Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informat... - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.424.2022.2.JG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.424.2022.2.JG

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek został uzupełniony – w odpowiedzi na wezwanie organu – 14 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

a.Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym (tj. posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”).

b.Wnioskodawca od (…)2013 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod własnym imieniem na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (dalej: „CEIDG”). Zgodnie z wpisem do CEIDG głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.Z - działalność związana z oprogramowaniem. W latach 2013 - 2016 Wnioskodawca w ramach swojej działalności świadczył usługi związane z oprogramowaniem. Od tego czasu Wnioskodawca nie świadczył usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym nie uzyskiwał przychodu z tytułu prowadzonej działalności.

c.Obecnie Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, planuje świadczyć usługi projektowania funkcjonalności gier komputerowych. (...), polegające w szczególności na:

szczegółowym projektowaniu funkcjonalności gier komputerowych (mobilnych), w tym na tworzeniu projektów ogólnych, funkcjonalnych, ekonomicznych i matematycznych,

tworzeniu dokumentacji gier komputerowych (mobilnych) i ich poszczególnych funkcjonalności,

analizie odbioru gier komputerowych (mobilnych) przez ich użytkowników oraz projektowaniu i modyfikowaniu projektów funkcjonalności na podstawie takich analiz.

d.Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w zakresie opisanych usług Wnioskodawca nie będzie tworzył oprogramowania, nie będzie wydawał pakietów oprogramowania, nie będzie pisał, modyfikował ani sprawdzał kodu informatycznego. Celem świadczonych usług z zakresu projektowania funkcjonalności gier będzie natomiast szczegółowe projektowanie(…)Faza projektowania funkcjonalności ma na celu stworzenie wytycznych, stanowiących punkt odniesienia dla programistów w dalszej fazie projektowania, kiedy będą dokonywane czynności związane z pisaniem i modyfikowaniem kodu informatycznego. Przygotowany w ten sposób projekt nie zawiera kodu źródłowego, fragmentów kodu ani referencji do sposobu użycia kodu informatycznego. W związku z powyższym usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą związane z oprogramowaniem.

e.Usługi przedstawione w stanie faktycznym i będące przedmiotem niniejszego wniosku Wnioskodawca sklasyfikował jako usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - grupowanie PKWiU 62.01.12 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.), dalej: „rozporządzenie PKWiU”). Dodatkowo Wnioskodawca (..). wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o nadanie symbolu PKWiU do usług będących przedmiotem niniejszego wniosku, w celu potwierdzenia, że usługi te objęte są kodem PKWiU 62.01.12 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

f.Do momentu złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie uzyskał informacji z Urzędu Statystycznego w Łodzi w powyższym zakresie. Niemniej jednak Wnioskodawca zobowiązuje się do przesłania tut. organowi stosownej informacji niezwłocznie po jej otrzymaniu z ww. urzędu.

g.Wskazane przez Wnioskodawcę usługi będą świadczone przede wszystkim na rzecz podmiotów powiązanych, w tym na rzecz spółek (będących podatnikami CIT, tj. komandytowych i z ograniczoną odpowiedzialnością), w których Wnioskodawca jest wspólnikiem, członkiem zarządu bądź prokurentem. Spółki komandytowe, w których Wnioskodawca jest wspólnikiem stały się podatnikami CIT od 1 maja 2021 r., co jednak nie ma wpływu na przedmiot niniejszego wniosku. Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi działalności w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

h.Do końca 2021 r. z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawca opodatkowany był podatkiem liniowym wg. stawki 19%, tj. na zasadach określonych w art. 30c w zw. z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT.

i.Wnioskodawca złoży Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów na podstawie 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. z 2021 r., poz. 1993, ze zm.; dalej: „ustawa o ryczałcie”) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym 2022 r.

j.Ponadto, Wnioskodawca informuje, iż nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, limitu kwoty przychodów w wysokości równowartości 2 000 000 euro z tytułu działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie oraz nie przewiduje przekroczenia wskazanej powyżej kwoty również w kolejnym roku podatkowym. Do Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowanie wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

k.Dodatkowo, w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie występują przesłanki negatywne, implikujące brak możliwości wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku na przytoczone pytania organu udzielił Pan następujących informacji:

1)W związku ze wskazaniem we wniosku, żeW latach 2013 - 2016 Wnioskodawca w ramach swojej działalności świadczył usługi związane z oprogramowaniem. Od tego czasu Wnioskodawca nie świadczył usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym nie uzyskiwał przychodu z tytułu prowadzonej działalności.

a)czy powyższe oznacza, że po 2016 roku świadczył Pan przedmiotowe usługi związane z oprogramowaniem w ramach zatrudnienia na umowę o pracę, czyli jako pracownik?

b)czy też powyższe sformułowanie oznacza, że po 2016 roku przedmiotowe usługi, świadczył Pan w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w innej formie (np. spółka cywilna, jawna, komandytowa, sp. z o.o. itp.), a nie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, jeżeli tak proszę wskazać w jakim okresie i w jakim podmiocie/podmiotach świadczył Pan przedmiotowe usługi związane z oprogramowaniem?

c)czy przez stwierdzenie to należy rozumieć jeszcze inny stan faktyczny, proszę opisać jaki?

Powyższe stwierdzenie ujęte we Wniosku oznacza, że po 2016 r. Wnioskodawca nie świadczył żadnych usług w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w tym również usług związanych z oprogramowaniem i tym samym nie uzyskiwał w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej żadnego przychodu. Wnioskodawca nie świadczył również po 2016 r. usług związanych z oprogramowaniem jako pracownik, współpracownik czy też w innej formie. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi opisane we Wniosku w 2022 r.

2)W związku ze stwierdzeniem zawartym we wniosku, Obecnie Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, planuje świadczyć usługi projektowania funkcjonalności gier komputerowych na urządzenia mobilne (…)proszę wskazać:

a)od jakiej daty ma Pan zamiar świadczyć wskazane usługi projektowania funkcjonalności gier komputerowych na urządzenia mobilne?

Wnioskodawca ma zamiar świadczyć wskazane usługi projektowania funkcjonalności gier komputerowych na urządzenia mobilne jeszcze w 2022 roku, niestety na ten moment nie jest w stanie podać dokładnej daty.

b)czy działalność ta będzie nadal prowadzona w formie jednoosobowej działalności gospodarczej?

Tak, działalność Wnioskodawcy w zakresie projektowania funkcjonalności gier komputerowych na urządzenia mobilne, będzie prowadzona w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

c)czy też działalność ta będzie prowadzona w innej formie organizacyjnej, proszę wskazać jakiej?

Obecnie Wnioskodawca nie planuje świadczyć usług projektowania funkcjonalności gier komputerowych na urządzenia mobilne w innej formie prawnej niż jednoosobowa działalność gospodarcza.

3)Jakie w latach 2013-2016 r. Wnioskodawca świadczył usługi związane z oprogramowaniem i czy były one tożsame z opisanymi we wniosku oraz z jakiej formy opodatkowania przy ich świadczeniu Pan korzystał?

W latach 2013 - 2016 Wnioskodawca świadczył usługi programistyczne. Usługi te nie były tożsame z opisanymi we Wniosku. W latach 2013 - 2016 Wnioskodawca był opodatkowany podatkiem liniowym PIT wg stawki 19%.

4)W związku ze stwierdzeniem zawartym we wniosku,Do końca 2021 r. z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawca opodatkowany był podatkiem liniowym wg. stawki 19%, tj. na zasadach określonych w art. 30c w zw. z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT., oznacza, że uzyskiwał Pan z niej przychody, czyli prowadził Pan działalność, bowiem powyższe stwierdzenie jest niezrozumiałe w kontekście Pana stwierdzenia o treści, W latach 2013 - 2016 Wnioskodawca w ramach swojej działalności świadczył usługi związane z oprogramowaniem. Od tego czasu Wnioskodawca nie świadczył usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym nie uzyskiwał przychodu z tytułu prowadzonej działalności?

Od roku 2016 Wnioskodawca nie uzyskiwał żadnych przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Od 2016 r. Wnioskodawca nie świadczył żadnych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ale nie zamknął prowadzonej przez siebie działalności, pozostając przedsiębiorcą. Tym samym od momentu założenia działalności gospodarczej do momentu przejścia na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca był opodatkowany podatkiem liniowym PIT wg stawki 19%.

5)W którym miesiącu 2022 r. uzyskał Pan pierwszy przychód z działalności w zakresie usług projektowania funkcjonalności gier komputerowych na urządzenia mobilne (…), dla opodatkowania, których ma Pan zamiar wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

W 2022 r. Wnioskodawca jeszcze nie osiągnął przychodu z działalności w zakresie ww. usług.

6)W związku ze stwierdzeniem zawartym we wniosku, Dodatkowo, w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie występują przesłanki negatywne, implikujące brak możliwości wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie, oznacza, że nie jest Pan podatnikiem:

a)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

b)korzystającym, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

c)osiągającym w całości lub w części przychody z tytułu:

i.prowadzenia aptek,

ii.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

iii.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

d)wytwarzającym wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

e)podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

i.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

ii.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

iii.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wnioskodawca nie jest żadnym z ww. podatników. Wnioskodawca potwierdza brak występowania przesłanek negatywnych z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, które uniemożliwiałyby wybór ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

f)Czy prowadząc opisaną we wniosku działalnośćsamodzielnie lub w formie spółki,dla której wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,uzyska Pan z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które Pan lub co najmniej jeden ze wspólników:

i.wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

ii.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy?

Nie, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie uzyska przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

7)W związku ze stwierdzeniem zawartym we wniosku, Wnioskodawca złoży Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów na podstawie 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. z 2021 r., poz. 1993, ze zm.; dalej: „ustawa o ryczałcie”) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym 2022 r. (…)nie uzyskał Pan przychodu z prowadzonej działalności opisanej we wniosku i nie złożył właściwemu naczelnikowi oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania?

W okresie (…) 2022 r. Wnioskodawca nie uzyskał przychodu z prowadzonej działalności opisanej we Wniosku i nie złożył oświadczenia o opodatkowaniu w formie ryczałtu.

8)Czy też uzyskał Pan pierwszy przychód z prowadzonej działalności opisanej we wniosku, a jeżeli tak to kiedy w związku z powyższym złożył Pan naczelnikowi właściwego dla Pana urzędu skarbowego lub do CEIDG oświadczenie o wyborze jakiej formy opodatkowania (wskazać datę)?

Wnioskodawca w 2022 r. nie uzyskał jeszcze żadnego przychodu z prowadzonej działalności opisanej we Wniosku.

9)W związku ze stwierdzeniem zawartym we wniosku, Usługi przedstawione w stanie faktycznym i będące przedmiotem niniejszego wniosku Wnioskodawca sklasyfikował jako usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - grupowanie PKWiU 62.01.12 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.), dalej: „rozporządzenie PKWiU”). Dodatkowo Wnioskodawca z początkiem kwietnia 2022 r. wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o nadanie symbolu PKWiU do usług będących przedmiotem niniejszego wniosku, w celu potwierdzenia, że usługi te objęte są kodem PKWiU 62.01.12 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, wobec powyższego czy uzyskał Pan z Urzędu Statystycznego potwierdzenie, że usługi te są objęte wskazanym kodem?

Do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie uzyskał z Urzędu Statystycznego potwierdzenia, że usługi te są objęte wskazanym kodem.

10)Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12, czyli Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych?

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę Wnioskodawca sklasyfikował jako usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - grupowanie PKWiU 62.01.12. Dodatkowo Wnioskodawca z początkiem kwietnia 2022 r. wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o nadanie symbolu PKWiU do usług będących przedmiotem Wniosku, w celu potwierdzenia, że usługi te objęte są kodem PKWiU 62.01.12. Jednakże do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie otrzymał z Urzędu Statystycznego potwierdzenie, że usługi te są objęte wskazanym kodem.

(…)

11)Czy w ramach opisanej we wniosku działalności gospodarczej tak sklasyfikowanej świadczy Pan usługi programowania?

Nie, w ramach opisanej we Wniosku działalności gospodarczej Wnioskodawca nie świadczy usług programowania.

12)Jeżeli nie świadczy Pan usług programowania, to na czym konkretnie polegają opisane we wniosku następująco, usługi projektowania funkcjonalności gier komputerowych na urządzenia mobilne(…), polegające w szczególności na:

szczegółowym projektowaniu funkcjonalności gier komputerowych (mobilnych), w tym na tworzeniu projektów ogólnych, funkcjonalnych, ekonomicznych i matematycznych,

tworzeniu dokumentacji gier komputerowych (mobilnych) i ich poszczególnych funkcjonalności,

analizie odbioru gier komputerowych (mobilnych) przez ich użytkowników oraz projektowaniu i modyfikowaniu projektów funkcjonalności na podstawie takich analiz.

Prosimy o ich precyzyjne i komunikatywne scharakteryzowanie, tj. wskazanie na czym one polegają i czym różnią się od usług programowania?

(I)Wyjaśnienia dot. aparatu pojęciowego wykorzystanego do opisania działalności Wnioskodawcy.

W odpowiedzi na pytanie organu, Wnioskodawca przedstawia następujące wyjaśnienia dot. aparatu pojęciowego wykorzystanego do opisu działalności Wnioskodawcy:

1)Gra komputerowa (mobilna)” oznacza grę komputerową przeznaczoną na urządzenia mobilne (czyli telefony, tablety). Gra komputerowa to: „multimedialny, wieloelementowy wytwór, którego głównym celem jest zapewnienie rozrywki korzystającym z niego osobom (graczom), według pewnych z góry określonych reguł, zaś sama rozgrywka wizualizowana jest na ekranie, będącym niezależnym urządzeniem (np. telewizor) lub też częścią składową urządzenia wyjściowego (np. w przypadku tabletu, telefonu komórkowego, czy smartfonu)" (Kamil Szpyt, Obrót dobrami wirtualnymi w grach komputerowych, Katowice 2018, s. 7). W dalszej części wyjaśnień Wnioskodawca, dla ułatwienia wywodu, będzie się odnosił do tego pojęcia mianem „gry komputerowej”.

2)„Funkcjonalność gry komputerowej” oznacza element gry komputerowej pełniący w niej konkretną funkcję. Przykładową funkcjonalnością gry komputerowej jest możliwość zalogowania się do gry komputerowej, czyli czynność wpisania loginu i hasła oraz odpowiedź ze strony gry komputerowej (czyli np. odpowiedź, że hasło jest błędne). Innym przykładem będzie możliwość zapisania stanu gry komputerowej tak, aby można było do niego wrócić później, podobnie jak przy zapisywaniu dokumentu tekstowego nad którym pracujemy (np. w ...). Kolejnym przykładem jest możliwość korzystania z gry przez wiele osób jednocześnie, grając razem (tzw. real time multiplayer) - taka funkcjonalność umożliwia np. granie w szachy przez Internet przez dwóch znajomych.

3)Projekt ogólny gry” - oznacza dokument przedstawiający ogólne założenia gry komputerowej. Jest elementem dokumentacji gry komputerowej. Projekt ogólny „opisuje takie elementy, jak gatunek projektowanej gry (np. platformer 2D) i jej założenia projektowe (np. gracz wciela się w królika, który skacze z platformy na platformę, unikając przy tym ataku złych pszczół)” Rafał Nowocień, Tworzenie gier komputerowych. Kompendium producenta, Gliwice 2020, s. 27). Informacje zawarte w projekcie ogólnym gry „stanowią podstawę do kreacji kolejnych dokumentów związanych z produkcją gry” (Ibidem, s. 27-28).

4)„Projekt funkcjonalny gry” - stanowi rozwinięcie projektu ogólnego gry komputerowej. Projekt funkcjonalny gry zawiera w szczególności szczegółowe projekty dokładnych zasad funkcjonowania gry, np. projektowanie systemu sterowania w grze (np. czy gra będzie sterowana klawiaturą, myszką czy może ekranem dotykowym). Tego typu dokument „obejmuje swoją tematyką wszystkie główne aspekty kreacji gry, takie jak: szczegółowy opis jej tematyki, przedstawienie grupy docelowej (czyli jacy gracze mogą być zainteresowani nabyciem gry), struktura kampanii/misji, szczegóły dotyczące przeciwników (...), broń, przedmioty dostępne dla gracza, specjalne umiejętności itd.” (Rafał Nowocień, Tworzenie gier komputerowych. Kompendium producenta, Gliwice 2020, s. 29-30). Przykładem elementu projektu funkcjonalnego gry komputerowej będą dokładne zasady gry (czyli informacje o tym, co dokładnie stanowi o wygranej lub przegranej w grze lub jakie aspekty dają graczom przewagę w grze).

5)„Projekt ekonomiczny gry” - oznacza projekt liczbowych (matematycznych) aspektów gry komputerowej. Przykładowym aspektem ekonomicznym gry komputerowej będzie zestaw liczb stanowiący o trudności danej gry komputerowej. Przykładem może być ustalanie limitów czasowych na ukończenie danej partii rozgrywki. Projekt ekonomiczny może być także zwany projektem matematycznym.

(II)Szczegółowe projektowanie funkcjonalności gier komputerowych (mobilnych), tworzenie projektów ogólnych, funkcjonalnych, ekonomicznych i matematycznych oraz tworzenie dokumentacji gier komputerowych (mobilnych) i ich poszczególnych funkcjonalności

Projektowanie funkcjonalności gier komputerowych oznacza wymyślanie, rozpisywanie, dokumentowanie, przeliczanie, design i analizę poszczególnych elementów (funkcjonalności), które mają stanowić części składowe gry komputerowej. Tworzenie dokumentacji gier komputerowych przez Wnioskodawcę polega zaś na tworzeniu i aktualizowaniu bazy dokumentów zawierających wskazane powyżej projekty gier. Przykładem elementu dokumentacji może być np. diagram przypadków użycia (Objaśnienia dot. diagramów przypadków użycia dostępne pod następującym adresem: (...)) gry komputerowej.

(III)Analiza odbioru gier komputerowych (mobilnych) przez ich użytkowników oraz projektowanie i modyfikowanie projektów funkcjonalności na podstawie takich analiz

Analiza odbioru gier komputerowych dokonywana przez Wnioskodawcę polega na monitorowaniu, przygotowywaniu zestawień i analizowaniu danych dotyczących funkcjonowania gry. Dane takie zbierane są automatycznie przez grę komputerową (tzw. dane diagnostyczne), a także pozyskiwane bezpośrednio od użytkowników gier za pomocą mediów społecznościowych (np. opinie graczy o grze). Celem analiz jest ocena czy gra komputerowa działa zgodnie z projektem przygotowanym przez Wnioskodawcę lub osoby trzecie oraz czy gracze czerpią przyjemność z grania w grę. Na tej podstawie Wnioskodawca modyfikuje i rozbudowuje wskazane powyżej projekty funkcjonalności gier.

(IV)Usługi wskazane przez Wnioskodawcę a usługi programowania

Zdaniem Wnioskodawcy usługi wskazane we wniosku nie stanowią usług programowania. Programowanie oznacza pisanie programu komputerowego (definicja PWN). Innymi słowy jest to pisanie programu komputerowego w tzw. języku programowania (…)

Usługi Wnioskodawcy nie polegają zaś na pisaniu programów komputerowych tylko na tworzeniu projektów funkcjonalności gier komputerowych, które potem są pisane (jako program komputerowy) przez osoby trzecie świadczące usługi programowania. Innymi słowy, usługę projektowania gry komputerowej (lub jej funkcjonalności) można by porównać z pracą architekta przygotowującego ogólny projekt budynku. W tejże analogii osobą wykonującą usługi programowania byłby budowniczy wykonujący (w sposób kreatywny) budynek na podstawie tegoż projektu.

Jak wskazuje się również w literaturze, zakres zadań projektantów gier i innych osób uczestniczących w procesie produkcji gry (np. programistów, grafików, twórców dźwięku) znacznie różni się od siebie. W odróżnieniu od programistów, osoby projektujące gry i ich funkcjonalności nie zajmują się pisaniem kodu, lecz „tworzą materiał źródłowy (dokumenty projektowe), który stanowi trwały odnośnik przy dalszych pracach i jest on stale aktualizowany. W dokumentach tych zawarte są podstawowe założenia dotyczące mechaniki gry oraz ogólna wizja gry (projektanci gry pełnią w tym zakresie równoległą rolę pisarzy), której wdrożenie ma zapewnić najwyższą jakość finalnej produkcji (...). Zakres pracy projektanta może różnić się w zależności od studia, ale głównym zadaniem jest decydowanie o funkcjonowaniu gry” (Jacek Markowski, Autorskie prawa osobiste twórców gier komputerowych, Warszawa 2020, dostęp: https://sip.legalis.pl).

Wnioskodawca argumentuje dalej, że usługa wykonania projektu gry nie stanowi usługi programowania, gdyż projekt gry nie musi być ostatecznie wyprodukowany (wprowadzony w życie) w formie programu komputerowego. Innymi słowy, ostatecznym rezultatem usług projektowania gier nie musi być gra komputerowa. Efektem projektu gry może być również np. gra planszowa lub tzw. gra fabularna (Marcin Segit, Co to jest RPG?, https://polter.pl/rpg/Co-to-jest-RPG-c298). W praktyce branżowej bywa, że ten sam projekt gry (w szczególności projekt ogólny) może być wyprodukowany i wydany za pomocą różnych środków wyrazu jednocześnie (np. w postaci gry komputerowej i gry planszowej).

i.czy świadczone przez Pana usługi - są związane z wydawaniem:

a)pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line?

Nie.

b)pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1)?

Nie.

c)pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2)?

Nie.

d)oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line?

Nie.

ii.czy świadczone przez Pana usługi są:

a)związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0)?

Nie.

b)związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1)?

Nie.

c)objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2)?

Nie.

d)związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)?

Nie.

e)świadczone w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0)?

Nie.

f)związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?

Nie.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług projektowania funkcjonalności gier komputerowych (mobilnych) w zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług projektowania funkcjonalności gier komputerowych (mobilnych) w zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.12 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

a.Art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wskazuje, iż ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

b.Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

c.Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

d.Przy czym - w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT.

e.W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

f.Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy - źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

g.Zgodnie z art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

h.Art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie wskazuje z kolei, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

i.Dodatkowo, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Zgodnie z tym artykułem opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

j.Zgodnie z ust. 2 art. 8 ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

k.Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

l.W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem PKWiU.

m.Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

n.Zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: „Wyjaśnienia do PKWiU”), usługi związane z oprogramowaniem są sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01 i należy przez nie rozumieć: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych. Klasa ta nie obejmuje publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego pod kodem PKWiU 58.29, usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 58.29, usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.02.

o.Z kolei usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, Wyjaśnienia do PKWiU określają jako usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne, usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci. Grupowanie to nie obejmuje usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.03.12.0.

p.Należy również wskazać, że stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

q.Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy stawka ryczałtu 8,5% znajduje zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6¬8 ustawy o ryczałcie.

r.Natomiast do usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie - zastosowanie znajdzie 12% stawka ryczałtu.

s.W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Tym samym, zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania. Mając na uwadze powyższe zawężenie, w odniesieniu do usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), przyporządkowanych do ryczałtu w stawce 12%, znajdzie zastosowanie wyłącznie do usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 PKWiU związanych z oprogramowaniem.

t.Opisane przez Wnioskodawcę usługi projektowania funkcjonalności gier komputerowych nie są związane z oprogramowaniem, gdyż nie polegają one na pisaniu, modyfikowaniu, badaniu, dokumentowaniu i wspomaganiu oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Osoby fizyczne (…) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zasadą jest, że w takim przypadku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje przy tym ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (art. 8 ust. 1 ustawy).

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy. Stawki zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).

Stawka ryczałtu 8,5% dla przychodów z działalności usługowej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% – dla:

przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6‑8.

Przy czym działalnością usługową – stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy – jest:

pozarolnicza działalność gospodarcza której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zastrzeżenia z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 dotyczą odpowiednio: działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu.

Stawka 8,5% jest „podstawową” stawką ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej. Przychody z usług podlegają opodatkowaniu według tej stawki – o ile ustawodawca nie wskazał ich w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy jako działalności, do których mają zastosowanie odrębne stawki ryczałtu.

Stawka ryczałtu 12% dla przychodów z określonych rodzajów usług

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy przewiduje stawkę ryczałtu ewidencjonowanego 12% m.in. dla przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).

Oznaczenie "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza, że zakres usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 ustawy).

Grupowanie PKWiU 62.01.1 obejmuje: „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się:

1)PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

2)PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, które są związane z oprogramowaniem.

Stawka ryczałtu właściwa dla Pana działalności

Jak wskazał Pan w opisie okoliczności faktycznych sprawy:

świadczy Pan usługi, które należą do klasyfikacji PKWiU 62.01.12 – ich przedmiotem jest w szczególności projektowanie i tworzenie grafiki komputerowej do gier;

nie świadczy Pan usług programowania;

Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem.

Pana przychody z opisanych usług nie są więc przychodami ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wobec tego, że jako przychody z działalności usługowej, które Pan wskazał są kwalifikowane do PKWiU 62.01.12. i nie dotyczą programowania oraz nie mieszczą się w zakresie zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8, podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%. Pana stanowisko jest więc prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan opisał i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).