Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.499.2025.2.PR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.499.2025.2.PR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 września 2025 r. wpłynął Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz stawki podatku dla świadczonych usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 86.22.1. Wniosek został uzupełniony w dniu 2 października 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca od 10 listopada 2023 roku prowadzi działalność gospodarczą (wznowioną 2 października 2024 r.) z zakresu ogólnej praktyki lekarskiej wykonywanej na terytorium Polski (PKD 86.21.Z.) i jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca przy wznowieniu działalności gospodarczej dokonał wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i nie zmieniał tego oświadczenia.

Wnioskodawca zamierza kontynuować opodatkowanie w tej formie także w latach kolejnych. Na potrzeby stanu faktycznego (rok 2025) i zdarzenia przyszłego (rok 2026 i kolejne lata podatkowe) należy przyjąć, że Wnioskodawca spełnia wszystkie przewidziane przepisami wymogi opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, „za wyjątkiem warunku wskazanego w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym”. Warunek ten jest przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku.

W ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł z (...) Szpitalem (...) umowę wykonywaną od listopada 2024 roku. W ramach tej umowy, Wnioskodawca świadczy usługi polegające m.in. na:

-podejmowaniu niezbędnych czynności związanych z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych,

-udzielaniu świadczeń zdrowotnych,

-orzekaniu o stanie zdrowia,

-kierowaniu na badania diagnostyczne,

-prowadzeniu dokumentacji medycznej,

-wykonywaniu konsultacji medycznych.

Świadczenie tych usług odbywa się głównie poprzez pełnienie dyżurów kontraktowych jako lekarz w Nocnej i Świątecznej Opiece dla Dzieci oraz dyżurów kontraktowych jako lekarz na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR). W wykonywaniu ww. usług Wnioskodawca działa całkowicie samodzielnie, bez jakiegokolwiek nadzoru. W ramach dyżurów w Nocnej i Świątecznej Opiece dla Dzieci oraz SOR Wnioskodawca samodzielnie przyjmuje pacjentów o szerokim zakresie dolegliwości, wykraczającym poza zakres pediatrii.

W ramach dyżurów Wnioskodawca świadczy doraźną pomoc zgłaszającym się pacjentom. Począwszy od błahych przyczyn, typu przeziębienia, biegunki, bóle brzucha, aż do stanów ciężkich, pacjentów nieprzytomnych, we wstrząsie, z sepsą. Na SOR prowadzona jest diagnostyka, badanie przedmiotowe pacjenta, zbieranie wywiadu, zlecanie badań laboratoryjnych, badań obrazowych w tym RTG, TK, USG, dodatkowo możliwe jest zlecanie konsultacji, np. psychiatrycznych, chirurgicznych, okulistycznych. Na SOR mają też miejsce przyjęcia na Oddziały Szpitalne, ocena wskazań do hospitalizacji oraz przyjęcie pacjenta na Oddział i rozplanowanie wstępnej diagnostyki, leczenia, a także konsultowanie pacjentów chirurgicznych. Wnioskodawca sporządza też wypisy pacjentów ze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, bądź z Ambulatorium z zaleceniami, receptami, ewentualnymi skierowaniami do Poradni Specjalistycznych. Na SOR/Ambulatorium praca Wnioskodawcy jest całkowicie samodzielna. Wnioskodawca jednoosobowo podejmuje wszystkie decyzje diagnostyczno-terapeutyczne. Nie ma tam specjalisty, innego lekarza z którym omawiało by się na bieżąco postępowanie. Wypisy, zalecenia wypisowe podbijane są jedynie przez Wnioskodawcę i nie są one zatwierdzane przez Ordynatora SORu.

Jednocześnie Wnioskodawca jest od 15 grudnia 2023 roku zatrudniony na pełen etat w (...) Szpitalu (...) w oparciu o umowę o pracę, na stanowisku lekarza rezydenta na Oddziale Pediatrii i Kardiologii Dziecięcej. Umowa została zawarta na czas określony, tj. na czas szkolenia specjalizacyjnego. W ramach umowy o pracę Wnioskodawca odbywa szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie pediatrii oraz pracuje pod nadzorem kierownika specjalizacji.

Wnioskodawca w ramach etatu zajmuje się prowadzeniem procesu diagnostyczno-leczniczego w zakresie pediatrii. W ramach etatu Wnioskodawca prowadzi przyjęcia planowe na oddział celem diagnostyki, bierze udział w postępowaniu diagnostyczno-terapeutycznym z pacjentami na oddziale, zlecaniu badań, ordynowaniu leków, badaniu pacjentów, a także omawianiu wyników i postępowania z rodzicami. Ponadto Wnioskodawca zajmuje się wypisywaniem pacjentów z zaleceniami. Wszystkie te czynności omawiane są z lekarzami specjalistami. Z kolei wypisy zatwierdza ordynator oddziału, lub inny specjalista w jego zastępstwie. W ramach umowy o pracę Wnioskodawca pełni również dyżury rezydenckie. Są to dyżury na oddziale, na którym Wnioskodawca odbywa szkolenie rezydenckie w towarzystwie lekarza specjalisty (tzw. dyżury towarzyszące). Jednak zasadniczym obowiązkiem etatowym Wnioskodawcy jest szkolenie specjalizacyjne. W ramach tego szkolenia Wnioskodawca odbywa kursy specjalizacyjne, a także staże w innych jednostkach celem nauki pediatrii.

Ponadto, Wnioskodawca zdobywa umiejętności na oddziale przewidzianym przez program specjalizacji np. cewnikowanie pacjenta, punkcja lędźwiowa. Co istotne, wykonywanie rezydentury w ramach właśnie umowy o pracę jest wymogiem ustawowym, wynikającym wprost z art. 16h ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Zawarta przez Wnioskodawcę umowa o pracę została zawarta właśnie w wykonaniu tego przepisu. Wszystkie czynności wykonywane w ramach umowy o pracę wykonywane są pod nadzorem kierownika specjalizacji oraz innych specjalistów, w związku z tym, iż umowa została zawarta w ramach odbywania szkolenia specjalizacyjnego. W godzinach pracy etatowej wszelkie decyzje Wnioskodawcy podejmowane są w porozumieniu z kierownikiem specjalizacji i lekarzami specjalistami. Zakres obowiązków Wnioskodawcy w ramach etatu w szpitalu w (...) nie pokrywa się z obowiązkami w ramach kontraktu z tym szpitalem.

Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności gospodarczej jest znacznie szerszy niż jego obowiązki etatowe. Różny jest także sposób wykonywania tych obowiązków – w ramach umowy o pracę Wnioskodawca zawsze pracuje pod nadzorem kierowników specjalizacji, wykonując szkolenia specjalizacyjne. Natomiast czynności Wnioskodawcy w ramach kontraktu są zawsze i w całości wykonywane samodzielnie. Odmienny jest także charakter wykonywanych czynności – dyżury w Nocnej i Świątecznej Opiece dla Dzieci oraz na SOR mają zupełnie inną specyfikę niż dzienna praca na Oddziale Pediatrii i Kardiologii Dziecięcej w ramach specjalizacji. Świadczone przez Wnioskodawcę w tej jednostce w ramach dyżurów usługi są udzielane bez względu na specjalizację Wnioskodawcy. Obydwie wskazane powyżej formy działalności zawodowej Wnioskodawca zamierza kontynuować także w przyszłych latach podatkowych, choć Wnioskodawca nie wyklucza zmian w tym zakresie – w szczególności zawarcia kontraktów z innymi podmiotami niż szpital.

Uzupełnienie wniosku

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania pozostałe – niebędące przedmiotem interpretacji – wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca skorzystał z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej (mniejszej niż) 2 000 000 euro. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są sklasyfikowane według kodu PKWiU: 86.21.10.0 Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dochody Wnioskodawcy z działalności gospodarczej za rok 2025 i lata następne mogą zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 14%?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dochody Wnioskodawcy z działalności gospodarczej mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 14%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r.), stawka zryczałtowanego podatku od przychodu ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86) wynosi 14%. Tym samym stawka ryczałtu dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach kontraktu (dyżury na dwóch oddziałach) wyniesie 14% przychodu.

Zgodnie jednak z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (stanowiącym de facto odpowiednik ww. art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f.), jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wnioskodawca świadczy i będzie świadczył usługi dla obecnego pracodawcy – (...) Szpitala (...). Zakres czynności wykonywanych w ramach etatu nie odpowiada jednak czynnościom wykonywanym w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Przede wszystkim, w ramach etatu Wnioskodawca zatrudniony jest jako lekarz rezydent, pracując pod stałym nadzorem starszych specjalistów. Wszystkie decyzje Wnioskodawcy związane z diagnostyką i leczeniem wymagają zatwierdzenia specjalistów. W czasie wykonywania umowy o pracę, Wnioskodawca zalicza też szkolenia specjalistyczne, wykonując zadania koniczne do ukończenia tych szkoleń. Z kolei w ramach kontraktu ze szpitalem, Wnioskodawca wszystkie czynności wykonuje samodzielnie, nie będąc pod niczyim nadzorem. Ponadto w ramach kontraktu Wnioskodawca wykonuje czynności niezwiązane z czynnościami wykonywanymi przez niego w ramach umowy o pracę. Wnioskodawca świadczy swoje usługi lekarskie w Nocnej i Świątecznej Opiece dla Dzieci oraz na SOR. W tej jednostce Wnioskodawca wykonuje czynności z zakresu rożnych dziedzin medycyny, bez względu na specjalizację. Z kolei w ramach etatu Wnioskodawca wykonuje czynności związane wyłącznie ze specjalizacją w zakresie pediatrii. Jest to specjalizacja zasadniczo różna od nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz od pomocy pacjentom na SOR. Jak słusznie wskazał NSA w wyroku z dnia 18 września 2018 r., sygn. II FSK 2416/16: „Użyty w art. 9a ust. 3 pkt 2 u.p.d.o.f. zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.” W wyroku tym wskazano także, że „brak tożsamości wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy i działalności gospodarczej, wyklucza zastosowanie art. 9a ust. 3 pkt 2 u.p.d.o.f. Taka sytuacja zachodzi w niniejszej sprawie, gdyż pomimo występowania wspólnych elementów w obu rodzajach działalności wykonywanej przez Skarżącą, ich zakres nie jest identyczny i nie pokrywa się w pełni. Sam organ interpretacyjny stwierdził, że zakres czynności wykonywanych przez Skarżącą w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej jest szerszy, niż zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę. Z uwagi na to czynności tych nie można uznać za tożsame, tj. odpowiadające sobie.” Co istotne, wskazane powyżej orzeczenie zapadło w sprawie, o stanie faktycznym bardzo zbliżonym do niniejszej sprawy. Nie sposób zatem uznać, że czynności Wnioskodawcy w ramach jego działalności gospodarczej „odpowiadają” jego czynnościom w ramach umowy o pracę. Są to bowiem czynności o znacznie szerszym zakresie niż praca etatowe Wnioskodawcy. W ramach umowy o pracę Wnioskodawca nie działa nigdy samodzielnie, pozostając pod stałym nadzorem, a wszystkie decyzje Wnioskodawcy wymagają zatwierdzenia starszych stażem lekarzy-specjalistów. Podobnie wskazano także w wyroku WSA w Bydgoszczy z dnia 28 lipca 2020 r., sygn. I SA/Bd 181/20, w którym Sąd stwierdził, że „leczenie szpitalne i dyżury kontraktowe polegające na udzielaniu świadczeń zdrowotnych mimo, że często wymagają podejmowania tych samych lub podobnych procedur, działań czy środków leczniczych zawierających się w czynności „leczenia” – nie są tożsame. Zauważyć trzeba, że specyfika wykonywania zawodu lekarza zawsze będzie się wiązała z powieleniem pewnych czynności (np. zbadanie pacjenta czy prowadzenie dokumentacji medycznej), co nie oznacza, że w pozostałym zakresie będą one identyczne (tożsame). Przenosząc te spostrzeżenia na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć okoliczność, że Skarżący na podstawie umowy o pracę nie wykonuje czynności charakterystycznych dla takich specyficznych jednostek jak np. karetka podstawowej opieki zdrowotnej czy Szpitalny Oddział Ratunkowy, a które realizuje w ramach działalności gospodarczej. Stwierdzenie, że lekarz udziela świadczeń zdrowotnych w postaci badania stanu zdrowia, leczenia lub porad lekarskich zarówno jako pracownik, jak i prowadząc indywidualną praktykę lekarską na rzecz tego samego szpitala, samo w sobie nie przesądza o zaistnieniu przesłanki wyłączającej stosowanie opodatkowania z art. 30c u.p.d.o.f. Wykonywanie przez lekarza prowadzącego indywidualną praktykę lekarską działalności gospodarczej (zawodowej) na rzecz szpitala – pracodawcy, w postaci świadczenia usług polegających na udzielaniu określonych, w łączącej te strony umowie cywilnoprawnej (kontrakcie), świadczeń zdrowotnych na rzecz osób do nich uprawnionych, nie odpowiada czynnościom wykonywanym przez tego lekarza w ramach stosunku pracy na oddziale szpitalnym, o ile umowa o pracę (bądź zajmowane stanowisko) nie obejmuje tego samego rodzaju czynności.”. Co istotne, wskazany wyrok został wydany w sprawie o niemal identycznym stanie faktycznym – na rzecz lekarza pracującego w tym samym szpitalu i będącego w analogicznej do Wnioskodawcy sytuacji. Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, pomimo świadczenia usług na rzecz swojego pracodawcy, Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Takie stanowisko, w zakresie podatku liniowego, potwierdzają liczne interpretacje indywidulane wydane w niemal identycznych sprawach. W szczególności warto wskazać, na interpretacje wydane dla kolegów Wnioskodawcy pracujących na Oddziale Gastroenterologii (...) Szpitala (...), których sytuacja była bardzo podobna do sytuacji Wnioskodawcy – zawarli oni umowy o pracę i kontrakty z tym szpitalem na tych samych warunkach. Mowa tutaj o:

interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2021 r. nr 0115-KDIT3.4011.107.2021.1.KR;

interpretacji indywidualnej z 17 grudnia 2020 r. nr 0115-KDIT2-3.4011.507.2019.6.PS;

interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia2021 r. nr 0115- KDIT3.4011.108.2021.1.KR.

Natomiast na gruncie ryczałtu warto wskazać na interpretację indywidualną z 16 marca 2022 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.23.2022.2.MG., interpretację indywidualną z 21 lutego 2023 r. nr 0115- KDIT1.4011.854.2022.1.MR, czy też interpretację indywidualną z 8 sierpnia 2025 r. nr 0115-KDST2- 2.4011.336.2025.2.MH.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843) :

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

14 % przychodów ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86).

Z treści wniosku wynika, że od 15 grudnia 2023 r. jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w (...) Szpitalu (...) na stanowisku lekarza rezydenta w Oddziale Pediatrii i Kardiologii Dziecięcej. Umowa została zawarta na czas szkolenia specjalizacyjnego. W ramach etatu realizuje Pan szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie pediatrii pod nadzorem kierownika specjalizacji. Do Pana obowiązków etatowych należy prowadzenie procesu diagnostyczno-leczniczego u pacjentów pediatrycznych, prowadzenie przyjęć planowych, zlecanie badań i ordynowanie leków, a także przygotowywanie wypisów – wszystkie te działania są jednak każdorazowo konsultowane i zatwierdzane przez lekarza specjalistę lub ordynatora oddziału. Pełni Pan również dyżury rezydenckie w towarzystwie lekarza specjalisty.

Jednocześnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan w listopadzie 2024 r. umowę cywilnoprawną z (...) Szpitalem (...). Na podstawie tej umowy świadczy usługi medyczne polegające m.in. na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, orzekaniu o stanie zdrowia, kierowaniu na badania diagnostyczne, prowadzeniu dokumentacji medycznej oraz udzielaniu konsultacji lekarskich. Usługi te realizuje Pan głównie podczas dyżurów kontraktowych w Nocnej i Świątecznej Opiece dla Dzieci oraz na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR). Samodzielnie ocenia Pan wskazania do hospitalizacji, kieruje pacjentów na oddziały szpitalne, podejmuje decyzje terapeutyczne oraz sporządza wypisy i zalecenia bez zatwierdzenia przez ordynatora oddziału.

W ramach stosunku pracy działa Pan pod nadzorem kierowników specjalizacji, realizując szkolenie specjalizacyjne, natomiast czynności wykonywane w ramach kontraktu są wykonywane zawsze samodzielnie i w pełnym zakresie odpowiedzialności.

Złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem. Pana dochody nie przekraczają 2 000 000 euro. Dla świadczonych usług wskazał Pan klasyfikację PKWiU 86.22.10.0 – „Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej”.

Należy zaznaczyć, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z treści wniosku, świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz szpitala nie są w pełni tożsame z czynnościami wykonywanymi przez Pana w ramach zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, to uzyskiwanie przychodów z tytułu udzielania świadczeń zdrowotnych dla byłego pracodawcy nie wyłącza możliwości ich opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 86.22.10.0 „Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej", podlegają opodatkowaniu 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.