Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania otrzymywanej rekompensaty za świadczenie powierzonych zadań za wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Uzupełnili go Państwo pismem z 12 sierpnia 2025 r. (wpływ 13 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. w (…) (dalej: A., Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką komunalną Gminy (...) o statusie miejskim która obecnie jest jedynym właścicielem posiadającym 100% udziałów Spółki.

Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

A. realizuje zadania własne Gminy o charakterze użyteczności publicznej na podstawie zawartych z Gminą umów. Są to zadania z zakresu:

1)utrzymania i administrowania Cmentarzem Komunalnym w (…);

2)organizacji oraz prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych dla nieruchomości zamieszkałych;

3)utrzymania czystości i porządku;

4)dokonywania bieżących remontów.

Wskazane zadania mają charakter usług publicznych i są usługami w ogólnym interesie wspólnoty gminnej.

Ad 1) - zadania utrzymania i administrowania Cmentarzem Komunalnym w (…)

Zadania utrzymania i administrowania Cmentarzem Komunalnym w (…) są powierzane na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 13 i art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 679), § 1 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t. j. Dz.U. z 2024 poz. 576 ze zm.) oraz § 1 ust. 1 pkt 4 uchwały nr (…) Rady Miejskiej w (…) z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie powierzenia spółce A. z siedzibą w (…) zadań własnych Gminy o statusie miejskim.

Do zadań Spółki w zakresie eksploatacyjnym należy:

1)bieżące utrzymanie czystości i porządku na cmentarzu oraz parkingu,

2)bieżące opróżnianie boksów na odpady wraz z wywozem i utrzymanie porządku wokół nich,

3)koszenie traw na zieleńcach znajdujących się na Cmentarzu Komunalnym w tym w kwaterach grzebalnych wraz z ich zgrabieniem i wywozem,

4)zamiatanie alejek utwardzonych (brukowych) wraz z załadunkiem i transportem odpadów, stosownie do potrzeb,

5)odśnieżanie, zgarnianie śniegu, błota pośniegowego i lodu z alejek wraz z likwidacją śliskości poprzez posypywanie piaskiem (zapewnianie przejazdu i przejścia, zapewnienie dojścia i dojazdu do boksów na odpady),

6)bieżące grabienie liści wraz z ich wywozem,

7)usuwanie odrostów i samosiewów drzew oraz przycinanie krzewów wraz z wywozem odpadów,

8)formowanie i cięcie pielęgnacyjne żywopłotów wraz z grabieniem obciętych pędów i wywozem odpadów stosownie do potrzeb,

9)pielęgnacja drzew szczególnie w przypadku zagrożenia życia lub mienia (usuwanie połamanych, suchych lub nisko zwisających gałęzi i konarów drzew);

10)wycinka drzew po uzyskaniu stosownych zezwoleń, usuwanie wiatrołomów i wywrotów oraz wywóz drewna w miejsce wskazane przez Gminę;

11)bieżące utrzymanie, konserwacje, naprawy i remonty bieżące obiektów i urządzeń cmentarnych tj. kaplica, dom przedpogrzebowy, sanitariaty (w tym kotłownia, pomieszczenia gospodarcze), ujęcia wody, instalacje chłodnicze i grzewcze, ogrodzenia (bramy, furtki itp.) oraz usuwanie wszelkich drobnych awarii instalacji i urządzeń;

12)wykonanie, montaż i konserwacja tablic cmentarnych (regulaminy, tablice informacyjne, plany, oznaczenia kwater itp.);

13)konserwacja alejek (naprawy, uzupełnienie ubytków, utwardzenie i niwelowanie alejek ziemnych itp.);

14)usuwanie powstałych miejsc nielegalnego składowania odpadów na Cmentarzu Komunalnym, w tym usuwanie elementów pochodzących z rozbiórek nagrobków;

15)prowadzenie kontroli i przeglądów stanu technicznego instalacji i urządzeń technicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,

16)wyznaczanie i nadzór nad wykonaniem miejsc grzebalnych, w tym dla firm pogrzebowych z uwzględnieniem planu rozmieszczenia grobów oraz parametrów określonych stosownymi przepisami, a także nadzór nad właściwym pochówkiem;

17)właściwe zagospodarowanie i eksploatacja pól grzebalnych,

18)ustawianie kabin sanitarnych na terenie Cmentarza,

19)udostępnianie kaplicy do ceremonii pogrzebowej,

20)przygotowanie kwater grzebalnych wraz z wycinką drzew wytypowanych do wycięcia po uprzednim uzyskaniu zezwolenia,

21)remonty i budowa nowych boksów na odpady,

22)wykonywanie instalacji i punktów czerpania wody,

23)likwidacja grobów po upływie terminu ich nienaruszalności,

24)ponoszenie opłat za wodę i wywóz odpadów.

Do zadań Spółki w zakresie administracyjnym należy:

1)wykonywanie czynności administracyjnych w pomieszczeniach zlokalizowanych na terenie Cmentarza Komunalnego w (…),

2)prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz należyte jej zabezpieczenie,

3)prowadzenie ewidencji osób pochowanych na cmentarzu komunalnym (i jej aktualizacji), wnoszonych opłat za wykup miejsca pod grób, w tym ewidencji terminarza wygasających opłat za miejsce po 20 latach,

4)terminowe i rzetelne aktualizowanie danych w aplikacji internetowej (...) oraz umieszczenie w styczniu każdego roku na tablicy ogłoszeń komunikatu o upływie terminu nienaruszalności grobu opłaconego przed 20 laty,

5)zabezpieczanie i usuwanie odpadów, usuwanie nieczystości ciekłych, poprzez zlecenie dostaw i usług w oparciu o obowiązujące przepisy z zakresu zamówień publicznych a następnie zawieranie umów na dostawy i świadczenie usług związanych z należytym funkcjonowaniem cmentarza,

6)reprezentowanie właściciela cmentarza wobec osób trzecich korzystających z cmentarza,

7)udostępnianie pomieszczeń i urządzeń do przechowywania zwłok,

8)przyjmowanie i wydawanie zwłok,

9)nadzór nad ekshumacjami, w tym nadzór nad prawidłowym zabezpieczeniem, przebiegiem i zakończeniem prac oraz kontrola dokumentacji wymaganej w związku z odrębnymi przepisami zezwalającymi na ekshumację.

Ponadto, zadania Spółki obejmują czynności pozostałe:

1)przestrzeganie przepisów BHP i przeciwpożarowych,

2)opracowywanie projektów i regulaminów odnośnie zasad korzystania z obiektów, urządzeń i terenów cmentarza oraz przekazywanie ich Gminie,

3)bieżące informowanie mieszkańców miasta o działalności cmentarza przez internet (prowadzenie strony internetowej),

4)niedopuszczanie do samowoli budowlanych,

5)stosowanie opłat zgodnie z obowiązującym cennikiem ustanowionym zarządzeniem Burmistrza Miasta (…),

6)inne działanie nieprzewidziane umową, a związane z prawidłowym prowadzeniem cmentarza.

Ad 2) - zadania organizacji oraz prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych dla nieruchomości zamieszkałych

Zadania organizacji oraz prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (dalej: PSZOK) dla nieruchomości zamieszkałych są powierzane na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 3 i art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 1465 ze zm.), art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679) oraz § 1 ust. 1 pkt 5) uchwały nr (…) Rady Miejskiej w (…) z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie powierzenia spółce A. z siedzibą w (…) zadań własnych Gminy o statusie miejskim.

W ramach realizacji zadania Spółce powierza się:

1)zorganizowanie PSZOK na nieruchomości zlokalizowanej na terenie miasta (…) będącej własnością Spółki, lub będącej w jej posiadaniu, na podstawie tytułu prawnego;

2)przyjmowanie odpadów zgodnie z uchwałami Rady Miejskiej w (…);

3)opróżnianie trzech miejskich punktów zbiórki elektroodpadów zlokalizowanych w (…),

4)opracowanie instrukcji funkcjonowania obiektu (regulaminu PSZOK) i podanie go do publicznej wiadomości na stronie internetowej Spółki,

5)wyposażenie punktu w odpowiednie kontenery/pojemniki lub wydzielone segmenty/boksy i pomieszczenie magazynowe do oddzielnego gromadzenia wyselekcjonowanych frakcji odpadów z uwzględnieniem przepisów stanowiących o sposobie ich magazynowania,

6)zapewnienie ustalonego czasu działania punktu,

7)utrzymanie czystości i porządku na terenie PSZOK,

8)Spółka zobowiązana jest do przekazywania na bieżąco bezpośrednio lub za pośrednictwem innego zbierającego selektywnie, zebranych odpadów komunalnych, po zapełnieniu kontenerów/pojemników bądź segmentu do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;

9)usługa powinna być wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, w tym m.in. ochrony środowiska, prawa wodnego, prawa budowlanego, ustawy o odpadach, przepisów bhp i przeciwpożarowych, normami oraz na ustalonych niniejszą umową warunkach.

Ad 3) - zadania utrzymania czystości i porządku

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 10 i 12 i art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 1465 ze zm.), art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679) oraz § 1 ust. 1 pkt 1-3 uchwały nr (…) Rady Miejskiej w (…) z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie powierzenia spółce A. z siedzibą w (…) zadań własnych Gminy o statusie miejskim, Gmina powierza, a Spółka przyjmuje do wykonania obowiązkowe zadanie własne gminy o statusie miejskim, polegające na:

1)bieżącym utrzymaniu czystości i porządku na terenach znajdujących się w zasobach Gminy o statusie miejskim, takich jak: drogi, place, parkingi, ścieżki rowerowe, skwery, parki, przystanki komunikacji, schody i inne tereny otwarte,

2)zimowym i letnim utrzymaniu ciągów komunikacyjnych będących we władaniu Gminy o statusie miejskim, w tym: chodników, przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, placów, parkingów,

3)bieżącym utrzymaniu, pielęgnacji i zagospodarowaniu gminnej zieleni oraz zadrzewień na gminnych: drogach, parkingach, placach, parkach, skwerach, ścieżkach rowerowych, rowach melioracyjnych i innych terenach otwartych.

Do powierzonych zadań należy:

1)całoroczne ciągłe zamiatanie całej powierzchni terenów utwardzonych otwartych oraz pozimowe zamiatanie piachu,

2)bieżące ręczne zamiatanie całej powierzchni terenów utwardzonych otwartych nie objętych mechanicznym zamiataniem,

3)codzienne opróżnianie koszy ulicznych znajdujących się na deptaku przy ul. (…) i na (…) oraz w zależności od potrzeb opróżnianie koszty ulicznych znajdujących się w parkach, na skwerach, placach zabaw, w ciągach pieszych i innych terenach,

4)w zależności od potrzeb ręczne zbieranie nieczystości,

5)odchwaszczanie ciągów pieszych, dróg i terenów zielonych zagospodarowanych stanowiących własność Zamawiającego,

6)bieżące usuwanie dzikich wysypisk,

7)utrzymanie czystości terenów na których odbywają się miejskie imprezy okolicznościowych (np. (…), Wigilia Miejska, Zakończenie Lata oraz innych imprez okolicznościowych organizowanych pod patronatem Burmistrza m. (…)),

8)utrzymanie zimowe chodników, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, placów, parkingów z wyłączeniem pasów drogowych (odśnieżanie, sypanie piaskiem, usuwanie śliskości w okresie zimowym, w zależności od warunków pogodowych),

9)usuwanie zagrożeń w pasach drogowych (całoroczne), w tym zbieranie i transport zwłok zwierząt oraz pozostałych zanieczyszczeń,

10)bieżące koszenie zgodnie z potrzebami trawy w sezonie wegetacyjnym na wyznaczonych terenach,

11)wiosenne i jesienne grabienie liści z wyłączeniem wyznaczonych miejsc,

12)całoroczna pielęgnacja drzew,

13)całoroczna pielęgnacja krzewów, w tym żywopłotów,

14)nasadzenia drzew w tym nasadzenia zastępcze,

15)nasadzenia krzewów,

16)nasadzenia bylin, roślin cebulowych,

17)wycinka drzew, na które miasto uzyskało zgodę na wycinkę na podstawie decyzji administracyjnych,

18)usuwanie wiatrołomów i złomów,

19)całoroczna wycinka drzew niepodlegających ustawie o ochronie przyrody,

20)usuwanie odrostów, usuwanie karpin, frezowanie pni,

21)zakładanie trawników,

22)ukwiecanie donic na latarniach i na pozostałych konstrukcjach,

23)na bieżąco w okresie wegetacji kompleksowe pielęgnowanie roślin w tym podlewanie i nawożenie; Zamawiający upoważnia Wykonawcę do korzystania w tym celu z infrastruktury wodociągowej będącej własnością miasta,

24)w razie potrzeby przeprowadzanie oprysków przeciwko meszkom, komarom i kleszczom,

25)utrzymanie infrastruktury komunalnej (tablice ogłoszeniowe, słupy ogłoszeniowe),

26)bieżące utrzymanie, konserwacja i naprawy systemów nawadniających służących do nawadniania terenów zieleni miejskiej,

27)całoroczne sprzątanie przystanków wraz z myciem wiat przystankowych, wg potrzeb,

28)utrzymanie miejskich słupów ogłoszeniowych, wg potrzeb,

29)dekoracja okolicznościowa miasta, flagowanie, utrzymanie, konserwacja i wykonanie obejm do mocowania flag, naprawa i konserwacja masztów,

30)montaż i demontaż iluminacji w okresie świąt,

31)naprawy i rutynowa kontrola wzrokowa placów zabaw wraz z miejscami rekreacyjnymi, która ma na celu identyfikację oczywistych zagrożeń, które mogą wynikać z normalnego zużycia, wandalizmu lub warunków pogodowych (czystość, stan nawierzchni, brakujące części) wg potrzeb,

32)utrzymanie schodów wg wykazu,

33)naprawa i montaż elementów malej architektury (ławki, kosze) zgodnie z wymaganiami Gminy,

34)całoroczne utrzymanie czystości i porządku oraz prowadzenie akcji zimowej na terenach gminnych tego wymagających stanowiących własność Gminy,

35)utrzymanie i naprawa alejek o różnych nawierzchniach w parkach i na skwerach,

36)utrzymanie pasów drogowych w zakresie zieleni miejskiej, odchwaszczanie i wykaszanie poboczy,

37)utrzymanie widoczności na skrzyżowaniach oraz skrajni pionowej i poziomej na drogach gminnych,

38)utrzymanie drożności wpustów drogowych, będących w zarządzie Gminy,

39)zakup drzew, krzewów, bylin, kwiatów do nasadzeń uzgodnionych z Gminą,

40)wykonanie oznakowania poziomego na drogach gminnych.

Ad 4) – zadania dokonywania bieżących remontów

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 10 i 12 i art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 1465 ze zm.), art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679) oraz § 1 ust. 1 pkt 6 uchwały nr (…) Rady Miejskiej w (…) z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie powierzenia spółce A. z siedzibą w (…) zadań własnych Gminy o statusie miejskim zmienioną uchwałą nr (…) Rady Miejskiej w (…) z dnia 27 marca 2025 r., Gmina powierza, a Spółka przyjmuje do wykonania obowiązkowe zadanie własne gminy o statusie miejskim, polegające na: bieżących remontach dróg publicznych i wewnętrznych, chodników, placów, parkingów, ścieżek rowerowych oraz schodów, znajdujących się w zasobach Gminy o statusie miejskim.

W ramach utrzymania terenów, o których mowa powyżej, powierza się:

1)remonty cząstkowe nawierzchni z kostki granitowej,

2)remonty cząstkowe nawierzchni z betonowej kostki brukowej,

3)remonty cząstkowe nawierzchni z betonowych płyt chodnikowych,

4)remonty cząstkowe nawierzchni z granitowych płyt chodnikowych,

5)remonty cząstkowe nawierzchni z kamienia polnego,

6)remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznej mieszanką mineralno-bitumiczną,

7)remonty cząstkowe nawierzchni betonowej,

8)remonty cząstkowe nawierzchni nieulepszonych,

9)korytowanie, równanie i profilowanie nawierzchni gruntowych z zagęszczeniem,

10)utwardzanie nawierzchni gruntowych tłuczniem,

11)remonty cząstkowe krawężników betonowych,

12)remonty cząstkowe krawężników kamiennych,

13)remonty cząstkowe obrzeży betonowych,

14)regulacja pionowa studzienek dla kratek ściekowych ulicznych,

15)naprawa wpustów ulicznych,

16)osadzenie wpustów ulicznych,

17)osadzenie kratek wpustów ulicznych,

18)naprawa oznakowania pionowego słupki i tarcze znakowe ze stabilizacją mocowania w gruncie,

19)wykonanie oznakowania poziomego,

20)remont infrastruktury drogowej w tym m.in. murów oporowych, palisad, ogrodzeń.

W związku z wykonywanymi na rzecz Gminy usługami, A. przysługuje wynagrodzenie w postaci rekompensaty. Za każde z wymienionych powyżej czterech zadań przysługuje odrębna rekompensata. Rekompensata stanowi środki wypłacane przez Gminę Spółce w związku z wykonywanymi czynnościami stanowiącymi zadania własne.

Rekompensata obejmuje:

1)całość kosztów bezpośrednich związanych z wykonywaniem powierzonych zadań, powiększonych o odpowiedni udział kosztów pośrednich jednostki, w tym kosztów zarządu,

2)rozsądny zysk w wysokości 5% kosztów realizacji ww. zadań.

Rekompensata jest przekazywana Spółce w ustalonej kwocie miesięcznie z dołu. Gmina zobowiązuje się zapłacić ustaloną kwotę przelewem w terminie 14 dni od daty doręczenia przez A. faktury.

Po ustalonym czasie następuje rozliczenie rekompensat.

W przypadku gdy w wyniku rozliczenia zostanie stwierdzone, że Spółka poniosła wyższe koszty niż otrzymane rekompensaty, będzie ona uprawniona do wystawienia stosownej faktury zgodnej z wartością rozliczenia. Jeżeli w wyniku rozliczenia zostanie stwierdzone, że Spółka poniosła niższe koszty niż otrzymane rekompensaty, będzie ona zobowiązana do wystawienia stosownej faktury korygującej. W przypadku, gdy rozliczenia lub inne analizy, wskażą jednoznacznie, że ustalona miesięczna wysokość rekompensat nie pokrywa kosztów, Spółka ma prawo wystąpić do Gminy z wnioskiem o zmianę kwoty rekompensaty.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Otrzymane przez A. od Gminy środki finansowe w postaci rekompensaty są ściśle powiązane ze świadczonymi przez A. usługami powierzonymi przez Gminę. Otrzymywane od Gminy środki finansowe mają pokryć ponoszone koszty wynikające wyłącznie z realizacji zadań z umów powierzenia. Gdyby nie otrzymane środki w postaci rekompensaty, Spółka nie mogłaby wykonywać/świadczyć usług powierzonych przez Gminę.

Zgodnie z umową, rekompensata ma pokrywać ponoszone koszty związane z realizacją zadań powierzonych przez Gminę. Rekompensata nie może zatem być wykorzystana (ani przeznaczona) przez A. na żaden inny cel.

Z ekonomicznego punktu widzenia Wnioskodawca nie byłby w stanie świadczyć usług w zakresie zadań wynikających z umów zawartych z Gminą bez rekompensaty.

A. posiada odpowiednie zaplecze, w tym sprzęt i zasoby personalne, aby świadczyć usługi w zakresie umów powierzenia. Jednakże bez otrzymania rekompensaty - czyli zapłaty za usługę - Wnioskodawca nie byłby wstanie świadczyć usług dla Gminy.

Otrzymane rekompensaty nie wpływają na ceny świadczonych usług. Zadania wykonywane w ramach umów z Gminą stanowią czynności składające się na usługi świadczone przez A. na rzecz Gminy, za które wynagrodzeniem jest otrzymywana przez A. rekompensata.

Wszystkie zadania realizowane przez A. wynikające z umowy są pokrywane z rekompensaty, nie ma/nie będzie dodatkowego wynagrodzenia od Gminy za świadczenie ww. usług.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym kwoty wypłacane na rzecz A. przez Gminę o statusie miejskim tytułem rekompensaty za wykonywanie zadań powierzonych (zadań własnych Gminy) stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym kwoty wypłacane na rzecz A. przez Gminę o statusie miejskim tytułem rekompensaty za wykonywanie zadań powierzonych (zadań własnych Gminy) stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 7 ust. 1, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 1465 t. j. ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 10, 12 i 13 ustawy o samorządzie gminnym):

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  • zieleni gminnej i zadrzewień;
  • cmentarzy gminnych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z kolei z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 679; dalej: ustawa o gospodarce komunalnej), gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Warto zatem zaznaczyć, że możliwość wykonywania zadań własnych Gminy przez Wnioskodawcę jest unormowana w ww. przepisach. W dalszej kolejności należy przeanalizować, czy wykonywanie tychże zadań stanowi opodatkowane VAT świadczenie usług na gruncie ustawy z dnia z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775; dalej: ustawa o VAT).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z kolei, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT), w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT koniecznym warunkiem dla uznania, że świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest "odpłatność" za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. Pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Należy podkreślić, że usługą będzie wyłącznie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby móc uznać, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE lub Trybunał). W wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie "odpłatności" pojawiło się również w orzeczeniu ETS z 5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 Staatssecretaris van Financien przeciwko Cooperatieve Aardappelenbewaarplaats GA, które zapadło na tle przepisów Dyrektywy VAT z 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin "zapłata" stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wykonywanie przez A. zadań własnych Gminy stanowi formę świadczenia usług na rzecz tej Gminy. Wynika to z faktu, iż:

  • świadczenie jest wykonywane w ramach umów zobowiązaniowych,
  • Gmina jest beneficjentem świadczenia i otrzymuje przy tym wymierną korzyść (podejmując się realizacji opisanych zadań, Spółka zwalnia Gminę z określonych prawem obowiązków),
  • świadczenie ma charakter odpłatny (Gmina wypłaca Spółce wynagrodzenie pod postacią rekompensaty),
  • istnieje związek pomiędzy otrzymywaną płatnością (rekompensatą) a świadczeniem na rzecz Gminy o charakterze bezpośrednim.

Dodatkowo, aby dana czynność mogła zostać objęta opodatkowaniem, musi być wykonana przez podatnika VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi z kolei, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przywołanych przepisów wynika, że Gmina nie jest podatnikiem VAT w związku z realizacją zadań, które podejmuje jako podmiot prawa publicznego. Gmina jest natomiast podatnikiem VAT w przypadku wykonywanych przez nią czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Warto podkreślić, że choć Spółka zobowiązała się do realizacji zadań własnych Gminy, to działa jako odrębny podmiot posiadający status podatnika VAT. Spółka nie jest częścią administracji samorządowej, lecz prowadzi samodzielną działalność gospodarczą. Fakt, że Spółka pozostaje w pewnym stopniu zależna od Gminy, nie wyklucza automatycznie możliwości uznania powierzonych jej zadań własnych Gminy za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymywana przez Spółkę rekompensata, stanowiąca wynagrodzenie za świadczone usługi, powinna podlegać opodatkowaniu VAT. Zgodnie bowiem z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przykładowo, w interpretacji z 26 marca 2024 r. (nr 0114-KDIP4-3.4012.601.2023.2.DS) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej również: Organ) wskazał: „Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.”

Na gruncie powyższego należy wskazać, że rekompensata przyznawana Wnioskodawcy ma związek ze świadczeniem przez niego konkretnych usług na rzecz Gminy. Rekompensata nie stanowi zatem ogólnej dotacji niezwiązanej ze świadczonymi usługami. Zdaniem Spółki na powyższe wnioski nie wpływa fakt, iż rekompensata pokrywa koszty świadczonych usług. Umowy przewidują również rozsądny zysk dla A.

Warto wskazać przy tym, iż w lutym 2025 r. J. Kokott, Rzecznik Generalna TSUE, wydała opinię generalną (opinia ECLI:EU:C:2025:92) w polskiej sprawie o sygn. C-615/23 i wskazała, iż:

„37. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału świadczenie usług dokonywane jest jednak „odpłatnie” w rozumieniu tego przepisu tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości wyodrębnionej usługi świadczonej usługobiorcy. Tak jest, w przypadku gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym.

38. Budzi to wątpliwość w przypadku dotacji mającej na celu późniejsze zrekompensowanie strat. Prawdą jest, że z reguły istnieje umowa pomiędzy udzielającym dotacji a beneficjentem dotacji. Jednakże dotacja mająca na celu późniejsze zrekompensowanie strat z dotychczasowej działalności nie koreluje z żadną konkretną działalnością podlegającą wykonaniu w zamian za tę dotację, co podkreślają również Węgry w swoich uwagach na piśmie. W tym zakresie udzielającemu dotacji nie jest zapewniana żadna konkretna korzyść.

39. Co innego miałoby miejsce w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana z mocy prawa do zapewnienia publicznego transportu zbiorowego i w celu wykonania tego obowiązku posługuje się podmiotem prywatnym i odpowiednio go dotuje. Bezpośredni związek pomiędzy wypłatą dotacji a konkretną korzyścią jednostki samorządu terytorialnego (zwolnieniem z obowiązku prawnego) staje się tutaj wyraźny. Bez takiego obowiązku istnienie publicznego transportu zbiorowego leży jednak przede wszystkim w interesie ogółu społeczeństwa, a nie w (konkretnym) interesie udzielającego dotację.”

Zdaniem Spółki, z powyższego wynika, że jeżeli A. zwalnia Gminę z obowiązku realizacji zadań własnych to Spółka świadczy usługę na rzecz Gminy.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymywane przez Spółkę rekompensaty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Spółki w niniejszej sprawie potwierdzają interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym:

  • w interpretacji z 15 maja 2025 r. (nr 0111-KDIB3-1.4012.95.2025.2.MG) Organ stwierdził, iż:

„Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizują Państwa zadania zlecone Gminy Miasta (...) o charakterze użyteczności publicznej w zakresie utrzymania czystości i porządku (...).

W kontekście powyższego, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług otrzymywana z tytułu realizacji opisanych we wniosku usług Rekompensata, stanowi dla Państwa zapłatę za świadczone przez Państwa usługi. Mimo, że wykonują Państwo czynności w zakresie powierzonych zadań własnych Gminy (...), o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, to jednak - jak wyżej wskazano - nie wchodzą Państwo w skład administracji samorządowej, lecz prowadzą niezależną działalność gospodarczą. Zatem pomiędzy płatnością należną Państwu od Gminy jako Rekompensata, a świadczeniem na jej rzecz, zachodzi związek bezpośredni, ponieważ płatność następuje w zamian za to świadczenie. Tym samym, na gruncie rozpoznawanej sprawy należy przyjąć, że między Gminą (...) a Państwem następuje wymiana świadczeń.

Z tych też względów czynności, które Państwo zobowiązali się wykonywać na rzecz Gminy (...), realizując powierzone zadanie własne gminy w zamian za otrzymaną Rekompensatę, stanowią określone w art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie otrzymana rekompensata stanowi element podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.”

  • w interpretacji z 3 stycznia 2025 r. (nr 0112-KDIL1-2.4012.542.2024.1.PM) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:

„W konsekwencji czynności, które wykonują Państwo na rzecz Gminy, realizując powierzone zadania własne Gminy dotyczące utrzymania i pielęgnacji zieleni oraz oczyszczania miasta, jak również zarządzania stadionem w zamian za otrzymywaną rekompensatę, stanowią określone w art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.”

  • w interpretacji z 1 marca 2024 r. (nr 0113-KDIPT1-1.4012.829.2023.2.MGO) Organ stwierdził, iż:

„Państwa Spółka jest spółką, w której 100% udziałów posiada Miasto. Państwa Spółka świadczy na skutek Porozumienia zawartego z Miastem w dniu 7 czerwca 2023 r. usługi publiczne w zakresie utrzymania czystości i porządku oraz zieleni miejskiej na terenach należących do Miasta. Otrzymywana przez Państwa Spółkę z tego tytułu rekompensata służy pokryciu deficytu - straty powstałej w związku z wykonywaniem zadań publicznych.

Analiza powyższego prowadzi do wniosku, iż pomiędzy płatnością, którą Państwa Spółka otrzymuje w ramach rekompensaty od Miasta a świadczeniem na rzecz Miasta, zachodzi związek bezpośredni, bowiem płatność następuje w zamian za to świadczenie. Spółka otrzymując od Miasta rekompensatę, otrzymuje zindywidualizowaną korzyść, a otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnościami, które dokonuje Państwa Spółka na rzecz Miasta dotyczącymi utrzymania czystości i porządku oraz zieleni miejskiej na terenach należących do Miasta. Państwa Spółka, podejmując się świadczenia powierzonych usług, zwalnia Miasto w istocie z określonych prawem obowiązków, czyni to jednak za wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług - Miasto osiąga więc wymierną korzyść.

(…) Z tych też względów czynności, które Państwa Spółka zobowiązała się wykonywać na rzecz Miasta, realizując powierzone zadania własne Miasta dotyczące utrzymania czystości i porządku oraz zieleni miejskiej na terenach należących do Miasta w zamian za otrzymaną rekompensatę (dopłatę), stanowią określone w art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie otrzymana rekompensata (dopłata) stanowi element podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.”

  • w interpretacji z 24 listopada 2023 r. (nr 0114-KDIP4-3.4012.419.2023.1.RK) Organ uznał następująco:

„Państwa działalność polega na świadczeniu usług komunalnych na rzecz mieszkańców oraz przedsiębiorstw prowadzących działalności na terenie Gminy.

(…) czynności, które wykonują Państwo na rzecz Gminy, realizując powierzone zadania własne gminy w zamian za otrzymywaną Rekompensatę, stanowią określone w art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie otrzymana Rekompensata – także w postaci zaliczek udokumentowanych fakturą zaliczkową – stanowi element podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.”

  • w interpretacji z 6 czerwca 2023 r. (nr 0114-KDIP4-1.4012.280.2023.1.DP) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż:

„Państwa działalność polega na świadczeniu usług komunalnych na rzecz mieszkańców oraz przedsiębiorstw prowadzących działalności na terenie miasta i powiatu A., gminy B., C., D., E., F., G. i innych, w zakresie zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków, badania jakości wody i ścieku, budowania i modernizacji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, urządzania, pielęgnacji oraz konserwacji zieleni miejskiej, utrzymania zimowego ulic i placów, oczyszczania miasta i gmin z nieczystości stałych i płynnych, prowadzenia PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych), rekultywacji wysypiska odpadów komunalnych.

(…) Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług otrzymywane z tytułu realizacji opisanych we wniosku usług świadczenie pieniężne określane przez strony jako Rekompensata, będzie stanowić dla Państwa zapłatę za świadczone przez Państwa usługi. (…) Zatem czynności, które wykonują Państwo na rzecz Gminy, realizując powierzone zadania własne gminy w zamian za otrzymywaną Rekompensatę, będą stanowić określone w art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie otrzymana Rekompensata - także w postaci zaliczek udokumentowanych fakturą zaliczkową - będzie stanowić element podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.”

  • w interpretacji z 3 sierpnia 2023 r. (nr 0111-KDIB3-1.4012.420.20231.WN) Organ wskazał, że:

„W rozpatrywanej sprawie, na podstawie umowy wykonawczej, wykonują Państwo powierzone przez Gminę zadania w zakresie bieżącego i nieprzerwanego zaspokajania zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług użyteczności publicznej w szczególności w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień na obszarze Gminy, a za ich realizację otrzymuje rekompensatę.

(…) czynności, które zobowiązali się Państwo wykonywać na rzecz Gminy, realizując powierzone zadanie własne Gminy w zamian za otrzymaną rekompensatę, stanowią określone w art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.”

Podsumowując, należy uznać, że kwoty wypłacane na rzecz A. przez Gminę o statusie miejskim tytułem rekompensaty za wykonywanie zadań powierzonych (zadań własnych Gminy) stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Co istotne usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. w sprawie C‑154/80 Staatssecretaris van Financien przeciwko Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats GA ETS, które zapadło na tle przepisów Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

·istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

·wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

·istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

·istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Ponadto, aby czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podmiot działający dla tej czynności w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowią implementację art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Zgodnie z ww. regulacją:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy, zgodnie z którym:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Unormowanie to stanowi odzwierciedlenie art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, który stanowi, że:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami VAT w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pojęcie podatnika obejmuje swym zakresem podmioty, które dokonują czynności podlegającej opodatkowaniu. Ustawodawca określił wskazane pojęcie na tyle szeroko, by w każdym przypadku profesjonalnej aktywności zawodowej, dokonywania czynności opodatkowanych podmiot mógł zostać uznany za podatnika w zakresie tych czynności. Podkreślić przy tym należy, że działalność gospodarcza ma miejsce również wówczas, gdy nie przyniosła ona żadnych widocznych efektów (bez względu na cel i rezultat takiej działalności). Charakterystyka ta pozwala na uznanie, że pojęcie podatnika na gruncie podatku od towarów i usług ma wymiar autonomiczny - niezależny od uregulowań innych aktów normatywnych regulujących stosunki prawnopodatkowe.

W zakresie statusu podmiotu publicznego wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 29 października 2015 r. w sprawie C-174/14 Saudaçor – Sociedade Gestora de Recursos e Equipamentos da Saúde dos Açores SA przeciwko Fazenda Pública, w którym stwierdził:

„(…) ponieważ (…) art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy jako wyjątek interpretować w sposób ścisły, należy uznać, że wyliczenie znajdujące się w tym przepisie jest wyczerpujące, a pojęcie „innych podmiotów prawa publicznego” stanowi pozostałą kategorię podmiotów należących do władzy publicznej, innych niż te, które zostały konkretnie wymienione w tym przepisie.

Jeżeli chodzi w szczególności o pierwszy z dwóch warunków ustanowionych w art. 13 ust. 1 wspomnianej dyrektywy, to znaczy o warunek dotyczący statusu podmiotu publicznego, to Trybunał orzekł już, że osoba, która wykonuje czynności należące do prerogatyw władztwa publicznego w sposób niezależny, nie pozostając częścią administracji publicznej, nie może zostać zaklasyfikowana jako podmiot prawa publicznego w rozumieniu tego przepisu (zob. podobnie w szczególności postanowienie Mihal, C-456/07, EU:C:2008:293, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo).

Trybunał wyjaśnił również, że status „podmiotu prawa publicznego” nie może wynikać jedynie z tego, że dana działalność polega na wykonywaniu czynności należących do prerogatyw władztwa publicznego (zob. podobnie w szczególności postanowienie Mihal, C‑456/07, EU:C:2008:293, pkt 17 i przytoczone tam orzecznictwo)”.

Z kolei w wyroku z 22 lutego 2018 r. w sprawie C-182/17 Nagyszénás Településszolgáltatási Nonprofit Kft. przeciwko Nemzeti Adó-és Vámhivatal Fellebviteli Igazgatósága, TSUE wskazał, że:

„Artykuł 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że, z zastrzeżeniem sprawdzenia przez sąd odsyłający istotnych okoliczności faktycznych, działalność taka jak będąca przedmiotem postępowania głównego, polegająca na wykonywaniu przez spółkę niektórych zadań publicznych gminy zgodnie z umową zawartą między tą spółką a gminą stanowi odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej na mocy tego przepisu.

Art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że – z zastrzeżeniem sprawdzenia przez sąd odsyłający istotnych okoliczności faktycznych i prawa krajowego – działalność, taka jak omawiana w postępowaniu głównym, polegająca na wykonywaniu przez spółkę określonych publicznych zadań gminy na mocy umowy zawartej między tą spółką a gminą, nie jest objęta zasadą nieopodatkowania podatkiem od wartości dodanej przewidzianą w tym przepisie wówczas, gdy działalność ta stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 9 ust. 1 tej dyrektywy”.

Rolę gminy określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 10, 12 i 13 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

12) zieleni gminnej i zadrzewień;

13) cmentarzy gminnych.

W myśl z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej - uregulowano w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679).

Jak stanowi art. 1 ust. 2 ww. ustawy o gospodarce komunalnej:

Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

W oparciu o art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej:

Gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o gospodarce komunalnej:

Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej.

Zatem w przypadku, gdy są to jednostki prawnie niewyodrębnione, tzn. pozostające w strukturze gminy, dla celów podatkowych traktuje się je tak samo jak gminne jednostki pomocnicze. Wykonywane przez nie czynności winna rozliczać gmina. Jeśli jednak znajdą się one poza strukturą gminy, jako tzw. jednostki prawnie wyodrębnione (np. w formie spółki prawa cywilnego lub handlowego), będą miały odrębną od gminy zdolność prawnopodatkową.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że zarówno Gmina, jak i utworzona przez nią spółka prawa handlowego, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działają w charakterze podatników podatku VAT.

Podkreślić należy, że dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe, itd.).

Zatem, nawet gdyby podatnik nie osiągnął dochodu z tytułu prowadzonej działalności, to wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT wykonując czynności będące przedmiotem działalności gospodarczej - bowiem będzie świadczył w tym zakresie usługi, które podlegają VAT. Oznacza to, że jeżeli podmiot uzyska za to świadczenie jakąkolwiek zapłatę w sensie ekonomicznym (nawet bilansując tylko poniesione w związku z nim wydatki), to otrzymane wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwych reguł.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo Spółką komunalną, w której 100% udziałów posiada Gmina. Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizują Państwo zadania własne Gminy o charakterze użyteczności publicznej na podstawie zawartych z Gminą umów. Są to zadania z zakresu:

1.utrzymania i administrowania Cmentarzem Komunalnym w (…);

2.organizacji oraz prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych dla nieruchomości zamieszkałych;

3.utrzymania czystości i porządku;

4.dokonywania bieżących remontów.

W związku z wykonywanymi na rzecz Gminy usługami, otrzymują Państwo wynagrodzenie w postaci rekompensaty. Rekompensata obejmuje:

1.całość kosztów bezpośrednich związanych z wykonywaniem powierzonych zadań, powiększonych o odpowiedni udział kosztów pośrednich jednostki, w tym kosztów zarządu,

2.rozsądny zysk w wysokości 5% kosztów realizacji ww. zadań.

Otrzymane środki finansowe w postaci rekompensaty są ściśle powiązane ze świadczonymi przez Państwa usługami powierzonymi przez Gminę. Otrzymywane rekompensaty mają pokrywać ponoszone koszty wynikające wyłącznie z realizacji zadań z umów powierzenia, nie mogą być wykorzystane (ani przeznaczone) przez Państwa na żaden inny cel.

Otrzymane rekompensaty nie wpływają na ceny świadczonych usług. Wszystkie zadania realizowane przez Państwa, wynikające z umów powierzenia są pokrywane z rekompensat, nie otrzymują/ nie będą Państwo otrzymywać dodatkowego wynagrodzenia od Gminy za świadczenie ww. usług.

Wskazali Państwo, że nie byliby w stanie świadczyć usług w zakresie zadań wynikających z umów zawartych z Gminą bez rekompensaty.

Rekompensata jest przekazywana Państwu w ustalonej kwocie miesięcznie z dołu, a po ustalonym czasie następuje rozliczenie rekompensat. W przypadku, gdy rozliczenia lub inne analizy wykażą, że ustalona miesięczna wysokość rekompensat nie pokrywa kosztów, mogą Państwo wystąpić do Gminy z wnioskiem o zmianę kwoty rekompensaty.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wypłacane Państwu rekompensaty za wykonywanie zadań powierzonych przez Gminę stanowią wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Powyższy przepis odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy, zgodnie z którym:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 ustawy wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nie jest natomiast podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają więc opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług – istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną – to stanowi ona podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

Zatem, aby dotacje i inne środki o podobnym charakterze stanowiły podstawę opodatkowania, muszą być wypłacane jako należność z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług i być bezpośrednio związane z ceną tego świadczenia. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Definicji terminu „bezpośredniego wpływu na cenę” nie zawiera ani ustawa, ani Dyrektywa 2006/112/WE Rady, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do sposobu wykładni tego pojęcia wynikającego z orzecznictwa TSUE.

W wyroku z 15 lipca 2004 r. w sprawie C-144/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Federalnej Niemiec TSUE wyjaśnił:

„26. Przewidując, że do podstawy opodatkowania podatkiem VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 11 część A ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy, subwencje przyznane podatnikom, przepis ten zmierza do obciążenia podatkiem VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji.

27. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu stosuje się on, gdy subwencja jest bezpośrednio związana z ceną danej transakcji.

28. Aby miała miejsce taka sytuacja, subwencja powinna przede wszystkim być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określonego towaru lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu. Należy stwierdzić w szczególności, że prawo do otrzymywania subwencji jest przyznawane beneficjentowi, skoro tylko ten ostatni dokona transakcji podlegającej opodatkowaniu (wyrok z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C‑184/00 Office des produits wallons, Rec. str. I‑9115, pkt 12 i 13).

29. Ponadto należy zbadać, czy nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z subwencji przyznanej jej beneficjentowi. Niezbędne jest bowiem, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda. Należy zatem zbadać, czy okoliczność, że subwencja jest przyznawana sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał subwencji (ww. wyrok w sprawie Office des produits wallons, pkt 14).

30. Powinno być w każdym razie możliwe zidentyfikowanie świadczenia wzajemnego, które stanowi subwencja. Nie ma konieczności, by kwota subwencji odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczonego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a wspomnianą wyżej subwencją, która może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (ww. wyrok w sprawie Office des produits wallons, pkt 17).

31. Wreszcie w pojęciu „subwencje związane bezpośrednio z ceną” w rozumieniu art. 11 część A ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy mieszczą się jedynie te subwencje, które stanowią całkowicie lub częściowo świadczenie uzyskiwane w zamian za dostawy towarów lub świadczenia usług oraz są przyznawane osobie trzeciej przez sprzedawcę lub świadczącego usługi (cytowany wyżej wyrok w sprawie Office des produits wallons, pkt 18)”.

Aby stwierdzić, czy otrzymywane przez beneficjenta środki wchodzą do podstawy opodatkowania świadczonych usług, niezbędne jest stwierdzenie, czy występują konkretne usługi, z którymi związane jest to dofinansowanie, wykonywane przez odbiorcę dofinansowania. Tylko w takim przypadku dotacja może wchodzić do podstawy opodatkowania. Następnie należy zbadać, zgodnie z tezami wyroków TSUE, czy dofinansowanie stanowi element determinujący cenę tej usługi (świadczenia).

Analizując przedstawiony opis sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa należy zauważyć, że pomiędzy płatnością, którą otrzymują Państwo w formie rekompensaty od Gminy a świadczeniem na jej rzecz zachodzi związek bezpośredni, bowiem płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W rozpatrywanej sprawie, na podstawie zawartych z Gminą umów, wykonują Państwo powierzone przez Gminę zadania o charakterze użyteczności publicznej, w szczególności w zakresie utrzymania i administrowania Cmentarzem Komunalnym, organizacji i prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz dokonywania bieżących remontów, a za ich realizację otrzymują Państwo wynagrodzenie w postaci rekompensaty.

Rekompensata stanowi zatem źródło finansowania realizowanych przez Państwa usług na rzecz Gminy. Zatem z uwagi na charakter opisanej rekompensaty uznać należy, że stanowi ona wynagrodzenie za świadczone przez Państwa usługi na rzecz Gminy.

Tym samym, w zakresie wykonywania czynności związanych z realizacją części zadań własnych Gminy, finansowanych z otrzymywanych od Gminy środków finansowych, działają Państwo/będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane czynności spełniają/będą spełniały definicję świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, dlatego też podlegają/będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług otrzymana rekompensata w formie pieniężnej stanowi/będzie stanowiła zapłatę (wynagrodzenie) za świadczone przez Państwa na rzecz Gminy usługi.

A zatem pomiędzy płatnością, którą otrzymują/otrzymają Państwo od Gminy za świadczone przez Państwa na rzecz Gminy usługi zachodzi/będzie zachodził związek bezpośredni, ponieważ płatność następuje/będzie następować w zamian za to świadczenie. Na gruncie rozpoznawanej sprawy nie można przyjąć, że między Stronami nie następuje/nie będzie następowała wymiana świadczeń. Z tych też względów, czynności w opisanym we wniosku zakresie stanowią/będą stanowić określone w art. 8 ust. 1 ustawy, odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, otrzymane przez Państwa rekompensaty za wykonywanie opisanych zadań własnych Gminy stanowią/będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Państwa usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji stanowią/będą stanowiły podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.