
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 1 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 23 i 26 września 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i opodatkowuje swoje przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wszystkie wystawione w okresie luty-maj faktury zawierają opis świadczonych usług jako „(...)”, natomiast w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan w przeważającej mierze (ponad 95% przychodów) klasyczne usługi z zakresu public relations PR. Do usług tych należą w szczególności:
-przygotowywanie i dystrybucja informacji prasowych (press release),
-przygotowywanie artykułów eksperckich,
-tworzenie oraz harmonogramowanie treści do mediów społecznościowych,
-kontakty z dziennikarzami i redakcjami,
-opracowywanie list mediów i harmonogramów działań PR,
-doradztwo w zakresie komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej.
Działania te nie mają charakteru usług reklamowych lub marketingowych, których celem jest bezpośrednia promocja i sprzedaż towarów i usług. Ich istotą jest budowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z otoczeniem firmy – zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym – a nie bezpośrednia reklama produktów czy usług.
Uzupełnienie
Doprecyzował Pan, że wniosek dotyczy całego dotychczas prowadzonego okresu działalności gospodarczej, tj. od lutego 2025 r. do czerwca 2025 r.
Przedstawił Pan szczegółowy opis poszczególnych usług:
a)Przygotowywanie i dystrybucja informacji prasowych (press release)
Na czym polega: tworzy Pan treści w formie informacji prasowych dotyczących wydarzeń, projektów, działań klientów.
Zakres i efekt: informacje te zawierają kluczowe fakty, cytaty oraz materiały multimedialne; następnie dystrybuuje Pan je osobiście do dziennikarzy i redakcji w celu publikacji w prasie, portalach internetowych i mediach społecznościowych.
Wykorzystanie efektu przez klienta: publikacja informacji prasowej zwiększa rozpoznawalność klienta, buduje jego wizerunek i wspiera działania marketingowe.
b)Przygotowywanie artykułów eksperckich
Na czym polega: redaguje Pan artykuły w imieniu klienta, które poruszają tematy związane z jego działalnością, wiedzą ekspercką lub opiniami branżowymi.
Zakres i efekt: artykuły są tworzone na podstawie analizy rynku i materiałów klienta, a następnie przesyłane do mediów.
Wykorzystanie efektu przez klienta: publikacja artykułu eksperckiego pozycjonuje klienta jako eksperta w branży i buduje jego reputację.
c)Tworzenie oraz harmonogramowanie treści do mediów społecznościowych
Na czym polega: opracowuje Pan kalendarz publikacji, zbiera i przygotowuje materiały (teksty, grafiki, wideo).
Zakres i efekt: zaplanowane posty są publikowane w określonych terminach na profilach społecznościowych klienta.
Wykorzystanie efektu przez klienta: spójna i regularna komunikacja w mediach społecznościowych buduje świadomość marki i angażuje społeczność odbiorców.
d)Kontakty z dziennikarzami i redakcjami
Na czym polega: prowadzi Pan bezpośrednią komunikację z przedstawicielami mediów – odpowiada na ich zapytania, udziela informacji, inicjuje kontakt w sprawie publikacji materiałów.
Zakres i efekt: regularny kontakt pozwala budować relacje, które zwiększają skuteczność dystrybucji informacji prasowych.
Wykorzystanie efektu przez klienta: dzięki utrzymywaniu relacji klient ma większe szanse na uzyskanie publikacji i obecności w mediach.
e)Opracowywanie list mediów i harmonogramów działań PR
Na czym polega: tworzy Pan bazy kontaktów do mediów, dobiera odpowiednie redakcje i dziennikarzy do danej kampanii; opracowuje harmonogram działań PR, określając kolejność i terminy publikacji materiałów.
Zakres i efekt: działania są zaplanowane strategicznie, z uwzględnieniem celów klienta i kalendarza branżowego.
Wykorzystanie efektu przez klienta: skuteczna realizacja kampanii PR prowadzi do zwiększenia rozpoznawalności klienta wśród grup docelowych.
f)Doradztwo w zakresie komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej
Na czym polega: analizuje Pan bieżącą komunikację klienta, rekomenduje działania, przygotowuje strategie i wytyczne dla komunikacji zewnętrznej (do mediów, klientów, partnerów) i wewnętrznej (do pracowników).
Zakres i efekt: powstają dokumenty i rekomendacje, które następnie wdraża klient.
Wykorzystanie efektu przez klienta: poprawa skuteczności komunikacji, spójność przekazów, lepsze postrzeganie marki przez odbiorców.
Wskazał Pan, że świadczone usługi klasyfikuje pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations i komunikacja). Jest to grupowanie obejmujące usługi w zakresie doradztwa i realizacji działań z zakresu public relations, w tym: przygotowywanie i rozpowszechnianie informacji dla mediów, planowanie i prowadzenie działań komunikacyjnych, zarządzanie relacjami z mediami.
Wyjaśniając, czy oprócz działalności gospodarczej uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu, wskazał Pan, że od października 2025 r. planuje wznowić działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług PR. Płaci Pan kwartalnie podatek za najem nieruchomości.
Pytanie
W związku z powyższym zwraca się Pan z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej stawki ryczałtu, jaką powinien się Pan posługiwać przy opisanych usługach.
Pana stanowisko w sprawie
Świadczone przez Pana usługi dotyczyły w przeważającej części (ponad 95%) klasycznych działań z zakresu public relations.
Na wystawianych wszystkich fakturach w okresie luty-maj w każdym przypadku znajdował się po angielsku opis: „usługi PR” oraz szczegółowe działania, które jednoznacznie kwalifikują się jako usługi public relations, m.in.:
-przygotowywanie i dystrybucja informacji prasowych (press release),
-przygotowywanie artykułów eksperckich,
-tworzenie i harmonogramowanie treści do mediów społecznościowych,
-kontakty z dziennikarzami i redakcjami,
-opracowywanie list mediów i harmonogramów działań PR,
-doradztwo w zakresie komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej.
Działania te mają charakter usług budowania i utrzymywania relacji z otoczeniem firmy, a nie stricte usług reklamowych (marketingowych), których celem jest bezpośrednia promocja i sprzedaż towarów lub usług. W związku z tym do usług PR może mieć zastosowanie stawka 8,5% ryczałtu, a nie 15%.
Wnosi Pan zatem o „interpretację lub korektę” zastosowanej stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu usług PR zgodnie z ich faktycznym charakterem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
-15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy klasyczne usługi z zakresu public relations PR. Do usług tych należą w szczególności:
-przygotowywanie i dystrybucja informacji prasowych (press release),
-przygotowywanie artykułów eksperckich,
-tworzenie oraz harmonogramowanie treści do mediów społecznościowych,
-kontakty z dziennikarzami i redakcjami,
-opracowywanie list mediów i harmonogramów działań PR,
-doradztwo w zakresie komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej.
Działania te nie mają charakteru usług reklamowych lub marketingowych, których celem jest bezpośrednia promocja i sprzedaż towarów i usług. Ich istotą jest budowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z otoczeniem firmy – zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym – a nie bezpośrednia reklama produktów czy usług.
Wskazał Pan, że świadczone usługi klasyfikuje pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations i komunikacja). Jest to grupowanie obejmujące usługi w zakresie doradztwa i realizacji działań z zakresu public relations, w tym: przygotowywanie i rozpowszechnianie informacji dla mediów, planowanie i prowadzenie działań komunikacyjnych, zarządzanie relacjami z mediami.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku przychodów z tytułu świadczenia usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.21.10.0, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 8,5% przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) lub usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m i lit. o ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
