
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 23 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 23 września 2025 r. (wpływ 1 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od (…)2025 r. działalność gospodarczą pod nazwą (…). Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałego doradztwa w zakresie zarządzania. Przedmiot prowadzonej przez Pana działalności według klasyfikacji PKD oznaczony jest symbolem 70.20.Z – „doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania”.
Świadczone przez Pana usługi związane są z pozyskiwaniem dotacji unijnych i krajowych. W tym zakresie świadczy Pan kompleksową usługę polegającą na identyfikacji dostępnych źródeł finansowania, zaoferowaniu ich klientowi oraz udzieleniu wsparcia w uzyskaniu dofinansowania. W tym celu przeprowadza Pan analizy formalne i merytoryczne dostępnych dla klientów konkursów grantowych. W przypadku wybrania konkretnego projektu i zlecenia przez klienta aplikacji do niego, zbiera Pan niezbędne informacje i dokumenty potrzebne do przygotowania wniosku i przygotowuje Pan wnioski o dofinansowanie. Dokumentacja aplikacyjna obejmuje najczęściej: wniosek o dofinansowanie, studium wykonalności (pełniące funkcję biznesplanu), analizę finansowo-ekonomiczną oraz pozostałe załączniki, w tym oświadczenia sporządzane na wzorach udostępnianych przez instytucję organizującą nabór. Każdorazowo przygotowuje Pan ją na podstawie informacji i materiałów przekazanych przez klienta, w szczególności projektu budowlanego i kosztorysu inwestorskiego, opisu działalności oraz założeń dotyczących efektów planowanej inwestycji. W ramach działalności przeprowadza Pan również analizy finansowe, gospodarcze i techniczne na potrzeby złożenia wniosku dofinansowania. Opracowuje Pan również inne dokumenty analityczne i doradcze związane z wnioskami o dofinansowanie.
Działalność prowadzona jest przez Pana w sposób ciągły i zorganizowany, a świadczone usługi mają charakter profesjonalny, ukierunkowany na wsparcie podmiotów w pozyskiwaniu i rozliczaniu środków publicznych.
Świadczone przez Pana usługi zgodnie z klasyfikacją PKWiU należy zakwalifikować jako „pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, oznaczone symbolem 70.22.30.0. Nie uzyskiwał Pan w tym zakresie dodatkowego potwierdzenia od GUS.
Nie uzyskuje i nie będzie Pan uzyskiwał przychodów z tytułu świadczenia usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Obecnie przedmiotowe usługi świadczy Pan jako podwykonawca dla jednego kontrahenta. W najbliższym czasie będzie Pan świadczył przedmiotowe usługi również na rzecz innych kontrahentów bezpośrednio. W ramach prowadzonej działalności nie uzyskuje Pan przychodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu.
W 2025 r. uzyskiwane przez Pana dochody były opodatkowane na skali podatkowej, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2025 poz. 843). Nie korzysta Pan z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Nie korzystał Pan również z opodatkowania w formie karty podatkowej. W 2025 r. przychody osiągnięte przez Pana z prowadzonej działalności nie osiągnęły i nie osiągną 2 000 000 euro, natomiast w 2024 r. nie uzyskiwał Pan przychodów z działalności gospodarczej. Świadczone przez Pana usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie posiada Pan w szczególności licencji doradcy inwestycyjnego.
Przychody uzyskiwane przez Pana w 2026 r. zamierza Pan opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej również jako: „ryczałt”) w stawce 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2025 poz. 843). Pana wątpliwość dotyczy możliwość opodatkowania osiąganych przez Pana przychodów ryczałtem w stawce 8,5%.
Pytanie
Czy świadczenie opisanych we wniosku usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2025 poz. 843)?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 2 ust. pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, definiując pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” odwołuje się do jego rozumienia z ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm.), w rozumieniu której: Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie natomiast z treścią art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych: Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową prowadzoną w Pana imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły. Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ryzyko gospodarcze z tym związane. Czynności te nie są wykonywane przez Pana pod kierownictwem innej osoby i w czasie wyznaczonym przez zlecającego czynności. Usługi doradztwa związane z pozyskiwaniem funduszy unijnych i krajowych, które stanowią przedmiot Pana działalności są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (…), wobec czego przychody uzyskiwane z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jednocześnie zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnik prowadzący działalność wyłącznie samodzielnie może opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności, jeżeli jego przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. W 2025 r., który będzie poprzedzał rok opodatkowania ryczałtem nie osiągnął Pan i nie osiągnie kwoty przychodów przekraczającej 2 mln euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje w art. 8 ust. 1 pkt 3-5 przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania ryczałtem. Należy wskazać, że żadnej z wymienionych w tym przepisie przesłanek Pan nie spełnia. Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku opodatkowania ryczałtem i uzyskania przychodu ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Również powyższa przesłanka negatywna nie będzie w stosunku do Pana spełniona, ponieważ obecny kontrahent i przyszli kontrahenci nie byli, ani nie będą Pana pracodawcami.
Jednocześnie zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ma Pan zamiar złożyć do 20 lutego 2026 r. oświadczenie na piśmie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według Pana miejsca zamieszkania. Na gruncie powyższego należy uznać, że w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują przesłanki wyłączające możliwość skorzystania z ryczałtu, w związku z czym ma Pan prawo do skorzystania z tej formy opodatkowania.
Należy również rozważyć właściwą stawkę ryczałtu dla świadczonych przez Pana usług. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przez pojęcie „działalność usługowa” rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Możliwość opłacania oraz wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług. Dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest więc przypisanie właściwego rodzaju wykonywanych czynności zgodnie z grupowaniem PKWiU, przy czym klasyfikacji dokonuje sam podatnik. Świadczone przez Pana usługi pozyskiwania dotacji unijnych i krajowych powinny zostać zaliczone do grupowania PKWiU 70.22.30.0 „pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”.
Stawki ryczałtu zostały wskazane w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawki przewidziane dla usług z działu 70 PKWiU zostały ujęte w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem w stawce 15% podlegają usługi firm centralnych (head office) oraz usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem w stawce 8,5% podlegają przychody z działalności usługowej, w tym przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przez wolny zawód należy rozumieć: pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” oznacza zatem ograniczenie tylko do określonej usługi z danego zgrupowania, a jego umieszczenie ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Opodatkowaniu ryczałtem w stawce 15% korzystają m.in. usługi: – firm centralnych (head office) oraz – doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Osiągane przez Pana przychody nie są przychodami firm centralnych. Świadczone przez Pana usługi nie są również usługami wykonywanymi w ramach wolnych zawodów, ponieważ nie wykonuje Pan żadnego z wolnych zawodów wymienionych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Kluczowym jest zatem rozstrzygnięcie czy świadczone przez Pana usługi stanowią usługi doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Dla świadczenia usług związanych z zarządzaniem konieczne jest przede wszystkim wykonywanie czynności „zarządzania”. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl/doroszewski/zarz%C4%85dza%C4%87;5526942), „zarządzać” oznacza: wydawać polecenia, kazać coś wykonać, kierować czymś, sprawować zarząd, administrować. Dla „zarządzania” konieczne jest zatem podejmowanie działań czy decyzji, których w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału lub organizacji, które mają zapewnić jej efektywne funkcjonowanie. Usługi świadczone przez Pana nie mają związku z zarządzaniem. Nie polegają na podejmowaniu decyzji, które podejmowane są przez Pana klientów. Nie polegają również na wydawaniu poleceń czy kierowaniu określonymi zasobami. Pana usługi nie mają istotnego wpływu na bieżącą i przyszłą działalność Pana klientów. Podstawową cechą Pana usług jest doradztwo w określeniu programów wsparcia, które może otrzymać Pana klient, a następnie udzielanie pomocy w jego uzyskaniu poprzez przygotowanie niezbędnych analiz i wniosków o dotacje. Usługi te mieszczą się więc w dziale 70 PKWiU, ale pod symbolem 70.22.30.0.
Usługi oznaczone symbolem 70.22.30.0 nie mieszczą się w zakresie zastosowania normy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit m. ustawy, ponieważ nie są usługami firm centralnych (head office), ani usługami doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Ze względu natomiast na określenie w przedmiotowym przepisie „PKWiU ex dział 70” stawką 15% objęto nie wszystkie usługi z działu 70 PKWiU, ale tylko te usługi doradztwa, które są związane z zarządzaniem. Dział 70 PKWiU zawiera bowiem nie tylko usługi doradztwa związane z zarządzaniem, ale również np. „usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji” (PKWiU 70.21.10), czy właśnie „pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” (PKWiU 70.22.30.0). Nie sposób jest również twierdzić, że „pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” stanowią „pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem”, ponieważ tym usługom przypisano odrębny kod PKWiU – 70.22.16. Wykonywanych przez Pana usług nie sposób natomiast zakwalifikować do kodu PKWiU 70.22.16. Usługi świadczone przez Pana nie mieszczą się również w zakresie przedmiotowym pozostałych przepisów art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8, a w szczególności brak jest podstaw do przypisania świadczonych przez Pana usług do stawki 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m. Usługi te stanowią natomiast „przychody z działalności usługowej” wymienionej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, w związku z czym powinny zostać opodatkowane w stawce 8,5%.
Powyższe wnioski potwierdzają również interpretacje indywidualne. W analogicznych stanach faktycznych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznawał, że usługi związane z pozyskiwaniem dotacji unijnych i krajowych powinny podlegać opodatkowaniu w stawce ryczałtu 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
Pismo z dnia 16 czerwca 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL1-2.4011.296.2025.2.PSZ: „Przeważającym zakresem Pana działalności gospodarczej są usługi pozyskiwania dotacji z funduszy unijnych [...] W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w latach 2022, 2023 i 2024 ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.30.0 – i jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Pismo z dnia 28 kwietnia 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL1-1.4011.137.2025.2.DS: „Prowadzona przez Pana działalność obejmuje świadczenie na rzecz klientów usługi pozyskiwania środków z dotacji unijnych – usługi obejmują opracowanie dokumentacji aplikacyjnej niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie z funduszy unijnych. (…) Usługa obejmuje także doradztwo w celu dopasowania zakresu inwestycji do potrzeb danego konkursu dotacyjnego w celu zmaksymalizowania szans na uzyskanie dofinansowania. Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanego z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a”.
Pismo z dnia 18 lipca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST2-2.4011.279.2023.2.AP: „W ramach działalności gospodarczej świadczy usługi pozyskiwaniu dotacji z funduszy unijnych sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.30.0 (…) przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.30.0 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznaczająca pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Od (…)2025 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałego doradztwa w zakresie zarządzania. Świadczone przez Pana usługi związane są z pozyskiwaniem dotacji unijnych i krajowych. W tym zakresie świadczy Pan kompleksową usługę polegającą na identyfikacji dostępnych źródeł finansowania, zaoferowaniu ich klientowi oraz udzieleniu wsparcia w uzyskaniu dofinansowania. W tym celu przeprowadza Pan analizy formalne i merytoryczne dostępnych dla klientów konkursów grantowych. W przypadku wybrania konkretnego projektu i zlecenia przez klienta aplikacji do niego, zbiera Pan niezbędne informacje i dokumenty potrzebne do przygotowania wniosku i przygotowuje Pan wnioski o dofinansowanie. Dokumentacja aplikacyjna obejmuje najczęściej: wniosek o dofinansowanie, studium wykonalności (pełniące funkcję biznesplanu), analizę finansowo-ekonomiczną oraz pozostałe załączniki, w tym oświadczenia sporządzane na wzorach udostępnianych przez instytucję organizującą nabór. Każdorazowo przygotowuje Pan ją na podstawie informacji i materiałów przekazanych przez klienta, w szczególności projektu budowlanego i kosztorysu inwestorskiego, opisu działalności oraz założeń dotyczących efektów planowanej inwestycji. W ramach działalności przeprowadza Pan również analizy finansowe, gospodarcze i techniczne na potrzeby złożenia wniosku dofinansowania. Opracowuje Pan również inne dokumenty analityczne i doradcze związane z wnioskami o dofinansowanie. Obecnie przedmiotowe usługi świadczy Pan jako podwykonawca dla jednego kontrahenta. W najbliższym czasie będzie Pan świadczył przedmiotowe usługi również na rzecz innych kontrahentów bezpośrednio. Świadczone przez Pana usługi zgodnie z klasyfikacją PKWiU należy zakwalifikować jako „pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, oznaczone symbolem 70.22.30.0. Nie uzyskuje i nie będzie Pan uzyskiwał przychodów z tytułu świadczenia usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. W ramach prowadzonej działalności nie uzyskuje Pan przychodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu. W 2025 r. uzyskiwane przez Pana dochody były opodatkowane na skali podatkowej. W 2025 r. przychody osiągnięte przez Pana z prowadzonej działalności nie osiągnęły i nie osiągną 2 000 000 euro, natomiast w 2024 r. nie uzyskiwał Pan przychodów z działalności gospodarczej. Świadczone przez Pana usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody uzyskiwane przez Pana w 2026 r. zamierza Pan opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w stawce 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.30.0 należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” – i jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta będzie miała zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego i nie są wiążące w Pana sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
