Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.447.2025.2.JN

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.447.2025.2.JN

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 25 sierpnia 2025 r. (wpływ 25 sierpnia 2025 r.), z 2 września 2025 r. (wpływ 2 września 2025 r.) oraz z 9 wrzesnia 2025 r. (wpływ 9 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Przeważająca działalność gospodarcza to: 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Formą opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej jest ryczałt ewidencjonowany.

Zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy.

W ramach prowadzonej działalności, od 2022 r. Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania projektami na rzecz spółki (…). W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca wykonuje następujące zadania:

·opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów i usług, a następnie po uzyskaniu akceptacji klienta przeprowadzenie danego projektu,

·prowadzenie projektów dla klientów,

·prowadzenie projektów krótko- i długoterminowych, w tym pilnowanie harmonogramu i jakości,

·współpraca ze wszystkimi działami firmy, w tym działem finansowym, techniczno-inżynieryjnym, działem wsparcia klienta,

·współpraca i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi,

·koordynacja działań w procesie przygotowania do realizacji zadania,

·zarządzanie działem sprzedaży na terenie Polski i Rumunii,

·reprezentowanie spółki w ramach organizacji branżowych,

·nadzór nad pracą podległego zespołu,

·zarządzanie zasobami projektowymi poprzez wsparcie rekrutacji na stanowiska w ramach projektu oraz ocenie profili i rekomendacji kandydatów na projekty,

·prowadzenie ewidencji i dokumentacji projektowej,

·tworzenie propozycji, akceptacja i rozliczanie budżetów,

·wsparcie aktywności sprzedażowych w zakresie przygotowywania ofert i estymacji budżetów projektowych.

Przykładowe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach tych zadań, to organizowanie i prowadzenie spotkań projektowych – z interesariuszami projektu i z zespołem projektowym, weryfikacja ryzyk projektowych wspólnie z zespołem projektowym, prowadzenie dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami klienta.

W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca:

·       nie świadczy usług doradczych;

·       nie świadczy usług doradztwa związanych z zarządzaniem;

·       nie wykonuje wolnego zawodu;

·       nie wykonuje usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (to jest nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania spółki, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu spółki).

Niniejszy wniosek dotyczy lat 2022-2025 oraz przyszłych okresów.

Na podstawie tzw. „kluczy przejść” na PKD 2025, 70.22.Z podlega zmianie w całości na kod 70.20.Z.

W pismach z 25 sierpnia 2025 r. oraz 2 września 2025 r., stanowiących uzupełnienia wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak.

2)Czy prowadzona przez Pana działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: Tak.

3)Jakie dokładnie czynności wykonywał/wykonuje/będzie wykonywał z tytułu świadczenia usług zarządzania projektami, będących przedmiotem wniosku?

Proszę – w odniesieniu do każdej czynności (zadań) – szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:

1)na czym konkretnie polegały/polegają/będą polegały,

2)czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły,

3)jaki był/jest/będzie zakres,

4)co było/jest/będzie efektem.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z ww. przez Pana czynności (zadań).

Odpowiedź:

a)Opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów i usług, a następnie po uzyskaniu akceptacji klienta przeprowadzenie danego projektu

1.Polega na przygotowaniu koncepcji realizacji projektu (np. badania rynkowego, wdrożenia systemu (…), budowy działu sprzedaży).

2.Dotyczy nowych inicjatyw biznesowych klienta – np. ekspansji spółki na rynek Rumunii, wprowadzenia nowego systemu (…).

3.Zakres obejmuje zebranie danych, przygotowanie planu działań, harmonogramu i budżetu, aranżowanie spotkań z osobami z różnych działów, przedstawienie problematyki, przetwarzanie i przekazanie wymagań odnośnie projektu.

4.Efektem jest zaakceptowana przez klienta strategia wdrożeniowa i przeprowadzony projekt zgodnie z tym planem.

b)Prowadzenie projektów dla klienta

1.Polega na codziennym koordynowaniu realizacji działań w projekcie, organizowaniu spotkań, rozliczaniu etapów, raportowaniu bieżących postępów, wdrażaniu zmian na podstawie otrzymanych decyzji biznesowych.

2.Dotyczy różnych przedsięwzięć klienta (np. (…)).

3.Zakres obejmuje całość realizacji – od planowania do zakończenia.

4.Efektem są zakończone projekty, np. (…).

c)Prowadzenie projektów krótko- i długoterminowych, w tym pilnowanie harmonogramu i jakości

1.Polega na monitorowaniu postępów, raportowaniu do klienta, kontrolowaniu jakości i terminów, w tym koordynowaniu zadań poszczególnych działów w celu przygotowania ceny, rozwiązania technicznego oraz oferty. Przykład zadań w projekcie (…): konsultacje z działem finansowym, inżynieryjno-technicznym i działem wsparcia klienta, prośba o wyceny rozwiązań technicznych, określenie ram czasowych, koordynacja osób z działu prawnego w celu przygotowania odpowiedniej umowy, przekazanie kompletu informacji do działu technicznego.

2.Dotyczy zarówno krótkich zadań (kilka tygodni), jak i wielomiesięcznych projektów.

3.Zakres obejmuje bieżące nadzorowanie wykonawców i podwykonawców oraz koordynację działań zespołów.

4.Efektem jest zrealizowanie projektu w terminie i zgodnie z oczekiwaniami jakościowymi.

d)Współpraca ze wszystkimi działami firmy (finanse, techniczno-inżynieryjny, wsparcie klienta)

1.Polega na koordynacji działań między działami, wymianie informacji, organizowaniu spotkań w odniesieniu do prowadzonych projektów.

2.Dotyczy zadań takich jak wdrożenie systemu (…), czy przygotowanie ofert.

3.Zakres – komunikacja międzydziałowa, zapewnienie spójności działań w odniesieniu do projektów.

4.Efekt – prawidłowe wdrożenie rozwiązania, zgodne z budżetem projektu i wymogami.

e)Współpraca i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi

1.Polega na ustalaniu warunków współpracy z podwykonawcami, negocjacji zakresu i terminów. Projekty wymagają zaangażowania różnych jednostek i komórek firmy, a co za tym idzie, naturalna jest współpraca z osobami z wszystkich działów firmy (dział finansowy, inżynieryjno-techniczny i dział wsparcia klienta).

2.Dotyczy m.in. podmiotów realizujących badania rynkowe, czy wdrożenia IT.

3.Zakres – prowadzenie rozmów, uzgodnienie kontraktów i harmonogramów, przekazywanie informacji o postępach w realizacji projektu, nanoszenie zmian na podstawie wymagań klienta, aranżowanie ewentualnych spotkań, udział w tych spotkaniach, w razie napotkanych trudności udział w negocjacjach razem z klientem, w tym dot. zmiany terminów, na podstawie informacji otrzymanych z działu technicznego lub zmiany zakresu realizacji projektu.

4.Efekt – podpisane umowy i skuteczna realizacja części projektu.

f)Koordynacja działań w procesie przygotowania do realizacji zadania

1.Polega na zestawieniu zasobów, przydziale zadań i opracowaniu harmonogramu startowego. Wnioskodawca odpowiada bezpośrednio za koordynację wszystkich ww. działów, aby działania były wykonywane przez nie na czas, zgodnie z podanym zakresem.

2.Dotyczy przygotowania projektów takich jak badanie rynku w Rumunii, czy organizacja działu sprzedaży.

3.Zakres – planowanie, organizowanie warsztatów, przygotowanie dokumentacji.

4.Efekt – gotowość zespołu i harmonogram działań zaakceptowany przez klienta.

g)Zarządzanie działem sprzedaży na terenie Polski i Rumunii

1.Polega na koordynacji pracy zespołu sprzedażowego, ustalaniu celów, monitorowaniu wyników.

2.Dotyczy działalności sprzedażowej klienta na obu rynkach.

3.Zakres – planowanie działań sprzedażowych, wsparcie zespołu.

4.Efekt – działający dział sprzedaży zrealizowany zgodnie z przyjętym budżetem.

h)Reprezentowanie spółki w ramach organizacji branżowych

1.Polega na uczestniczeniu w wydarzeniach, prezentowaniu projektów klienta.

2.Dotyczy organizacji branżowych związanych z rynkiem e-commerce i logistyką.

3.Zakres – udział w spotkaniach, konferencjach.

4.Efekt – wzmocnienie pozycji spółki, nawiązanie kontaktów branżowych.

i)Nadzór nad pracą podległego zespołu

1.Polega na przydzielaniu zadań, monitorowaniu ich wykonania, organizacji spotkań statusowych.

2.Dotyczy zespołu realizującego projekty (np. badania rynkowe, wdrożenia IT).

3.Zakres – bieżąca kontrola i wsparcie zespołu, przeprowadzanie rozmów podsumowujących.

4.Efekt – zespół realizuje zadania zgodnie z planem i jakością.

j)Zarządzanie zasobami projektowymi poprzez wsparcie rekrutacji

1.Polega na analizie profili kandydatów, przedstawianie rekomendacji zatrudnienia.

2.Dotyczy stanowisk potrzebnych do projektów, np. działu sprzedaży zdalnej.

3.Zakres – udział w procesie rekrutacji, przygotowanie rekomendacji.

4.Efekt – zatrudnienie odpowiednich osób do zespołu projektowego.

k)Prowadzenie ewidencji i dokumentacji projektowej

1.Polega na przygotowywaniu raportów, protokołów spotkań, dokumentacji zgodnej z wymaganiami klienta.

2.Dotyczy wszystkich realizowanych projektów.

3.Zakres – sporządzanie i archiwizacja dokumentacji.

4.Efekt – pełna dokumentacja umożliwiająca rozliczenie projektu.

l)Tworzenie propozycji, akceptacja i rozliczanie budżetów

1.Polega na przygotowywaniu kosztorysów, uzgadnianiu z klientem, monitorowaniu wydatków.

2.Dotyczy budżetów projektów (np. (…)).

3.Zakres – od estymacji po rozliczenie końcowe.

4.Efekt – zaakceptowany i rozliczony budżet projektu.

m)Wsparcie aktywności sprzedażowych w zakresie przygotowywania ofert i estymacji budżetów projektowych

1.Polega na opracowaniu ofert handlowych, kalkulacji kosztów i harmonogramów.

2.Dotyczy przygotowywania ofert dla klientów końcowych kontrahenta Wnioskodawcy.

3.Zakres – analiza zapytań, przygotowanie dokumentów ofertowych.

4.Efekt – gotowe oferty sprzedażowe, które mogą zostać zaakceptowane przez klientów.

4)Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana usługi zarządzania projektami, których dotyczy wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych usług będących przedmiotem Pana zapytania).

W celu ustalenia możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych niezbędne jest, aby podał Pan pełny siedmiocyfrowy symbol PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) a nie PKD (jak Pan wskazał we wniosku ORD-IN), świadczonych usług. Klasyfikacji działalności usługowej wg PKWiU dokonuje sam podatnik.

Odpowiedź: PKWiU 2015: 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

5)Czy uzyskiwał/uzyskuje/będzie Pan uzyskiwał przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office)?

Odpowiedź: Nie.

6)Czy spółka, na rzecz której świadczy Pan usługi zarządzania projektami, jest podmiotem polskim czy zagranicznym (z jakiego kraju)? Jeżeli spółka jest podmiotem zagranicznym, to czy usługi na rzecz spółki były/są/będą wykonywane przez Pana w Polsce czy w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę? Jeśli usługi były/są/będą wykonywane w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę, to, czy działalność gospodarcza w tym państwie była/jest/będzie prowadzona za pośrednictwem zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a tym państwem?

Odpowiedź: Jest to podmiot zagraniczny z siedzibą w Litwie. Usługi wykonywane są według potrzeb klienta. Usługi zarządzania projektami dla tego podmiotu Wnioskodawca świadczy na wielu rynkach. Konkretnie Wnioskodawca zarządzał projektami dla tego podmiotu głównie na terenie Polski, czasem też Litwy, Łotwy, Estonii, Rumunii. Drobne projekty polegające na zarządzaniu rozpoznaniem potrzeb lokalnego rynku Wnioskodawca wykonywał również na terenie Czech, Słowacji, Węgier, Grecji i Słowenii. Wnioskodawca nie prowadził, ani nie będzie prowadził tej działalności za pośrednictwem zakładu w rozumieniu jakiekolwiek z zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

7)Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskiwał/uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy prowadził/prowadzi/będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu najmu nieruchomości, a także (rzadko) z tytułu umowy zlecenia. Oczywiście Wnioskodawca prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.

Dodatkowo Wnioskodawca przedstawił przykłady projektów zrealizowanych w ostatnim czasie:

(…).

Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie są usługami firm centralnych (head Office); usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są również usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), w szczególności Wnioskodawca nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, Wnioskodawca nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, Wnioskodawca nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania całego budżetu klienta. Na chwilę obecną wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej usługi objęte są grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Pytanie

Według jakiej stawki procentowej powinno nastąpić rozliczenie świadczonych usług zarządzania projektami (które nie są usługami doradztwa) w ramach działalności gospodarczej rozliczanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi odnoszą się do art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatek od świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach działalności gospodarczej, na podstawie opisanego stanu faktycznego, powinien być rozliczany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Świadczone usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:

-       usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

-       usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,

-       usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Uzasadnienie

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („Ustawa”), Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. Ustawy: Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy: Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. Ustawy. Mianowicie: Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

 a) prowadzenia aptek,

 c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

 f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. Ustawy: Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Ponadto, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b Ustawy: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług: architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności dookreślonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy: Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), należy zauważyć, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

·klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, poz. 70.22.20.0 PKWiU). Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

We wniosku Wnioskodawca przedstawił informacje, z których wynika, że prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy głównie usługi jako kierownik projektu. Jednocześnie, prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, do wykonywanej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej Ustawy, oraz spełnione są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. Ustawy. Wskazał również, że świadczone usługi nie są usługami firm centralnych (head Office) oraz usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług klasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.Z – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-       prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)   ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)   ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)   ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)   ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Formą opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej jest ryczał ewidencjonowany. Złożony wniosek dotyczy lat 2022-2025 oraz przyszłych okresów. Prowadzona przez Pana działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie wykonuje Pan wolnego zawodu. Zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy. W ramach prowadzonej działalności, od 2022 r. świadczy Pan usługi zarządzania projektami na rzecz spółki (…). Jest to podmiot zagraniczny z siedzibą w Litwie. Usługi wykonywane są według potrzeb klienta. Usługi zarządzania projektami dla tego podmiotu świadczy Pan na wielu rynkach (głównie na terenie Polski, czasem też Litwy, Łotwy, Estonii, Rumunii). Drobne projekty polegające na zarządzaniu rozpoznaniem potrzeb lokalnego rynku wykonywał Pan również na terenie Czech, Słowacji, Węgier, Grecji i Słowenii. Nie prowadził, ani nie będzie prowadził Pan tej działalności za pośrednictwem zakładu w rozumieniu jakiejkolwiek z zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W ramach swoich obowiązków wykonuje Pan następujące zadania, szczegółowo opisane w uzupełnieniu wniosku:

·opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów i usług, a następnie po uzyskaniu akceptacji klienta przeprowadzenie danego projektu,

·prowadzenie projektów dla klientów,

·prowadzenie projektów krótko- i długoterminowych, w tym pilnowanie harmonogramu i jakości,

·współpraca ze wszystkimi działami firmy, w tym działem finansowym, techniczno-inżynieryjnym, działem wsparcia klienta,

·współpraca i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi,

·koordynacja działań w procesie przygotowania do realizacji zadania,

·zarządzanie działem sprzedaży na terenie Polski i Rumunii,

·reprezentowanie spółki w ramach organizacji branżowych,

·nadzór nad pracą podległego zespołu,

·zarządzanie zasobami projektowymi poprzez wsparcie rekrutacji na stanowiska w ramach projektu oraz ocenie profili i rekomendacji kandydatów na projekty,

·prowadzenie ewidencji i dokumentacji projektowej,

·tworzenie propozycji, akceptacja i rozliczanie budżetów,

·wsparcie aktywności sprzedażowych w zakresie przygotowywania ofert i estymacji budżetów projektowych.

Wykonywane przez Pana usługi zarządzania projektami sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 2015: 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie są usługami firm centralnych (head Office); usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są również usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), w szczególności nie uczestniczy Pan w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza Pan w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy Pan w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania całego budżetu klienta. Na chwilę obecną wszystkie świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej usługi objęte są grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Uzyskuje Pan dochody z tytułu najmu nieruchomości, a także (rzadko) z tytułu umowy zlecenia. Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług w zakresie zarządzania projektami, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które nie stanowiły/nie stanowią/nie będą stanowiły usług doradztwa związanych z zarządzaniem, podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do przesłanej przez Pana w uzupełnieniu wniosku interpretacji indywidualnej wskazuję, że rozstrzygnięcie w niej zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·       w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·       w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.