
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla „usług związanych z organizacją eksportu towarów”, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy.
Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Wykonawca” lub „Spółka”) jest spółką z siedzibą na terytorium Polski, której głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest kolejowy transport towarów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”) na terytorium Polski.
Poza samodzielnym transportem towarów, działalność gospodarcza Wnioskodawcy obejmuje również świadczenie usług, których zasadniczym celem jest umożliwienie innym przewoźnikom kolejowym dokonania eksportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do krajów trzecich, które posiadają szerszy rozstaw torów niż ten stosowany w krajach Unii. Spółka świadczy swoje Usługi na rzecz przewoźników mających siedzibę zarówno na terytorium Polski, jak i innych państw należących bądź nie do Unii Europejskiej (m.in. Węgier, Słowacji lub Ukrainy; dalej łącznie jako ,,Przewoźnicy” lub „Klienci”).
W ramach świadczenia powyższych usług współpraca z Przewoźnikami przebiega w następujący sposób: po otrzymaniu zlecenia od Przewoźnika Spółka wyszukuje oraz dobiera odpowiednie wagony zgodnie z potrzebami kontrahenta. Wykorzystywane przy świadczeniu usług wagony nie stanowią własności Spółki, należą one do innego podmiotu tj. B. Spółka Akcyjna z siedzibą w (…) (dalej jako: „B. Spółka Akcyjna”). Następnie wagony te są transportowane przy wykorzystaniu lokomotywy i personelu Spółki do miejsca wskazanego przez Przewoźnika na terytorium Polski (transport ten najczęściej odbywać się będzie z terytorium państwa trzeciego – (…)). Przewoźnik dokonuje samodzielnego załadunku towarów na podstawione przez Spółkę wagony. Następnie, Przewoźnik przy użyciu własnej lokomotywy oraz własnego personelu dokonuje transportu towarów na załadowanych wagonach do określonej stacji poza terytorium Polski. Spółka dokonuje również koordynacji powrotnego przekazania wagonów od Przewoźnika do B. Spółka Akcyjna (Spółka koordynuje fizyczne przekazanie wagonów).
W ramach świadczonych usług Spółka zajmuje się również koordynacją organizacji dokumentów przewozowych (…), które są niezbędne do dokonania transportu towarów na terytorium krajów trzecich zgodnie z umową o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej. Dokument ten jest wystawiany przez B. Spółka Akcyjna (właściciela wagonów) i jest przekazywany Przewoźnikowi w celu zapewnienia faktycznej możliwości dokonania eksportu towarów. Zgodnie ze wzorcem umowy stosowanym przez Wnioskodawcę, Przewoźnik oświadcza, że otrzymane przez niego Usługi będą wykorzystane na cele eksportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do kraju trzeciego.
Jednocześnie, zgodnie z literalnym brzmieniem umowy w ramach świadczenia Usług Wnioskodawca zobowiązuje się w szczególności do:
- wyboru wagonów, sprawdzenia ich stanu technicznego, prowadzenia dokumentacji w celu zorganizowania udostępnienia wagonów do spedycji;
- przygotowania dokumentacji transportowej i towarzyszącej;
- przygotowania pakietu dokumentów wymaganych do świadczenia usług;
- organizowania i dokonywania płatności na rzecz innych przewoźników wskazanych przez Klienta (Przewoźnika);
- organizacji zapewnienia wagonów należących do B. Spółka Akcyjna do załadunku na terytorium Unii Europejskiej i krajów trzecich;
- powiadomienia o czasie i dacie przekazania wagonu poza (…) zgodnie z pisemnym zleceniem Klienta w ciągu 2 dób;
- innych niezbędnych czynności związanych z wykonaniem usług spedycyjnych, określonych w zleceniu Klienta.
Wywóz towarów dokonywany przez Przewoźników poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony jest w odpowiedniej dokumentacji przewozowej i celnej. Wnioskodawca jednak wskazuje, że nie posiada wglądu do ww. dokumentacji z uwagi na obowiązek dochowania tajemnicy handlowej w przedsiębiorstwach Przewoźników.
Organizowanie i dokonywanie płatności na rzecz Klientów może dotyczyć przykładowo należności przewozowych, jakie Klient jest zobowiązany do poniesienia na rzecz innych przewoźników kolejowych w ramach dokonywanego transportu kolejowego.
Powyższe usługi nazywane są łącznie w umowie jako usługi z zakresu spedycji wagonów w ruchu eksportowo-importowym, celem następnej organizacji załadunku tych wagonów na terytorium Unii Europejskiej i krajów trzecich o szerokości toru (…) mm i (…) mm. Przedmiotem niniejszego wniosku są ww. usługi związane z transportem towarów z terytorium Polski do krajów trzecich (dalej jako: „Usługi”).
Spółka posiada niezbędne uprawnienia pozwalające jej na transport wagonów z terytorium państw trzecich na terytorium Polski, a także na przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, która jest niezbędna do dokonania transportu kolejowego na terytorium państw trzecich. W szczególności:
- Wnioskodawca jest uprawniony do dokonywania przewozu kolejowego zgodnie z umową o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej (…). Organizacja Współpracy Kolei dokonała stosownych uzupełnień Załącznika nr 5 do ww. umowy uwzględniając Wnioskodawcę jako uprawnionego przewoźnika, o czym Komisja (…) poinformowała wszystkich członków (…) – uczestników (…) oficjalnym pismem nr (…) z dnia (…) 2024 roku.
- Wnioskodawca otrzymał licencję nr (…) w zakresie przewozu kolejowego na terytorium Polski zgodnie z Dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
- Europejska Agencja Kolejowa (ERA) wydała Spółce Certyfikat Bezpieczeństwa (…) nr (…) dla rodzaju działalności „Przewóz towarów (w tym towarów niebezpiecznych)” na sieci kolejowej (…) mm na terenie Polski zgodnie z Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei.
Powyższe uprawnienia oraz obowiązujące regulacje prawne zapewniają Spółce możliwość świadczenia usług spedycji wagonów oraz usług transportowych na terytorium Polski. Zakres uprawnień nadanych Spółce nie obejmuje jednak wynajmu wagonów na rzecz innych przewoźników. Przewoźnicy są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.
Zasadniczym celem Usług jest zapewnienie Przewoźnikowi możliwości eksportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do krajów trzecich. Spółka posiada odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz uprawnienia do umożliwienia realizacji eksportu innym przewoźnikom kolejowym. Bez posiadania odpowiednich dokumentów oraz wagonów przystosowanych do przejazdu na torach o szerokości (…) mm i (…) mm kolejowy przewóz towarów przez granicę między Polską a krajami trzecimi nie były faktycznie ani prawnie możliwy do realizacji.
Wsparcie w kolejowym eksporcie towarów jest jedną ze specjalizacji Spółki, a kwintesencją i kluczowym celem świadczonych Usług jest umożliwienie Przewoźnikom dokonania wywozu towarów poza granice Unii Europejskiej oraz późniejszy transport tych towarów na terytorium kraju trzeciego o innym rozstawie szerokości torów.
Standardowo okres świadczenia Usług przez Wnioskodawcę w ramach jednego zlecenia na rzecz Przewoźników nie przekracza 4-5 dni.
Z tytułu świadczenia Usług, Spółka otrzymuje wynagrodzenie, którego łączna kwota obliczana jest jako suma dwóch elementów – kwoty wyrażonej w walucie EUR / wagon netto oraz określonej kwoty w walucie CHF netto za wagonogodzinę zgodnie z czasem spedycji wagonów.
W ramach powyższego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca pragnie potwierdzić czy świadczone przez Spółkę Usługi na rzecz Przewoźników z siedzibą w Polsce powinny zostać opodatkowane stawką 0% VAT jako usługi polegające na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.
Wnioskodawca wskazuje również, że niniejsze zapytanie było przedmiotem wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej, który Spółka złożyła w dniu (…) 2025 r. Jednakże, w dniu (…) 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał postanowienie odmawiające wszczęcie postępowania w sprawie złożonego przez Spółkę wniosku sygn. 0112-KDSL2-2.440.235. 2025.1.IM, uzasadniając swoją decyzję stwierdzeniem, że skoro przedmiotem zapytania we wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej nie może być eksport towarów jako czynność opodatkowana, to tym samym przedmiotem zapytania nie mogą być również czynności bezpośrednio związane z eksportem towarów. Jednocześnie organ wskazał, że odpowiedź na zadane przez Spółkę pytanie powinna zostać udzielona w ramach wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Wnioskodawca pragnie też poinformować, że równolegle do niniejszego wniosku wystąpił również z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidulanej w zakresie ustalenia miejsca świadczenia Usług z perspektywy VAT wykonywanych przez Spółki na rzecz Klientów (Przewoźników) nie posiadających siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Spółka pragnie podkreślić, że przedmiotem niniejszego wniosku są jednak wyłącznie Usługi podlegające opodatkowaniu VAT na terytorium Polski.
Pytanie
Czy Usługi opisane w stanie faktycznym oraz w zdarzeniu przyszłym, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Przewoźników mających siedzibę na terytorium Polski, powinny zostać opodatkowane stawką 0% VAT, jako usługi polegające na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Usługi opisane w stanie faktycznym oraz w zdarzeniu przyszłym, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Przewoźników mających siedzibę na terytorium Polski, powinny zostać opodatkowane stawką 0% VAT, jako usługi polegające na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zasadniczym celem Usług świadczonych przez Spółkę jest zapewnienie przewoźnikowi możliwości eksportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do kraju trzeciego. Na powyższe składa się szereg ściśle powiązanych ze sobą czynności, które są niezbędne do umożliwienia Przewoźnikom transportu towarów na terytorium przedmiotowych państw, w tym: wyszukanie, dobór oraz podstawienie wagonów, przygotowanie dokumentacji transportowej i towarzyszącej, płatności na rzecz innych przewoźników oraz koordynacja przekazania wagonów na terytorium danego państwa trzeciego (najczęściej Ukrainy).
Bez nabycia Usług od Spółki transport towarów dokonywany przez Przewoźników w ramach eksportu na terytorium krajów trzecich nie byłby możliwy do zrealizowania. Wagony, z których korzystają Przewoźnicy w ramach krajowych przewozów towarów, nie są dostosowane do wschodnich sieci trakcyjnych ze względu na inny rozstaw torów, w związku z czym przewóz towarów z wykorzystaniem polskich wagonów jest niemożliwy. Co więcej, Spółka posiada odpowiednią wiedzę, uprawnienia oraz doświadczenie pozwalające na zapewnienie Przewoźnikom możliwości transportu towarów do państwa trzeciego (to Spółka wyszukuje i dobiera odpowiednie wagony, bada ich stan techniczny, transportuje je na terytorium Polski, zapewnia odpowiednie dokumenty oraz koordynuje ich powrotne przekazania na terytorium państwa trzeciego). W konsekwencji, w celu skutecznego dokonania transportu towarów przez terytorium krajów trzecich, Przewoźnicy korzystają z usług świadczonych przez podmioty takie jak Wnioskodawca.
Z uwagi na fakt, że eksport towarów dokonywany w ramach transportu przez terytorium krajów trzecich nie mógłby zostać zrealizowany bez wykonania przez Wnioskodawcę Usług objętych niniejszym wnioskiem to zdaniem Spółki należy uznać, że usługi te są bezpośrednio związane z organizacją eksportu towarów jako transakcji opodatkowanej na gruncie VAT.
Zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką 0% VAT podlegają usługi polegające na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych. W związku z powyższym, w przypadku świadczenia usług polegających na wykonywaniu czynności związanych bezpośrednio z organizacją eksportu towarów, takie usługi mogą by opodatkowane preferencyjną stawką 0% VAT.
W treści art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT ustawodawca zdecydował się na użycie zwrotu „w szczególności” co wskazuje, że katalog usług bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, które mogą podlegać opodatkowaniu stawką 0% VAT, jest katalogiem otwartym i mogą pod niego podlegać zasadniczo każde usługi, o ile spełniają warunek bezpośredniego powiązania z organizacją przemieszczenia towarów realizowanym w ramach eksportu.
Co więcej, kwestia rozumienia charakteru usługi wymienionej na gruncie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT została poruszona w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2023 r. sygn. 0111-KDIB3- 3.4012.124.2023.1.MAZ wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: „Organ”).
W uzasadnieniu stanowiska Organu zostało wskazane: „Przepis art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy dotyczy usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych. Z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika jednak, aby Wnioskodawca planował świadczyć usługi związane z organizacją eksportu towarów. Taką usługą nie jest bowiem fumigacja towarów. Zresztą sama Spółka wskazała, że nie będzie zajmować się transportem i logistyką związaną z eksportem towarów. Zatem przepis art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy nie znajdzie zastosowania w przypadku usług fumigacji towarów”.
W powołanej interpretacji Organ odmówił prawa do zastosowania stawki 0% VAT ze względu na fakt, że świadczone przez wnioskodawcę usługi nie dotyczyły transportu i logistyki związanej z eksportem. Wniosek wynikający a contrario ze stanowiska Organu przedstawionego powyżej pozwala na stwierdzenie, że w przypadku świadczenia usług dotyczących transportu i logistyki bezpośrednio związanej z organizacją eksportu towarów, spełniają wymogi wymienione w treści art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT i mogą zostać opodatkowane stawką 0% VAT. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że Usługi świadczone przez Spółkę są bezpośrednio związane z organizacją eksportu towarów, ponieważ bez udostępnienia przez Wnioskodawcę wagonów, dokonanie przewozu towarów przez Przewoźników na terytorium państw trzecich w ramach eksportu nie byłoby w ogóle możliwe.
Co więcej, Spółka zwraca uwagę, że w treści art. 83 ust. 2 ustawy o VAT zostało wskazane, że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
W związku z czym należy podkreślić, że czynności bezpośrednio związane z organizacją eksportu towarów, uregulowane w ramach art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, nie muszą być potwierdzone odpowiednią dokumentacją dla zastosowania stawki 0% do ich świadczenia, ponieważ ustawodawca zdecydował się pominąć te usługi w treści normy prawnej art. 83 ust. 2 ustawy o VAT.
Związek Usług z dokonywanym eksportem towarów wynika również wprost z zapisów umowy zawieranej z przewoźnikami. Zgodnie z zapisami Umowy, jej celem jest zapewnienie Klientowi możliwości eksportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do krajów trzecich poprzez świadczenie usług w zakresie organizacji spedycji wagonów w ruchu eksportowo-importowym przez Wykonawcę. Jednocześnie, w zapisach Umowy Przewoźnik oświadcza, że otrzymane przez niego Usługi wykorzystane będą na cele eksportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do kraju trzeciego. Powyższe potwierdza w ocenie Wnioskodawcy bezpośredni związek świadczonych Usług z eksportem towarów dokonywanym przez Przewoźnika, a tym samym przemawia za zasadnością opodatkowania Usług stawką 0% VAT.
Co więcej, prawidłowość stanowiska Spółki została również w jej ocenie niejako potwierdzona przez tut. Organ poprzez wydanie postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie złożonego przez Spółkę wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej, które to postanowienie uzasadnione było związkiem świadczonych usług z eksportem towarów. Skoro wydawana przez Organ wiążąca informacja stawkowa nie może dotyczyć eksportu towarów i usług związanych z tym eksportem, to wydanie postanowienia odmownego na wniosek Spółki, jasno wskazuje na związek świadczonych Usług z organizacją eksportu towarów, w konsekwencji stawka 0% VAT powinna mieć zastosowanie do opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług.
Wobec powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczone Usługi na rzecz przewoźników posiadających siedzibę na terytorium Polski powinny zostać opodatkowane stawką 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:
Przez terytorium kraju, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Na podstawie art. 2 pkt 8 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów – rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a. dostawcę lub na jego rzecz, lub
b. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi, od tego bowiem zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce, czy też nie.
Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
b. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą.
Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, w myśl tego artykułu:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast w myśl art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Zatem z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy:
Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:
1. posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;
2. posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.
Ponadto należy zwrócić uwagę na regulacje zawarte w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.) dotyczące spedycji.
Na gruncie prawa cywilnego, zgodnie z art. 794 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.
Spedytor może występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie.
Spedytor oprócz wysłania lub odbioru przesyłki (w myśl art. 797, art. 798, art. 799 Kodeksu cywilnego) zobowiązany jest między innymi do:
1. podejmowania czynności potrzebnych do uzyskania zwrotu nienależnie pobranych sum z tytułu przewoźnego, cła i innych należności związanych z przewozem przesyłki;
2. podjęcia czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw dającego zlecenie lub osoby przez niego wskazanej względem przewoźnika albo innego spedytora;
3. ponoszenia odpowiedzialności za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonywaniu zlecenia, chyba, że nie ponosi winy w wyborze.
Z art. 800 Kodeksu cywilnego wynika, że:
Spedytor może sam dokonać przewozu. W tym wypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.
Zatem, pod pojęciem „spedycja” mieści się znacznie szerszy zakres czynności niż pod pojęciem „transport”. Transport to z reguły umowa o przewóz, natomiast spedycja może obejmować cały szereg czynności: odebranie towaru od nadawcy, dostarczenie do miejsca formowania przesyłki, załadunek, przewóz, wyładunek, dostarczenie do ostatecznego odbiorcy, załatwienie wszelkich formalności i wypełnienie dokumentacji. Nie oznacza to jednak, że spedytor musi sam wykonać wszystkie te czynności. Działalność spedytora może ograniczać się jedynie do znalezienia firmy, która wszystkie te czynności wykona na jego zlecenie.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Według art. 83 ust. 3 ustawy:
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:
1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
2) przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
3) usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.
W art. 83 ust. 5 pkt 1-3 ustawy wskazano, że:
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów.
Z powołanego przepisu wynika, że aby zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu międzynarodowego konieczne jest dopełnienie określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego. Jak wynika z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów stawki podatku 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.
Zatem, podatnik ma prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% dla usług międzynarodowego transportu towarów pod warunkiem, że posiada on dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora).
Ponadto, na mocy art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:
a) dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
b) świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.
Przy czym, stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Jak stanowi § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 r. poz. 2670, dalej jako: „rozporządzenie”):
Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:
1) usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
2) wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
3) usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
4) usług transportu towarów przewożonych przez osoby podróżujące, takich jak bagaż lub pojazdy samochodowe, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem według stawki w wysokości 0%;
5) usług świadczonych osobom w środkach transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem według stawki w wysokości 0%;
6) usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze pasażerów w tych portach;
7) usług świadczonych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, jeżeli pośredniczą oni w transakcjach dokonywanych poza terytorium Unii Europejskiej.
Według § 4 ust. 2 rozporządzenia:
Przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo Spółką z siedzibą na terytorium Polski, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy obejmuje m.in. świadczenie usług, których zasadniczym celem jest umożliwienie innym przewoźnikom kolejowym dokonania eksportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do krajów trzecich, które posiadają szerszy rozstaw torów niż ten stosowany w krajach Unii. Spółka świadczy swoje usługi na rzecz przewoźników, którzy posiadają siedzibę na terytorium kraju (Klienci). Klienci są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy.
W ramach świadczenia usług współpraca z Klientami przebiega w następujący sposób: po otrzymaniu zlecenia od Klientów Spółka wyszukuje oraz dobiera odpowiednie wagony zgodnie z potrzebami kontrahenta. Wykorzystywane przy świadczeniu usług wagony nie stanowią własności Spółki, należą one do innego podmiotu tj. B. Spółka Akcyjna z siedzibą w (…). Następnie wagony te są transportowane przy wykorzystaniu lokomotywy i personelu Spółki do miejsca wskazanego przez Klientów na terytorium Polski (transport ten najczęściej odbywać się będzie z terytorium państwa trzeciego - Ukrainy). Klienci dokonują samodzielnego załadunku towarów na podstawione przez Spółkę wagony. Następnie, Klienci przy użyciu własnej lokomotywy oraz własnego personelu dokonują transportu towarów na załadowanych wagonach do określonej stacji poza terytorium Polski. Spółka dokonuje również koordynacji powrotnego przekazania wagonów od Klientów do B. Spółka Akcyjna (Spółka koordynuje fizyczne przekazanie wagonów). W ramach świadczonych usług Spółka zajmuje się również koordynacją organizacji dokumentów przewozowych (…), które są niezbędne do dokonania transportu towarów na terytorium krajów trzecich zgodnie z umową o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej. Dokument ten jest wystawiany przez B. Spółka Akcyjna (właściciela wagonów) i jest przekazywany Klientom w celu zapewnienia faktycznej możliwości dokonania eksportu towarów. Zgodnie ze wzorcem umowy stosowanym przez Wnioskodawcę, Klienci oświadczają, że otrzymane przez nich Usługi będą wykorzystane na cele eksportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do kraju trzeciego.
Jednocześnie, zgodnie z literalnym brzmieniem umowy w ramach świadczenia Usług Wnioskodawca zobowiązuje się w szczególności do:
- wyboru wagonów, sprawdzenia ich stanu technicznego, prowadzenia dokumentacji w celu zorganizowania udostępnienia wagonów do spedycji;
- przygotowania dokumentacji transportowej i towarzyszącej;
- przygotowania pakietu dokumentów wymaganych do świadczenia usług;
- organizowania i dokonywania płatności na rzecz innych przewoźników wskazanych przez Klienta (Przewoźnika);
- organizacji zapewnienia wagonów należących do B. Spółka Akcyjna do załadunku na terytorium Unii Europejskiej i krajów trzecich;
- powiadomienia o czasie i dacie przekazania wagonu poza (…) zgodnie z pisemnym zleceniem Klienta w ciągu 2 dób;
- innych niezbędnych czynności związanych z wykonaniem usług spedycyjnych, określonych w zleceniu Klienta.
Powyższe usługi nazywane są łącznie w umowie jako usługi z zakresu spedycji wagonów w ruchu eksportowo-importowym, celem następnej organizacji załadunku tych wagonów na terytorium Unii Europejskiej i krajów trzecich o szerokości toru (…) mm i (…) mm. Usługi związane są z transportem towarów z terytorium Polski do krajów trzecich (…).
Wywóz towarów dokonywany przez Klientów poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony jest w odpowiedniej dokumentacji przewozowej i celnej. Nie posiadacie Państwo wglądu do ww. dokumentacji z uwagi na obowiązek dochowania tajemnicy handlowej w przedsiębiorstwach Klientów
Spółka posiada niezbędne uprawnienia pozwalające jej na transport wagonów z terytorium państw trzecich na terytorium Polski, a także na przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, która jest niezbędna do dokonania transportu kolejowego na terytorium państw trzecich. W szczególności:
- Wnioskodawca jest uprawniony do dokonywania przewozu kolejowego zgodnie z umową o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej (...). Organizacja Współpracy Kolei dokonała stosownych uzupełnień Załącznika nr 5 do ww. umowy uwzględniając Wnioskodawcę jako uprawnionego przewoźnika, o czym Komisja (…) poinformowała wszystkich członków (…) – uczestników (…) oficjalnym pismem nr (…) z dnia (…) 2024 roku.
- Wnioskodawca otrzymał licencję nr (…) w zakresie przewozu kolejowego na terytorium Polski zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
- Europejska Agencja Kolejowa (ERA) wydała Spółce Certyfikat Bezpieczeństwa (…) nr (…) dla rodzaju działalności „Przewóz towarów (w tym towarów niebezpiecznych)” na sieci kolejowej (…) mm na terenie Polski zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei.
Powyższe uprawnienia oraz obowiązujące regulacje prawne zapewniają Spółce możliwość świadczenia usług spedycji wagonów oraz usług transportowych na terytorium Polski. Zakres uprawnień nadanych Spółce nie obejmuje jednak wynajmu wagonów na rzecz innych przewoźników.
Zasadniczym celem Usług jest zapewnienie Klientowi możliwości eksportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do krajów trzecich. Spółka posiada odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz uprawnienia do umożliwienia realizacji eksportu innym przewoźnikom kolejowym. Bez posiadania odpowiednich dokumentów oraz wagonów przystosowanych do przejazdu na torach o szerokości (…) mm i (…) mm kolejowy przewóz towarów przez granicę między Polską a krajami trzecimi nie były faktycznie ani prawnie możliwy do realizacji.
Wsparcie w kolejowym eksporcie towarów jest jedną ze specjalizacji Spółki, a kwintesencją i kluczowym celem świadczonych Usług jest umożliwienie Klientowi dokonania wywozu towarów poza granice Unii Europejskiej oraz późniejszy transport tych towarów na terytorium kraju trzeciego o innym rozstawie szerokości torów.
Standardowo okres świadczenia Usług przez Wnioskodawcę w ramach jednego zlecenia na rzecz Klienta nie przekracza 4-5 dni.
Z tytułu świadczenia Usług, Spółka otrzymuje wynagrodzenie, którego łączna kwota obliczana jest jako suma dwóch elementów - kwoty wyrażonej w walucie EUR/wagon netto oraz określonej kwoty w walucie CHF netto za wagonogodzinę zgodnie z czasem spedycji wagonów.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Przewoźników mających siedzibę na terytorium Polski, powinny zostać opodatkowane stawką 0% VAT, jako usługi polegające na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy. Jak Państwo wskazują, wniosek dotyczy usług świadczonych na rzecz Przewoźników z siedzibą w Polsce i opodatkowanych na terytorium kraju.
Należy podkreślić, że prawo do zastosowania stawki podatku VAT w przypadku czynności związanych z eksportem towarów może wynikać z art. 83 ust. 1 pkt 19, art. 83 ust. 1 pkt 21 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.
W art. 83 ust. 1 pkt 21 i 23 ustawy ustawodawca wymaga potwierdzenia świadczonych usług poprzez posiadane dokumenty, z których jasno wynika, że czynność jest związana z eksportem towarów. I tak, dla realizacji prawa do zastosowania stawki 0% dla czynności o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy, podatnik musi prowadzić dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że czynności dotyczące towarów będących przedmiotem eksportu polegające na pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Z kolei możliwość zastosowania stawki 0% dla usług spedycji wynika z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy. Przy czym w takiej sytuacji warunkiem dla zastosowania stawki obniżonej jest posiadanie dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.
Jak Państwo wskazaliście, czynności podejmowane przez Państwa na rzecz Klientów, tj. wybór wagonów, sprawdzenie ich stanu technicznego, prowadzenie dokumentacji w celu zorganizowania udostępnienia wagonów do spedycji, przygotowanie dokumentacji transportowej i towarzyszącej, zapewnienie wagonów należących do B. Spółka akcyjna do załadunku na terytorium Unii Europejskiej i krajów trzecich, transport tych wagonów na terytorium Polski do Klientów, koordynacja powrotnego przekazania wagonów od Klientów do B. Spółka akcyjna oraz inne usługi nazywane są w umowie jako usługi z zakresu spedycji wagonów w ruchu eksportowo-importowym. Zatem wymienione w umowie usługi – jak sami Państwo wskazali - mają charakter usług spedycyjnych, o których mowa w art. 794 Kodeksu cywilnego. W konsekwencji zakres wykonywanych przez Państwa usług wprost wskazuje, że świadczycie Państwo usługi spedycyjne na rzecz Klienta. A zatem do tych usług zastosowanie mógłby mieć art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.
Możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego, jak wcześniej wskazano, wymaga prawidłowego potwierdzenia świadczenia tych usług dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy.
Jak Państwo wskazaliście wywóz towarów dokonywany przez Klienta poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony jest w odpowiedniej dokumentacji przewozowej i celnej. Jednakże nie posiadacie Państwo wglądu do ww. dokumentacji z uwagi na obowiązek dochowania tajemnicy handlowej w przedsiębiorstwach Klienta. Zatem uznać należy, że nie posiadacie Państwo dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Tym samym, do świadczonych przez Państwa usług spedycyjnych, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy na rzecz krajowych Klientów nie macie Państwo prawa do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%.
Wskazany przez Spółkę art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy stanowi o możliwości zastosowania stawki 0% jedynie do czynności bezpośrednio związanych z eksportem. Związek wykonywanych czynności musi być na tyle bezpośrednio związany z eksportem że nie jest wymagany żaden dodatkowy dokument, który mógłby być dowodem na związek danego świadczenia z wywozem towarów poza terytorium Unii. Dlatego też w przepisie tym jako przykład podano wystawianie dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianie formalności celnych.
Analizując przedstawione we wniosku zdarzenie uznać należy, że ww. przepis nie może mieć w Państwa przypadku zastosowania. Czynności wykonywane przez Spółkę nie są czynnościami na tyle bezpośrednio związanymi z eksportem towarów aby możliwość zastosowania stawki 0% nie wymagała dodatkowych dokumentów potwierdzających ten związek. Z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy nie wynika, żeby Spółka bezpośrednio zajmowała się przygotowywaniem dokumentacji eksportowej czy dokonywaniem zgłoszeń celnych. Co prawda Spółka wskazuje, że zajmuje się koordynacją organizacji dokumentów przewozowych (…), które są niezbędne do dokonania transportu towarów na terytorium krajów trzecich zgodnie z umową o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej, jednakże dokument ten jest wystawiany przez B. Spółka akcyjna (właściciela wagonów) i jest przekazywany Przewoźnikowi w celu zapewnienia faktycznej możliwości dokonania eksportu towarów. Zgodnie ze wzorcem umowy stosowanym przez Wnioskodawcę, Przewoźnik oświadcza, że otrzymane przez niego Usługi będą wykorzystane na cele eksportu towarów z terytorium Unii Europejskiej do kraju trzeciego, jednakże oprócz ww. oświadczenia Spółka nie będzie w posiadaniu żadnej dokumentacji przewozowej i celnej. A zatem trudno uznać, że sama koordynacja organizacji dokumentów, których Spółka nie wystawia jest usługą bezpośrednio związaną z organizacją eksportu towarów, polegającą na wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych. Zatem do świadczonych przez Spółkę usług nie będzie miał zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy.
W konsekwencji Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym oraz zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej
