Kwalifikacji przychodów z dzierżawy nieruchomości do odpowiedniego źródła. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.462.2022.3.AA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.462.2022.3.AA

Temat interpretacji

Kwalifikacji przychodów z dzierżawy nieruchomości do odpowiedniego źródła.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 26 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 24 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:

1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:

2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:

Opis stanu faktycznego

Spółka komandytowo-akcyjna, Zainteresowana będąca stroną postępowania (dalej: „Spółka”) dzierżawi nieruchomość wykorzystywaną do celów działalności produkcyjno-usługowej, nieruchomość należącą do wspólników Spółki – wyłącznych właścicieli (Zainteresowani niebędący stroną postępowania) (dalej „Wspólnicy”).

Wydatki związane z dzierżawą nieruchomości (czynsz dzierżawny) są bezpośrednio związane z osiąganymi przez Spółkę przychodami (są ponoszone w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów) gdyż Spółka wydzierżawia nieruchomość w celu wykorzystywania jej w prowadzeniu działalności gospodarczej (działalność produkcyjno-usługowa).

Spółka ponosi ww. koszty ze swoich zasobów majątkowych.

Wspólnicy – właściciele nieruchomości – uzyskują przychód z najmu prywatnego (dzierżawy majątku prywatnego) na mocy zawartej umowy między nimi a Spółką. W zamian za oddanie Nieruchomości do używania i pobierania pożytków Spółka będzie płaciła na rzecz Wspólników czynsz w wysokości wynikającej z zawartej umowy dzierżawy. Wynagrodzenie zostało ustalone na poziomie rynkowym.

Nieruchomość nie jest i nigdy nie była wydzierżawiana w ramach działalności gospodarczej wspólników.

Wspólnicy, na dzień złożenia wniosku, nie prowadzą działalności gospodarczej zarejestrowanej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Pytanie

Czy czynsz dzierżawny nieruchomości wynikający z zawartej umowy dzierżawy powinien być opodatkowany po stronie Wspólników zryczałtowanym podatkiem dochodowym jako przychód ze źródła przychodu z dzierżawy majątku prywatnego?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa opinii czynsz dzierżawny powinien być opodatkowany po stronie Wspólników zryczałtowanym podatkiem dochodowym jako przychód ze źródła przychodu z dzierżawy majątku prywatnego.

Opodatkowanie przychodów z tytułu umowy dzierżawy u Wspólników

Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), zwana dalej „ustawą PIT”, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.

W dalszej części ustawy PIT (art. 5b ust. 1) wskazano natomiast, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3.wykonujący te czynności – nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

1)prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;

2)osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”;

3)będące osobami duchownymi;

4)osiągające przychody ze sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym.

Przepis art. 2 ust. 1a ustawy o ryczałcie przewiduje wprost, iż osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym (m.in. z tytułu umowy najmu, dzierżawy składników majątku niezwiązanych z działalnością gospodarczą), opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Dla celów skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie jest niezbędne także złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze. W celu rozliczenia najmu prywatnego (dzierżawy majątku prywatnego) na zasadach ryczałtu należy opłacić podatek do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu/kwartale (w zależności od częstotliwości rozliczania się z podatku), w którym uzyskano przychód.

Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została ustalona zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł.

Na gruncie niniejszej sprawy należy zauważyć, że Właściciele nieruchomości nigdy nie stworzyli zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych mających służyć prowadzeniu działalności polegającej na profesjonalnym wynajmie. Nie wytworzyli składników materialnych, które mogłyby zostać wykorzystane do profesjonalnego najmu nieruchomości. Nie nabyli ani nie wytworzyli żadnych składników niematerialnych, które pomagałyby w profesjonalizacji najmu nieruchomości, nie zbudowali, nie budują i nie będą budować struktury organizacyjnej pozwalającej na zarządzanie tą częścią majątku (nieruchomością). Dodatkowo nie zatrudniają i nie zatrudnią personelu, nie stworzyli biura obsługi nieruchomości, czy jakiejkolwiek innej zorganizowanej i sformalizowanej struktury, której celem byłoby zarządzanie nieruchomościami profesjonalnie, co wystarczająco wskazuje na wykorzystywanie owej nieruchomości w ramach dysponowania majątkiem prywatnym.

W tym miejscu należy wskazać na tezy wynikające z rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w Uchwale z dnia 24 maja 2021 r., sygn. II FPS 1/21 stwierdzi, że „przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej. Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła –»najem«, a wyjątkiem jest sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii »związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą« – [przychody kwalifikuje] do przychodów z działalności gospodarczej”.

Podsumowując, całość przedstawionych powyżej okoliczności uprawnia Wspólników (Zainteresowanych niebędących stroną postępowania) do stosowania dla osiąganych przychodów z dzierżawy nieruchomości ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasadach przewidzianych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody ze źródła przychodów z najmu/dzierżawy majątku prywatnego.

W rezultacie, przychody, o których mowa w treści wniosku, powinny podlegać opodatkowaniu u każdego ze Wspólników wg stawki ryczałtu 8,5%, a w przypadku gdy przychody z tego tytułu przekroczą w trakcie roku kwotę 100 000 zł – wg stawki 12,5% od nadwyżki ponad tę kwotę.

Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdzają m.in.: rozstrzygnięcia organów podatkowych wydawanych w podobnych stanach faktycznych m.in.:

a)interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 lipca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011 347.2020.2.MM,

b)interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 czerwca 2021 r., sygn. 0113- KDIPT2-1 4011 305.2021.2. AP

oraz tezy wyroków sądów administracyjnych, m.in.:

c)wyrok WSA w Łodzi z dnia 2 grudnia 2021 r. sygn. akt I SA/Łd 552/21,

d)wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 marca 2022 r. sygn. akt I SA/GI 1668/21.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Ponadto wskazuję, że powołane przez Państwa orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że – moim zdaniem – tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.