
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z projektem termomodernizacji bloków nr 1, 2 i 3, w których są wyłącznie lokale mieszkalne.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółdzielnia Mieszkaniowa informuje, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od sierpnia 1997 roku i prowadzi działalność:
a)zwolniona od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o VAT (na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty od członków i właścicieli na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 3, 4 i 5 ustawy i spółdzielniach mieszkaniowych),
b)działalność gospodarcza opodatkowana stawkami podatku VAT.
Obecnie Spółdzielnia zakończyła proces termomodernizacji budynków: blok nr 4 przy ul. ... blok nr 5 przy ul. ..., blok nr 6 przy ... Budynki będące w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni przy współfinansowaniu zadania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ....
Wnioskodawca uzyskał w tym zakresie interpretację indywidualną nr 0113-KDIPT1-3.4012.342.2024.1.MJ z dnia 10 lipca 2024 roku w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z projektem termomodernizacji bloku nr 4 oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z termomodernizacją bloku nr 5 i 6.
W roku 2025 Zainteresowany przystępuje do kolejnego etapu realizacji projektu związanego z termomodernizacją budynków mieszkalnych będących w zasobach Spółdzielni w ramach funduszu remontowego przy współfinansowaniu w formie pożyczki ze środków z Wojewódzkiego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej w .... Jednym z warunków uzyskania dofinansowania w formie pożyczki jest dostarczenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej w kwestii rozliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie realizowanego projektu termomodernizacji budynków.
W zakres projektu wchodzą bloki:
•blok nr 1 przy ul. ...,
•blok nr 2 przy ul. ...,
•blok nr 3 przy ul. ....
Projekt będzie realizowany w istniejących budynkach mieszkalnych, w których występują różne typy własności lokalu mieszkalnego tj.: spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. W wymienionych blokach nr 1, 2 i 3 występują wyłącznie lokale mieszkalne.
Zgodnie z Ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych art. 6 ust. 3, Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokali. Odpis na fundusz remontowy tworzony jest dla zasobów mieszkaniowych oraz dla lokali użytkowych będący w budynku mieszalnym. Z funduszu remontowego pokrywane są koszty remontów ww. zasobów.
Koszty ponoszone w trakcie realizacji projektu będą obejmowały koszty kwalifikowane objęte dofinansowaniem z WFOŚiGW, oraz koszty niekwalifikowane ponoszone przez Spółdzielnię. Do kosztów kwalifikowanych zaliczono prace obejmujące w szczególności modernizację przegród stropu wewnętrznego i przegród OZP 3, modernizację systemu ciepłej wody oraz systemu grzewczego. Do kosztów niekwalifikowanych należy sporządzenie audytu energetycznego budynków, modernizacja systemu zimnej wody.
Planowa realizacja projektu w przypadku dofinansowania nastąpi w latach 2025-2026.
Zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu będą dokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Spółdzielni z naliczonym podatkiem VAT. Dofinansowanie w formie pożyczki z WFOŚiGW w ... nie pochodzi z funduszy unijnych.
Składając wniosek o przyznanie pożyczki koszty projektu dla budynków mieszkalnych, w których nie występują lokale użytkowe, wykazane będą w kwocie netto plus nieodliczony podatek VAT, gdyż Spółdzielnia stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ całość realizowanego zadania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dotyczy wyłącznie czynności zwolnionych z opodatkowania dla towarów i usług na rzecz członków spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, członków lokali mieszkalnych będących właścicielami lokali mieszkalnych.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że w przypadku realizacji projektu nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z opisanym projektem dla budynków:
•blok nr 1 przy ul. ...,
•blok nr 2 przy ul. ...,
•blok nr 3 przy ul. ....,
których są wyłącznie lokale mieszkalne?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zgodnie z ogólna zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy VAT podatnikowi przysługuje prawo do przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług o ile zakupy te mają związek z czynnościami opodatkowanymi.
W przypadku podmiotów takich jak Spółdzielnie, które wykonują zarówno czynności zwolnione z podatku VAT jak i czynności opodatkowane w ustawie VAT zapisano w art. 90 ust. 1 i ust. 2 sposób postępowania, a mianowicie, że najpierw należy dokonać oznaczenia części podatku naliczonego, związanego z działalnością opodatkowaną podatnika (z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego) oraz tej części podatku naliczonego, która jest związana z działalnością zwolnioną (z czynnościami, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego).
Z przepisu wynika, że podatnik ma obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami poszczególnego rodzaju, a dopiero jeśli to jest niemożliwe może rozliczać podatek z zastosowaniem proporcji opartej na strukturze sprzedaży.
Spółdzielnia corocznie ustala strukturę dla celów odliczania podatku naliczonego, która jest stosowana w przypadku braku możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego dla poszczególnych działalności.
W przypadku opisanym w niniejszym wniosku dotyczącym realizowanego projektu już na etapie prac przygotowawczych uznano, że dla:
•blok nr 1 przy ul. ...,
•blok nr 2 przy ul. ...,
•blok nr 3 przy ul. ....,
naliczony podatek od towarów i usług jaki będzie występował w fakturach zakupu nie podlega odliczeniu w całości, również nie podlega odliczeniu według proporcji sprzedaży ponieważ termomodernizacja będzie realizowana w budynkach mieszkalnych, będących w zasobach Spółdzielni w których występują wyłącznie lokale mieszkalne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:
•podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
•towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:
•nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
•służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
•służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:
•spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
•nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali - całość realizowanego zadania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dotyczy wyłącznie czynności zwolnionych z opodatkowania dla towarów i usług na rzecz członków spółdzielni. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z projektem termomodernizacji bloków nr 1, 2 i 3 w których są wyłącznie lokale mieszkalne, ponieważ wydatki poniesione w ramach projektu nie będą przez Państwa wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
