Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podziału spółki przez wyodrębnienie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A.  Planowana reorganizacja A. z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka Dzielona”)

W ramach swojego przedsiębiorstwa Spółka Dzielona tworzy, wdraża i utrzymuje zaawansowane systemy informatyczne i oprogramowanie dla biznesu, administracji publicznej i sektora medycznego. Spółka oferuje m.in.:

- systemy ERP, BI i HR,

- systemy billingowe i rozwiązania do zarządzania sieciami telekomunikacyjnymi,

- systemy lojalnościowe i CRM,

- systemy e-invoicing,

- oprogramowanie dla sektora finansowego (min. dla banków, ubezpieczycieli, funduszy inwestycyjnych),

- rozwiązania dla sektora ochrony zdrowia, m.in. w zakresie telemedycyny oraz systemy HIS,

- usługi data center i chmury obliczeniowej,

- rozwiązania dedykowane dla administracji publicznej.

Ponadto, w związku z dostawami ww. rozwiązań informatycznych Spółka Dzielona może dostarczać dodatkowe usługi (np. konsulting i doradztwo), towary (np. sprzęt informatyczny lub inne urządzenia) i oprogramowanie obce w zakresie zamówionym przez klientów, niezbędnym do prawidłowego wykonania umów zawartych z klientami.

Spółka Dzielona zatrudnia ponad 5000 pracowników i współpracowników.

Działalność gospodarcza w przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej zorganizowana jest w formie wyodrębnionych funkcjonalnie i organizacyjnie sektorów produkcji, wdrażania i utrzymania określonego oprogramowania (produktów) dla określonych sektorów rynku, takich jak:

- Sektor Telekomunikacyjny,

- Sektor Enterprise Solutions (ERP),

- Sektor Usługi Lojalność, e-invoicing, ICT,

- Sektor Financial Services,

- Sektor e-Zdrowie,

- Sektor Administracja Publiczna i Samorządy.

W ramach ww. sektorów w Spółce Dzielonej funkcjonuje wiele jednostek organizacyjnych, subsektorów oraz tzw. business unitów. Na tej zasadzie w sektorze e-Zdrowie funkcjonują sub-sektor Telemedycyna oraz business unit HIS.

Spółka Dzielona planuje reorganizację, która będzie polegać na jednym albo kilku podziałach Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie zorganizowanych części jej przedsiębiorstwa obejmujących co najmniej jeden business unit i przeniesienie tych części na istniejące spółki z grupy kapitałowej Spółki Dzielonej, a następnie na sprzedaży udziałów/akcji w tych spółkach. Reorganizacja Spółki Dzielonej ma objąć relatywnie niewielką część jej przedsiębiorstwa i będzie dotyczyć Sektora Administracji Publicznej i Samorządów (zwanego dalej „Sektorem Public”), a także business unit HIS i sub-sektora Telemedycyna.

W ramach tej reorganizacji planowane jest m.in. wyodrębnienie tej części majątku Spółki Dzielonej, która funkcjonuje jako Sektor Public i jest związana z tworzeniem, wdrażaniem i utrzymaniem systemów i rozwiązań informatycznych dedykowanych dla sektora publicznego, szczegółowo opisanej w pkt E poniżej i przeniesienie jej w sposób określony w art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych na (…) z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka Przejmująca”) w zamian za akcje Spółki Przejmującej, które obejmie Spółka Dzielona (podział przez wyodrębnienie, dalej: „Podział”).

Sektor Public działa jako odrębna jednostka odpowiedzialna za realizację całego cyklu usług związanych z systemami szeroko rozumianego sektora jednostek administracji publicznej i spółek komunalnych - od rozwoju oprogramowania, przez wdrożenia u klientów, po utrzymanie i wsparcie. Jednostka ta wyposażona jest w zespół składników majątkowych i osobowych niezbędnych do samodzielnego wykonywania powierzonych zadań: obejmujący prawa do oprogramowania (autorskie i licencyjne), know-how, dokumentację techniczną, narzędzia i urządzenia IT, a także zespół ponad 300 specjalistów, w tym pracowników sprzedaży, wdrożeń i serwisu. Posiada również dedykowane kierownictwo, odrębne cele biznesowe i zespoły kompetencyjne, co zapewnia autonomię operacyjną i decyzyjną.

Przedmiotem wniosku jest wyłącznie Podział przez wyodrębnienie Sektora Public, a pozostałe dwa podziały dotyczące business unit HIS i sub-sektora Telemedycyna mogą być przedmiotem odrębnych wniosków.

Przed Podziałem Spółka Dzielona nie posiada żadnych akcji w kapitale zakładowym Spółki Przejmującej.

W związku z Podziałem dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej, wobec konieczności emisji dodatkowych akcji Spółki Przejmującej, które to akcje obejmie Spółka Dzielona, co wynika z samej istoty podziału przez wyodrębnienie zgodnie z art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z art. 533 Kodeksu spółek handlowych, Spółka Dzielona oraz Spółka Przejmująca uzgodnią pisemnie plan podziału o treści określonej w art. 534 ww. Kodeksu (dalej: „Plan Podziału”).

Spółka Przejmująca nie będzie przydzielać żadnych akcji akcjonariuszom Spółki Dzielonej.

Nie przewiduje się obowiązku dokonywania dopłat w związku z Podziałem.

W wyniku Podziału nie przewiduje się przyznania Spółce Dzielonej jakichkolwiek szczególnych praw w Spółce Przejmującej w związku z Podziałem.

Ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość rynkowa majątku Spółki Dzielonej wchodzącego w skład Sektora Public, otrzymanego przez Spółkę Przejmującą będzie przewyższać wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku (nie wyższą od wartości rynkowej tych składników).

W wyniku Podziału, w Spółce Dzielonej pozostanie działalność pozostałych business unitów tworzących poszczególne sektory lub sub-sektory. Po Podziale Spółka Dzielona będzie kontynuować swoją działalność gospodarczą i prowadzić swoje przedsiębiorstwo w oparciu o składniki majątku pozostałe w Spółce Dzielonej (dalej: „Przedsiębiorstwo Spółki Dzielonej Pozostające w niej po Podziale”).

Przedsiębiorstwo Spółki Dzielonej Pozostające w niej po Podziale będzie obejmować inne sektory, sub-sektory i unity biznesowe, tj. majątek, który jest i będzie organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wyodrębnionym zespołem (zespołami) składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), obejmujących także zobowiązania, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez aktualne obszary działalności, w ramach poszczególnych jednostek organizacyjnych Spółki Dzielonej.

Uzasadnieniem ekonomicznym Podziału jest zamiar sprzedaży akcji w Spółce Przejmującej oraz części przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej obejmującej Sektor Public, po uprzednim wyodrębnieniu go do Spółki Przejmującej, tj. tak, aby potencjalny inwestor mógł nabyć akcje Spółki Przejmującej prowadzącą swoją dotychczasową działalność oraz prowadzącą działalność w zakresie nabytego w drodze Podziału Sektora Public. Z perspektywy potencjalnego inwestora nabycie akcji w Spółce Przejmującej, do której Spółka Dzielona wcześniej wyodrębni Sektor Public, jest rozwiązaniem bardziej przejrzystym i korzystnym niż np. scenariusz, w którym Spółka Przejmująca dokonałaby zakupu Sektora Public od Spółki Dzielonej na podstawie umowy sprzedaży składników majątkowych. Wynika to przede wszystkim z faktu, że istotnym składnikiem majątku Sektora Public są umowy z klientami, w tym umowy zawarte w ramach postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Cesja takich umów na inny podmiot - która byłaby konieczna w przypadku sprzedaży Sektora Public - wymagałaby zgody klientów albo w ogóle nie byłaby możliwa. Proces ten byłby czasochłonny i wiązałby się z ryzykiem, że część kluczowych kontraktów nie mogłaby zostać skutecznie przeniesiona na nabywcę. Podział spółki, jako szczególny tryb reorganizacji, skutkuje natomiast tzw. sukcesją uniwersalną, co oznacza, że wszelkie prawa i obowiązki związane z Sektorem Public przejdą z mocy prawa na Spółkę Przejmującą. Obejmuje to również prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów, bez konieczności ich cesji ani uzyskiwania dodatkowych zgód czy aneksów. Dzięki temu możliwe będzie zachowanie pełnej ciągłości operacyjnej Sektora Public w ramach Spółki Przejmującej, co jest kluczowe z perspektywy inwestora planującego przejęcie tej działalności. Inwestor, nabywając akcje w Spółce Przejmującej, do której uprzednio zostanie wydzielony Sektor Public, zyska zatem dostęp do w pełni funkcjonującego organizmu gospodarczego, wyposażonego nie tylko w składniki majątkowe, ale również w aktywne umowy, personel, know-how i relacje z klientami. Taka struktura pozwali na natychmiastowe kontynuowanie działalności bez konieczności podejmowania istotnych dodatkowych czynności prawnych lub organizacyjnych.

 B. Status prawny i podatkowy oraz przedmiot działalności Spółki Dzielonej

Spółka Dzielona jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega w Polsce (i będzie podlegać na dzień Podziału) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka Dzielona jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i będzie zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług na dzień Podziału.

Zgodnie z danymi zawartymi w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przeważającym przedmiotem działalności Spółki Dzielonej jest i będzie na dzień Podziału: Pozostała działalność w zakresie oprogramowania (PKD 62.10.B), co jest i będzie zgodne ze stanem faktycznym i faktyczną działalnością Spółki Dzielonej w dniu Podziału.

Akcjonariuszami Spółki Dzielonej są podatnicy podatków dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Spółka Przejmująca nie ma żadnych akcji w kapitale zakładowym Spółki Dzielonej.

 C.Status prawny i podatkowy oraz przedmiot działalności Spółki Przejmującej

Spółka Przejmująca ma również siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym podlega w Polsce (i będzie podlegać na dzień Podziału) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka Przejmująca jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i będzie zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług na dzień Podziału.

Zgodnie z danymi zawartymi w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przeważającym przedmiotem działalności Spółki Przejmującej jest i będzie na dzień Podziału: Działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z), co jest i będzie zgodne ze stanem faktycznym i faktyczną działalnością Spółki Przejmującej w dniu Podziału.

Działalność gospodarcza Spółki Przejmującej koncentruje się na tworzeniu, wdrażaniu i utrzymaniu systemów i rozwiązań informatycznych oraz świadczeniu usług informatycznych dedykowanych dla sektora publicznego.

Historycznie całość działalności w powyższym zakresie była początkowo prowadzona przez Spółkę Dzieloną. W pewnym momencie rozwoju tej działalności Spółka Przejmująca została utworzona w grupie kapitałowej (…) jako nowy, wyspecjalizowany podmiot (centrum kompetencji), który miał w sposób ewolucyjny przejąć i rozwijać działalność grupy w sektorze Public. Ten ewolucyjny model polegał na zawieraniu nowych umów z klientami w zakresie oprogramowania Public przez Spółkę Przejmującą. W tym samym czasie działalność Spółki Dzielonej w tym segmencie rynku miała być ograniczona, co do zasady, do wykonywania wcześniej zawartych umów, aż do ich wygaśnięcia.

Obecnie w wyniku opisanych powyżej zmian większość działalności grupy (…) w zakresie oprogramowania Public jest prowadzona w Spółce Przejmującej. Jednakże, w przypadku niektórych klientów Spółki Przejmującej Spółka Dzielona działa jako podwykonawca Spółki Przejmującej, co wynika z opisanego powyżej ewolucyjnego modelu przejmowania działalności w zakresie oprogramowania Public. W przypadku części nowych umów zawieranych z klientami przez Spółkę Przejmującą niezbędne było posiłkowanie się zasobami i personelem Spółki Dzielonej. W tym celu Spółka Przejmująca zawierała ze Spółką Dzieloną umowy podwykonawcze. Po Podziale umowy te wygasną, ponieważ przejmie je Spółka Przejmująca łącznie z zasobami i personelem wchodzącymi w skład Sektora Public. Obie Spółki uczestniczą też we wspólnych umowach konsorcjalnych z klientami i mogą pozostać stronami tych umów po Podziale.

 D.Szczegółowy opis Sektora Public

Przed dniem Podziału z działalnością Sektora Public związane będą w szczególności następujące kategorie rodzajowe rzeczy i praw przysługujących Spółce Dzielonej (w tym między innymi środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wykazane w ewidencji prowadzonej dla celów rachunkowych i podatkowych):

 a) prawa do oprogramowania komputerowego dla szeroko rozumianego sektora jednostek administracji publicznej i spółek komunalnych, rozwijanego i sprzedawanego przez Spółkę Dzieloną w ramach Sektora Public, w tym w szczególności:

   - (…) (systemy ERP w różnych wersjach, w tym rozwijanej od 1995 r.),

   - (…) (system wspomagający czynności związane głównie z procesami HR w organizacji, umożliwiający ich zdalną realizację i standaryzację),

   - eUrząd - Portal usług publicznych (narzędzie i zestaw usług do realizacji zobowiązań ustawowych drogą elektroniczną; w systemie realizowane są procedury administracyjne i procesy za pomocą e-usług),

   - EZD - Kancelaria Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (obsługa pism i czynności kancelaryjnych związanych z przetwarzaniem korespondencji),

   - BPM - Business Process Manager (system obsługujący procesy, w ramach którego możliwe jest definiowanie dedykowanych procesów związanych z działalnością organizacji),

   - (…) (kompleksowe rozwiązanie z zakresu Gospodarki Przestrzennej adresowane dla klientów administracji publicznej),

   - (…) (rozwiązanie informatyczne, w którego skład wchodzą urządzenia i oprogramowanie zapewniające możliwość rejestracji rozpraw sądowych w sądach cywilnych oraz karnych RP, prowadzenie zdalnych rozpraw, automatyczną transkrypcję nagrań oraz sporządzanie eProtokołu),

   - (…) - Platforma Mobilnych E-usług Publicznych (integrująca usługi publiczne oraz kompleksową ofertę miasta, tj. usługi świadczone przez miasto i podległe jej placówki (kulturalne, socjalne, sportowe i oświatowe)).

 b) prawa do dokumentacji tego oprogramowania,

 c) kody oprogramowania (w postaci źródłowej i binarnej),

 d) prawa i obowiązki (zobowiązania) z umów z klientami, w tym przede wszystkim z szeroko rozumianego sektora jednostek administracji publicznej i spółek komunalnych m.in. takimi jak: Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Bank Polski, Ministerstwa, urzędy rządowe i samorządowe, agencje rządowe, spółki komunalne, związanych z działalnością Sektora Public, dotyczące tworzenia, wdrażania, utrzymywania, sprzedaży i licencjonowania oprogramowania komputerowego rozwijanego i sprzedawanego przez Spółkę Dzieloną w ramach Sektora Public,

 e) prawa i obowiązki (zobowiązania) z umów zawartych z podwykonawcami usług informatycznych świadczonych przez Spółkę Dzieloną na rzecz klientów Sektora Public z udziałem podwykonawców,

  f) prawa i obowiązki (zobowiązania) wynikające z umów z dostawcami rozwiązań informatycznych wykorzystywanych przez Spółkę Dzieloną na potrzeby świadczenia usług na rzecz klientów Sektora Public,

 g) prawa i obowiązki (zobowiązania) wynikające z umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia, umowy o współpracę tzw. B2B) zawartych z osobami zatrudnionymi przez Spółkę Dzieloną w ramach Sektora Public,

 h) know-how w zakresie działalności Sektora Public, w tym nie tylko produktowe, ale również w zakresie rynku zamówień publicznych, co ma istotne znaczenie z uwagi na specyfikę rynku sprzedaży oprogramowania na tym rynku,

  i) narzędzia informatyczne i urządzenia niezbędne do bieżącej realizacji zadań Sektor Public (sprzęt informatyczny, taki jak notebooki, monitory, serwery i inne urządzenia IT, które były i są używane przez pracowników i współpracowników do codziennej pracy, projektowania, implementacji i wsparcia działalności w zakresie oprogramowania dla sektora publicznego),

  j) prawa do oprogramowania niezbędnego do realizacji serwisowania, sprzedaży i utrzymania oprogramowania wskazanego w pkt a) (są to narzędzia wytworzone w ramach Sektora Public wraz z prawami do kodów źródłowych),

 k) należności i zobowiązania pieniężne Spółki Dzielonej związane z działalnością Sektora Public przed Podziałem, w tym przede wszystkim niezapłacone przed dniem Podziału należności i zobowiązania z tytułu usług i towarów wynikające z umów z klientami i dostawcami, zobowiązania względem pracowników i współpracowników,

  l) inne rzeczy i prawa funkcjonalnie związane z Sektor Public, np. samochody służbowe, telefony, narzędzia informatyczne, itp., niezbędne do bieżącej realizacji zadań Sektora Public,

m) inne pozycje, będące składnikami aktywów bądź pasywów dotyczące Sektora Public przed Podziałem, np. zapasy towarów niezbędnych do realizacji umów zawartych z klientami.

Wnioskodawca wyjaśnia, że klientami Sektora Public są nie tylko podmioty z szeroko pojętego sektora administracji publicznej i samorządów, ale również inne podmioty spoza tego sektora, w tym prywatne. W konsekwencji do majątku Sektora Public należą również prawa i obowiązki (zobowiązania) z umów zawartych z takimi klientami. Wynika to z wysokiej funkcjonalności oprogramowania tworzonego w ramach Sektora Public. Przykładowo, (…) jest rozbudowanym systemem informatycznym klasy ERP, z którego najczęściej korzystają jednostki administracji publicznej, samorządy i uczelnie, gdzie ma największą liczbę wdrożeń dzięki rozbudowanym modułom finansowo-księgowym, kadrowym i sprawozdawczym dostosowanym do wymogów sektora publicznego. Egeria nie jest jednak oprogramowaniem ograniczonym wyłącznie do tego obszaru, ponieważ ma pełną funkcjonalność systemu ERP, obejmującą m.in. finanse, kadry i płace, logistykę, produkcję, CRM i kontroling. Dzięki modułowej budowie może być wdrażana również w przedsiębiorstwach prywatnych, zwłaszcza w spółkach użyteczności publicznej, produkcyjnych czy usługowych, które potrzebują skalowalnego systemu do zarządzania procesami biznesowymi.

Z prowadzeniem działalności Sektora Public nie są (i nie będą na dzień Podziału) związane prawa własności nieruchomości. W skali kraju Sektor Public korzysta z powierzchni biurowej będącej własnością Spółki Dzielonej albo wynajmowanej przez Spółkę Dzieloną, wykorzystywanej również przez inne jednostki organizacyjne Spółki Dzielonej.

W tym miejscu Wnioskodawca wyjaśnia, że w przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej przed Podziałem Sektor Public wykorzystuje relatywnie niewielką część powierzchni biurowej. Część zadań realizowanych przez pracowników Sektora Public może być wykonywane zdalnie przy wykorzystaniu komputera, stabilnego połączenia internetowego oraz narzędzi umożliwiających współpracę online (platformy do zarządzania projektami, komunikatory, narzędzia do wideokonferencji, rozwiązania chmurowe zapewniające dostęp do danych i zasobów z dowolnego miejsca). Ogranicza to zakres potrzebnej powierzchni biurowej. Jednocześnie, dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania działalności całej Spółki Dzielonej - w tym także działalności Sektora Public - konieczne jest korzystanie z określonej infrastruktury fizycznej, takiej jak m.in. przestrzeń kolokacyjna dla serwerów czy infrastruktura techniczna niezbędna do świadczenia usług na rzecz niektórych klientów. Należy przy tym podkreślić, że infrastruktura ta nie stanowi odrębnej powierzchni przypisanej wyłącznie do Sektora Public, lecz jest elementem wspólnego zaplecza technicznego wykorzystywanego w ramach działalności całego przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej.

Z działalnością Sektora Public nie są bezpośrednio związane (i nie będą na dzień Podziału) decyzje administracyjne, zezwolenia lub koncesje, ponieważ nie były one wymagane dla prowadzenia tej działalności.

1.Wyodrębnienie organizacyjne Sektora Public w ramach wewnętrznej struktury przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej (przed i na dzień Podziału)

Działalność w zakresie oprogramowania dla szeroko rozumianego sektora jednostek administracji publicznej i spółek komunalnych jest organizacyjnie wyodrębniona w ramach przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej w formie Sektora Public zdefiniowanego jako oddzielny sektor biznesowy.

Wyodrębnienie organizacyjne Sektora Public w przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej będzie wynikać z wewnętrznych regulacji przyjętych stosownymi uchwałami dotyczącymi struktury organizacyjnej Spółki Dzielonej podjętymi przez Zarząd Spółki Dzielonej.

W dniu Podziału oraz przed tym dniem powyższe wyodrębnienie organizacyjne Sektora Public będzie mieć również charakter faktyczny, ponieważ znajdzie swoje odzwierciedlenie nie tylko w przyjętym przez Spółkę Dzieloną schemacie organizacyjnym, lecz również w procesach wewnętrznych określających zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej i prowadzenia przez nią działalności gospodarczej, w szczególności w odrębnych procesach decyzyjnych w obszarze zarządczym, zakupowym i odrębne zarządzanie personelem. W praktyce oznacza to, że decyzje dotyczące działalności Sektora Public, w tym decyzje zakupowe, personalne oraz operacyjne, są podejmowane przez dedykowaną kadrę zarządzającą Spółki Dzielonej, która to kadra zarządzająca będzie kontynuowała pełnienie swojej roli w odniesieniu do Sektora Public po Podziale (tj. po Podziale Spółka Przejmująca wstąpi w prawa i obowiązki Spółki Dzielonej wynikające z umów zawartych przez Spółkę Dzieloną z osobami wchodzącymi w skład tej kadry zarządzającej).

2.Wyodrębnienie funkcjonalne Sektora Public w ramach działalności Spółki Dzielonej (przed i na dzień Podziału)

Działalność w zakresie oprogramowania dla szeroko rozumianego sektora jednostek administracji publicznej i spółek komunalnych prowadzona przez Spółkę Dzieloną w ramach Sektor Public była i jest wyodrębniona funkcjonalnie i odróżnia się przedmiotowo od pozostałej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę Dzieloną. Taki stan funkcjonalnego wyodrębnienia Sektora Public utrzyma się do dnia Podziału.

Wyodrębnienie funkcjonalne Sektora Public (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych) polegało, polega i będzie polegać w dniu Podziału na tym, że Sektor Public został wyposażony w odpowiednie zaplecze techniczne oraz składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia aktywności gospodarczej (wykonywania dedykowanych zadań i funkcji) przypisanej poszczególnym jednostkom organizacyjnym w przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej, co dotyczy również zasobów osobowych (pracowników oraz współpracowników współpracujących ze Spółką Dzieloną na podstawie umów cywilnoprawnych) dysponujących wiedzą i doświadczeniem adekwatnymi do przedmiotu działalności prowadzonej przez Sektor Public.

Jak wskazano wcześniej działalność Sektora Public koncentruje się na projektowaniu, wdrażaniu oraz utrzymaniu rozwiązań informatycznych dla szeroko rozumianego sektora jednostek administracji publicznej i spółek komunalnych, w tym dla: Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Narodowego Banku Polskiego, Ministerstw, urzędów rządowych i samorządowych, Agencji rządowych, spółek komunalnych, uczelni itd. W ramach działalności Sektora Public były, są i będą po Podziale tworzone i sprzedawane systemy i rozwiązania informatyczne oferowane klientom.

Sektor Public odpowiada za produkcję, wdrożenie oraz serwis systemów dla szeroko rozumianego sektora jednostek administracji publicznej i spółek komunalnych oraz za związane z tym dodatkowe usługi i dostawy towarów, takie jak:

  - Usługi profesjonalne polegające na analizie biznesowych potrzeb klienta, projektowaniu systemów IT, wykonywaniu systemów IT, testowaniu, integrowaniu różnych systemów, migrowaniu danych, przygotowaniu dokumentacji powykonawczej i szkoleniowej, utrzymywaniu systemów w działaniu.

  - Usługi profesjonalne polegające na analizie biznesowej i technicznej już istniejących systemów IT, wprowadzaniu do nich modyfikacji, ich rozbudowy, przejmowaniu w utrzymanie i gwarantowaniu ich bezawaryjnego działania.

  - Usługi profesjonalne polegające na wdrażaniu systemów informatycznych, których producentem jest firma trzecia.

  - Usługi profesjonalne, których przedmiotem jest instalacja i administracja infrastrukturą sprzętowo-systemową wraz z utrzymaniem jej w działaniu.

  - Dostarczanie towarów: sprzętu, usług utrzymania sprzętu, dostarczanie oprogramowania i usług utrzymania oprogramowania - wszystkie firm trzecich.

W tym miejscu Wnioskodawca wyjaśnia, że z punktu widzenia praw autorskich umowy Sektora Public dzielą się na dwie grupy. W pierwszej grupie Sektor Public wykonuje system IT na zamówienie lub modyfikuje system na zamówienie. Prawa autorskie powstałe w tym procesie, tj. oprogramowanie i dokumentacja projektu, systemu i użytkowników zostają - zgodnie z praktyką zamówień publicznych - przekazane zamawiającemu.

W drugiej grupie umów Sektor Public wykonuje systemy bazując na oprogramowaniu, do którego prawa autorskie należą do Spółki Dzielonej. W takich przypadkach klientowi jest udzielana licencja na oprogramowanie.

W Sektorze Public zatrudnione jest i będzie na dzień Podziału ponad 300 osób, w tym głównie informatyków - programistów, w zdecydowanej większości na podstawie umów o pracę (ponad 250), a w części na podstawie umów cywilnoprawnych.

Sektor Public jest (i będzie na dzień Podziału) zarządzany przez dedykowane kierownictwo, które odpowiada i będzie odpowiadać za całokształt działań operacyjnych i strategicznych tego Sektora. Ta dedykowana kadra kierownicza zostanie przejęta przez Spółkę Przejmującą w wyniku Podziału. Sektor Public posiada (i na dzień Podziału będzie posiadać) własne cele biznesowe i strategię rozwoju, a operacyjnie wykonuje i będzie wykonywać swoje zadania w ramach własnych zespołów kompetencyjnych. Osoby wchodzące w skład tych zespołów kompetencyjnych Sektora Public zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą w wyniku Podziału.

W ramach Sektora Public zatrudnieni są także dedykowani pracownicy obsługujący wyłącznie zadania sprzedażowe Sektora Public, którzy zostaną przejęci przez Spółkę Przejmującą w wyniku Podziału.

W ramach Sektora Public zatrudnione są również inne osoby, które wykonują niektóre funkcje typu back- office (np. prawnicy mający specjalistyczną wiedzę w zakresie działalności tego Sektora), które również zostaną przyjęte przez Spółkę Przejmującą w wyniku Podziału.

3.Wyodrębnienie finansowe Sektora Public

Od wielu lat dla celów zarządczych przy użyciu narzędzi informatycznych i systemu controllingowego Zarząd Spółki Dzielonej wyodrębnia dane finansowe związane z działalnością w sektorze Public w ramach przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej.

Ewidencja prowadzona przez Spółkę Dzieloną pozwala na wyodrębnienie przychodów i kosztu własnego oraz ustalenie odpisów na należności i rezerw na kontrakty.

Odrębna ewidencja dla Sektora Public jest prowadzona za pomocą narzędzi informatycznych na poziomie wymiarów zarządczych, alokacji kosztów oraz rozliczeń wewnętrznych pomiędzy centrami zysku/miejscami powstawania kosztów.

Dla celów rachunkowości zarządczej dla Sektora Public sporządzany jest odrębny budżet/plan finansowy.

Spółka Dzielona posiada możliwość alokowania (przyporządkowania) do Sektora Public przychodów i kosztów związanych z działalnością podstawową i pozostałą działalnością operacyjną. Systemy księgowe Spółki Dzielonej pozwalają na wygenerowanie danych, na podstawie których można przygotować zestawienia ilustrujące przypisanie do Sektora Public przychodów i kosztów związanych z tą częścią działalności Spółki Dzielonej, z wyłączeniem ustalania bieżącego podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto, Spółka Dzielona posiada możliwość przypisania do Sektora Public aktywów oraz pasywów, z zastrzeżeniem braku odrębnej alokacji do tego sektora pozycji bilansowych kapitałów własnych Spółki, środków pieniężnych oraz aktywów współdzielonych z innymi pionami działalności Spółki Dzielonej.

Rozliczenia podatkowe Spółki Dzielonej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dokonywane są i do momentu Podziału dokonywane będą łącznie dla całej prowadzonej przez Spółkę Dzieloną działalności, z uwzględnieniem m.in. zwolnień podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności w SSE.

Osoby kierujące działalnością Sektora Public i zatrudnione w ramach działalności Sektora Public posiadają autonomię w nabywaniu towarów i usług na potrzeby prowadzonej działalności w ramach budżetu tego Sektora. Tego rodzaju wydatki wymagają jednak akceptacji Zarządu Spółki Dzielonej, zgodnie z procedurą angażowania wydatków funkcjonującą w Spółce Dzielonej.

E. Zakres i skutki Podziału

W wyniku Podziału na Spółkę Przejmującą przejdą wskazane w planie Podziału składniki majątku Spółki Dzielonej (materialne i niematerialne, w tym zobowiązania) związane z działalnością Sektora Public, obejmujące:

 a) prawa do oprogramowania dla szeroko rozumianego sektora jednostek administracji publicznej i spółek komunalnych, rozwijanego i sprzedawanego w ramach Sektora Public, w szczególności: (…), (…), eUrząd - Portal usług publicznych, EZD - Kancelaria Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, BPM - Business Process Manager, (…), RECourt, (…) - Platforma Mobilnych E-usług Publicznych, Prawa do dokumentacji ww. oprogramowania,

 b) prawa do dokumentacji tego oprogramowania,

 c) kody oprogramowania (w postaci źródłowej i binarnej),

 d) prawa i obowiązki (zobowiązania) z umów z klientami z szeroko rozumianego sektora jednostek administracji publicznej i spółek komunalnych m.in. takimi jak: Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Bank Polski, Ministerstwa, urzędy rządowe i samorządowe, agencje rządowe, spółki komunalne, związanych z działalnością Sektora Public, w tym przede wszystkim dotyczące tworzenia, wdrażania i utrzymywania oprogramowania komputerowego rozwijanego i sprzedawanego przez Spółkę Dzieloną w ramach Sektora Public,

 e) prawa i obowiązki (zobowiązania) z umów zawartych z podwykonawcami usług informatycznych świadczonych przez Spółkę Dzieloną na rzecz klientów Sektora Public z udziałem podwykonawców,

  f) prawa i obowiązki (zobowiązania) wynikające z umów z dostawcami rozwiązań informatycznych wykorzystywanych przez Spółkę Dzieloną na potrzeby świadczenia usług na rzecz klientów Sektora Public,

 g) prawa i obowiązki (zobowiązania) wynikające z umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia, umowy o współpracę tzw. B2B) zawartych z osobami  zatrudnionymi przez Spółkę Dzieloną w ramach Sektora Public,

 h) know-how w zakresie działalności Sektora Public, w tym nie tylko produktowy, ale również w zakresie rynku zamówień publicznych, co ma istotne znaczenie z uwagi na specyfikę rynku sprzedaży oprogramowania na tym rynku,

  i) narzędzia informatyczne i urządzenia niezbędne do bieżącej realizacji zadań Sektora Public (sprzęt informatyczny, taki jak notebooki, monitory, serwery i inne urządzenia IT, które były i są używane przez pracowników i współpracowników do codziennej pracy, projektowania, implementacji i wsparcia działalności w zakresie oprogramowania dla sektora publicznego),

  j) prawa do oprogramowania niezbędnego do realizacji serwisowania, sprzedaży i utrzymania oprogramowania wskazanego w pkt a) (są to narzędzia wytworzone w ramach Sektora Public wraz z prawami do kodów źródłowych),

 k) inne rzeczy i prawa funkcjonalnie związane z Sektorem Public, np. samochody służbowe, telefony, narzędzia informatyczne, itp., niezbędne do bieżącej realizacji zadań Sektora Public,

  l) inne pozycje, będące składnikami aktywów bądź pasywów dotyczące Sektora Public przed Podziałem, np. zapasy towarów niezbędnych do realizacji umów zawartych z klientami.

W okresie od dnia sporządzenia i przyjęcia planu Podziału do dnia Podziału Spółka Dzielona będzie prowadziła działalność gospodarczą, w tym w ramach działalności Sektora Public, w związku z tym w tym okresie mogą wystąpić zmiany w składzie i strukturze aktywów i pasywów Spółki Dzielonej. Dlatego w planie Podziału zostanie przyjęta ogólna zasada, że wszelkie nowe składniki, prawa, zobowiązania, należności (wierzytelności), które zostaną, odpowiednio, nabyte, zaciągnięte lub uzyskane w tym okresie w zakresie działalności Sektora Public, zostaną przeniesione na Spółkę Przejmującą w ramach Podziału, natomiast składniki, prawa, zobowiązania, należności (wierzytelności), które zostaną, odpowiednio, nabyte, zaciągnięte lub uzyskane w związku z pozostałą działalnością Spółki Dzielonej, pozostaną w Spółce Dzielonej.

Przed Podziałem z częścią pracowników wykonujących pracę na rzecz Sektora Public może zostać rozwiązany stosunek pracy, a część zostanie przeniesiona do innych jednostek organizacyjnych Spółki Dzielonej. Będą to niewielkie grupy osób w relacji do całości zatrudnienia w ramach Sektora Public. Wszyscy pozostali pracownicy zatrudnieniu w ramach Sektor Public (ponad 250 osób) zostaną przejęci przez Spółkę Przejmującą na zasadach wynikających z art. 231 Kodeksu pracy, tj. w wyniku przejścia zakładu pracy.

W wyniku Podziału Spółka Przejmująca wstąpi we wskazane w Planie Podziału prawa i obowiązki Spółki Dzielonej w ramach prowadzonych lub toczących się postępowań (o ile postępowania takie wystąpią i zostaną wskazane w planie Podziału): sądowych, administracyjnych (w tym wyjaśniających), sądowo-administracyjnych, egzekucyjnych i innych prowadzonych przez odpowiednie organy w związku z działalnością Sektora Public lub jakimikolwiek aktywami lub zobowiązaniami związanymi z działalnością tego Sektora.

Zapasy towarów związanych z działalnością Sektora Public przejdą na Spółkę Przejmującą w wyniku Podziału, jeżeli według stanów magazynowych na dzień Podziału wystąpią zapasy tych towarów i zostaną one wskazane w planie Podziału.

Wyłączeniu z zakresu Podziału będą podlegać:

  - środki pieniężne Spółki Dzielonej,

  - prawa do rachunków bankowych,

  - wierzytelności pieniężne (należności) Spółki Dzielonej związane z działalnością Sektora Public, powstałe przed dniem Podziału, nawet jeżeli do dnia Podziału nie stały się jeszcze wymagalne,

  - zobowiązania pieniężne Spółki Dzielonej, związane z działalnością Sektora Public, powstałe przed dniem Podziału, nawet jeżeli do dnia Podziału nie stały się jeszcze wymagalne, w tym zobowiązania z tytułu zapłaty wynagrodzeń na podstawie umów o pracę należnych pracownikom Spółki Dzielonej, którzy z dniem Podziału staną się pracownikami Spółki Przejmującej, za okresy poprzedzające Dzień Podziału zostaną w całości uregulowane przez Spółkę Dzieloną,

  - prawo własności nieruchomości Spółki Dzielonej (powierzchni biurowej),

  - ewentualnie (jeżeli tak zostanie przyjęte ostatecznie w Planie Podziału) wszystkie albo część praw i obowiązków z umów najmu powierzchni biurowej, ponieważ nie jest ona związana wyłącznie z działalnością Sektora Public i po Podziale Spółka Przejmująca nie będzie miała potrzeby korzystania z całości albo części powierzchni biurowej i wynajmowanej dotychczas przez Spółkę Dzieloną na potrzeby Sektora Public,

  - ewentualnie (jeżeli tak zostanie przyjęte ostatecznie w Planie Podziału) całe albo część wyposażenia biura (meble) związane z powierzchnią biurową Spółki Dzielonej, zajmowaną dotychczas przez Sektor Public (wynika to stąd, że - jak wskazano powyżej - po Podziale Spółka Przejmująca może nie mieć potrzeby korzystania z całości albo części powierzchni biurowej i wynajmowanej dotychczas przez Spółkę Dzieloną na potrzeby Sektora Public),

  - współdzielone elementy infrastruktury teleinformatycznej, tj. elementy wykorzystywane jednocześnie przez wiele jednostek biznesowych Spółki Dzielonej, w tym Sektor Public (infrastruktura ta obejmuje w szczególności: wspólne serwerownie, w których funkcjonują serwery współdzielone przez różne business unity Spółki Dzielonej, w tym Sektor Public, wspólne macierze dyskowe, na których przechowywane są dane wykorzystywane przez wiele jednostek organizacyjnych Spółki Dzielonej, współdzielone sieci teleinformatyczne, w tym łącza internetowe w różnych lokalizacjach oraz sieci fizyczne i bezprzewodowe, elementy wspólnego systemu bezpieczeństwa i zarządzania ruchem sieciowym, takie jak firewalle, routery i inne urządzenia sieciowe, a także rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa i usługi (…) Data Center),

  - wszelkie prawa i obowiązki lub składniki majątkowe (nawet jeżeli były one częściowo lub całkowicie wykorzystywane w ramach Sektora Public) związane z usługami świadczonymi na rzecz Spółki Dzielonej, w obszarach systemowo i procesowo zintegrowanych w ramach całej działalności Spółki Dzielonej, tj. usług: obsługa podróży służbowych, administracja ogólna, księgowość, kontroling, zarządzanie finansami, zaopatrzenie, podatki, kadry i płace, rekrutacja, korporacyjna obsługa prawna w zakresie wynikającym z Kodeksu spółek handlowych, chyba, że dane prawo lub składnik majątku zostanie wskazane wprost w planie Podziału,

  - prawa i obowiązki z niektórych umów współpracy z dostawcami rozwiązań informatycznych, związanych z szerszą działalnością Spółki Dzielonej, a nie dedykowaną działalności Sektora Public, np. Microsoft, Google, Oracle.

W tym miejscu Wnioskodawca wyjaśnia powody wyłączenia opisanych powyżej składników z zakresu Podziału.

Środki pieniężne oraz należności pieniężne nie stanowią aktywów, które są niezbędne do prowadzenia działalności operacyjnej Sektora Public. Są jedynie nośnikiem wartości finansowej, która może zostać wykorzystana przez Spółkę Dzieloną do różnych celów, niezwiązanych bezpośrednio z funkcjonowaniem nabywanego Sektora Public. W związku z tym ich uwzględnienie w przenoszonym majątku nie zwiększałoby jego rzeczywistej wartości funkcjonalnej ani operacyjnej.

Spółka Przejmująca posiada własne rachunki bankowe, które mogą służyć dla celów związanych z działalnością Sektora Public i nie ma potrzeby przejmowania jakichkolwiek dodatkowych rachunków bankowych Spółki Dzielonej w tym celu. Z kolei rachunki bankowe Spółki Dzielonej nie były dedykowane tylko działalności Sektora Public.

Wierzytelności i zobowiązania pieniężne powstałe przed dniem Podziału, związane z działalnością Sektora Public, zostaną wyłączone z majątku wyodrębnianego w celu zapewnienia spójności rozliczeń finansowych Spółki Dzielonej za okres do dnia Podziału. Pozostawienie ich w majątku Spółki Dzielonej umożliwia prawidłowe zakończenie okresów rozliczeniowych oraz uniknięcie niejasności co do odpowiedzialności za historyczne należności i zobowiązania, które mogłyby wymagać korekt, przeszacowań lub być przedmiotem sporów po dniu Podziału.

W ramach praw i obowiązków lub składników majątkowych (nawet jeżeli były one częściowo lub całkowicie wykorzystywane w ramach Sektora Public) związanych z usługami świadczonymi na rzecz Spółki Dzielonej w obszarach systemowo i procesowo zintegrowanych w ramach całej działalności Spółki Dzielonej, tj. usług: obsługa podróży służbowych, administracja ogólna, księgowość, kontroling, zarządzanie finansami, zaopatrzenie, podatki, kadry i płace, rekrutacja, korporacyjna obsługa prawna w zakresie wynikającym z Kodeksu spółek handlowych, należy wskazać, że po Podziale w Spółce Dzielonej pozostaną prawa i obowiązki lub składniki majątkowe związane z wykonywaniem funkcji na poziomie centralnym w zakresie Spółki Dzielonej lub grupy, w której operuje. Ich ewentualne uwzględnienie w przenoszonym majątku nie zwiększałoby jego rzeczywistej wartości funkcjonalnej ani operacyjnej oraz wpłynęłoby istotnie na bieżącą działalność Spółki Dzielonej. Ponadto, w świetle rozważanej sprzedaży akcji Spółki Przejmującej, powyższe funkcje będą finalnie zapewniane w ramach struktury potencjalnego inwestora. W zakresie obsługi prawnej na Spółkę Przejmującą zostaną przeniesione prawa i obowiązki lub składniki majątkowe związane z usługami prawnymi zorientowanymi na prawie zamówień publicznych oraz innymi aspektami ściśle związanymi z działalnością Sektora Public. W Spółce Dzielonej pozostaną natomiast te związane z usługami prawnymi w zakresie korporacyjnym związanym z zarządzaniem samymi podmiotami grupy, w której funkcjonuje Spółka Dzielona.

Z perspektywy Spółki Przejmującej przenoszony majątek w ramach Sektora Public ma stanowić podstawę do kontynuowania działalności operacyjnej w Spółce Przejmującej bez przepływów finansowych wynikających z historycznych należności i zobowiązań. Takie podejście ułatwia zarządzanie płynnością, umożliwia koncentrację na bieżącej działalności i planowaniu finansowym bez konieczności angażowania się w windykację należności i spłatę zobowiązań pieniężnych sprzed Podziału. W przypadku wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych, których obowiązek wypłaty dotyczy okresu sprzed dnia Podziału, ich uregulowanie przez Spółkę Dzieloną uzasadnione jest tym, że dotyczą one pracy faktycznie świadczonej przez pracowników na rzecz Spółki Dzielonej przed dniem Podziału. Odpowiedzialność za wynagrodzenie za okresy, w których pracownicy byli zatrudnieni przez Spółkę Dzieloną, powinna co do zasady obciążać właśnie tę Spółkę, niezależnie od tego, że z dniem Podziału pracownicy ci staną się pracownikami Spółki Przejmującej.

Na tym etapie planowania Podziału nie zostało jeszcze ostatecznie przesądzone, czy i w jakim zakresie prawa i obowiązki z umów najmu powierzchni biurowej związanej z działalnością Sektora Public będą częścią majątku Spółki Dzielonej przenoszoną na Spółkę Przejmującą w ramach Podziału. W wyniku podziału Spółka Przejmująca może przejąć całość albo część praw i obowiązków z umów najmu powierzchni biurowej wraz z wyposażeniem, albo nie przejmować ich w ogóle i po Podziale wynająć albo podnająć powierzchnie biurowe w zakresie niezbędnym do kontynuacji działalności Sektora Public (w tym od Spółki Dzielonej lub spółek z grupy kapitałowej Spółki Dzielonej albo od zewnętrznych wynajmujących). W przypadku zawarcia nowych umów najmu po Podziale, umowy te zostaną zawarte w takim zakresie i na takich warunkach, które zapewnią ciągłość funkcjonowania Sektora Public bez zakłóceń. To samo dotyczy możliwości przejęcia w wyniku Podziału wyposażenia wynajmowanych powierzchni biurowych. Zostanie ono przyjęte wraz z przejęciem praw i obowiązków z umów najmu powierzchni biurowej, albo zostanie wynajęte na podstawie nowych umów najmu, albo zostanie odrębnie wynajęte/dokupione przez Spółkę Przejmującą.

Współdzielone elementy infrastruktury teleinformatycznej, wykorzystywane do obsługi wielu business unitów Spółki Dzielonej, w tym Sektor Public, takie jak np. sieci teleinformatyczne i serwery wspólne dla Sektora Public z innymi unitami biznesowymi Spółki Dzielonej, służą działalności całego przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej i ze względów technicznych nie mogą zostać z niej wyodrębnione jedynie na potrzeby Sektor Public. W związku z planowanym podziałem, infrastruktura ta będzie wymagała technicznego odseparowania i utworzenia niezależnych struktur dla Spółki Przejmującej - tak aby zapewnić odrębność jej środowiska teleinformatycznego od środowiska wykorzystywanego nadal przez Spółkę Dzieloną. Jednakże sama infrastruktura pozostanie własnością Spółki Dzielonej i nie będzie przedmiotem przeniesienia w ramach podziału.

Podobnie prawa i obowiązki z niektórych umów współpracy z dostawcami rozwiązań informatycznych, np. Microsoft, Google, Oracle, są związane z działalnością całego przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej i ze względu na politykę dostawców nie mogą zostać wyodrębnione i przeniesione na Spółkę Przejmującą w ramach Sektora Public.

Spółka Dzielona jest w posiadaniu certyfikatów ogólnie związanych z jej działalnością (m.in. Zintegrowanego Systemu Zarządzania, Systemu Zarządzania Ciągłością Działania, Systemu Bezpieczeństwa Informacji, Wewnętrznego Systemu Kontroli), certyfikatów od dostawców technologii, itp., które w większości nie przejdą na Spółkę Przejmującą. Oznacza to, że po Podziale wszelkie niezbędne do dalszej działalności, a niemożliwe do przeniesienia certyfikaty (np. z uwagi na ograniczenia prawne) Spółka Przejmująca będzie musiała uzyskać we własnym zakresie.

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że w wyniku Podziału Spółka Przejmująca nie będzie korzystać z żadnych zwolnień związanych z działalnością w SSE i będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych, tj. bez możliwości kontynuacji zwolnienia podatkowego z tytułu działalności w SSE stosowanego przez Spółkę Dzieloną.

F.Kontynuacja działalności Sektora Public Spółki Dzielonej po Podziale w ramach przedsiębiorstwa Spółki Przejmującej

Spółka Przejmująca przejmie prawa i obowiązki Spółki Dzielonej w zakresie składników majątkowych związanych z działalnością Sektora Public z mocy samego prawa, ponieważ podział spółki przeprowadzany zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych (w tym podział przez wyodrębnienie) wiąże się z zasadą sukcesji uniwersalnej częściowej (art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych), tj. z następstwem prawnym dotyczącym praw i obowiązków związanych z przenoszonymi składnikami majątku (określonymi w planie podziału).

Zespół składników majątkowych stanowiący Sektor Public, na moment Podziału będzie posiadać zdolność do niezależnego funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Podstawowy przedmiot działalności gospodarczej Spółki Przejmującej jest niemalże tożsamy z przedmiotem działalności Spółki Dzielonej i obejmuje „działalność związaną z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z)”. Po nabyciu Sektora Public, Spółka Przejmująca będzie kontynuować działalność tego Sektora w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, a przejęci pracownicy Sektora Public, umowy z klientami oraz składniki majątkowe objęte planem Podziału pozwolą Spółce Przejmującej na nieprzerwaną kontynuację tej działalności w ramach działalności Spółki Przejmującej związanej z oprogramowaniem dla szeroko rozumianego sektora jednostek administracji publicznej i spółek komunalnych.

Po Podziale Spółka Przejmująca będzie mieć faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez Spółkę Dzieloną w ramach Sektora Public wyłącznie na podstawie składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład części majątku Spółki Dzielonej przenoszonej na Spółkę Przejmującą w ramach Podziału. W celu pełnego kontynuowania działalności prowadzonej przez Spółkę Dzieloną nie będą potrzebne istotne działania faktyczne i prawne Spółki Przejmującej i Spółki Dzielonej, za wyjątkiem polegających na:

  - uzyskaniu odpowiednich zgód wierzycieli i dłużników Spółki Dzielonej, które mogą być wymagane do przeniesienia przez Spółkę Dzieloną na Spółkę Przejmującą określonych praw, roszczeń, wierzytelności i zobowiązań związanych z Sektorem Public ze względu na charakter zobowiązania,

  - zawarciu umów dotyczących dostępu do infrastruktury teleinformatycznej i powiązanych z nią usług (zarówno ze Spółką Dzieloną, jak i innymi podmiotami zewnętrznymi). Tam, gdzie będzie to niezbędne ze względów technicznych, po Podziale takie umowy mogą być zawarte ze Spółką Dzieloną, a po sprzedaży akcji w Spółce Przejmowanej mogą być jeszcze przejściowo kontynuowane. Docelowo zakłada się jednak, że po zakończeniu okresu przejściowego usługi te nie będą kontynuowane,

  - zawarciu przez Spółkę Przejmującą dodatkowych umów z dostawcami usług informatycznych, takimi jak Google, Microsoft, Oracle itp. Spółka Przejmująca już obecnie (przed Podziałem) korzysta z części takich usług na podstawie obowiązujących umów. Jednak z uwagi na specyfikę i potrzeby Sektora Public, może zaistnieć potrzeba rozszerzenia zakresu nabywanych usług, renegocjacji istniejących umów lub zawarcia nowych umów - również z innymi dostawcami - w celu zapewnienia pełnego wsparcia dla działalności przejmowanego Sektora Public,

  - zawarciu umów najmu/podnajmu powierzchni biurowej z wyposażeniem biura,

  - zawarciu ze Spółką Dzieloną lub spółkami z grupy kapitałowej Spółki Dzielonej umów o świadczenie usług w zakresie tzw. backoffice, czyli dotyczących m.in. księgowości, podatków, HR, prawnych, controllingu, zarządzania finansami itp. W okresie przejściowym po Podziale takie wsparcie może być udzielane przez Spółkę Dzieloną lub spółki z grupy kapitałowej Spółki Dzielonej, ale docelowo, po sprzedaży przez Spółkę Dzieloną akcji w Spółce Przejmowanej, zakłada się, że wszystkie albo większość tych usług nie będzie kontynuowana.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej w wyniku Podziału Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych, polegającego na przeniesieniu wyodrębnionej części majątku Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej (podział przez wyodrębnienie) i objęciu przez Spółkę Dzieloną udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej w wyniku Podziału Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych, polegającego na przeniesieniu wyodrębnionej części majątku Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej (podział przez wyodrębnienie) i objęciu przez Spółkę Dzieloną udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (winno być: art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k)).

Wynika to z poniższej argumentacji.

Przepisy art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawierają zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. zmiany umów wymienionych w art. 1 pkt 1 lit. k) (winno być: art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k)) tej ustawy, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Jednocześnie w myśl art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

 1) przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;

 2) przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;

 3) przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej;

 4) przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

a) rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

b) siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

- także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).

Z powyżej zacytowanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przepis art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w pkt 3, jako zmianę umowy spółki podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, wskazuje przekształcenie oraz łączenie spółek, pomija natomiast inną kategorię czynności restrukturyzacyjnych uregulowaną przepisami Kodeksu spółek handlowych, tzn. podział spółki. Oznacza to, że zakres pojęcia „zmian umowy spółki” podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie obejmuje podziałów spółek.

Spółka Przejmująca dodatkowo wskazuje, że brak wskazania podziału spółki w art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest wynikiem nowelizacji ww. ustawy dokonanej ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, która weszła w życie 1 stycznia 2009 r. („Ustawa Nowelizująca"). Nowelizacja stanowiła implementację do polskiego systemu prawnego Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE. L 46 z 21 lutego 2008 r. str. 11; „Dyrektywa").

Jak wskazuje preambuła Dyrektywy, jej celem było ujednolicenie prawodawstwa dotyczącego podatków pośrednich od gromadzenia kapitału, tak aby w możliwie największym stopniu wyeliminować czynniki, które mogą zakłócać warunki konkurencji lub utrudniać swobodny przepływ kapitału. Dyrektywa ma zatem wyeliminować czynniki takie jak: nierówne traktowanie, podwójne opodatkowanie i dysproporcje.

Art. 4 Dyrektywy wskazuje działania restrukturyzacyjne, które nie są uważane za wkłady kapitałowe, którymi są:

1) przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją pod warunkiem, że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej;

2) przejęcie przez spółkę kapitałową, która jest w trakcie tworzenia lub już istnieje, udziałów dających większość głosów w innej spółce kapitałowej, pod warunkiem, że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał tej pierwszej spółki. W przypadku gdy większość praw głosu uzyskuje się za pomocą co najmniej dwóch operacji, za działania restrukturyzacyjne uznaje się wyłącznie operację, w której uzyskano większość praw głosu, i wszelkie kolejne operacje.

Działania restrukturyzacyjne w myśl art. 4 Dyrektywy obejmują również przeniesienie do spółki kapitałowej wszystkich aktywów i pasywów innej spółki kapitałowej będącej w pełni własnością tej pierwszej spółki.

Z kolei art. 5 ust. 1 lit. e) Dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie nie nakładają na spółki kapitałowe podatku pośredniego w żadnej formie w odniesieniu do działań restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 4 Dyrektywy.

Dyrektywa wyłączyła więc spod możliwości opodatkowania podatkiem kapitałowym czynności związanych z podziałem spółek.

Polski ustawodawca realizując obowiązek wdrożenia postanowień Dyrektywy do polskiego porządku prawnego uchwalił Ustawę Nowelizującą. Zgodnie z uzasadnieniem projektu Ustawy Nowelizującej (Druk nr 748 Sejmu RP VI Kadencji), w celu zapewnienia zgodności polskich przepisów z prawem Unii Europejskiej, projekt realizuje zasadę jednokrotnego opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych. Uzasadnienie wymienia również kluczowe zmiany dokonywane w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych na mocy Ustawy Nowelizującej, którymi są:

1) zawężenie katalogu czynności objętych podatkiem jako zmiana umowy spółki kapitałowej,

2) wyłączenie z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spółkach kapitałowych, będących w świetle dyrektywy działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie niepodlegającymi podatkowi kapitałowemu.

Uzasadnienie projektu Ustawy Nowelizującej wyraźnie wskazuje ponadto, że projekt przewiduje zniesienie opodatkowania podziału spółek jako czynności restrukturyzacyjnych w świetle Dyrektywy.

Spółka Przejmująca wskazuje, że uzasadnienie projektu Ustawy Nowelizującej pozwala zatem jednoznacznie stwierdzić, że zamiarem ustawodawcy było wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych podziału spółek.

Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego nowej kategorii podziału spółki, jakim jest podział przez wyodrębnienie, nie zmieniło tego stanu rzeczy.

Końcowo Spółka Przejmująca nadmienia, że podwyższenie kapitału zakładowego spółki przejmującej dokonywane w wyniku podziału nie może być kwalifikowane jako zmiana umowy spółki w rozumieniu art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tj. podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki. W związku z podziałem nie dochodzi bowiem do wniesienia wkładu do spółki przejmującej przez jej udziałowca (wspólnika albo akcjonariusza). Podwyższenie takie nie jest również finansowane ze środków spółki. W przypadku podziału spółki do podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej dochodzi bowiem wskutek przeniesienia na nią - bezpośrednio ze spółki dzielonej - majątku spółki dzielonej.

Mając na uwadze treść przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, postanowienia Dyrektywy oraz treść Ustawy Nowelizującej i brzmienie uzasadnienia jej projektu, działanie restrukturyzacyjne polegające na podziale spółki, jak również będące skutkiem takiego podziału podwyższenie kapitału zakładowego spółki przejmującej, nie mogą skutkować opodatkowaniem podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt wniosku, ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że planowany jest podział Spółki Dzielonej. Podział zostanie dokonany w trybie art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych, tj. poprzez wyodrębnienie i przeniesienie na Spółkę Przejmującą zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej stanowiącej Sektor Public. Bezpośrednim rezultatem Podziału będzie podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że Podział opisany we wniosku, przeprowadzany w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W konsekwencji, za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki Przejmującej, że w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej w wyniku Podziału Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych, polegającego na przeniesieniu wyodrębnionej części majątku Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej (podział przez wyodrębnienie) i objęciu przez Spółkę Dzieloną udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 lit. k) (winno być: art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k)) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wskazali Państwo kilka interpretacji, które - Państwa zdaniem - potwierdzają Państwa stanowisko.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.):

Podatkowi podlegają umowy spółki.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Jednocześnie w myśl art. 1 ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

1) przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;

2) przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;

3) przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej;

4) przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

a) rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

b) siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

- także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 529 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.):

Podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).

Z powyżej zacytowanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikują się zatem podziały spółek.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że w ramach reorganizacji planowane jest wyodrębnienie części majątku Spółki Dzielonej która funkcjonuje jako Sektor Public i jest związana z tworzeniem, wdrażaniem i utrzymaniem systemów i rozwiązań informatycznych dedykowanych dla sektora publicznego i przeniesienie jej w sposób określony w art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych na Państwa (Spółkę Przejmującą) w zamian za Państwa udziały, które obejmie Spółka Dzielona. W związku z Podziałem dojdzie do podwyższenia Państwa kapitału zakładowego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że wskazany we wniosku podział spółki przez wyodrębnienie, przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Czynność ta nie mieści się bowiem w katalogu określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w szczególności nie stanowi też zmiany umowy spółki. Podział przez wyodrębnienie nie jest bowiem wymieniony w art. 1 ust. 3 cyt. ustawy, jako zmiana umowy spółki.

Zatem podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej (Państwa), które nastąpi w wyniku omawianego podziału Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.