
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 17 sierpnia 2025 r. (wpływ do Urzędu Skarbowego (…) 17 sierpnia 2025 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 września 2025 r. (wpływ 29 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie umowy (…) z dnia (…) marca 2025 r. świadczy na rzecz (…) usługi polegające na pozyskaniu inwestora finansowego dla (…).
Umowa przewiduje wypłatę jednorazowego wynagrodzenia (…) w wysokości (…) EUR w przypadku skutecznego doprowadzenia do jednej z następujących transakcji inwestycyjnych:
(…).
Czynności Wnioskodawczyni w ramach tej umowy obejmują w szczególności:
-identyfikację i wyszukiwanie potencjalnych inwestorów,
-nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z inwestorami,
-przedstawianie im oferty inwestycyjnej spółki,
-kojarzenie inwestora ze spółką i stworzenie warunków do rozpoczęcia negocjacji,
-wspieranie komunikacji stron do momentu zawarcia transakcji.
Umowa nie obejmuje świadczenia usług doradztwa prawnego, podatkowego ani finansowego. Charakter usług Wnioskodawczyni to pośrednictwo komercyjne: sprowadzają się one do wyszukania i skojarzenia inwestora ze spółką. Wynagrodzenie jest należne wyłącznie w przypadku skutecznego doprowadzenia do transakcji.
Wniosek dotyczy stanu faktycznego, ponieważ umowa (…) została już zawarta i na jej podstawie Wnioskodawczyni wystawiła fakturę za wykonane usługi. Wynagrodzenie nie zostało jeszcze uregulowane, jednak transakcja miała miejsce i rodzi skutki podatkowe.
Ponadto pismem z 29 września 2025 r. odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
1)Czy, a jeśli tak to kiedy (dd-mm-rrrr) złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak, wniosek do CEIDG z dnia (…) lutego 2023 r., wznowienie działalności od (…) lutego 2023 r.
2)Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową.
3)Czy wykonywane przez Panią czynności – stanowiące przedmiot wniosku – sklasyfikowane są – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, do którego odwołała się Pani w pytaniu oraz we własnym stanowisku w sprawie?
Odpowiedź: W ocenie Wnioskodawczyni wykonywane przez nią czynności, które są przedmiotem wniosku, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Podstawą do tego stanowiska jest charakter usług Wnioskodawczyni, określonych w umowie z (…), które polegają w szczególności na „doprowadzeniu do zawarcia transakcji (…) w (…), przez (…)”.
Charakter powyższych usług sprowadza się do pośredniczenia pomiędzy (…) a potencjalnymi inwestorami, kojarzenia stron transakcji, przedstawiania oferty inwestycyjnej oraz tworzenia warunków do zawarcia transakcji.
W ocenie Wnioskodawczyni odpowiada to właśnie zakresowi usług pośrednictwa komercyjnego, do których odnosi się wskazane grupowanie PKWiU.
W celu dodatkowego potwierdzenia swojego stanowiska Wnioskodawczyni złożyła również wniosek o klasyfikację statystyczną za pośrednictwem formularza na stronie Głównego Urzędu Statystycznego (…). Do chwili obecnej nie otrzymała jednak odpowiedzi na ten wniosek.
4)Jakie czynności/zadania wykonuje Pani w ramach świadczonych przez Panią usług będących przedmiotem wniosku – proszę opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.
Proszę ustosunkować się do każdej z przedstawionych czynności, tj.:
- identyfikacja i wyszukiwanie potencjalnych inwestorów,
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z inwestorami,
- przedstawianie im oferty inwestycyjnej spółki,
- kojarzenie inwestora ze spółką i stworzenie warunków do rozpoczęcia negocjacji,
- wspieranie komunikacji stron do momentu zawarcia transakcji.
Odpowiedź: Czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię to znalezienie, kontakt oraz przekonanie do zakupu potencjalnych inwestorów dla spółki, której właścicielem jest strona umowy. Zadania w związku z tym polegały na wyszukiwaniu firm i kontaktów w nich, wysyłaniu do nich wiadomości, przeprowadzaniu spotkań z prezentacją firmy. Wspierała też postępy w pracach nad umową, do momentu jej podpisania, które to oznaczało tzw. (…) dla niej.
Proszę ustosunkować się do każdej z przedstawionych czynności, tj.:
-identyfikacja i wyszukiwanie potencjalnych inwestorów – tak, wchodziło to w zakres wykonywanych przez Wnioskodawczynię czynności,
-nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z inwestorami – tak, wchodziło to w zakres wykonywanych przez Wnioskodawczynię czynności,
-przedstawianie im oferty inwestycyjnej spółki – tak, wchodziło to w zakres wykonywanych przez Wnioskodawczynię czynności,
-kojarzenie inwestora ze spółką i stworzenie warunków do rozpoczęcia negocjacji – tak, wchodziło to w zakres wykonywanych przez Wnioskodawczynię czynności,
-wspieranie komunikacji stron do momentu zawarcia transakcji – tak, wchodziło to w zakres wykonywanych przez Wnioskodawczynię czynności.
5)Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą.
Odpowiedź: Oprócz opisanej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni uzyskuje również dochody podlegające opodatkowaniu z tytułu (…).
Ponadto należy wskazać czy prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
Odpowiedź: Co roku rozlicza Wnioskodawczynię Biuro Rachunkowe (…), które prowadzi ewidencję jej dochodów i rozlicza jej podatki.
6)Czy w okresie którego dotyczy wniosek w odniesieniu do Pani zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawczyni działalność prowadzi od 2017 roku. Od dwóch lat rozlicza się ryczałtem – w 2023 miała złożony pierwszy PIT-28. W okresie, którego dotyczy wniosek, przychody z działalności nie przekroczyły równowartości 2 mln euro, w związku z tym warunki z art. 6 ust. 4 są według Wnioskodawczyni spełnione.
7)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Czy wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawczynię z tytułu świadczenia usług opisanych we wniosku, zaklasyfikowanych według niej jako PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny (z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń), może być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni opisane usługi odpowiadają klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przychody z tych usług mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541 oraz z 2024 r. poz. 1841), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu spawy wnika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Działalność prowadzi Pani od 2017 roku, a od dwóch lat rozlicza się ryczałtem (w 2023 r. złożyła Pani pierwszy PIT-28). Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złożyła Pani za pośrednictwem wniosku do CEIDG (…) lutego 2023 r. (wznowienie działalności od (…) lutego 2023 r.). Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową. W okresie, którego dotyczy wniosek, przychody z działalności nie przekroczyły równowartości 2 mln euro, w związku z tym warunki z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne są spełnione. W okresie, którego dotyczy wniosek, do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 8 tej ustawy.
Na podstawie umowy z (…) marca 2025 r. świadczy Pani na rzecz (…) usługi polegające na pozyskaniu inwestora finansowego dla (…). Umowa przewiduje wypłatę jednorazowego wynagrodzenia w przypadku skutecznego doprowadzenia do jednej z następujących transakcji inwestycyjnych: (…).
Pani czynności w ramach tej umowy obejmują w szczególności: identyfikację i wyszukiwanie potencjalnych inwestorów; nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z inwestorami; przedstawianie im oferty inwestycyjnej spółki; kojarzenie inwestora ze spółką i stworzenie warunków do rozpoczęcia negocjacji; wspieranie komunikacji stron do momentu zawarcia transakcji. Wszystkie te zadania wchodziły w zakres wykonywanych przez Panią czynności.
Umowa nie obejmuje świadczenia usług doradztwa prawnego, podatkowego ani finansowego. Charakter Pani usług to pośrednictwo komercyjne: sprowadzają się one do wyszukania i skojarzenia inwestora ze spółką. Wynagrodzenie jest należne wyłącznie w przypadku skutecznego doprowadzenia do transakcji.
Wykonywane przez Panią czynności, które są przedmiotem wniosku, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Podstawą do tego stanowiska jest charakter Pani usług, określonych w umowie ze (…), które polegają w szczególności na „doprowadzeniu do zawarcia transakcji (…), przez (…)”. Charakter powyższych usług sprowadza się do pośredniczenia pomiędzy (…) a potencjalnymi inwestorami, kojarzenia stron transakcji, przedstawiania oferty inwestycyjnej oraz tworzenia warunków do zawarcia transakcji.
Czynności wykonywane przez Panią w ramach zawartej umowy to znalezienie, kontakt oraz przekonanie do zakupu potencjalnych inwestorów dla spółki, której właścicielem jest strona umowy. Zadania w związku z tym polegały na wyszukiwaniu firm i kontaktów w nich, wysyłaniu do nich wiadomości, przeprowadzaniu spotkań z prezentacją firmy. Wspierała też Pani postępy w pracach nad umową, do momentu jej podpisania.
W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że otrzymane przez Panią wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Organ nie jest bowiem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Ponadto w wydanej interpretacji organ odniósł się wyłącznie do zadanego we wniosku pytania, dotyczącego określenia właściwej stawki ryczałtu ewidencjonowanego do opodatkowania przychodów osiągniętych przez Panią z tytułu świadczenia usług opisanych we wniosku, zaklasyfikowanych jako PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Inne kwestie wynikające z wniosku – jako nieobjęte zapytaniem – nie mogą być przedmiotem wydanego rozstrzygnięcia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
