Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.777.2025.2.HJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.777.2025.2.HJ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 23 września 2025 r. oraz pismem złożonym 24 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą od 1 marca 2024 r. Działalność zarejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Została wybrana forma opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W minionym roku podatkowym, wartość przychodów ze sprzedaży nie przekroczyła wartości 2 milinów euro i w bieżącym roku podatkowym nie przekroczy tej wartości. Prowadzona jest ewidencja przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wykonywana działalność w zakresie świadczonych przez podatnika usług została wskazana pod kodami PKD 2007:

·70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej,

·71.22.Z – Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

·74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Przeważający kod to 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, są świadczone usługi project menagera.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług PKWiU, usługi świadczone przez podatnika są sklasyfikowane pod kodem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Zakres prac wynikający z umowy to:

1)Kierowanie realizacją projektów inwestycyjnych na zlecenie Zleceniodawcy w charakterze kierownika projektu wskazanego inwestycyjnego lub kierownika wskazanego portfolio projektów inwestycyjnych,

2)Przygotowywanie dokumentów regulujących organizację projektu inwestycyjnego i jego realizację: karta projektu lub inny dokument regulujący organizację projektu, strategia zakupowa, budżet, harmonogram i przedstawianie do zatwierdzenia Zleceniodawcy,

3)Kierowanie doborem członków zespołu projektowego oraz jego pracą,

4)Nadzór i kontrola nad harmonogramem i budżetem projektów inwestycyjnych: zapewnienie w ramach dostępnych zasobów zgodności projektu z harmonogramem i budżetem, monitorowanie harmonogramu i budżetu, inicjowanie zmian/aktualizacji harmonogramu i budżetu,

5)Kierowanie współpracą z dostawcami usług i urządzeń w ramach projektów inwestycyjnych: administracja zakresem, terminami i jakością dostaw, koordynacja dostaw poszczególnych dostawców,

6)Kierowanie procesem zakupów towarów i usług w ramach wskazanych projektów inwestycyjnych w zakresie przyznanych uprawnień decyzyjnych oraz wnioskowanie podjęcia decyzji przez upoważnione osoby u Zleceniodawcy w zakresie przekraczającym przyznane uprawnienia,

7)Kierowanie realizacja dostaw towarów i usług na rzecz projektów inwestycyjnych w szczególności w zakresie: usług projektowych i inżynierskich, dostaw urządzeń, instalacji, uruchomienia,

8)Kierowanie przygotowaniem i realizacją planów: zakupów, instalacji, uruchomień, testów,

9)Współudział w procesach uzyskiwania właściwych pozwoleń związanych z projektami inwestycyjnymi w tym: środowiskowych, budowlanych, na użytkowanie, zintegrowanych, procedur związanych ze statusem zakładów o podwyższonym ryzyku awarii itp.,

10)Przestrzeganie procedur obowiązujących u Zleceniodawcy,

11)Udział w przygotowaniu dokumentacji rozważanych przez Zleceniodawcę projektów inwestycyjnych i badawczo-rozwojowych, w szczególności studiów wykonalności, prognoz finansowych i innych dokumentów o zbliżonym charakterze,

12)Udział w prowadzonych na wniosek lub z udziałem Zleceniodawcy postępowaniach przed organami administracyjnymi,

13)Dbanie o wizerunek Zleceniodawcy,

14)Kontakty z administracją rządową i samorządową,

15)Organizację i zarządzanie obiegiem dokumentów,

16)Wsparcie Zarządu Zleceniodawcy i Zespołu Zarządzającego oraz Zespołu B+R w bieżących sprawach,

17)Dbanie o współpracę z innymi działami i spółkami wchodzącymi w skład grupy kapitałowej Zleceniodawcy, dla której podatnik świadczy usługi,

18)Inne prace zlecone przez Zleceniodawcę zgodnie z rolą opisaną powyżej,

19)Przestrzeganie zasad p.poż. i bezpieczeństwa i higieny pracy.

Przy przychodach z działalności gospodarczej sklasyfikowanej pod kodami PKD, wskazanymi przez Podatnika, zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 15%. Natomiast usługi związane z zarządzaniem projektami, bez usług doradczych, zgodnie mogą korzystać ze stawki 8,5%.

Podobna sytuacja ma miejsce w powyższym opisie, ponieważ Podatnik świadczy usługi project menagera (kierownika projektu) w zakresie zarządzania projektem.

W uzupełnieniu wniosku, Podatnik wskazał, że przedmiotem wniosku są usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Wskazane we wniosku prace wymienione w punktach 1)-19) są zakresem prac wykonywanych w ramach umowy i są sklasyfikowane pod kodem PKWiU 70.22.20.0.

Usługi nie są związane z usługami firm centralnych, nie są też wykonywane w ramach wolnych zawodów. Usługi jakie wykonuje Podatnik nie są związane z określaniem strategii i polityki działania klienta. Zakres świadczonych usług odpowiada realizacji projektu zleconego przez klienta i związanych z nim usprawnień. Usługi nie są związane z usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0, ponieważ Podatnik nie wykonuje usług jako kierownik budowy obiektów budowlanych. Równocześnie, nie wykonuje usług nadzoru nad robotami budowlanymi. Świadczone usługi nie polegają na przejęciu odpowiedzialności w imieniu klienta za zrealizowanie projektu, czy też zabezpieczenie środków finansowych, a jedynie jego operacyjne zarządzanie.

Zaistniały stan faktyczny dotyczy roku podatkowego 2025.

Pytanie

Czy w ramach świadczonych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, przychód z działalności gospodarczej, rozliczany za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, może zostać opodatkowany stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany ze świadczenia usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i objęty stawką 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychód uzyskiwany z działalności gospodarczej może zostać objęty stawką 8,5%.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz wysokość stawki podatku zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług. Konieczne jest każdorazowe przypisanie wykonywanych czynności do właściwego grupowania PKWiU.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 października 2017 r. sygn. akt II FSK 2412/15, organy podatkowe mają prawo i obowiązek weryfikowania prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej niezależnie od klasyfikacji dokonanej przez podatnika czy organ statystyczny.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie, przychody z usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU 70.22.1) objęte są stawką 15%, natomiast pozostałe usługi zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0), w tym świadczone przez Wnioskodawcę usługi project managera, podlegają stawce ryczałtu 8,5%.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają następujące interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

·0113-KDIPT2-1.4011.711.2024.2.DJD – potwierdza rozróżnienie między usługami doradztwa a pozostałymi usługami zarządzania projektami w kontekście stawek ryczałtu,

·0112-KDSL1-1.4011.470.2024.3.DS – wskazuje, że przychody z usług project managera w zakresie zarządzania projektami mogą korzystać ze stawki ryczałtu 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, przychody opodatkowane różnymi stawkami powinny być wyodrębnione w ewidencji, aby umożliwić prawidłowe ustalenie wysokości ryczałtu od każdego rodzaju działalności.

W ocenie Wnioskodawcy, faktyczny zakres wykonywanych usług, sklasyfikowanych w PKWiU 70.22.20.0, nie stanowi usług doradczych, lecz usługi zarządzania projektami, co uzasadnia zastosowanie stawki ryczałtu 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Dodatkowo, zgodnie z uzupełnieniem stanu faktycznego do sprawy, Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez Niego usługi nie są związane z usługami firm centralnych ani usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem. Ponadto nie są to usługi wykonywane w ramach wolnych zawodów. Nie stanowią też usług doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie obejmują określania strategii ani polityki działania klienta, doradztwa w zakresie struktury organizacyjnej, usprawnień w zarządzaniu firmą ani tworzenia lub nadzorowania wykonania budżetu. Zakres świadczonych usług ogranicza się do realizacji projektów wyznaczonych przez klienta, w tym do bieżących usprawnień związanych z ich wykonaniem. Zakres świadczonych usług nie jest są związany z usługami zarządzania przedsięwzięciami dotyczącymi obiektów budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej (PKWiU 71.12.20.0). Wnioskodawca nie wykonuje usług kierownika budowy ani usług nadzoru nad robotami budowlanymi. Usługi te nie polegają również na przejmowaniu odpowiedzialności w imieniu klienta za realizację projektu czy zapewnienie środków finansowych, lecz jedynie na operacyjnym zarządzaniu realizowanymi zadaniami.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)    wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)    polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-        prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)    odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)    są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)    wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)    w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)    uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)    uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)    rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.    Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)    opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)    korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)    osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)    prowadzenia aptek,

b)    (uchylona)

c)    działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)    (uchylona)

e)    (uchylona)

f)     działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)    wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)    podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)    samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)    w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)    samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-        jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)    (uchylony)

2.    Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)    wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)    wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-        w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.    Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług: firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

·klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 marca 2024 r. Została wybrana forma opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W minionym roku podatkowym, wartość przychodów ze sprzedaży nie przekroczyła wartości 2 milinów euro i w bieżącym roku podatkowym nie przekroczy tej wartości. Prowadzona jest ewidencja przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług PKWiU, usługi świadczone przez Pana są sklasyfikowane pod kodem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Usługi nie są związane z usługami firm centralnych, nie są też wykonywane w ramach wolnych zawodów. Usługi jakie Pan wykonuje nie są związane z określaniem strategii i polityki działania klienta. Zakres świadczonych usług odpowiada realizacji projektu zleconego przez klienta i związanych z nim usprawnień. Usługi nie są związane z usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0. Równocześnie, nie wykonuje Pan usług nadzoru nad robotami budowlanymi. Świadczone usługi nie polegają na przejęciu odpowiedzialności w imieniu klienta za zrealizowanie projektu czy też zabezpieczenie środków finansowych, a jedynie jego operacyjne zarządzanie.

W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że w ramach świadczonych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0, przychód z działalności gospodarczej, rozliczany za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, może zostać opodatkowany stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 72.22.20.0). Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.