
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu. Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: „Podatnik”) jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, którą rozpoczął 2 maja 2025 r. Wnioskodawca zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, a także zdarzenia przyszłego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2025 oraz lat kolejnych.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo Przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wnioskodawca za rok 2025 i lata kolejne planuje rozliczać się w oparciu o podatek ryczałtowy według stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie jakiego dotyczy wniosek. Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku Wnioskodawca osiągnął w maju 2025 r. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonywał rozliczeń podatkowych na zasadach ogólnych w oparciu o umowę o pracę. Oprócz wskazanych we wniosku przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej wnioskodawca nie posiada innych źródeł przychodów.
Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
W praktyce działalność obejmuje świadczenie usług obejmujących:
1.Utrzymywanie i zarządzanie relacjami z dostawcami IT, tj. Usługa utrzymywania i zarządzania relacjami z dostawcami IT polega na kompleksowym, systematycznym nadzorowaniu i optymalizowaniu współpracy z zewnętrznymi firmami, które dostarczają usługi, produkty lub rozwiązania technologiczne. Wykracza to poza jednorazowe zawarcie umowy. Obejmuje zarówno bieżącą komunikację, monitorowanie jakości zamówionych świadczeń, jak i planowanie przyszłych potrzeb. Celem jest budowanie trwałych, wzajemnie korzystnych partnerstw, które wspierają cele biznesowe całej organizacji. Usługa ta dotyczy wszystkich aspektów interakcji z dostawcami IT, niezależnie od ich specjalizacji. Może dotyczyć: wdrożeń i utrzymania systemów, sprzętu komputerowego i sieciowego, oprogramowania, usług bezpieczeństwa IT itp. Zakres usług utrzymywania i zarządzania relacjami z dostawcami IT jest kompleksowy i obejmuje cały cykl życia współpracy z dostawcą, od momentu wyboru po ewentualne zakończenie współpracy. Efekty utrzymywania i zarządzania relacjami z dostawcami IT to głównie:
·Optymalizacja kosztów,
·Poprawa jakości usług IT,
·Zwiększone bezpieczeństwo,
·Wzrost efektywności operacyjnej,
·Większa elastyczność i innowacyjność.
2.Poszukiwanie i weryfikacja nowych dostawców IT, tj. Usługi poszukiwania i weryfikacji nowych dostawców IT polegają na kompleksowym procesie identyfikacji, oceny i selekcji zewnętrznych firm, które mogą dostarczyć niezbędne produkty, usługi lub rozwiązania technologiczne. Celem jest znalezienie partnerów, którzy najlepiej spełnią potrzeby biznesowe i technologiczne, zapewniając jednocześnie wysoką jakość, niezawodność i optymalne koszty. Usługi poszukiwania i weryfikacji dostawców IT mogą dotyczyć bardzo szerokiego zakresu potrzeb firmy. Mogą to być między innymi: oprogramowanie (Software),Sprzęt (Hardware), Usługi IT, Infrastruktura IT, Cyberbezpieczeństwo. Zakres usług poszukiwania i weryfikacji nowych dostawców IT jest bardzo kompleksowy obejmując wszystkie etapy od zdefiniowania potrzeby do rekomendacji i wsparcia w procesie wyboru.
Efektem świadczenia usług poszukiwania i weryfikacji nowych dostawców IT jest przede wszystkim nawiązanie współpracy z optymalnym partnerem technologicznym, który wnosi realną wartość dodaną dla organizacji. Konkretne korzyści to:
·Zwiększona efektywność operacyjna i strategiczna,
·Minimalizacja ryzyka,
·Optymalizacja kosztów,
·Poprawa jakości usług IT,
·Większa innowacyjność.
3.Negocjacje umów IT - Zarządzanie zamówieniami hostingowymi i wewnętrznymi w zakresie IT (wycena, zatwierdzenia, logistyka) tj. Usługi negocjacji umów IT polegają na prowadzeniu procesu uzgadniania warunków handlowych, technicznych, prawnych i operacyjnych między organizacją a dostawcą usług. Konkretnie, obejmuje to:
·Przygotowanie strategii negocjacyjnej,
·Analiza dokumentacji,
·Prowadzenie rozmów negocjacyjnych,
·Finalizacja warunków,
·Negocjacje umów IT dotyczą każdego aspektu współpracy z dostawcą technologicznym, który wymaga formalnego uregulowania np. warunki finansowe, zakres i poziom usług, warunki zakończenia umowy, odpowiedzialność, poufność. Zakres usług negocjacji umów IT jest kompleksowy i obejmuje cały cykl negocjacyjny, od przygotowania do ostatecznego podpisania umowy.
Efektem profesjonalnych negocjacji umów IT jest zawarcie umowy, która optymalnie zabezpiecza interesy organizacji, jednocześnie stanowiąc podstawę dla długoterminowej i efektywnej współpracy.
4.Zarządzanie zamówieniami hostingowymi i wewnętrznymi w zakresie IT (wycena, zatwierdzenia, logistyka), tj. Usługi zarządzania zamówieniami hostingowymi i wewnętrznymi w zakresie IT polegają na kompleksowej koordynacji i kontroli procesu pozyskiwania wszelkich zasobów technologicznych, zarówno tych dostarczanych przez zewnętrznych dostawców usług hostingowych, jak i tych wykorzystywanych wewnętrznie w organizacji (np. sprzęt, oprogramowanie, licencje). Proces ten obejmuje kluczowe etapy: wycenę, zatwierdzenia i logistykę. Usługi zarządzania zamówieniami hostingowymi i wewnętrznymi w zakresie IT dotyczą wszystkich zasobów i usług technologicznych, które są pozyskiwane przez organizację. Mogą to być między innymi:
·Usługi Hostingowe: Serwery dedykowane, Usługi kolokacji, Domeny i certyfikaty SSL,
·Wewnętrzne Zasoby IT: Sprzęt komputerowy,
·Urządzenia peryferyjne: Oprogramowanie, Licencje,
·Komponenty sieciowe: Usługi telekomunikacyjne.
Zakres usług zarządzania zamówieniami IT jest kompleksowy i obejmuje cały cykl życia zamówienia, od zgłoszenia potrzeby po finalne dostarczenie i rozliczenie.
Efektem są następujące korzyści dla organizacji:
·Optymalizacja kosztów IT,
·Zwiększona efektywność operacyjna,
·Poprawa kontroli nad zasobami IT,
·Zwiększone bezpieczeństwo i zgodność,
·Uporządkowane procesy.
5.Zarządzanie aspektami finansowymi i administracyjnymi infrastruktury hostingowej, tj. Usługi zarządzania aspektami finansowymi i administracyjnymi infrastruktury hostingowej polegają na kompleksowym monitorowaniu, kontroli i optymalizacji wszystkich kosztów oraz procesów administracyjnych związanych z utrzymaniem serwerów, usług chmurowych i innych zasobów hostingowych. Celem jest zapewnienie przejrzystości wydatków, ich zgodności z budżetem, a także sprawne zarządzanie dokumentacją i relacjami z dostawcami od strony administracyjnej. Usługi te dotyczą całości infrastruktury hostingowej, niezależnie od jej formy i skali. Są to m.in. serwery dedykowane (fizyczne maszyny, ich utrzymanie i licencje), usługi kolokacji (wynajem przestrzeni w centrach danych), SaaS (Software as a Service), w zakresie aspektów hostingowych, np. opłaty za utrzymanie aplikacji, opłaty za transfer danych (bandwidth), wewnętrzne koszty operacyjne: koszty związane z energią, chłodzeniem, przestrzenią, wszelkie koszty licencji oprogramowania serwerowego (systemy operacyjne, bazy danych, oprogramowanie do zarządzania) używanego na infrastrukturze hostingowej. Zakres zarządzania aspektami finansowymi i administracyjnymi jest szeroki i obejmuje strategiczne, taktyczne i operacyjne działania związane z cyklem życia infrastruktury hostingowej: planowanie i budżetowanie, monitoring i kontrola kosztów, optymalizacja wydatków, zarządzanie umowami i dostawcami.
Efektem są następujące korzyści dla organizacji:
·Znacząca optymalizacja kosztów IT,
·Zwiększona przejrzystość wydatków,
·Lepsza kontrola budżetowa,
·Zminimalizowanie ryzyka finansowego i prawnego,
·Wyższa efektywność operacyjna działu IT,
·Poprawa relacji z dostawcami.
6.Zapewnienie kontroli nad licencjami oraz kosztami cyklicznymi w zakresie IT, tj. Usługi zapewnienia kontroli nad licencjami oraz kosztami cyklicznymi w zakresie IT polegają na systematycznym monitorowaniu, zarządzaniu i optymalizacji wszystkich kosztów ponoszonych cyklicznie za oprogramowanie, usługi subskrypcyjne oraz inne licencje IT. Wykonywane czynności w tym temacie: Inwentaryzacja licencji, monitorowanie wykorzystania, analiza ich zgodności, optymalizacja kosztów, zarządzanie odnowieniami, budżetowanie i prognozowanie. Usługi te dotyczą wszelkich zasobów IT, za które organizacja ponosi regularne, cykliczne opłaty, niezależnie od tego, czy jest to opłata miesięczna, kwartalna, roczna, czy inna ustalona częstotliwość. Są to licencje na oprogramowanie, usługi chmurowe (CloudServices), usługi hostingowe, licencje na narzędzia i systemy bezpieczeństwa, subskrypcje na usługi sieciowe i telekomunikacyjne. Zakres usług w zarządzaniu licencjami i kosztami cyklicznymi jest kompleksowy i obejmuje cały cykl życia zasobów IT obciążonych cyklicznymi opłatami, od momentu pozyskania po ewentualne wycofanie.
Efektem są następujące korzyści dla organizacji:
·Znaczące obniżenie kosztów operacyjnych IT,
·Zwiększona przejrzystość i kontrola finansowa,
·Lepsze wykorzystanie zasobów IT,
·Zoptymalizowane procesy zakupowe.
7.Śledzenie płatności, rozwiązywanie sporów dotyczące płatności/faktur, przetwarzanie/weryfikacja faktur, tj. Usługi śledzenia płatności, rozwiązywania sporów dotyczących płatności/faktur oraz przetwarzania/weryfikacji faktur polegają na kompleksowym zarządzaniu cyklem życia faktur i płatności w obszarze IT. Ich głównym celem jest zapewnienie terminowego i prawidłowego rozliczania się z dostawcami, minimalizowanie błędów oraz efektywne rozwiązywanie wszelkich niezgodności, aby wspierać płynność finansową. Usługi te dotyczą wszystkich aspektów finansowych związanych z pozyskiwaniem i utrzymaniem zasobów IT, zarówno oprogramowania, sprzętu, jak i usług. Mogą to być faktury i płatności za: programowanie, sprzęt IT, usługi hostingowe, usługi IT, usługi telekomunikacyjne, koszty cykliczne. W zasadzie usługi te dotyczą każdego dokumentu finansowego, który generuje zobowiązanie płatnicze wobec dostawcy IT. Zakres tych usług jest kompleksowy i obejmuje cały proces od momentu otrzymania faktury do jej finalnego rozliczenia oraz zarządzania ewentualnymi problemami.
Efektem są następujące korzyści dla organizacji:
·Zwiększona przejrzystość finansowa,
·Minimalizacja błędów i nieprawidłowości,
·Poprawa płynności finansowej,
·Zgodność z przepisami i audytami,
·Lepsze zarządzanie budżetem IT.
Wnioskodawca nie świadczył i nie będzie świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Podatnik nie korzysta i nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi i nie będzie prowadzić apteki, nie sprzedaje i nie będzie sprzedawać, ani kupować wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawać części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.
Nie występuje i nie wystąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli Wnioskodawca nie będzie podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Działalność, którą Wnioskodawca prowadzi, jest działalnością wyłącznie usługową w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Czynności wykonywane, które zostały przedstawione we wniosku nie są i nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego. Całą odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi Wnioskodawca oraz to Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze. Nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 4 ust. 2 pkt 11 ustawy o ryczałcie.
Pytanie
Czy przychód osiągany z tytułu prowadzonej działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych we wniosku sklasyfikowanych jako PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% ?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane przez niego z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, poprzez wykonywanie opisanych usług w zakresie pośrednictwa komercyjnego i wyceny, które są sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0, może zastosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).
Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie natomiast do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.; dalej „ustawa o PIT”), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Stosowne do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z lej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłączne z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, jednak działalność Wnioskodawcy nie wykazuje żadnego z nich.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU. Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania i własnego stanowiska, tj. możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego przychodów ze świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0, gdyż było to przedmiotem wniosku. Inne kwestie zawarte w opisie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/Skrytka ESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
