Możliwość rozliczania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.50.2023.2.MZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.50.2023.2.MZ

Temat interpretacji

Możliwość rozliczania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 9 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 marca 2023 r. (wpływ 27 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od 2005 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie stosują się do Pani wyjątki, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Od 2005 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług kosmetycznych - wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki upiększającej: farbowanie rzęs, regulacja i farbowanie brwi, makijaż, manicure i pedicure. Z uwagi na okoliczność , że przedmiot wykonywanych usług mieści się w dyspozycji art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, korzystała i korzysta Pani z opodatkowania na zasadach karty podatkowej.

Kontynuuje Pani stosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej po 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowała Pani z opodatkowania w tej formie po 31 grudnia 2021 r. i nie utraciła Pani prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu. Z opodatkowania w formie karty podatkowej korzystała Pani w 2022 r. i zamierza korzystać w latach następnych, ponieważ zakres prowadzonej działalności nie ulega zmianie.

Wykonuje Pani usługi kosmetyczne samodzielnie, nie zatrudnia Pani pracowników, ani innych osób w oparciu o umowę o pracę, ani umowy cywilnoprawne. Jest Pani właścicielem lokalu użytkowego składającego się z dwóch pomieszczeń (2 gabinety). W jednym gabinecie prowadzi Pani działalność w zakresie usług kosmetycznych, opodatkowaną w formie karty podatkowej, a gabinet nr 2, nie jest użytkowany w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej i nigdy nie był. Gabinet nr 2 wynajmuje Pani osobie trzeciej - na działalność fryzjerską.

Nabyła Pani lokal użytkowy do majątku prywatnego. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej w zakresie najmu, czy dzierżawy, a lokal nie stanowi składnika majątkowego w działalności gospodarczej (nie jest środkiem trwałym).

Wobec powyższego, za lata poprzednie uzyskiwane przychody z najmu gabinetu nr 2, kwalifikowała Pani jako przychody wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w źródle: najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze i opodatkowywała na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że spełnia wszystkie przesłanki wymienione w art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dotyczące zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej, tj.:

-kontynuuje Pani stosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowała z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utraciła prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu,

-działalność gospodarczą wykonuje Pani samodzielnie i nie zatrudnia osób, ani na podstawie umów o pracę, ani na podstawie umów cywilnoprawnych oraz nie korzysta Pani z usług innych przedsiębiorstw i zakładów,

-nie prowadzi Pani, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

-nie pozostaje Pani w związku małżeńskim,

-nie wytwarza Pani wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

-pozarolniczą działalność gospodarczą zgłoszoną we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej prowadzi Pani wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nie wykonuje Pani usług poza terytorium kraju).

Prowadzi Pani działalność w zakresie - działalność usługowa - usługi kosmetyczne - numer z tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy - pozycja 88. Zatem, prowadzi Pani działalność usługową, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres świadczonych przez Panią usług odpowiada zakresowi usług wymienionych w poz. 88 załącznika nr 4 ww. ustawy. Wykonuje Pani usługi w zakresie wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki upiększającej, takie jak: farbowanie rzęs, regulacja i farbowanie brwi, makijaż, manicure i pedicure.

W zakresie objętym wnioskiem nie toczy się wobec Pani postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani kontrola celno-skarbowa.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy może Pani opodatkować dochód z działalności gospodarczej w 2022 r. oraz w latach następnych na zasadzie karty podatkowej w przypadku osiągania jednocześnie przychodów z tytułu najmu prywatnego?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

1)prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,

2)osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,

3)będące osobami duchownymi,

4)osiągające przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1)ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2)karty podatkowej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie działalności gospodarczej - do którego odsyła wskazany powyżej przepis - zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 3 i pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są:

-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

-działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

-pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

-najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Mając powyższe na uwadze, najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił jednak osobie oddającej rzecz w najem. Zatem, to podatnik decyduje, czy przychody z najmu opodatkuje w ramach działalności gospodarczej, czy też jako odrębne źródło przychodów z tzw. najmu prywatnego.

Jak wskazano w opisie sprawy, nabyła Pani lokal użytkowy do majątku prywatnego. Nie prowadziła Pani ani w latach poprzednich, ani w 2022 r., ani nie zamierza prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej w zakresie najmu, czy dzierżawy. Wynajmowany lokal nie stanowi składnika majątkowego w działalności gospodarczej (nie jest środkiem trwałym w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług kosmetycznych). Kwalifikuje Pani przychody z najmu, jako przychody z najmu prywatnego (w latach poprzednich opodatkowanego na zasadach ogólnych - art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a od 2023 r. opodatkowanego podatkiem zryczałtowanym).

Analizując warunki zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej, należy wskazać na brzmienie art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, który wskazuje: podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2)(uchylony);

3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wskazano spełniała Pani w 2022 r., jak i zamierza spełniać w latach następnych, wszystkie przesłanki wyrażone art. 25 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do opodatkowania w formie karty podatkowej dochodów osiąganych z działalności gospodarczej - usług kosmetycznych.

Analizując warunki zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej do osiąganych przychodów z działalności gospodarczej zajmuje Pani stanowisko, że nie wyłącza tej formy opodatkowania osiąganie przez Panią jednocześnie przychodów z tytułu najmu prywatnego. Osiągane przez Panią dodatkowe przychody z tytułu umowy najmu nie są bowiem uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej.

Jak wskazano w opisie sprawy, osiągane przez Panią przychody z najmu części lokalu, będącego Pani własnością - gabinetu nr 2 - nie stanowią przychodów z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

Nie prowadziła Pani ani latach poprzednich, ani w 2022 r., ani nie prowadzi Pani działalności gospodarczej w zakresie najmu, czy dzierżawy, lokal nie stanowi składnika majątkowego w działalności gospodarczej (nie jest środkiem trwałym i nigdy nie był). Kwalifikuje Pani przychody z najmu, jako przychody z najmu prywatnego.

Zatem w Pani sytuacji, wszystkie warunki opisane w art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, były w 2022 r. spełnione - co pozwala na dalsze kontynuowanie opodatkowania dochodów osiąganych z działalności gospodarczej kartą podatkową. Osiąganie jednocześnie dochodów z najmu tzw. prywatnego (poza działalnością gospodarczą) nie pozbawia bowiem podatnika prawa do opodatkowana dochodów z działalności gospodarczej według karty podatkowej.

Jednocześnie będzie miała Pani również prawo kontynuowania karty podatkowej w latach następnych dla uzyskiwanych przychodów z działalności gospodarczej - usługi kosmetyczne pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek z art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku jednoczesnego osiągania przychodów z najmu prywatnego.

Podsumowując, Pani zdaniem, może Pani opodatkować dochód z działalności gospodarczej w 2022 r. oraz w latach następnych (przy zachowaniu warunków art. 25 ust. 1 ww. ustawy) na zasadzie karty podatkowej, w przypadku osiągania jednocześnie przychodów z tytułu najmu prywatnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Pani stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.