Dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.1199.2022.2.BM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1199.2022.2.BM

Temat interpretacji

Dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 30 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 stycznia 2023 r. (wpływ 20 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W 2023 roku i kolejnych latach zamierza Pan w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczyć usługi polegające przede wszystkim na przygotowywaniu posiłków. Omawiane usługi świadczone będą przede wszystkim na rzecz kontrahenta prowadzącego restaurację, w której będą m.in. podawane te posiłki.

Kontrahentem, na rzecz którego będzie Pan świadczyć omawiane usługi będzie podmiot prowadzący restaurację, która znajduje się w hotelu, jednakże niewykluczone jest, że będzie Pan świadczyć usługi również na rzecz innych kontrahentów.

W ramach współpracy dany kontrahent zapewniać będzie Panu niezbędne produkty, przy użyciu których będzie Pan wykonywać swoje usługi oraz dany kontrahent obligować będzie Pana do korzystania z narzędzi oraz sprzętów, którymi dysponuje dany kontrahent potrzebnych do wykonywania przez Pana usług.

Uzgodniony zakres usług nie będzie obejmować podawania posiłków przez Pana ani przygotowywania i podawania napojów.

Nie będzie Pan uzyskiwać przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

W CEIDG jako przedmiot przeważającej działalności gospodarczej ma Pan wpisany kod 56.29.Z - Pozostała usługowa działalność gastronomiczna.

W 2022 roku przychody z działalności gospodarczej opodatkowuje Pan na zasadach ogólnych.

Zamierza Pan w 2023 roku zmienić formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz opodatkowywać w 2023 roku oraz kolejnych latach przychody z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jeżeli prawidłowa jest interpretacja, że działalność usługowa, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne obejmuje również działalność gastronomiczną w rozumieniu ww. ustawy, to w Pana ocenie działalność gospodarcza, o której mowa w złożonym przez Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest działalnością usługową w myśl ww. przepisu, przy czym ponownie pragnie Pan podkreślić, że nie jest Pan prawnikiem i nie posiada Pan specjalistycznej wiedzy w zakresie interpretacji przepisów oraz dlatego też zresztą zwrócił się Pan z omawianym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej i jak Pan rozumie w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zawrze m.in. interpretację również w omawianym zakresie.

Na chwilę obecną nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu niż z działalności gospodarczej.

Zamierza Pan złożyć właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w terminie do 20 lutego 2023 roku.

Pierwszy przychód w 2023 roku z działalności, o której mowa w złożonym przeze Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej będzie Panu przysługiwać za styczeń 2023 r., przy czym zapłatę faktycznie otrzyma Pan w lutym 2023 roku.

W styczniu 2023 r. otrzymał Pan zapłatę należności za grudzień 2022 roku, przy czym zapłata ta dotyczy przychodu z działalności gospodarczej za grudzień 2022 roku, a zatem podlegającego opodatkowaniu wraz z pozostałymi przychodami z działalności gospodarczej za 2022 r. na zasadach ogólnych.

Tak jak wskazał Pan we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w 2023 roku zamierza Pan zmienić formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz opodatkowywać w 2023 roku oraz kolejnych latach przychody z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.

W Pana ocenie, istnieją podstawy do sklasyfikowania usług (działalności), o których mowa w złożonym przez Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej pod symbolem PKWiU 56.10.11.0 lub 56.29.19.0 (jednego z nich lub obu), jednakże z uwagi na to, że nie ma Pan w tym zakresie pewności, dlatego też w dniu 30 grudnia 2022 r. zwrócił się Pan do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) o wskazanie prawidłowego kodu PKWiU, jednakże nie otrzymał Pan jeszcze stanowiska.

W związku z powyższym prosiłby Pan o wskazanie w interpretacji indywidualnej m. in. wszystkich kodów PKWiU uprawniajacych do opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% w myśl w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do wykonywanej przez Pana działalności, o której mowa w złożonym przez Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Pana przychód w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Będzie Pan ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które będzie Pan podejmował w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług na rzecz zleceniodawcy (kontrahenta).

Przedmiotowe czynności nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności.

Będzie Pan ponosił ryzyko gospodarcze związane z działalnością, o której mowa w złożonym przez Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W 2022 roku prowadził Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli dokona Pan zmiany formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wówczas zamierza Pan prowadzić ewidencję przychodów.

Na chwilę obecną nie uzyskuje Pan, jak również aktualnie nie zamierza Pan uzyskiwać przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie posiada Pan swoich pracowników i zleceniobiorców współpracujących z Panem przy świadczeniu usług gastronomicznych (innych kucharzy) i w konsekwencji nie ponoszę kosztów wynagrodzeń takich osób.

Pytanie

Czy prawidłowym będzie opodatkowywanie Pana przychodów z działalności gospodarczej w 2023 roku oraz w latach kolejnych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, prawidłowym będzie opodatkowywanie przychodów z Pana działalności gospodarczej w 2023 roku oraz w latach kolejnych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność gastronomiczna oznacza usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Stosownie zaś do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności gastronomicznej z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Jednocześnie należy zauważyć, że analogiczne stanowisko zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przykładowo w interpretacji indywidualnej:

z dnia 17.09.2019 r. Nr 0115- KDIT3.4011.309.2019.1.DR,

z dnia 22.09.2021 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.606.2021.2.MGR oraz

z dnia 24.03.2021 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.125.2021.1.MB.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, działalność gastronomiczna to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I - usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne, która obejmuje m.in.

usługi gastronomiczne,

usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

usługi stołówkowe,

usługi przygotowywania i podawania napojów.

Przy czym, w klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 sklasyfikował - Usługi związane z wyżywieniem, w grupowaniu:

56.10.11.0 Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach,

56.21.11.0 Usługi przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla gospodarstw domowych,

56.21.19.0 Usługi przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla pozostałych odbiorców zewnętrznych,

56.29.19.0 Pozostałe usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę,

56.30.10.0 Usługi przygotowywania i podawania napojów.

Ww. Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję C – produkty przetwórstwa przemysłowego, która obejmuje m.in. :

artykuły spożywcze, włączając gotowe posiłki i dania,

napoje alkoholowe i bezalkoholowe.

Przy czym, w klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 10 sklasyfikował – Artykuły spożywcze, w grupowaniu:

10.85.1 – Gotowe posiłki i dania,

10.85.11.0 – Gotowe posiłki i dania na bazie mięsa, podrobów lub krwi.

Jednocześnie należy wskazać, że grupowanie 10.85 nie obejmuje gotowych posiłków i dań przygotowanych w zakładach gastronomicznych, do bezpośredniego spożycia, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 56.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki nie występują.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)    opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

 a) prowadzenia aptek,

 c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

 f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

 a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W świetle ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z treści wniosku wynika, że w 2023 roku i kolejnych latach zamierza Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć usługi polegające przede wszystkim na przygotowywaniu posiłków. Omawiane usługi świadczone będą przede wszystkim na rzecz kontrahenta prowadzącego restaurację, w której będą m.in. podawane te posiłki, jednakże niewykluczone jest, że będzie Pan świadczyć usługi również na rzecz innych Kontrahentów.

W ramach współpracy dany kontrahent zapewniać będzie Panu niezbędne produkty, przy użyciu których będzie Pan wykonywać swoje usługi.

Dodatkowo:

nie będzie Pan uzyskiwać przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu niż z działalności gospodarczej.

zamierza Pan złożyć właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w terminie do 20 lutego 2023 roku.

pierwszy przychód w 2023 roku z działalności będzie Panu przysługiwać za styczeń 2023 r., przy czym zapłatę faktycznie otrzyma Pan w lutym 2023 roku.

do wykonywanej przez Pana działalności, o której mowa w złożonym przez Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pana przychód w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.

w 2022 roku prowadził Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli dokona Pan zmiany formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wówczas zamierza Pan prowadzić ewidencję przychodów.

na chwilę obecną nie uzyskuje Pan, jak również aktualnie nie zamierza Pan uzyskiwać przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

nie posiada Pan swoich pracowników i zleceniobiorców współpracujących z Panem przy świadczeniu usług gastronomicznych (innych kucharzy) i w konsekwencji nie ponosi Pan kosztów wynagrodzeń takich osób.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody osiągane przez Pana ze świadczenia usług polegających przede wszystkim na przygotowywaniu posiłków na rzecz Kontrahentów mogą być od 2023 r. i w latach kolejnych (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny) opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym, stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskiwanych z tytułu usług gastronomicznych.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Ponadto nie jestem uprawniony, aby w treści interpretacji wskazywać wszystkie kody PKWiU uprawniające do opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencyjnych według stawki 3% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna wywoła skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych tutejszy organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem sprawy i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).