Stawka podatku dla usług sklasyfikowanych w pozycji PKWiU 74.90.12.0 - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.161.2023.3.PR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.161.2023.3.PR

Temat interpretacji

Stawka podatku dla usług sklasyfikowanych w pozycji PKWiU 74.90.12.0

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 2 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 29 kwietnia 2023 r. (wpływ 29 kwietnia 2023 r.) oraz z 8 maja 2023 r. (wpływ 8 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od (…) pod firmą (…), prowadzoną pod adresem (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca zawarł umowy z Kontrahentami, a ich wykonanie następuje w ramach prowadzonych pozarolniczych działalności gospodarczych Wnioskodawcy, jak i Jego Kontrahentów. Wnioskodawca (zwany dalej również Pośrednikiem), w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Kontrahentów (zwanych dalej również Zleceniodawcami) następujących usług:

pośredniczenie w interesach prowadzonych przez zleceniodawcę (występowanie jako reprezentant);

dbanie o stosunki handlowe z potencjalnymi klientami zleceniodawcy;

pozyskiwanie nowych obiektów dla klienta świadczącego usługi zarządzania infrastrukturą teletechniczną w budynkach biurowych i galeriach handlowych oraz usługi telekomunikacyjne, obejmujące:

·dotarcie do osób decyzyjnych będących właścicielem, deweloperem bądź osobą/podmiotem zarządzającym budynkami biurowymi lub galeriami handlowymi;

·przekonywanie ww. osób do współpracy ze zleceniodawcą, tj. audyt/analiza potrzeb i problemów danej nieruchomości, przygotowywanie oferty zgodnej z oczekiwaniami/potrzebami klienta, przedstawianie draftów umowy o współpracę i prowadzenie negocjacji jej zapisów w imieniu zleceniodawcy;

·nadzór nad realizacją umowy, kontrola budżetów, harmonogramów, rozwiązywanie problemów, a następnie po etapie inwestycyjnym nadzór nad prawidłowym wykonywaniem umowy do końca jej trwania;

·negocjacje nad przedłużeniem umowy współpracy na kolejne lata – w przypadku zbliżania się do terminu końcowego umowy zawartej miedzy klientem, a właścicielem budynku.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w pismach z (…) oraz (…) o znakach (…) oraz (…). poinformował Wnioskodawcę, że dane czynności, mieszczą się w grupowaniu: PKWIU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Co więcej – Wnioskodawca świadczy również inne usługi w ramach swojej działalności gospodarczej, polegające na:

projektowaniu całej infrastruktury do uruchomienia sieci MAN lub jej poszczególnych węzłów (czyli rozbudowy),

nadzorze, diagnozie i usuwaniu awarii sieci MAN poprzez zlecanie pracy odpowiednim pracownikom w firmie.

Zgodnie z opiniami Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydanymi (…) oraz (…) o znakach (…) oraz (…) powyżej przedstawione usługi mieszczą się odpowiednio w grupowaniu: PKWiU 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” – dla projektowania całej infrastruktury do uruchomienia sieci MAN lub jej poszczególnych węzłów (czyli rozbudowy); oraz PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” – dla nadzoru, diagnozy i usuwania awarii sieci MAN poprzez zlecanie pracy odpowiednim pracownikom w firmie.

Kopie wskazanych opinii Wnioskodawca załączył do złożonego pisma.

Jako formę opodatkowania Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód zamierza opodatkować 8,5% stawką ryczałtu.

Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

W piśmie z 29 kwietnia 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Którego roku podatkowego lub lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wskazać, że złożony wniosek dotyczy lat: 2022, 2023 i następnych, o ile stan faktyczny nie ulegnie zmianie.

2.Czy w roku podatkowym lub latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1) w odniesieniu do Pana zachowane były/są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że w latach podatkowych, których dotyczy wniosek – zachowane były (oraz są) warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

3.Czy w roku podatkowym lub latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wskazać, że w latach podatkowych których dotyczy wniosek – nie wystąpiły i nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

4.Czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalność odrębnie?

Odpowiedź: Tak. Wnioskodawca prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Niego działalność odrębnie.

5.Kiedy (dd-mm-rrrr) złożył/złoży Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Odpowiedź: Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego niniejsze oświadczenie dnia 3 lutego 2022 r. (3.02.2022 r.).

6.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął/osiągnie Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z tytułu niniejszej działalności dnia 25 stycznia 2022 r. (25.01.2022 r.).

7.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

8.Wyczerpujące scharakteryzowanie usługi nadzoru, diagnozy i usuwaniu awarii sieci MAN poprzez zlecanie pracy odpowiednim pracownikom w firmie, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.02.30.0, tj. opisanie:

a)na czym konkretnie polega?

b)czego dotyczy?

c)jaki jest jej zakres?

d)co jest jej efektem?

Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wskazać, że zmienił się jego stan faktyczny. Planował On świadczyć usługi wskazane w niniejszym pytaniu, jednakże ze względu na aktualną sytuacje życiową – nie świadczy On tych usług oraz nie zamierza tego robić w przyszłości.

9.Czy wykonywana przez Pana usługa nadzoru, diagnozy i usuwaniu awarii sieci MAN poprzez zlecanie pracy odpowiednim pracownikom w firmie, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.02.30.0, jest usługą związaną z doradztwem w zakresie oprogramowania?

Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wskazać, że zmienił się jego stan faktyczny. Planował On świadczyć usługi wskazane w niniejszym pytaniu, jednakże ze względu na aktualną sytuacje życiową – nie świadczy On tych usług oraz nie zamierza tego robić w przyszłości.

10.Wyczerpujące scharakteryzowanie usługi projektowania całej infrastruktury douruchomienia sieci MAN lub jej poszczególnych węzłów (czyli rozbudowy), sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, tj. opisanie:

a)na czym konkretnie polega?

b)czego dotyczy?

c)jaki jest jej zakres?

d)co jest jej efektem?

Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wskazać, że zmienił się jego stan faktyczny. Planował On świadczyć usługi wskazane w niniejszym pytaniu, jednakże ze względu na aktualną sytuacje życiową – nie świadczy On tych usług oraz nie zamierza tego robić w przyszłości.

11.Co rozumie Pan pod pojęciem „całej infrastruktury douruchomienia sieci MAN lub jej poszczególnych węzłów”?

Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wskazać, że zmienił się jego stan faktyczny. Planował On świadczyć usługi wskazane w niniejszym pytaniu, jednakże ze względu na aktualną sytuacje życiową – nie świadczy On tych usług oraz nie zamierza tego robić w przyszłości.

12.Czy wykonywana przez Pana usługa projektowania całej infrastruktury douruchomienia sieci MAN lub jej poszczególnych węzłów (czyli rozbudowy), sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, jest w jakikolwiek sposób związana z oprogramowaniem:

-jeśli tak – na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),

-jeśli nie – proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje)?

Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wskazać, że zmienił się jego stan faktyczny. Planował On świadczyć usługi wskazane w niniejszym pytaniu, jednakże ze względu na aktualną sytuacje życiową – nie świadczy On tych usług oraz nie zamierza tego robić w przyszłości.

13.Czy w ramach usługi projektowania całej infrastruktury douruchomienia sieci MAN lub jej poszczególnych węzłów (czyli rozbudowy), sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczył/świadczy Pan usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci?

Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wskazać, że zmienił się jego stan faktyczny. Planował On świadczyć usługi wskazane w niniejszym pytaniu, jednakże ze względu na aktualną sytuacje życiową – nie świadczy On tych usług oraz nie zamierza tego robić w przyszłości.

14.Czy i ewentualnie z jakich innych źródeł przychodów uzyskiwał/uzyskuje Pan dochody podlegające opodatkowaniu?

Odpowiedź: Poza niniejszą działalnością gospodarczą – Wnioskodawca jest Prezesem Zarządu w spółce (…) – niemniej jednak nie pobiera On wynagrodzenia z tego tytułu. Ponadto Wnioskodawca jest udziałowcem w spółkach: (…); jednakże nie wypłaca On aktualnie zysków z tych spółek. Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że usługi, o których mowa w złożonym wniosku nie są świadczone na rzecz tych podmiotów.

15.Kim byli/są Pana zleceniodawcy (Kontrahenci)? Czy są to może spółki, w których był/jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu? Jeżeli pełnił/pełni Pan obowiązki w takich spółkach, prosimy szczegółowo opisać zakres Pana obowiązków w spółkach. Kiedy pełnił/od kiedy pełni Pan takie obowiązki w spółkach?

Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wskazać, że nie jest On (ani nie był) wspólnikiem/członkiem zarządu w tych podmiotach – wyłącznie świadczy On usługi wskazane we wniosku.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).

Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki. Ponadto podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).

Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%.

Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, dla czynności obejmujących:

pośredniczenie w interesach prowadzonych przez zleceniodawcę (występowanie jako reprezentant);

dbanie o stosunki handlowe z potencjalnymi klientami zleceniodawcy;

pozyskiwanie nowych obiektów dla klienta świadczącego usługi zarządzania infrastrukturą teletechniczną w budynkach biurowych i galeriach handlowych oraz usługi telekomunikacyjne, obejmujące:

·dotarcie do osób decyzyjnych będących właścicielem, deweloperem bądź osobą/podmiotem zarządzającym budynkami biurowymi lub galeriami handlowymi;

·przekonywanie ww. osób do współpracy ze zleceniodawcą, tj. audyt/analiza potrzeb i problemów danej nieruchomości, przygotowywanie oferty zgodnej z oczekiwaniami/potrzebami klienta, przedstawianie draftów umowy o współpracę i prowadzenie negocjacji jej zapisów w imieniu zleceniodawcy;

·nadzór nad realizacją umowy, kontrola budżetów, harmonogramów, rozwiązywanie problemów, a następnie po etapie inwestycyjnym nadzór nad prawidłowym wykonywaniem umowy do końca jej trwania;

·negocjacje nad przedłużeniem umowy współpracy na kolejne lata – w przypadku zbliżania się do terminu końcowego umowy zawartej miedzy klientem, a właścicielem budynku;

PKWiU 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” – dla projektowania całej infrastruktury do uruchomienia sieci MAN lub jej poszczególnych węzłów (czyli rozbudowy); oraz PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” – dla nadzoru, diagnozy i usuwaniu awarii sieci MAN poprzez zlecanie pracy odpowiednim pracownikom w firmie.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również opinie Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydane (…) i (…) o znakach (…) oraz (…).

Jednakże art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie nie odnosi się wprost do powołanego symbolu PKWiU. Nie oznacza to, że w Jego przypadku niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako inna działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu. Zdaniem Wnioskodawcy, to właśnie wskazana stawka byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

–  w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą i zawarł umowy z Kontrahentami. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zobowiązuje się Pan do świadczenia na rzecz Kontrahentów (Zleceniodawców) następujących usług:

pośredniczenie w interesach prowadzonych przez zleceniodawcę (występowanie jako reprezentant);

dbanie o stosunki handlowe z potencjalnymi klientami zleceniodawcy;

pozyskiwanie nowych obiektów dla klienta świadczącego usługi zarządzania infrastrukturą teletechniczną w budynkach biurowych i galeriach handlowych oraz usługi telekomunikacyjne, obejmujące:

·dotarcie do osób decyzyjnych będących właścicielem, deweloperem bądź osobą/podmiotem zarządzającym budynkami biurowymi lub galeriami handlowymi;

·przekonywanie ww. osób do współpracy ze zleceniodawcą, tj. audyt/analiza potrzeb i problemów danej nieruchomości, przygotowywanie oferty zgodnej z oczekiwaniami/potrzebami klienta, przedstawianie draftów umowy o współpracę i prowadzenie negocjacji jej zapisów w imieniu zleceniodawcy;

·nadzór nad realizacja umowy, kontrola budżetów, harmonogramów, rozwiązywanie problemów, a następnie po etapie inwestycyjnym nadzór nad prawidłowym wykonywaniem umowy do końca jej trwania;

·negocjacje nad przedłużeniem umowy współpracy na kolejne lata – w przypadku zbliżania się do terminu końcowego umowy zawartej miedzy klientem, a właścicielem budynku.

Wskazane powyżej czynności mieszczą się w grupowaniu PKWIU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożony wniosek dotyczy lat: 2022, 2023 i następnych, o ile stan faktyczny nie ulegnie zmianie. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek – zachowane były (oraz są) warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W latach podatkowych których dotyczy wniosek – nie wystąpiły i nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalność odrębnie. 3 lutego 2022 r. złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, osiągnął Pan 25 stycznia 2022 r.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że w opisanych okolicznościach ma Pan oraz będzie miał Pan prawo do opodatkowania ryczałtem przychodów ewidencjonowanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej będącej przedmiotem wniosku, jeśli faktycznie nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz zachowane będą warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, są/będą opodatkowane stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód z działalności prowadzonej przez Pana w zakresie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).