Zwolnienie od podatku dochodu ze sprzedaży nieruchomości w związku z wydatkowaniem przychodu na własne cele mieszkaniowe. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.228.2023.2.MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.228.2023.2.MK

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku dochodu ze sprzedaży nieruchomości w związku z wydatkowaniem przychodu na własne cele mieszkaniowe.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 14 marca 2023 r., który dotyczy skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości oraz zwolnienia przedmiotowego. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni w 2009 r. aktem poświadczenia dziedziczenia nabyła na podstawie ustawy spadek wraz z matką, siostrą i bratem w 1/4 części po zmarłym 8 czerwca 2009 r. ojcu.

Aktem notarialnym Repertorium A nr 1/2022 r. z 18 lutego 2022 r. dokonano działu spadku.

Ojciec Wnioskodawczyni pozostawił w spadku nieruchomość rolną położoną w miejscowości A, składającą się z działek nr: 11/2 obszaru 17 arów i 54 metry kwadratowe, 112/2 obszaru 19 arów, 113/3 obszaru 14 arów i 111/2 - obszaru 85 arów, której prawo własności nabył w czasie trwania małżeństwa do majątku osobistego na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z 5 października 1990 r.

Przy akcie notariuszowi okazano m.in.:

1)wypis aktu poświadczenia dziedziczenia Rep. A nr 1/2009, z którego wynikało, że spadek po ojcu Wnioskodawczyni na podstawie ustawy nabyli: żona oraz troje dzieci: Wnioskodawczyni, jej siostra i brat - po 1/4 części każde z nich,

2)mapę z projektem podziału nieruchomości wykonanym w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami przez uprawnionego geodetę 20 lutego 2018 r. przyjętym do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzonego przez Starostę (...), z którego wynikało, że:

a)w wyniku pomiaru kontrolnego uległ zmianie obszar działki nr 111/2 i aktualnie wynosił 81 arów i 99 metrów kwadratowych;

b)działka nr 111/2 - obszaru 81 arów i 99 metrów kwadratowych została podzielona na piętnaście działek:

nr 111/3 - obszaru 4 ary i 28 metrów kwadratowych;

nr 111/4 - obszaru 1 ar i 93 metry kwadratowe;

nr 111/5 - obszaru 6 arów i 46 metrów kwadratowych;

nr 111/6 - obszaru 6 arów i 61 metrów kwadratowych;

nr 111/7 - obszaru 2 ary i 4 metry kwadratowe;

nr 111/8 - obszaru 6 arów i 90 metrów kwadratowych;

nr 111/9 - obszaru 7 arów i 4 metry kwadratowe;

nr 111/10 - obszaru 2 ary i 14 metrów kwadratowych;

nr 111/11 - obszaru 7 arów i 43 metry kwadratowe;

nr 111/12 - obszaru 7 arów i 20 metrów kwadratowych;

nr 111/13 - obszaru 2 ary i 25 metrów kwadratowych;

nr 111/14 - obszaru 14 arów i 90 metrów kwadratowych;

nr 111/15 - obszaru 2 ary i 45 metrów kwadratowych;

nr 111/16 - obszaru 8 arów i 86 metrów kwadratowych;

nr 111/17 - obszaru 1 ar i 50 metrów kwadratowych.

3)ostateczną decyzję Wójta Gminy B. wydaną w 12 czerwca 2018 r. w sprawie zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości położonej w miejscowości A. oznaczonej jako działka nr 111/2 na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami pod warunkiem, że przy zbywaniu działek, na działkach nr: 111/3, 111/4, 111/6, 111/8, 111/9, 111/11,111/12, 111/14 i 111/16 zostanie ustanowiona służebność gruntowa w celu zabezpieczenia obsługi komunikacyjnej dla nowo powstałych działek.

Z decyzji tej wynika ponadto, że:

działki nr: 111/4, 111/7, 111/10, 111/13 i 111/15 będą przeznaczone pod drogę dojazdową gminną i przechodzą na własność Gminy B. z dniem, w którym decyzja o podziale stała się ostateczna;

działka nr 111/17 będzie przeznaczona pod drogę lokalną gminną i przechodzi na własność Gminy B. z dniem, w którym decyzja o podziale stała się ostateczna.

Ostateczną decyzję Wójta Gminy B. wydaną 7 grudnia 2021 r. w sprawie zmiany prawomocnej decyzji z 12 czerwca 2018 r. zatwierdzającej projekt podziału działki Nr 111/2 położonej w obrębie ewidencyjnym A. w ten sposób, że został usunięty warunek, że przy zbywaniu działek, na działkach nr 111/3, 111/4, 111/6, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/14 i 111/16 zostanie ustanowiona służebność gruntowa w celu zabezpieczenia obsługi komunikacyjnej dla nowo powstałych działek.

Z rejestru gruntów i wyrysu z mapy ewidencyjnej wynika między innymi, że:

działka nr 11/2 stanowi grunty rolne zabudowane - Br-R;

działki nr: 112/2, 113/3, 111/3, 111/5, 111/6, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/14 i 111/16 stanowią grunty orne - R;

działki nr: 111/4, 111/7, 111/10, 111/13, 111/15 i 111/17 stanowią grunty przeznaczone pod budowę dróg publicznych lub linii kolejowych.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy B.:

działka nr 112/2 położona jest w terenie przeznaczonym pod drogę dojazdową gminną - KDD-G, zabudowę mieszkaniową jednorodzinną - MN i zieleń urządzoną (parkową) - ZP;

działka nr 113/3 położona jest w terenie przeznaczonym pod drogę lokalną gminną - KDL-G, plac z elementami małej architektury i zieleni - KXP, linię energetyczną średniego napięcia ze strefą uciążliwą, docelowo do likwidacji oraz zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej - MN;

działka nr 11/2 położona jest w terenie przeznaczonym pod zabudowę zagrodową - RM;

działka nr 111/3 położona jest w terenie przeznaczonym pod usługi lub parkingi - U/KS;

działki nr: 111/5, 111/6, 111/8, 111/9, 111/11,111/12 i 111/14 położone są w terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną - MN;

działka nr 111/16 położona jest w terenie przeznaczonym pod zabudowę zagrodową – RM.

Przy dziale spadku Współwłaściciele oświadczyli, że udziały we współwłasności spadkowej nieruchomości przysługujące Wnioskodawczyni i jej rodzeństwu stanowią ich majątki osobiste, gdyż ze swymi współmałżonkami umów majątkowych małżeńskich rozszerzających wspólność ustawową majątkową małżeńską nie zawierali.

W umowie o dział spadku oraz ustanowienie służebności zawartej w formie aktu notarialnego dokonano działu spadku w ten sposób, że:

brat Wnioskodawczyni otrzymał na wyłączną własność zabudowaną działkę nr 1/2 na której ustanowił nieodpłatnie na rzecz swojej matki służebność osobistą polegającą na prawie zamieszkiwania przez uprawnioną na parterze budynku mieszkalnego oraz korzystania z połowy pomieszczeń i zabudowań gospodarczych;

siostra Wnioskodawczyni otrzymała na wyłączną własność niezabudowane działki nr: 111/3, 111/5, 111/8, 111/12 i 111/16 oraz na współwłasność z Wnioskodawczynią po 1/2 części działki nr: 112/2 i 113/3;

Wnioskodawczyni otrzymała na wyłączną własność niezabudowane działki nr: 111/6, 111/9, 111/11 i 111/14 oraz na współwłasność z siostrą po 1/2 części działki nr: 112/2 i 113/3.

Łączną wartość przedmiotu działu strony określiły na kwotę 1.200.000 zł i oświadczyli, że nie czynią pomiędzy sobą żadnych spłat ani dopłat.

Wnioskodawczyni na dzień sporządzenia umowy działu spadku znajdowała się już w posiadaniu i współposiadaniu przedmiotów działu, a z dniem zawarcia Umowy przeszły na nią wszelkie korzyści i ciężary związane z zawarciem tej umowy.

Wnioskodawczyni planuje w najbliższym czasie, tj. przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie zbyć jedną z odziedziczonych działek, której jest wyłącznym właścicielem, a uzyskane ze sprzedaży środki przeznaczy na remont domu, w którym zamieszkuje wraz z rodziną.

Dodatkowo Wnioskodawczyni zaznacza, że sprzedaż nie nastąpi w ramach wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f.

Wnioskodawczyni w chwili obecnej nie jest współwłaścicielką domu na remont którego chce przeznaczyć środki ze sprzedaży działki. Jednakże przed przeznaczeniem środków ze sprzedaży działki na remont domu planują z mężem, który jest obecnie właścicielem domu, zawrzeć umowę majątkową małżeńską rozszerzającą własność domu na Wnioskodawczynię.

Uzupełnienie wniosku

W wyniku działu spadku Wnioskodawczyni otrzymała składniki majątku o wartości przewyższającej jej udział w spadku.

Pytania (sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku)

1.Czy Wnioskodawczyni z tytułu sprzedaży jednej z nabytych na wyłączną własność w drodze dziedziczenia, a następnie działu spadku działki (niezabudowanej) przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie będzie zobowiązana do opodatkowania podatkiem dochodowym tej części przychodu jaka odpowiada wysokości nabytego udziału przez Wnioskodawczynię w drodze działu spadku ponad przysługujący jej udział w spadku, co stanowi według Wnioskodawczyni 1/12 kwoty przychodu ze sprzedaży ww. nieruchomości?

2.Czy kwota przychodu w części jaka odpowiada wysokości nabytego udziału przez Wnioskodawczynię w drodze działu spadku ponad przysługujący jej udziału w spadku będzie korzystała ze zwolnienia, jeżeli Wnioskodawczyni przeznaczy ją w całości, począwszy od dnia zbycia działki nie później niż w okresie 3 lat od końca roku podatkowego w którym nastąpiło odpłatne zbycie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f., na ocieplenie elewacji zewnętrznej domu jednorodzinnego w którym zamieszkuje, jako wydatek przeznaczony na własne cele mieszkaniowe?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jeżeli przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano działu spadku, Wnioskodawczyni sprzeda jedną z działek nabytych w drodze dziedziczenia, a następnie działu spadku, to przychód ze sprzedaży ponad wysokość jej udziału w spadku, tj. w wysokości 1/12 będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Pozostała kwota będzie korzystała ze zwolnienia na mocy art. 10 ust. 5 u.o.p.d.o.f. Skoro przedmiotowa nieruchomość nabyta została w spadku po ojcu, do której prawo własności nabył 5 października 1990 r. to pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 już minął. W związku z tym uwzględniając przepis art. 10 ust. 7 u.p.d.o.f nie stanowi nabycia albo odpłatnego zbycia, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, odpowiednio nabycie albo odpłatne zbycie, w drodze działu spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, do wysokości przysługującego podatnikowi udziału w spadku, a jako przychód podlegający opodatkowaniu należy przyjąć kwotę przychodu odpowiadającą części przekraczającej udział spadkowy, czyli w przypadku Wnioskodawczyni 1/12 kwoty przychodu ponieważ nabyła ona w drodze działu spadku nieruchomości w 1/12 części przekraczającej jej udział spadkowy.

W 2009 r. aktem poświadczenia dziedziczenia Wnioskodawczyni nabyła spadek wraz z matką, siostrą i bratem w 1/4 części po zmarłym 8 czerwca 2009 r. ojcu. Następie 18 lutego 2022 r. dokonano działu spadku w ten sposób, że brat Wnioskodawczyni otrzymał na wyłączną własność zabudowaną działkę nr 11/2, na której ustanowił nieodpłatnie na rzecz swojej matki służebność osobistą polegającą na prawie zamieszkiwania przez uprawnioną na parterze budynku mieszkalnego oraz korzystania z połowy pomieszczeń i zabudowań gospodarczych. Siostra Wnioskodawczyni otrzymała na wyłączną własność niezabudowane działki nr: 111/3, 111/5, 111/8, 111/12 i 111/16 oraz na współwłasność z Wnioskodawczynią po 1/2 części działki nr: 112/2 i 113/3. Wnioskodawczyni otrzymała na wyłączną własność niezabudowane działki nr: 111/6, 111/9, 111/11 i 111/14 oraz na współwłasność z siostrą po 1/2 części działki nr: 112/2 i 113/3.

Jak wynika z umowy o dział spadku oraz ustanowienia służebności zawartej 18 lutego 2022 r. w formie aktu notarialnego, dokonano działu spadku w ten sposób, że nieruchomości (działki) otrzymali Wnioskodawczyni (działki niezabudowane), jej siostra (działki niezabudowane) i brat (działka zabudowana). Brat z kolei na otrzymanej nieruchomości będącej działką zabudowaną murowanym jednopiętrowym budynkiem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi ustanowił nieodpłatnie na rzecz swojej matki służebność osobistą polegającą na prawie zamieszkania przez nią na parterze budynku mieszkalnego oraz korzystania z połowy pomieszczeń i zabudowań gospodarczych.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że udział matki w spadku w wysokości 1/4 zostaje podzielony na troje dzieci, w tym Wnioskodawczynię, powodując wzrost jej udziału w spadku o 1/12 przysługującego jej udziału od dnia działu spadku.

Ad 2.

Wnioskodawczyni uważa, że jeżeli pieniądze uzyskane ze sprzedaży w części przychodu jaki odpowiada wysokości nabytego udziału przez Wnioskodawczynię w drodze działu spadku ponad przysługujący jej udziału w spadku, tj. 1/12 uzyskanego przychodu z tej sprzedaży, zostaną w całości wydane na własne cele mieszkaniowe w okresie 3 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, np. na ocieplenie elewacji zewnętrznej budynku jednorodzinnego, w którym wraz z mężem i dziećmi zamieszkuje (art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o PIT), skorzysta ze zwolnienia z podatku od całości wydatkowanego przychodu zakładając, że nabędzie ona prawo współwłasności do ww. lokalu na mocy umowy majątkowej małżeńskiej rozszerzającej własność domu, którą to małżonkowie planują zawrzeć jeszcze przed wydatkowaniem środków uzyskanych ze sprzedaży działki.

Wskazane stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych - przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 kwietnia 2013 r. (nr IBPBII/2/415-59/13/NG) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 lipca 2012 r. (nr IPPB4/415-334/12-2/JK).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Art. 10 ust. 5 omawianej ustawy stanowi, że:

W przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

Stosownie do art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie stanowi nabycia albo odpłatnego zbycia, o których mowa w ust. 1 pkt 8, odpowiednio nabycie albo odpłatne zbycie, w drodze działu spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8, do wysokości przysługującego podatnikowi udziału w spadku.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Art. 30e ust. 2 powołanej ustawy stanowi, że:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Na mocy art. 30e ust. 4 przywołanej ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

W myśl natomiast art. 30e ust. 7 ww. ustawy:

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Według art. 1035 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku.

Na gruncie art. 1037 § 1 Kodeksu cywilnego:

Dział spadku może nastąpić bądź na mocy umowy między wszystkimi spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek ze spadkobierców.

Z instytucją działu spadku mamy do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. W wyniku działu spadku prawa majątkowe objęte spadkiem przyznane poszczególnym spadkobiercom przechodzą na nich, ustaje więc wspólność majątku spadkowego. Umowa o dział spadku lub prawomocne orzeczenie sądowe o dziale spadku stanowią tytuł własności rzeczy, które w dziale przypadły poszczególnym spadkobiercom. Na skutek działu spadku następuje konkretyzacja składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom.

Jeżeli w wyniku dokonanego działu spadku, przedmiotem którego były nieruchomości lub prawa majątkowe, udział w nich zwiększa się, tj. przekracza wartość udziału dotychczas posiadanego, to data działu spadku będzie również datą nabycia tego udziału, o który uległ powiększeniu udział w nich po dokonaniu tej czynności. Wobec tego nabycie w wyniku działu spadku części majątku, który należał do innych spadkobierców (współwłaścicieli), należy traktować jako nabycie w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wówczas za datę nabycia tej części nieruchomości, która przekracza dotychczasowy udział w spadku, należy przyjąć datę dokonania działu spadku (tj. dzień zawarcia umowy bądź uprawomocnienia się orzeczenia sądu, jeżeli dział spadku dokonany był na drodze postępowania sądowego).

Mając zatem na uwadze wyżej przywołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe, planowane odpłatne zbycie nieruchomości w części, w jakiej została przez Panią nabyta w spadku po ojcu nie będzie stanowić dla Pani źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięcioletniego terminu liczonego od dnia nabycia nieruchomości przez spadkodawcę.

Natomiast planowane odpłatne zbycie nieruchomości w części nabytej w drodze działu spadku, ponad pierwotny udział w spadku, będzie skutkować dla Pani powstaniem przychodu kwalifikowanego do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a omawianej ustawy w związku z art. 10 ust. 7 tej ustawy, jeśli nastąpi przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została zawarta umowa o dział spadku. Tym samym dochód w tej części będzie podlegać – zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy – opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, a Pani obowiązana będzie do złożenia zeznania podatkowego.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Na podstawie art. 21 ust. 25a przywołanej wyżej ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.

W myśl art. 21 ust. 26 ww. ustawy:

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.

Z kolei jak stanowi art. 21 ust. 28 ww. ustawy:

Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1)nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

przeznaczonych na cele rekreacyjne.

W konsekwencji korzystanie ze zwolnienia od podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji. W przypadku niewypełnienia warunków określonych w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik traci prawo do ulgi i jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego.

Zawarty w art. 21 ust. 25 ww. ustawy katalog wydatków uprawniających do zwolnienia ma charakter zamknięty i w związku z tym tylko wydatkowanie środków na realizację celów w nim wskazanych pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania. Inne wydatki niż wymienione w tym katalogu nie uprawniają do skorzystania z powyższego zwolnienia.

Należy jednak zauważyć, że wszelkiego rodzaju ulgi czy zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowy uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem oceniając ciążące na nim obowiązki wynikające z zastosowania danej ulgi, czy zwolnienia podatkowego należy dokonać ścisłej, literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienie.

Podkreślenia wymaga również, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przez podatnika przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy i dopisując ten przymiotnik przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych. Tak więc uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym nie definiują pojęcia „remont”, nie określają również jakiego rodzaju wydatki wchodzą w zakres tego zwolnienia. Wymienione pojęcie rozumieć należy zatem w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji. I tak, „remont” to „doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności; naprawa, odnawianie (czegoś)”. Synonimami tego pojęcia są m.in. „naprawa, przebudowa, odrestaurowanie, modernizacja”.

Pojęcie remontu zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Definicja „remontu” funkcjonująca na gruncie Prawa budowlanego nie może być wprost przenoszona na grunt omawianej ustawy podatkowej. Może być natomiast uwzględniona jako jeden z elementów służących ustaleniu znaczenia pojęcia „remontu” dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Za „remont” budynku mieszkalnego, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy więc uznać prace dotyczące tego budynku, służące jego utrzymaniu we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pożądanej zdolności użytkowej, modernizacji jego elementów składowych. „Remontem” w rozumieniu omawianego przepisu jest również tzw. wykończenie budynku mieszkalnego. W każdym przypadku remont dotyczy „materii” budynku mieszkalnego, a więc jego ścian, podłóg, sufitu, okien, drzwi, wyposażenia technicznego takiego jak instalacje: wodna, kanalizacyjna, elektryczna, grzewcza, gazowa bądź innych elementów trwale połączonych konstrukcyjnie z elementami budowlanymi budynku.

W orzecznictwie przyjmuje się, że za wydatki spełniające kryteria art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można uważać, w szczególności, wykonanie robót budowlanych w istniejącym lub nowo powstałym budynku mieszkalnym wraz z wymianą/instalacją składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego). W praktyce więc przy rozpatrywaniu przesłanek pozwalających na skorzystanie z ulgi mieszkaniowej, zarówno w przypadku remontu, budowy, jak i wykończenia nieruchomości ponoszone są wydatki o zbliżonym charakterze.

Wobec powyższego, wydatkowanie przez Panią przychodu podatkowego na remont domu, którego będzie Pani współwłaścicielem, w ciągu trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokona Pani odpłatnego zbycia nieruchomości uprawnia Panią do zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W interpretacji indywidualnej organ ograniczył się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w okolicznościach podanego przez Panią zdarzenia. W związku z powyższym organ nie analizował i nie odnosił się do tego w jakiej części Pani udział w nieruchomościach przekroczył Pani udział w spadku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).