Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według PKWIU 62.01.1 wg stawki 8,5%. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.124.2022.2.IN

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.124.2022.2.IN

Temat interpretacji

Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według PKWIU 62.01.1 wg stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 4 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 kwietnia 2022 r. (data wpływu 4 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca) jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu prowadzącym działalność gospodarczą w formie jednoosobowej.

Zgodnie z treścią wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej) przeważający przedmiot działalności Wnioskodawcy określony został jako 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem (a dokładniej rzecz ujmując jako PKD 62.01.1 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych).

Dodatkowo, jako pozostały zakres prowadzonej działalności Wnioskodawca wskazał na poniższe kody PKD: 62.02.Z. Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.

W ramach tak prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca współpracuje z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (dalej: Zlecający) w oparciu o umowę współpracy gospodarczej (dalej: Umowa), w ramach których świadczy usługi z zakresu (...). Zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecającego obejmuje regularne czynności, które w Umowie określone zostały ogólnie świadczenia na rzecz Zamawiającego wszelkich usług z zakresu projektowania graficznego według zapotrzebowania zgłaszanego przez Zlecającego, w szczególności w następującym zakresie: (...). Niemniej w praktyce czynności te sprowadzają się do następujących czynności / usług:

a.prowadzenie warsztatów z klientami Zlecającego mających na celu zdefiniowanie potrzeb, wymagań i założeń do produktu cyfrowego;

b.analiza rynkowa konkurencji klienta Zlecającego i istniejących rozwiązań związanych z projektowanym produktem cyfrowym;

c.opracowanie listy funkcjonalności jakie będzie posiadał produkt, sposobu poruszania się użytkowników po produkcie, architektury informacji w produkcie oraz makiet uwzględniających powyższe aspekty;

d.przygotowanie prototypu produktu cyfrowego w celu sprawdzenia założeń, przebadania rozwiązań z użytkownikami i weryfikacji założeń z klientem Zlecającego – czyli zaprojektowanie funkcjonalności danego produktu cyfrowego;

e.opracowanie warstwy wizualnej dla produktu cyfrowego lub prototypu;

f.opracowanie biblioteki modułów, z których składać się będzie cały produkt, tak aby umożliwić rozbudowę produktu i zapewnić spójność rozwiązań w jego ramach;

g.przekazanie wyników prac z punktów a-f powyżej do developerów, których zadaniem będzie stworzenie kodu dla opracowywanego produktu cyfrowego zgodnie z przekazanymi wytycznymi.

Głównym wynikiem realizowanych prac, oprócz przekazanych w trakcie prowadzonych rozmów i warsztatów wytycznych, jest projekt (wizualizacja) produktu cyfrowego wraz z projektem jego działania.

Podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawca nie wytwarza systemów (aplikacji) gotowych do użycia przez klienta Zlecającego. Dokumentacja tworzona przez Wnioskodawcę obejmuje projekty wybranych elementów wizualnych produktu cyfrowego (w tym animacje, które przedstawiają elementy składające się na produkt w ujęciu dynamicznym) oraz instrukcje opisowe.

Dodatkowo, w wybranych projektach, działania Wnioskodawcy mogą obejmować również:

h.projekt struktury i zawartości strony internetowej klienta Zlecającego uwzględniającego założenia opracowane w ramach kroków a-g.

W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca nie wykonuje czynności z zakresu programowania, tworzenia kodów etc. ani nie są związane z oprogramowaniem. Zadania te wykonywane są niezależnie przez programistów działających na zlecenie Zleceniodawcy bądź programistów zaangażowanych przez klienta Zlecającego.

Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015) należy wskazać, że działalność wykonywana przez Wnioskodawcę obejmuje zasadniczo usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (62.01.12.0) oraz usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0).

W celu rozwiania wątpliwości Wnioskodawca pragnie wskazać, iż nie realizuje działań w zakresie:

-związanym stricte z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01) ani związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tzn. Wnioskodawca nie jest programistą (nie świadczy usług związanych z programowaniem), nie wytwarza, nie rozwija / ulepsza oprogramowania technologii informatycznych a jedynie projektuje wizualnie i funkcjonalnie produkty cyfrowe. Warte podkreślenia jest to, iż Wnioskodawca nie wytwarza systemów / aplikacji / programów gotowych do użycia przez użytkownika. Dopiero dokumentacja przygotowana przez Wnioskodawcę w formie projektu jest przekazywana jest do programistów, którzy wykonując usługę 62.01.1 PKWiU tworzą gotowe do użycia produkty cyfrowe (w szczególności aplikacje mobilne). Tym samym należy uznać, iż Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU 62.01) a usługi realizowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą się pod symbolami PKWiU 62.01.11.0 i 62.01.12.0.

-usług reklamowych (PKWiU 73.1).

-usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2). W tym zakresie jednak Wnioskodawca, pragnie wskazać, iż celu poprawnej identyfikacji potrzeb i oczekiwań klienta Zlecającego, Wnioskodawca musi zapoznać się z branżą, w której działa klient Zlecającego. W tym celu przeprowadza research, który można określić jako badanie rynku, których celem jest uzyskanie wiedzy na temat postaw i preferencji konsumentów (PKWiU 73.20.1). Niemniej, wyniki takiego badania nie są celem świadczonych przez Wnioskodawcę usług a jedynie wykorzystywane przez niego w ramach prac nad produktem cyfrowym. Działania Wnioskodawcy w tym zakresie mają wyłącznie charakter pomocniczy i nie stanowią celu samego w sobie a jedynie mają pomóc Wnioskodawcy lepiej zorientować się w potrzebach klienta Zlecającego i docelowo lepiej zaprojektować dany produkt cyfrowy.

-specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), z wyjątkiem opracowania warstwy wizualnej dla produktu cyfrowego lub prototypu (zgodnie z punktem e. powyżej).

Uzupełniająco Wnioskodawca pragnie wskazać, iż:

-w 2021 r. dochód Wnioskodawcy opodatkowany był ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

-usługi opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy (tj. Wnioskodawca nie uzyska w 2022 r. z prowadzonej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym (2021) lub bieżącym (2022 r.) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy);

-do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy (w szczególności Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym);

-Wnioskodawca nie dostarcza usług hostingu, bieżącego zarządzania aplikacją i zasobami danych;

-zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę nie przekroczy 2 mln EUR;

-Wnioskodawca nie wyklucza, iż będzie świadczył usługi objęte niniejszym wnioskiem również na rzecz innych niż Zlecający podmiotów;

-Wynagrodzenie Wnioskodawcy za świadczenie na rzecz Zlecającego usług obejmuje wynagrodzenie z tytułu wszystkich świadczeń jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz Zlecającego Spółki na podstawie Umowy (w tym obejmuje wynagrodzenie za przeniesienie na Spółkę majątkowych praw autorskich);

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone w 2021 r. w ramach procesu rejestracji działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę (data rozpoczęcia wykonywania działalności: 2021-12-02).

Wnioskodawca oprócz wskazanej działalności nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia definicje działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług:

·związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

·związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Pytanie

1.Czy w przedstawionym zdarzeniu Wnioskodawca będzie mógł (na podstawie oświadczenia złożonego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego) opodatkować usługi opisane w punktach a.-h. powyżej (stanowiące przedmiot działalności Wnioskodawcy) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi wymienione w punktach a.-h. opisanych przez Wnioskodawcę powyżej będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako zgodne z PKWiU 62.01.12, tj. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy).

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

(i)

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm. – dalej: Ustawa), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy użyte w Ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym).

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 Ustawy.

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (…), do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 Ustawy).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi w szczególności:

-14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1);

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej (…) (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8).

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

(ii)

Analizując powyższe przepisy należy wskazać, że symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) Ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.). Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolach PKWiU 62.01.1 ustawodawca postanowił umieścić znak „ex”.

Stosownie do art. 4 ust. 4 Ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy, niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% ryczałtu podlegać powinny wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU z dnia 23 października 2015 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć „pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych”.

Jak wynika z opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę, usługi świadczone przez Wnioskodawcę:

-    dotyczą zasadniczo analizy wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności projektów cyfrowych, analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju projektów cyfrowych, definiowania wymagań i interfejsów, przygotowania dokumentacji, etc. a tym samym

-nie będą spełniały wskazanej powyżej definicji a tym samym nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.

(iv)

Mając więc na uwadze powyższą analizę przepisów oraz zakres opisanych we wniosku usług świadczonych przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy (tak długo jak spełniane nadal będą przez Wnioskodawcę pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie).

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w znanych mu interpretacjach podatkowych wydanych w zbliżonych (aczkolwiek nie zawsze tożsamych) stanach faktycznych, w szczególności:

-interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z 14 lipca 2021 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.328.2021.1.MK);

-interpretacji DKIS z 30 lipca 2021 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.407.2021.2.MN);

-interpretacji DKIS z 10 maja 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.155.2021.2.ISL);

-interpretacji DKIS z 5 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.168.2021.2.AC);

-interpretacji DKIS z 29 kwietnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.53.2021.3.MN);

-interpretacji DKIS z 3 marca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.693.2019.2.MJ);

-interpretacji DKIS z 19 lutego 2020 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.732.2019.1.MT);

-interpretacji DKIS z 8 listopada 2019 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.434.2019.2.AP).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, jednak – jak Pan wskazał – żadna z wymienionych przesłanek w jego przypadku nie zachodzi.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest:

1.wg symbolu PKWiU:

-62.01.12.0 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;

-62.01.11.0 – usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Zaznaczył Pan, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line oraz związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.01), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 oraz symbolem 62.01.11.0 będą mogły być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zaznaczyć również należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług (w szczególności usług związanych z oprogramowaniem) wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą ona konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie maja możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).