Dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (62.09.20.0). - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.1015.2022.3.ID

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1015.2022.3.ID

Temat interpretacji

Dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (62.09.20.0).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 23 stycznia 2023 r. (wpływ 23 stycznia 2023 r.) oraz z 29 stycznia 2023 r. (wpływ 29 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą i świadczy usługi IT oznaczone symbolem PKWiU 62.09 „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych” pod nazwą (…). Podklasa ta obejmuje pozostałą działalność związaną z technologią informatyczną i komputerową, gdzie indziej niesklasyfikowaną.

Na podstawie umowy zawartej z kontrahentem (klientem) w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, świadczy Pan dla kontrahenta usługi, których zasadniczym przedmiotem usług jest usługa doradcza w zakresie technologii informatycznych w środowisku należącym do klienta.

Usługi nie stanowią usług:

-związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3);

-związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

-związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) - tzn. treść i zakres tych usług nie jest związany z oprogramowaniem;

-objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2);

-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) - tzn. treść i zakres tych usług nie jest związany z oprogramowaniem;

-w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0);

-związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Nie świadczy Pan i nie zamierza świadczyć usług, o których mowa powyżej. W szczególności, w ramach świadczonych usług: nie tworzy Pan oprogramowania oraz nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego oprogramowania (programów komputerowych). Efektem czynności wykonywanych przez Pana nie jest oprogramowanie.

Do Pana zadań należy:

·prowadzenie spotkań z klientem w celu omawiania procedur związanych z technologią informatyczną, tworzenie dokumentacji biznesowej dla klienta, która opisuje przebieg głównych procesów, organizowanie oraz uczestnictwo w spotkaniach w ramach usług doradczych przy projektach IT dla klienta, uczestniczenie w gromadzeniu wymagań zmian w systemie IT na zasadzie wstępnej oceny możliwości wdrożenia zgłaszanych zmian; doradztwo w oszacowaniu pracochłonności, czasochłonności i możliwości docelowych zmian w systemie IT klienta;

·wykonywanie niezbędnych raportów dla Klienta, raportowanie wyników.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą od 16 czerwca 2021 r. Prowadzi Pan księgowość uproszczoną, księgę przychodów i rozchodów, forma opodatkowania: podatek liniowy.

Prowadzi Pan działalność sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU: 62.09.20.0.

Zakres świadczonych przez Pana usług:

-prowadzenie spotkań z klientem w celu omawiania procedur związanych z technologią informatyczną,

-tworzenie dokumentacji biznesowej dla klienta, wraz z opisem przebiegu głównych procesów,

-organizowanie oraz uczestnictwo w spotkaniach w ramach usług doradczych przy projektach klienta, uczestniczenie w gromadzeniu wymagań zmian w systemie IT na zasadzie wstępnej oceny możliwości wdrożenia zgłaszanych zmian,

-doradztwo w oszacowaniu pracochłonności, czasochłonności i możliwości docelowych zmian w systemie IT klienta,

-wykonywanie niezbędnych raportów dla klienta oraz raportowanie wyników,

-dokonywanie przeglądu systemów informatycznych pod kątem zgodności z przepisami prawa i określania wszelkich wymaganych zmian,

-odpowiedzialność za zapewnienie zgodności z zasadami i procedurami organizacyjnymi oraz ogólnie strategia zarządzania informacją,

-zapewnienia, że wszyscy interesariusze przestrzegają strategicznego podejścia do zarządzania IT i harmonogramów,

-gromadzenie informacji i tworzenie raportów oraz spostrzeżeń wspierających strategiczne zarządzanie IT,

-opracowywanie i komunikacja planów, w celu realizacji strategii klienta,

-rozwój standardów i wytycznych dotyczących strategii IT, rozwój i planowanie, monitorowanie technologii klienta,

-utrzymywanie świadomości możliwości stwarzanych przez nową technologię w celu sprostania wyzwaniom, umożliwianie nowych sposobów pracy,

-w ramach własnej strefy wpływów pracuje Pan nad dalszymi celami organizacyjnymi, poprzez badanie i wykorzystanie technologii klienta,

-zarządzanie elementami konfiguracji ((…)) i powiązanymi informacjami,

-badanie i wdrażanie narzędzi, technik i procesów zarządzania (…) oraz ich weryfikacja pod kątem kompletności, akuratności i dokładności,

-weryfikacja zasobów IT w jednym lub kilku istotnych obszarach zapewniając, że nabywanie, zarządzanie, przechowywanie, dystrybucja, przemieszczanie i zbywanie aktywów jest prawidłowe,

-tworzenie i analiza rejestrów i historii autoryzowanych aktywów (w tym kopie oprogramowania, dokumentacji, danych, licencji i umów dostawy, gwarancji, konserwacji) i weryfikacja, czy wszystkie te aktywa są w znanym stanie i lokalizacji,

-weryfikacja i wdrażanie rozwiązań potencjalnych przypadków nieautoryzowanych zasobów, takich jak nielicencjonowane kopie oprogramowania.

Nie złożył Pan jeszcze oświadczenia, ponieważ pierwszy przychód osiągnie Pan w styczniu 2023 r., wówczas termin na zmianę opodatkowania upływa 20 lutego 2023 r.

Nie wykonuje i nie zamierza Pan wykonywać usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Świadczone usługi nie są/nie będą związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie uzyskuje i nie uzyska Pan przychów z usług związanych z wydawaniem gier komputerowych.

Przepisy art 8 ww. ustawy nie mają i nie będą miały zastosowania do wykonywanej przez Pana działalności.

W odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. W poprzednim roku podatkowych nie uzyskał Pan przychodów z działalności w wysokości przekraczającej 200 000 euro, ani nie uzyskał przychodów z działalności w formie spółki.

Działalność rozpoczął Pan w 2021 r. i nie korzystał/nie korzysta Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Prowadzi Pan pozarolniczą działalność usługową, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU)

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że wykonywane przez Pana usługi w ramach działalności gospodarczej są związane z usługami w zakresie: analizy, aprobowania i procesu akceptacji instalacji oprogramowania, nie zaś czynności technicznej instalowania samej w sobie.

Pytanie

Czy zakres świadczonych przez Pana usług, sklasyfikowanych jako PKWiU 62.09, opisanych szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w przypadku stosowania opodatkowania p.d.o.f. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, właściwą stawką ryczałtu w odniesieniu do przychodów w postaci wynagrodzenia otrzymywanego przez Pana z tytułu świadczenia usług jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 Ustawy o Ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym p.d.o.f. niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy z 26 czerwca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) Ustawy o Ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w art. 6 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy o Ryczałcie.

Pana zdaniem, w oparciu o przepisy ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, właściwą stawką ryczałtu dla prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 7a ust. 4, zgodnie z art. 6 jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy,

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1)świadczy Pan usługi informatyczne, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 62.09.20.0 – pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane,

2)przepisy art 8 ww. ustawy nie mają i nie będą miały zastosowania do wykonywanej przez Pana działalności,

3)w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust 4 ww. ustawy,

4)świadczone przez Pana usługi nie są związane z usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0);

5)wykonywane przez Pana usługi w ramach działalności gospodarczej są związane z usługami w zakresie: analizy, aprobowania i procesu akceptacji instalacji oprogramowania nie zaś czynności technicznej instalowania samej w sobie.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy świadczone usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.09.20.0 – pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane, nie stanowią usług w zakresie instalowania oprogramowania – jak wskazał Pan w uzupełnieniu wniosku, to przychody z tych usług, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z usługami w zakresie instalowania oprogramowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana w uzupełnieniu wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).