz szkoli przyszłych użytkowników w zakresie korzystania z systemu.

5)Wsparcie po starcie produkcyjnym

Usługa ta obejmuje zarówno rozwiązywanie bieżących problemów w zakresie funkcjonowania systemu, jak i udzielanie użytkownikom dodatkowych informacji na temat jego funkcjonowania oraz prawidłowego sposobu korzystania.

6)Udział w migracji danych

Usługa ta polega na przygotowywaniu mapowania słowników danych starego i nowego systemu, pobieraniu danych ze starego systemu, przetwarzaniu ich oraz ładowaniu do nowego systemu.

7)Zarządzanie projektem

W przypadku, w którym w strukturze projektu zostanie powierzony Wnioskodawcy zespół, świadczy On usługę polegającą na organizowaniu, koordynowaniu i ewaluacji pracy podległych mu konsultantów.

W celu uzyskania klasyfikacji swojej działalności gospodarczej na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Nomenklatur i Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w (…). Dnia 15 czerwca 2022 r. w odpowiedzi na wniosek, otrzymał informację Nr .....

Wnioskodawca chciałby podkreślić, że opis działalności wysłany do ww. Ośrodka obejmował tożsame pozycje jak zamieszczone we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Ośrodek Nomenklatur i Klasyfikacji przy Urzędzie Statystycznym w (…) poinformował, że wymieniona przez wnioskodawcę działalność, wykonywana kompleksowo, obejmująca:

-zbieranie, analizowanie i projektowanie rozwiązań w zakresie procesów w systemie (…);

-konfigurowanie systemu (…);

-prowadzenie testów jednostkowych/integracyjnych/akceptacyjnych;

-przygotowanie i prowadzenie szkoleń dla użytkowników;

-wsparcie po starcie produkcyjnym;

-udział w migracji danych;

mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Natomiast usługi zarządzania projektem w zakresie organizowania, koordynowania i ewaluacji pracy konsultantów, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.

Podkreślenia wymaga, że zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 przesądza o tym, że nie są one związane z oprogramowaniem. Jak podkreślono wyżej zarówno specyfikacja techniczna programu, projekt kodu oraz jego tworzenie nie wchodzi w zakres usługi Wnioskodawcy, zajmują się tym programiści.

Wobec powyższego, Wnioskodawca powziął wątpliwość według jakich stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zaklasyfikować wykonywane przez siebie usługi stosownie do ustawy o ryczałcie.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. prowadzi m.in. ewidencję przychodów oraz inne ewidencje wymagane dla tego rodzaju działalności zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego 14 lutego 2022 r.

Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są i nie będą związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Jak już wskazano w pierwotnym wniosku świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 oraz PKWiU 70.22. - klasyfikacje te zostały potwierdzone informacją uzyskaną 15 czerwca 2022 r. z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) Nr ....

Wnioskodawca nie uzyskuje i nie uzyska przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on- line.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W opinii Wnioskodawcy świadczone usługi doradztwa są/będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.

Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności są wykonywane na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Usługi doradztwa będące przedmiotem wniosku mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22 - „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Wnioskodawca nie jest w stanie podać konkretnego 7 cyfrowego symbolu PKWiU, ponieważ w informacji otrzymanej dnia 15 czerwca 2022 r. z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) Nr ..... takiej właśnie klasyfikacji dokonał Urząd Statystyczny, tj. ograniczył się do wskazania grupowania PKWiU 70.22. Wnioskodawca wskazuje, że nie ma obowiązku, ani kompetencji, żeby dokonywać klasyfikacji własnej działalności zgodnie z grupowaniem PKWiU, w szczególności innej klasyfikacji niż wskazana przez wykfalifikowany do tego podmiot. W ocenie Wnioskodawcy, Jego obowiązkiem jest sporządzenie dokładnego opisu usług, które świadczy i taki też opis został zamieszczony w treści pierwotnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Jednocześnie wskazujemy, że również ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawsze przy określeniu rodzaju usług posługuje się 7 cyfrowym kodem PKWiU. Przykładowo przy usługach doradztwa związanych z zarządzaniem ustawodawca ograniczył się do wskazania grupowania PKWiU ex dział 70.

Pytania

1.Czy usługi wskazane w stanie faktycznym, sklasyfikowane przez GUS pod kodem PKWiU 62.01.12.0, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, tj. stawką 8,5%?

2.Czy usługi wskazane w stanie faktycznym, sklasyfikowane przez GUS pod kodem PKWiU 70.22, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie, tj. stawką 15%?

Pana stanowisko w sprawie

Stoi Pan na stanowisku, że w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 6 ust. 4. ustawy o ryczałcie, podatek w tej formie mogą opłacać podatnicy w danym roku podatkowym, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym ten rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Jak wskazano, 2022 r. jest rokiem rozpoczęcia działalności (zatem przesłanka z punktu 1) nie znajdzie zastosowania), jednocześnie Wnioskodawca nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej - zatem przesłanka wskazana w puncie 2) została spełniona.

Ponadto nie zachodzą, ani nie będą zachodzić w 2022 r. okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o ryczałcie (tj. wyłączające z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu). Wnioskodawca nie jest bowiem podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie sprzedaje części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca nie będzie świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, co oznacza, że Wnioskodawca nie będzie podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem: w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe przepisy ustawy o ryczałcie i opisany stan faktyczny, stwierdzić należy, że przychody osiągane z prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej mogą być objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju usług świadczonych w ramach działalności. Właściwą stawkę ryczałtu wyznacza art. 12 ustawy o ryczałcie.

Ad. 1.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:

-12% dla przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie.

-8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Jednakże, aby spełnić przesłanki do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu, działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej z ww. kategorii opodatkowanych inną stawką ryczałtu, tj. określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8. Wybór stawki ryczałtu zależny jest od klasyfikacji usług dokonanej zgodnie z wytycznymi PKWiU.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi wskazane w punktach od 1 do 6 mieszczą się w PKWiU 62.01.12.0 - tj. jako „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Stanowisko to zostało potwierdzone informacją pozyskaną z Urzędu Statystycznego z (…) z 15 czerwca 2022 r., Nr ....

Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług skalsyfikowanych pod PKWiU 62.01.12.0, tj. obejmujących w przypadku Wnioskodawcy zbieranie, analizowanie i projektowanie rozwiązań w zakresie procesów w systemie (…); konfigurowanie systemu SAP; prowadzenie testów jednostkowych/integracyjnych/akceptacyjnych; przygotowanie i prowadzenie szkoleń dla użytkowników; wsparcie po starcie produkcyjnym; udział w migracji danych.

Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie, od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w tym od przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) stawka ryczałtu wynosi 12%. Jednocześnie należy zauważyć, że stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W przypadku świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (tj. PKWiU 62.01.12.0) do osiągniętych przychodów należy zastosować ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, bowiem tytuł wskazanych grupowań nie obejmuje czynności związanych z oprogramowaniem, a jedynie czynności związane z projektowaniem i rozwojem szeroko rozumianych technologii informatycznych, a skoro tak, to czynności objęte grupowaniem 62.01.12.0 PKWiU nie podlegają opodatkowaniu stawką 12%, lecz stawką 8,5%.

Stanowisko to zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych o zbliżonym stanie faktycznym do prezentowanego we wniosku. Jako przykład można wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-z 28 stycznia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2- 1.4011.1147.2021.2.MAP,

-z 1 marca 2022 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.1054.2021.2.MM,

-z 4 marca 2022 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.969.2021.2.KP.

W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, że charakter wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, przemawia za tym, że nie świadczy On usług związanych z oprogramowaniem, czy też doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zatem, mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów należy uznać, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem 62.01.12.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Ad. 2.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy również usługi zarządzania projektami. W przypadku, w którym w strukturze projektu zostanie powierzony Wnioskodawcy zespół, świadczy On usługę polegającą na organizowaniu, koordynowaniu i ewaluacji pracy podległych Mu konsultantów.

Pojęcie zarządzania ma bardzo szeroką definicję i może odnosić się do różnych dziedzin społeczno-gospodarczych. Przepisy ustawy o ryczałcie nie zdefiniowały, jak należy rozumieć usługi doradztwa związane z zarządzaniem, czy też pozostałe usługi zarzadzania projektami. Wyjaśnienie zaczerpnięte z literatury fachowej wskazuje jak można rozumieć, zarządzanie projektami informatycznymi: „Gdy przedmiotem zarządzania będą projekty informatyczne oraz zakres kompetencji i czynności należący do kierownika projektu, wówczas zarządzanie można zdefiniować jako ogół działań zmierzających do efektywnego wykorzystania zespołów ludzkich, środków materialnych i czasu w celu osiągnięcia wcześniej sformułowanego celu projektu informatycznego w określonej technologii zakresie i jakości. W procesie zarządzania można wyróżnić pięć podstawowych funkcji: planowanie, organizowanie, przekazywanie poleceń, koordynację i kontrolowanie. W ramach każdej z tych funkcji zarządzający może wykorzystywać określone środki organizacyjne, motywacyjne i techniczne, służące do ich realizacji” (Kazimierz Frączkowski: Zarządzanie projektem informatycznym. Projekty w środowisku wirtualnym. Czynniki sukcesu i niepowodzeń projektów. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej; Wrocław 2003; str. 11.).

W opinii Wnioskodawcy, przedstawione w stanie faktycznym w punkcie 7) działania zdają się pozostawać w ścisłym związku z grupowaniami sklasyfikowanymi w dziale 70 PKWiU. Można dostrzec wyraźną zależność między wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością polegającą na świadczeniu usług związanych z zarządzaniem projektem, a grupowaniem wykazanym w PKWiU 70.22.2.

Grupowanie to obejmuje bowiem:

-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,

-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdził Urząd Statystyczny w (…), wskazując, że usługi zarządzania projektem w zakresie organizowania, koordynowania i ewaluacji pracy konsultantów, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22, tj. „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.

Zatem, w opinii Wnioskodawcy, powinny one zostać objęte 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie Stawka ta jest właściwa dla usług firm centralnych ((…)); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16 ), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stąd mając na uwadze przedstawione przepisy, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem 70.22 powinny zostać objęte 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Doprecyzowując własne stanowisko, Wnioskodawca wskazuje, że świadczone przez Niego usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, obejmujące:

-zbieranie, analizowanie i projektowanie rozwiązań w zakresie procesów w systemie (…),

-konfiguracja systemu (…),

-prowadzenie testów jednostkowych z integracyjnych/akceptacyjnych,

-przygotowanie i prowadzenie szkoleń dla użytkowników,

-wsparcie po starcie produkcyjnym,

-udział w migracji danych,

których zakres został szczegółowo opisany w treści wniosku - powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Natomiast usługi zarządzania projektem w zakresie organizowania, koordynowania i ewaluacji pracy konsultantów, zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) wg PKWiU 70.22, powinny zostać objęte 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest :

-prawidłowe w części dotyczącej stawki ryczałtu dla PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” oraz

-prawidłowe w części dotyczącej stawki ryczałtu dla PKWiU 70.22 - „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki nie wystąpią.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wskazać również należy, że aby skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

-Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a);

-Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  1. świadczy Pan usługi informatyczne, sklasyfikowane w PKWiU jako 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz usługi sklasyfikowane w PKWiU 70.22 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania;

2.świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0, nie są związane z oprogramowaniem. Jak Pan podkreślił wyżej zarówno specyfikacja techniczna programu, projekt kodu oraz jego tworzenie nie wchodzi w zakres Pana usługi, zajmują się tym programiści;

3.prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

4.Pana przychody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2022 r. oraz latach kolejnych nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro;

5.złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów na 2022 r. w formie ryczałtu ewidencjonowanego Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

Mając na uwadze powyższe, skoro jak sam Pan wskazał we wniosku, że świadczone przez Pana usługi objęte grupowaniem pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 nie są związane z oprogramowaniem, to może Pan opodatkować przychód uzyskiwany ze świadczenia usług, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług w ww. zakresie jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były jednak usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z powyższych względów Pana stanowisko w tej części należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania, stwierdzić należy, że mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (symbol PKWiU 70.22) zostały sklasyfikowane w sekcji M, w dziale 70 Usługi firm centralnych ((…)), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, w grupie 70.2 Usługi związane z zarządzaniem.

Stąd właściwą do opodatkowania przychodów do usług doradztwa świadczonych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej jest stawka 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy.

Z powyższych względów Pana stanowisko w tej części należało uznać również za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU. Niniejsza interpretacja odnosi się do treści zadanych pytań, obejmujących konkretny rodzaj usług wg wskazanych w nim symboli PKWiU, nie dotyczy innych kwestii podanych w opisie sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do przywołanych przez Pana interpretacji indywidualnych – zauważyć należy, że stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym oraz prawnym i tylko do nich się odnoszą, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. W konsekwencji, nie mogą wpływać na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).