Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 79.90.20.0 ... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.150.2023.2.JG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.150.2023.2.JG

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 79.90.20.0 i PKWiU 85.59.19.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 maja 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Zgodnie z treścią wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej) przeważający przedmiot działalności Wnioskodawcy określony został jako (PKD): 73.11.Z - Działalność agencji reklamowych. Dodatkowo, jako pozostały zakres prowadzonej działalności Wnioskodawca wskazał na poniższe kody PKD: 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem, 62.03.Z - Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi, 63.12.Z - Działalność portali internetowych, 74.10.Z -Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W ramach tak prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca współpracuje z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (dalej: Zlecający) w oparciu o umowę współpracy gospodarczej (dalej: Umowa), w ramach których świadczy usługi z zakresu Scrum Master. Zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecającego obejmuje regularne czynności, które w praktyce sprowadzają się do następujących czynności/usług:

a)zwiększenie produktywności Scrum Teamu;

b)ułatwienie przeprowadzania wydarzeń scrumowych, tak aby ich egzekucja nie wpływała na marnowanie czasu oraz ogólnie pojętą wydajność zespołu;

c)dbanie o jednolite rozumienie zagadnień przez wszystkie strony procesu wytwórczego;

d)wyjaśnianie potrzeby członkom zespołu jasnego i przejrzystego product backlogu;

e)pomoc w zarządzaniu rejestrem produktu;

f)udzielanie rad w kwestiach współpracy środowiska okołoprojektowego z zespołem;

g)usuwanie przeszkód i zależności zadań pomiędzy zespołami;

h)dzielenie się wiedzą w zakresie jego samoorganizacji oraz wielofunkcyjności;

i)prowadzenie szkoleń i warsztatów z zakresu poznania metod zwinnego wytwarzania produktów;

j)pomoc product ownerowi w definiowaniu technicznych historii dla backlogu;

k)doradztwo zespołowi z zakresie stosowania najlepszych znanych praktyk programowania;

l)pomoc w zakresie przeglądania kodu;

m)monitorowanie czy tworzone serwisy są zgodne z KPI.

Według oficjalnego polskiego tłumaczenia przewodnika po metodyce Scrum Master wspiera Scrum Team na kilka sposobów, m.in.:

udziela instrukcji członkom zespołu, na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność;

pomaga Scrum Teamowi skupić się na wytwarzaniu wartościowych Incrementów zgodnych z Definicją Ukończenia;

sprawia, że przyczyny ograniczające postępy Scrum Teamu zostają usunięte;

dba o to, aby wszystkie wydarzenia scrumowe się odbywały, były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych.

Dodatkowo Scrum Master wspiera zespół (w szczególności Product Ownera) na kilka sposobów, m.in.:

pomaga znajdować techniki pozwalające na skuteczne określenie Celu Produktu oraz dbanie o Product Backlogiem;

pomaga Scrum Teamowi zrozumieć potrzebę jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu;

pomaga wprowadzać empiryczne podejście do planowania pracy nad produktem w złożonym środowisku;

wspomaga proces współpracy z interesariuszami, kiedy zostanie o to poproszony lub kiedy zachodzi taka potrzeba.

Z punktu widzenia Zlecającego Scrum Master wspiera organizację Zlecającego na różne sposoby, m.in.:

prowadzi szkolenia i udziela wsparcia w procesie wdrażania Scruma u Zlecającego;

wdraża Scruma w organizacji Zlecającego;

pomaga pracownikom i współpracownikom Zlecającego w zrozumieniu oraz stosowaniu empirycznego podejścia do złożonych problemów.

Powyższy zakres obowiązków odpowiada roli Scrum Mastera w zespole projektowym, pracującym w metodyce Scrum, która jest metodyką zwinną w zarządzaniu projektami IT. Wytwarzanie oprogramowania metodyką zwinną oznacza, że prace nad nowym rozwiązaniem lub ulepszeniem rozwiązania istniejącego oparte są o podejście iteracyjne, tj. przyrostowe, mające na celu zwiększenia przewidywalności i lepszej kontroli ryzyka. W praktyce metodyka pracy polega na podzieleniu prac nad nowym rozwiązaniem na etapy (tzw. sprinty). Efektem każdego etapu prac jest stworzenie tzw. przyrostu w postaci funkcjonującego elementu produktu (modułu/funkcji oprogramowania). Każdy etap obejmuje planowanie Sprintu (określenie celu - definicji wykonanej pracy - oraz zaplanowanie drogi jego realizacji), wykonanie założonego celu oraz przegląd efektów i przebiegu prac na danym etapie. Kluczowym elementem w tej metodyce pracy są zasady:

o przejrzystości (jednoznaczny opis planowanych efektów i elementów procesu, zrozumiały zarówno dla klienta definiującego potrzeby, jak i dla zespołu projektowego Zlecającego);

o inspekcji (stała kontrola procesu w celu jak najszybszego zidentyfikowania nieprawidłowości);

o adaptacji (jak najszybsza korekta wykrytych nieprawidłowości w celu ograniczenia dalszych odstępstw od założonych efektów).

Zwinna metodyka wytwarzania oprogramowania Scrum różni się od tradycyjnych metod wytwarzania oprogramowania, w których prace nie są podzielone na przyrostowe etapy, lecz obejmują zdefiniowanie całości wymagań co do produktu końcowego na wstępie prac, następnie przygotowanie całości produktu według tych odgórnie zdefiniowanych wymagań oraz jego testowanie i walidację przez klienta. Wskutek tego, w przypadku projektów tradycyjnych, rozbieżności w stosunku do rzeczywistych potrzeb klienta (zarówno uświadomionych i zakomunikowanych wykonawcy, jak i nieuświadomionych przez niego) mogą narastać w toku procesu i powodować konieczność dużo większych prac adaptacyjnych na skończonym produkcie na koniec całego procesu, co nie ma miejsca w sytuacji, gdy proces adaptacyjny realizowany jest przez cały czas prac nad produktem w kolejnych etapach. W metodyce Scrum wykonawca dostarcza produkt iteracyjnie i przyrostowo, zwiększając szanse na wczesne uzyskanie informacji zwrotnej od klienta. Przyrostowe dostarczanie ukończonego produktu zapewnia nieprzerwaną dostępność jego działającej, potencjalnie użytecznej wersji. Realizacja ww. zasad metodyki Scrum wymaga jednak innej organizacji pracy, wyrażającej się przede wszystkim innym podziałem ról w zespole projektowym (Zespół Projektowy/Scrumowy) w porównaniu do tradycyjnych metod wytwarzania oprogramowania.

Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015) należy wskazać, że działalność wykonywana przez Wnioskodawcę obejmuje „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (74.90.20.0) oraz „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 85.59.19.0).

Zakres zaangażowania Wnioskodawcy na świadczenia na rzecz Zlecającego objętych zakresem każdego z powyższych grupowań PKWiU odzwierciedlany jest w prowadzonej ewidencji czasu pracy, na podstawie której będzie wyodrębniał przychody zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W celu rozwiania wątpliwości Wnioskodawca pragnie wskazać, iż nie realizuje działań w zakresie:

związanym stricte z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01) ani związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tzn. Wnioskodawca nie jest programistą (nie świadczy usług związanych z programowaniem), nie wytwarza, nie rozwija/ulepsza oprogramowania technologii informatycznych. Warte podkreślenia jest to, iż Wnioskodawca w ramach swoich obowiązków nie wykonuje czynności z zakresu programowania, tworzenia kodów etc. ani działań związanych z oprogramowaniem, nie wytwarza systemów/aplikacji/programów gotowych do użycia przez użytkownika. Usługi Wnioskodawcy stanowią de facto usługę konsultingową oraz wsparcie w zakresie technologii informatycznych i wytwarzania oprogramowania. Wnioskodawca jedynie współpracuje z programistami w charakterze osoby wspierającej zespół w procesie wytwarzania produktów,

usług reklamowych (PKWiU 73.1),

usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2),

specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), z wyjątkiem opracowania warstwy wizualnej dla produktu cyfrowego lub prototypu.

Uzupełniająco Wnioskodawca pragnie wskazać, iż:

w 2022 r. dochód Wnioskodawcy opodatkowany był na zasadach ogólnych według skali podatkowej,

usługi opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy (tj. Wnioskodawca nie uzyska w 2023 r. z prowadzonej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym (2022) lub bieżącym (2023 r.) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy),

do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy (w szczególności Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym),

Wnioskodawca nie dostarcza usług hostingu, bieżącego zarządzania aplikacją i zasobami danych,

zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę nie przekroczy 2 mln EUR,

Wnioskodawca nie wyklucza, iż będzie świadczył usługi objęte wnioskiem również na rzecz innych niż Zlecający podmiotów,

Wynagrodzenie Wnioskodawcy za świadczenie na rzecz Zlecającego usług obejmuje wynagrodzenie z tytułu wszystkich świadczeń jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz Zlecającego Spółki na podstawie Umowy (w tym obejmuje wynagrodzenie za przeniesienie na Spółkę majątkowych praw autorskich),

Zlecający prowadzi działalność w formie spółki komandytowej. Wnioskodawca nie jest ani wspólnikiem ani członkiem zarządu Zleceniodawcy, ani nie pełni podobnej funkcji w tej spółce,

prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

w odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie wniosku

Umowa z klientem przewiduje, że Wnioskodawca świadczy dla Zlecającego jedną usługę złożoną (kompleksową), która obejmuje całość opisanych czynności. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane). Niezależnie, z uwagi na „edukacyjny” charakter świadczonych usług, usługi Wnioskodawcy pokrywają się również z grupowaniem 85.59.19 (Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane), przy czym za wiodący/dominujący należy wskazać kod 74.90.20.

Wydarzenia scrumowe są to określone przez książkę Scrum Guide napisaną przez Kena Schwabera oraz Jeffa Sutherlanda spotkania, które są wymagane w procesie wytwarzania produktów oraz stron internetowych. Są to np. spotkania retrospektywy, w których Wnioskodawca pełni rolę moderatora. Zespół składa się z developerów, designerów oraz product ownera (osobę zarządzającą produktem i jego priorytetami), którzy rozmawiają o możliwościach poprawy pracy. Rola Wnioskodawcy polega na pilnowaniu czasu, pilnowaniu transparentnej komunikacji, czy robieniu notatek i podsumowaniu spotkania. Dodatkowo przy pozostałych wydarzeniach scrumowych Wnioskodawca bierze udział w formie obserwatora i ocenia czy każdy członek zespołu projektowego stosuje zasady i dobre praktyki, które Wnioskodawca przekazuje im na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia.

Jednolite zrozumienie zagadnień przez wszystkie strony procesu wytwórczego polega na zapoznaniu się z wymaganiami oraz zakresem prac związanych z danym projektem. Są to między innymi wymogi jakie musi spełniać strona internetowa, czy aplikacja. Czas pracy jaki jest ustalony przez menedżera projektu wraz z kontrahentem Zlecającego.

Rolą Wnioskodawcy jest upewnienie się, że wszystkie spisane zagadnienia są dla wszystkich jasne i klarowne, a każdy członek zespołu rozumie te zagadnienia w taki sam sposób. Strony, które biorą w tym udział to zespół projektowy (developerzy, designerzy), menedżer projektu oraz product owner (tj. osoba zarządzająca produktem i jego priorytetami).

Rejestr produktu to opisane pomniejsze zadania niezbędne do zrealizowania projektu aplikacji lub strony internetowej. Zadania są opisywane w specyficzny sposób, uwzględniający zasady opisane w książce scrum guide. Zadania te muszą spełniać kryteria akceptacji, definicje zakończenia oraz muszą mieć przyznane punkty. Za tworzenie tych zadań jest odpowiedzialny product owner (osoba zarządzająca produktem), a część informacji jest uzupełniana przez zespół projektowy (developerzy, designerzy). Rolą Wnioskodawcy jest sprawdzenie, czy dodane zadanie jest opisane w odpowiedni sposób, dodane w odpowiedniej aplikacji do rejestru produktu oraz upewnienie się, że jest to zrozumiałe dla każdej osoby w zespole. W przypadku identyfikacji błędu rolą Wnioskodawcy jest przekazanie informacji zwrotnej i edukowanie tej osoby, jak powinna poprawić ten błąd.

Udzielenie rad w kwestiach współpracy środowiska okołoprojektowego z zespołem polega na udzielaniu pomocy podczas komunikacji międzyzespołowej. Zespół ten tworzą product owner (właściciel produktu/strony internetowej), menedżer projektu, developerzy oraz designerzy. Przedmiotem ich współpracy jest wytworzenie produktu lub strony internetowej, lecz aby uzyskać ten cel muszą mieć określony sposób współpracy z regułami (scrum), a rolą Wnioskodawcy jest edukowanie, szkolenie oraz pilnowanie, aby każdy członek zespołu przestrzegał tych zasad.

Usuwanie przeszkód i zależności pomiędzy zespołami polega na pomocy podczas komunikacji między zespołem projektowym (developerzy oraz designerzy) z product ownerem (właścicielem produktu/strony internetowej). Rolą Wnioskodawcy jest usuwanie tych przeszkód komunikacyjnych poprzez odpowiednią komunikację i spotkania z zespołem, tak aby wszystkie nieprawidłowości zostały zażegnane.

Pomoc product ownerowi (właściciel produktu/strony internetowej) w definiowaniu technicznej historii dla backlogu polega na edukowaniu tej osoby kiedy jest odpowiedni moment na prace nad technicznymi historiami dla backlogu.

Techniczne historie dla backlogu są to zadania, które są ważne, lecz niepilne podczas tworzenia produktów. Często zadania te pomagają w odpowiednim funkcjonowaniu produktu, lecz są niewidoczne dla użytkownika, dlatego można je pominąć w początkowych etapach projektu, lecz nie można o nich zapominać całkowicie stąd należy o nich przypominać i edukować product ownera, kiedy jest odpowiedni czas na zaplanowanie tych zadań dla zespołu projektowego.

Doradztwo zespołowi w zakresie stosowania najlepszych znanych praktyk programowania polega na edukowaniu zespołu jakie kroki powinni wykonać przed rozpoczęciem pisania kodu, aby higiena ich pracy oraz proces projektowy był odpowiednio efektywny. Przedmiotem doradztwa są spotkania i warsztaty, a uczestnikami są zespoły projektowe (developerzy oraz designerzy).

Pomoc w zakresie przeglądania kodu polega na edukowaniu developerów, dlaczego przeglądanie kodu jest ważne i powinno zostać zrobione przed zakończeniem prac. Zakres tej pomocy obejmuje rozmowy podczas spotkań oraz szkolenia edukacyjne.

Serwisy o jakich mowa to strony internetowe oraz produkty internetowe.

KPI oznacza kluczowe wskaźniki efektywności (eng. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności określające skuteczność poszczególnych działań.

Monitorowana zgodność z KPI ozacza sprawdzanie czy zadania wykonane przez zespół projektowy spełniają kryteria akceptacji oraz definicje zakończenia. Są one określone przez product ownera i wykonane przez zespół projektowy, a rolą Wnioskodawcy jest sprawdzenie, czy zostały spełnione te warunki. Monitorowanie zgodności z KPI polega na obserwacji i edukowaniu zespołu o należności spełnienia kryteriów akceptacji, KPI oraz definicji zakończenia przy poszczególnych zadaniach.

Wnioskodawca przekazuje informację zwrotną zespołowi projektowemu i edukuje ich co należy zrobić w przyszłości, aby uniknąć popełniania błędu. W przypadku systematycznych błędów przez członków zespołu organizuje szkolenie w celu szerzenia wiedzy.

Czynności wykonywane są przez Wnioskodawcę w ramach samodzielnie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i Wnioskodawca ma w tym względzie dużą autonomię co do wyboru miejsca i czasu wykonywania zleconych mu zdań. W realizowaniu zadań związanych z wykonywaniem Umowy Wnioskodawca jest bowiem osobą niezależną (w szczególności sam określa czas i miejsce wykonywania prac). Analogicznie trudno wskazać, aby wykonywane przez Wnioskodawcę usługi były realizowane pod kierownictwem Zlecającego. Niemniej, mając na uwadze opisany we wniosku zakres i charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług, Wnioskodawca ma kontakt z osobami koordynującymi prace w ramach poszczególnych zleceń, w ramach których angażowanych jest kilka podmiotów/osób.

Podsumowując, czynności do których odnosi się opis zdarzenia nie są wykonywane pod kierownictwem ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecających te czynności.

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za rezultat oraz wykonywanie przez siebie czynności względem Zlecającego (który to określa zakres i parametry zlecenia w udostępnianym Wnioskodawcy szczegółowym zleceniu zawierającym wszystkie elementy do wykonania przez Wnioskodawcę i za który to rezultat Wnioskodawca odpowiada).

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu Wnioskodawca ma prawo opodatkować usługi opisane w stanie faktycznym (stanowiące przedmiot działalności Wnioskodawcy) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i c ustawy)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane usługi opisane w stanie faktycznym (stanowiące przedmiot działalności Wnioskodawcy) powinny być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i c ustawy).

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm. - dalej: ustawa), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym).

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy.

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (...), do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi w szczególności:

14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1);

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej (...) (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8).

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Analizując powyższe przepisy należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę i wskazane w stanie faktycznym zostały wymienione w:

PKWiU 74.90.20 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy, jako niewymienionych w innych punktach tego artykułu (tj. pkt 1-4 oraz 6-8), przewiduje stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

PKWiU 85.59.19 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy. Przepis ten przewiduje dla tego symbolu PKWiU stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając więc na uwadze powyższą analizę przepisów oraz zakres opisanych we wniosku usług świadczonych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i c) ustawy (tak długo jak spełniane nadal będą przez Wnioskodawcę pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie).

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w znanych mu interpretacjach podatkowych wydanych w zbliżonych (aczkolwiek nie zawsze tożsamych) stanach faktycznych, w szczególności:

interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z 11 marca 2022 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4011.179.2022.1.AP);

interpretacji DKIS z 8 grudnia 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.841.2022.2.MGR);

interpretacji DKIS z 28 listopada 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.714.2022.4.MAP);

interpretacji DKIS z 16 maja 2022 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4011.136.2022.2.JC);

interpretacji DKIS z 26 maja 2022 r. (sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.138.2022.3.MGR);

interpretacji DKIS z 19 lipca 2022 r. (sygn. 0115- KDWT.4011.411.2022.2.RS);

interpretacji DKIS z 19 lipca 2022 r. (sygn. 0115-KDWT.4011.424.2022.2.AD).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.),

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy,

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.),

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy,

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi Scrum Mastera dla Zlecającego, tj. podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Świadczy Pan dla Zlecającego jedną usługę złożoną (kompleksową), która obejmuje całość opisanych czynności. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane) – wiodący/ dominujący kod usług.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług są opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis ten wskazuje bowiem, że:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).