Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 20 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan pismem z 9 października 2025 r. (wpływ 9 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu)

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy polega na świadczeniu usługi w postaci pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów dla kontrahentów Wnioskodawcy oraz obsługi i nadzoru nad prawidłowym wykonaniem tych umów.

Zakres usług zależny jest od konkretnej umowy zawieranej pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem, w szczególności jednak usługi te polegają na:

  • wspieraniu procesów sprzedaży;
  • wyszukiwaniu potencjalnych klientów dla kontrahenta;
  • wskazywaniu potencjalnych klientów dla kontrahenta;
  • sporządzaniu oferty na produkty lub usługi kontrahenta;
  • pozyskiwaniu nowych kontaktów dla kontrahenta;
  • odbywaniu spotkań z potencjalnymi klientami;
  • przedstawianiu oferty dotyczącej produktów lub usług kontrahenta Wnioskodawcy;
  • bezpośrednim kontakcie z kontrahentem lub klientem pozyskanym przez Wnioskodawcę w celu jak najlepszego wykonania umowy pomiędzy kontrahentem, a klientem;
  • utrzymywaniu i dbaniu o relację z klientami;
  • sporządzaniu stosownej dokumentacji niezbędnej do prawidłowego wykonania umowy;
  • obsłudze umów handlowych;
  • doprowadzeniu do zawarcia umowy między klientem, a kontrahentem;
  • sprawowaniu nadzoru nad danym projektem (przyjęcie zamówienia, zapewnienie właściwej realizacji zamówienia oraz nadzór nad uregulowaniem należności przez klienta);
  • dokonywaniu weryfikacji klientów pod względem wiarygodności finansowej;
  • gromadzeniu i weryfikacji dokumentów potwierdzających realizację zamówienia;
  • dokonywaniu wszelkich innych czynności, które mogą się pojawić w trakcie realizacji umów.

Rozliczenie transakcji następuje bezpośrednio pomiędzy kontrahentem, a klientem pozyskanym przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca otrzymuje natomiast od kontrahenta wynagrodzenie, które ustalane jest w wysokości każdorazowo określonej w umowie i które najczęściej jest stałą kwotą miesięczną za obsługę danego klienta w konkretnym miesiącu. Innymi słowy, na zlecenie kontrahenta Wnioskodawca podejmuje czynności zmierzające do pozyskania klienta, doprowadzenia do sposobności zawarcia umowy między kontrahentem a klientem oraz sprawuje nadzór nad właściwą realizacją takiej umowy i płatnością po wykonaniu umowy. Czynności Wnioskodawcy zmierzają do nawiązania relacji handlowej między podmiotami, kojarzenia kontrahentów, zawarcia umowy i jej prawidłowego wykonania. Za wykonane czynności Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta wynagrodzenie, którego wysokość zależeć będzie od wzajemnych ustaleń pomiędzy Wnioskodawcą, a kontrahentem i które zwyczajowo jest miesięczną kwotą stałą za wykonywane czynności w danym miesiącu.

Wnioskodawca zwrócił się do (GUS) z wnioskiem o zakwalifikowanie świadczonych przez Niego usług do odpowiedniego grupowania według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.). GUS ustalił, że świadczone przez Niego usługi zakwalifikować należy zgodnie z tą klasyfikacją do PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Czynności Wnioskodawcy są wykonywane w sposób ciągły. W odniesieniu do Wnioskodawcy nie zachodzi żadna z przesłanek wyłączenia od stosowania opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o których mowa w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo warto wskazać, że oprócz usług, których dotyczy niniejszy wniosek, Wnioskodawca świadczy także różnego rodzaju inne usługi. W związku z tym, w celu właściwego rozliczenia podatkowego, Wnioskodawca prowadzi odpowiednią ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności i przypisanie właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego do każdej z tych działalności.

W piśmie z 9 października 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od momentu wznowienia działalności, tj. od 21 lutego 2022 r. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone w ustawowym terminie, tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został uzyskany pierwszy przychód. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługę w postaci pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, a także obsługi i nadzoru nad prawidłowym wykonaniem umowy pomiędzy kontrahentem dla którego Wnioskodawca świadczy tę usługę, a klientem pozyskanym przez Wnioskodawcę. Usługa ta została sklasyfikowana przez Główny Urząd Statystyczny pod symbolem PKWiU 74.90.12.0.

Wnioskodawca nie świadczy wielu usług na rzecz swojego kontrahenta lecz jedną podstawową w postaci pośrednictwa w pozyskiwaniu klienta i obsługi umowy z klientem. W ramach tej usługi wykonuje szereg czynności szczegółowo opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, m.in.:

  • wyszukuje potencjalnych klientów i wskazuje ich kontrahentowi, z którym współpracuje;
  • sporządza ofertę na usługi świadczone przez kontrahenta;
  • odbywa spotkania z potencjalnymi klientami;
  • przedstawia ofertę usług świadczonych przez kontrahenta;
  • po podpisaniu umowy pomiędzy kontrahentem a klientem - nadzoruje prawidłowe wykonanie umowy;
  • spotyka się cyklicznie z klientami w imieniu kontrahenta;
  • przyjmuje zamówienia w imieniu swojego kontrahenta na realizację poszczególnych usług;
  • zapewnia wykonanie zamówienia, a także nadzór nad płatnościami po wykonaniu zamówienia.

W praktyce Wnioskodawca współpracuje głównie z agencjami pracy tymczasowej. Poszukuje dla tych agencji nowych klientów - szczególnie firmy produkcyjne u których występuje wysokie zapotrzebowanie na pracowników produkcyjnych. Agencje pracy tymczasowej mają siedziby w Polsce, ale dostarczają pracowników tymczasowych głównie do firm na terenie Niemiec. Wnioskodawca więc szuka na rynku niemieckim klientów, a po przedstawieniu oferty agencji pracy tymczasowej oraz sprawdzeniu klienta pod kątem jego wiarygodności finansowej, doprowadza do zawarcia umowy między agencją pracy, a klientem, do którego dostarczani będą pracownicy tymczasowi. Po zawarciu umowy Wnioskodawca w imieniu agencji pracy pozostaje w stałym kontakcie z klientem (pracodawcą użytkownikiem), a także uczestniczy w imieniu agencji w organizowanych cyklicznych spotkaniach. Świadczenie usług agencji pracy tymczasowej wymaga bowiem dużego zaangażowania ze strony obu stron transakcji, a Wnioskodawca przez własne doświadczenie jest w stanie na bieżąco rozstrzygnąć pojawiające się w toku współpracy problemy oraz proponować rozwiązania, dzięki czemu agencja pracy może sprawnie realizować usługi na rzecz pracodawcy użytkownika.

W konsekwencji, po raz kolejny warto podkreślić, że Wnioskodawca świadczy podstawową usługę w postaci pośrednictwa w pozyskaniu klienta dla agencji pracy tymczasowej oraz późniejszej obsługi umowy na linii agencja prac - pracodawca użytkownik. W ramach tej usługi wykonuje szereg aktywności opisanych we wniosku. Nie są to więc osobne usługi, lecz jedna składająca się z wielu czynności Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy osiągane przez Wnioskodawcę przychody z działalności opisanej powyżej mogą zostać rozliczone przez Wnioskodawcę w ramach podatku ryczałtowego od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione we wniosku i jego uzupełnieniu)

Przychody z działalności Wnioskodawcy będą rozliczone ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa”), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm. – dalej: „u.p.d.f.”), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

 - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 u.p.d.f., za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, od działalności usługowej odróżnić należy działalność gastronomiczną (art. 4 ust. 1 pkt 2 Ustawy) oraz działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy).

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do działalności Wnioskodawcy wskazać należy, że w ramach tej działalności Wnioskodawca podejmuje szereg czynności wobec kontrahentów, zmierzających w szczególności do pozyskania klienta dla swojego kontrahenta, kojarzenia kontrahentów z potencjalnymi klientami, doprowadzenia do sposobności zawarcia umowy między klientem a kontrahentem oraz do sprawowania nadzoru nad realizacją takiej umowy.

Powyższe czynności spełniają definicję działalności usługowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy.

Co istotne, nie mieszczą się w katalogu czynności, wobec których nie może zostać zastosowana stawka 8,5%, tj. nie jest to działalność określona w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 Ustawy. Działalność Wnioskodawcy nie może zostać zakwalifikowana do żadnej szczególnej kategorii usług określonej w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), która wpływać może na zastosowanie innej stawki ryczałtu niż 8,5%.

W związku z powyższym przyjąć należy, że wobec prowadzonej działalności Wnioskodawca uprawniony jest do zastosowania stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Świadczona przez Wnioskodawcę usługa pośrednictwa i obsługi umowy spełnia definicję działalności usługowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy.

Z uwagi na to, że usługa została zakwalifikowana przez GUS pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 nie jest objęta żadną szczegółową stawką ryczałtu (tj. nie mieści się w katalogu usług objętych stawkami 17%, 15%, 14%, 12%, 10%, 8,5% do kwoty 100 000 zł i 12,5% ponad kwotę 100 000 zł, 5,5%, 3%, 2%), dlatego powinna zostać opodatkowana stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Przy czym, według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)    wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)    polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…).

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od momentu wznowienia działalności, tj. od 21 lutego 2022 r., w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (co potwierdziła opinia Głównego Urzędu Statystycznego). Wskazał Pan, że nie zachodzi żadna z przesłanek wyłączenia od stosowania opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i, że w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, a oświadczenie o wyborze formy opodatkowania przychodów ryczałtem złożył Pan w ustawowym terminie.

Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne wskazać należy, że uzyskiwane przez Pana przychody w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki ryczałtu określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.