Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.434.2025.2.AP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 17 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 3 września 2025 r. (wpływ 5 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie zarządzania projektami, w szczególności polegające na:

a)definiowaniu celów i zasięgu programu w szczególności przygotowaniu planu programu/portfela projektów i utrzymywaniu planu programu (w tym harmonogramu, budżetu i zasobów w ramach jednostki),

b)nadzorowaniu i koordynowaniu działań między różnymi projektami wchodzącymi w skład programu,

c)zapewnieniu spójności i zgodności projektów z celami strategicznymi organizacji,

d)monitorowaniu postępów projektów oraz ich zgodności z harmonogramem i budżetem,

e)przygotowywaniu i prezentowaniu raportów dla dyrektora jednostki i zarządu,

f)zapewnieniu transparentności i dostępności informacji dla wszystkich zaangażowanych stron,

g)koordynowaniu pracy zespołów projektowych i programowych,

h)budowaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z kluczowymi interesariuszami,

i)angażowaniu interesariuszy w proces decyzyjny i rozwiązanie konfliktów,

j)identyfikowaniu potencjalnych ryzyk związanych z programem i opracowaniu planów ich minimalizacji,

k)monitorowaniu i kontrolowaniu jakości działań programowych,

l)analizowaniu i optymalizowaniu procesów zarządzania programem,

m)zapewnieniu przepływu informacji oraz wiedzy technicznej i procesowej w ramach działalności jednostki i portfela programów,

n)wdrażaniu najlepszych i innowacyjnych rozwiązań w zarządzaniu programem,

o)prowadzeniu działań związanych z ciągłym doskonaleniem i optymalizacją działań programowych,

p)przekazywaniu wdrożonych projektów do utrzymania.

Jednocześnie wskazał Pan, że żaden z zarządzanych przez Pana projektów nigdy nie wymagał uzyskania pozwolenia na budowę.

Wszystkie wyżej wymienione usługi zaliczają się do PKD 70.22.Z (PKWiU 70.22.20.0, tj. Pozostałe usługi zarządzania projektami), a żadne z ww. usług nie zostają zaliczane pod inny kod w Polskiej Klasyfikacji Działalności.

W uzupełnieniu wniosku odpowiedział Pan na zadane w wezwaniu pytania w następujący sposób:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).

3.Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku były/są/będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Świadczone usługi nie są oraz nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

4.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał/dokonuje/będzie dokonywał Pan rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej?

Odpowiedź: Dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

5.Jakie dokładnie czynności wykonywał/wykonuje/będzie Pan wykonywał w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, których dotyczy złożony wniosek? Prosiłem o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z szesnastu wymienionych przez Pana czynności, tj. wskazanie:

1)na czym konkretnie polegały/polegają/będą polegały wymienione przez Pana czynności?

2)czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły?

3)jaki był/jest/będzie ich zakres?

4)co było/jest/będzie ich efektem?

Odpowiedź: W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi zarządzania projektami dla danego klienta. Projekty dotyczą (…).

Zakres Pana obowiązków polega przede wszystkim na ułożeniu harmonogramu wymienionych działań, zarządzaniu zespołem je realizującym oraz bieżącej ich koordynacji w celu zmieszczenia się w ustalonym budżecie i czasie przy jednoczesnym wypełnieniu zakresu projektu, którego ustalanie należy do obowiązku innych osób.

Program jest strukturą nadrzędną dla projektów, (…).

Charakterystyka wykonywanych czynności:

a)Definiowanie celów i zasięgu programu w szczególności przygotowanie planu programu/portfela projektów i utrzymywanie planu programu (w tym harmonogramu, budżetu i zasobów w ramach jednostki).

·    Planowanie oraz ustanowienie programu, który ma na celu realizację celów biznesowych klienta (kolejne projekty, poszerzenie zakresu prac, wprowadzenie innowacji). Przygotowanie harmonogramu, budżetu i planu wykorzystania zasobów z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych wykorzystywanych przez klienta.

b)Nadzorowanie i koordynowanie działań między różnymi projektami wchodzącymi w skład programu.

·    Realizacja projektów i programów zgodnie z założonym harmonogramem z optymalnym wykorzystaniem zasobów ludzkich. Takie planowanie prac aby projekty lub programy nie były realizowane kosztem innych projektów i programów.

c)Zapewnienie spójności i zgodności projektów z celami strategicznymi organizacji.

·    Monitorowanie celów strategicznych jednostki i dopilnowanie aby program realizował aktualne cele biznesowe klienta.

d)Monitorowanie postępów projektów oraz ich zgodności z harmonogramem i budżetem.

·    Kontrola harmonogramu, wykorzystania budżetu oraz optymalnego wykorzystania zasobów ludzkich w projekcie, organizacja i prowadzenie spotkań projektowych (statusowych), ciągłe monitorowanie postępów projektu, stały kontakt z klientem końcowym i zespołem realizującym projekt.

e)Przygotowywanie i prezentowanie raportów dla dyrektora jednostki i zarządu.

·    Prezentacja statusu projektu przed dyrektorem jednostki (rzadziej zarządem), omówienie przebiegu projektu, głównych zagrożeń i sprawozdanie z realizacji budżetu.

f)Zapewnienie transparentności i dostępności informacji dla wszystkich zaangażowanych stron.

·    Ciągły kontakt ze wszystkimi interesariuszami, bycie pierwszym punktem kontaktu dla klienta końcowego, koordynacja wymiany informacji, stworzenie kanałów komunikacji i dbanie o wymianę informacji.

g)Koordynowanie pracy zespołów projektowych i programowych.

·    Aktywny nadzór nad realizacją harmonogramu prac, dbanie o przepływ informacji w projekcie/programie, dopilnowanie aby właściwe prace były wykonywane we właściwym momencie.

h)Budowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z kluczowymi interesariuszami.

·    Stały kontakt z klientem końcowym, regularne wizyty na zakładach klienta końcowego, dbanie o zadowolenie klienta z jakości i tempa prac wdrożeniowych.

i)Angażowanie interesariuszy w proces decyzyjny i rozwiązywanie konfliktów.

·    Koordynacja komunikacji między Panem oraz klientem końcowym, pozyskiwanie od klienta końcowego informacji niezbędnych do realizacji projektu, przekazywanie klientowi końcowemu odpowiedzi na nurtujące go pytania, które pojawiają się podczas realizacji projektów, szukanie konsensusu w przypadku sytuacji spornych.

j)Identyfikowanie potencjalnych ryzyk związanych z programem i opracowanie planów ich minimalizacji.

·    Przygotowanie rejestru ryzyk na początku realizacji projektu i programu, ich identyfikacja, ocena wpływu oraz dobór odpowiedniej strategii zarządzania ryzykiem, monitorowanie i aktualizacja ryzyk podczas trwania projektu/programu.

k)Monitorowanie i kontrolowanie jakości działań programowych.

·    Ocena skuteczności programu w kontekście realizacji celów biznesowych klienta, dokumentowanie popełnionych podczas realizacji błędów oraz opracowanie (…).

l)Analizowanie i optymalizowanie procesów zarządzania programem.

·    Monitorowanie oraz ciągłe ulepszanie procesów realizacji projektów i programów, wykorzystanie (…).

m)Zapewnienie przepływu informacji oraz wiedzy technicznej i procesowej w ramach działalności jednostki i portfela programów.

·    Rozbudowa bazy wiedzy klienta, udostępnienie (…) oraz wniosków z zakończonych realizacji wewnątrz jednostki i organizacji.

n)Wdrażanie najlepszych i innowacyjnych rozwiązań w zarządzaniu programem.

·    Dokształcanie się i aktywne poszukiwanie optymalnych metodyk realizacji programu, poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

o)Prowadzenie działań związanych z ciągłym doskonaleniem i optymalizacją działań programowych.

·    Dokształcanie się i aktywne poszukiwanie optymalnych metodyk realizacji programu, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, korzystanie z (…).

p)Przekazywanie wdrożonych projektów do utrzymania.

·(…).

6.Czy w związku ze świadczeniem usług będących przedmiotem wniosku uzyskiwał/uzyskuje/ będzie Pan uzyskiwał przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office)?

Odpowiedź: W związku ze świadczeniem usług będących przedmiotem wniosku nie uzyskuje/nie będzie uzyskiwał Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office).

7.Czy w ramach wykonywanych usług będących przedmiotem wniosku świadczył/świadczy/będzie Pan świadczył usługi doradcze związane z zarządzaniem?

Odpowiedź: W ramach wykonywanych usług wykonuje Pan usługi doradcze związane z zarządzaniem.

Pytanie

Czy realizowane przez Pana usługi uprawniają Pana do możliwości zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od świadczonych usług?

Pana stanowisko w sprawie

Biorąc pod uwagę rodzaj wykonywanych przez Pana usług, podkreślił Pan, że usługi te mieszczą się w zakresie PKWiU 70.22.20.0, wobec tego jest Pan uprawniony do zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od świadczonych usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-   prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. W ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie zarządzania projektami, w szczególności polegające na:

a)definiowaniu celów i zasięgu programu w szczególności przygotowaniu planu programu/portfela projektów i utrzymywaniu planu programu (w tym harmonogramu, budżetu i zasobów w ramach jednostki),

b)nadzorowaniu i koordynowaniu działań między różnymi projektami wchodzącymi w skład programu,

c)zapewnieniu spójności i zgodności projektów z celami strategicznymi organizacji,

d)monitorowaniu postępów projektów oraz ich zgodności z harmonogramem i budżetem,

e)przygotowywaniu i prezentowaniu raportów dla dyrektora jednostki i zarządu,

f)zapewnieniu transparentności i dostępności informacji dla wszystkich zaangażowanych stron,

g)koordynowaniu pracy zespołów projektowych i programowych,

h)budowaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z kluczowymi interesariuszami,

i)angażowaniu interesariuszy w proces decyzyjny i rozwiązanie konfliktów,

j)identyfikowaniu potencjalnych ryzyk związanych z programem i opracowaniu planów ich minimalizacji,

k)monitorowaniu i kontrolowaniu jakości działań programowych,

l)analizowaniu i optymalizowaniu procesów zarządzania programem,

m)zapewnieniu przepływu informacji oraz wiedzy technicznej i procesowej w ramach działalności jednostki i portfela programów,

n)wdrażaniu najlepszych i innowacyjnych rozwiązań w zarządzaniu programem,

o)prowadzeniu działań związanych z ciągłym doskonaleniem i optymalizacją działań programowych,

p)przekazywaniu wdrożonych projektów do utrzymania.

Wszystkie wyżej wymienione usługi zaliczają się do PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i zostały szczegółowo opisane w uzupełnieniu. Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku wyjaśnił Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi zarządzania projektami dla danego klienta. Projekty dotyczą (…). Zakres Pana obowiązków polega przede wszystkim na ułożeniu harmonogramu wymienionych działań, zarządzaniu zespołem je realizującym oraz bieżącej ich koordynacji w celu zmieszczenia się w ustalonym budżecie i czasie przy jednoczesnym wypełnieniu zakresu projektu, którego ustalanie należy do obowiązku innych osób. Program jest strukturą (…). Jednocześnie wskazał Pan, że w związku ze świadczeniem usług będących przedmiotem wniosku nie uzyskuje/nie będzie uzyskiwał Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office). Ponadto, w ramach wykonywanych usług wykonuje Pan usługi doradcze związane z zarządzaniem. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Pana usługi nie są oraz nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze, że jak wskazano powyżej, oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 70, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 15% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., dział 70 „Usługi firm centralnych (head offices); usługi doradztwa związane z zarządzaniem” obejmuje:

-    usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania oraz strategii i działalności marketingowej,

-    usługi firm centralnych zajmujących się kontrolowaniem i zarządzaniem innymi jednostkami spółki lub przedsiębiorstwa.

W analizowanym przypadku istotnym dla prawidłowego określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest, aby świadczone usługi faktycznie były lub nie były usługami doradztwa związanymi z zarządzeniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Usługi te niewątpliwie wpisują się więc w zakres usług doradztwa związanymi z zarządzaniem.

Ponadto, pojęcie „doradzać” – w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN – oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.

Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy wynika, że świadczone przez Pana usługi niewątpliwie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem. Jak Pan wskazał bowiem w uzupełnieniu wniosku, w ramach wykonywanych usług wykonuje Pan usługi doradcze związane z zarządzaniem. Za uznaniem tych usług za usługi doradztwa związane z zarządzaniem wskazuje także opis świadczonych przez Pana usług.

W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi zarządzania projektami dla danego klienta. Projekty dotyczą (…). Zakres Pana obowiązków polega przede wszystkim na ułożeniu harmonogramu wymienionych działań, zarządzaniu zespołem je realizującym oraz bieżącej ich koordynacji w celu zmieszczenia się w ustalonym budżecie i czasie przy jednoczesnym wypełnieniu zakresu projektu, którego ustalanie należy do obowiązku innych osób. Program jest strukturą nadrzędną dla projektów, (…). Wskazał Pan także, że świadczone usługi dotyczą m.in. przygotowywania i prezentowania raportów dla dyrektora jednostki i zarządu, czyli prezentacji statusu projektu przed dyrektorem jednostki (rzadziej zarządem), omówienie przebiegu projektu, głównych zagrożeń i sprawozdanie z realizacji budżetu. Ponadto, przygotowuje Pan rejestr ryzyk na początku realizacji projektu i programu, ich identyfikację, ocenę wpływu oraz dobór odpowiedniej strategii zarządzania ryzykiem, monitorowanie i aktualizację ryzyk podczas trwania projektu/programu. Dodatkowo, świadczone przez Pana usługi dotyczą monitorowania i kontrolowania jakości działań programowych, polegające na ocenie skuteczności programu w kontekście realizacji celów biznesowych klienta, dokumentowaniu popełnionych podczas realizacji błędów oraz opracowaniu (…). Wskazał Pan także, że wykonuje czynności polegające na analizowaniu i optymalizowaniu procesów zarządzania programem, tj. monitorowanie oraz ciągłe ulepszanie procesów realizacji projektów i programów, wykorzystanie (…). Zakres Pana usług dotyczy również zapewnienia przepływu informacji oraz wiedzy technicznej i procesowej w ramach działalności jednostki i portfela programów, polegającego na rozbudowie bazy wiedzy klienta, udostępnieniu (…) oraz wniosków z zakończonych realizacji wewnątrz jednostki i organizacji.

Wobec powyższego, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – w ramach wykonywanych usług wykonuje Pan usługi doradcze związane z zarządzaniem, to do przychodów uzyskanych z tytułu ich świadczenia nie może Pan zastosować stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika bowiem, że stawka 15% ryczałtu obejmuje: usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W związku z powyższym, skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy/będzie Pan świadczył usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca wprost przewidział w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawkę 15%, to właściwą stawką podatku dla świadczonych przez Pana usług opisanych we wniosku jest/będzie stawka 15%, a nie jak Pan wskazał 8,5%.

Zatem, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-   zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-   zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.