
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 24 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT z faktur dokumentujących zakup narzędzi za okres, w którym korzystał Pan ze zwolnienia podmiotowego, a następnie z tego prawa Pan zrezygnował. Uzupełnił go Pan pismem z 21 sierpnia 2025 r. (wpływ 25 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 2023 r. otrzymał Pan pozytywną decyzję (…) przyznającą Panu dofinansowanie na stworzenie pozarolniczej działalności gospodarczej. W efekcie założył Pan X. – firmę świadczącą usługi remontowo-budowlane. Na rozwój działalności otrzymał Pan 200 000 zł z przeznaczeniem na zakup niezbędnych narzędzi, funkcjonowanie firmy i zatrudnienie pracowników, zgodnie z dołączonym do wniosku biznes planem. W wyznaczonym czasie zrealizował Pan założenia biznes planu. Wydał Pan otrzymane fundusze zgodnie z przeznaczeniem i przewidywanymi kwotami.
W lutym 2025 r. został Pan płatnikiem VAT poprzez złożenie deklaracji VAT-R z pomocą Pana księgowej. Pana firma zaczęła przynosić duże dochody i wiedział Pan, że przekroczy próg do zostania czynnym płatnikiem VAT.
W momencie przystąpienia do rozliczenia Pana dotacji i realizacji biznes planu w kwietniu 2025 r. otrzymał Pan informację od pracownika (…), że w rozliczeniu może Pan uwzględnić tylko kwoty netto zakupionych przez Pana narzędzi i wydanych środków. W efekcie mimo zakupienia planowanego wyposażenia i wydania całej dotacji nie zrealizował Pan biznes planu ze względu na zbyt niską kwotę netto. W (…) poinformowano Pana, że gdyby nie został Pan płatnikiem VAT przed rozliczeniem dotacji mógłby Pan uwzględnić w rozliczeniu kwoty brutto zakupionych narzędzi. Żeby wywiązać się ze swojego zobowiązania i rozliczenia biznes planu musiał Pan zakupić narzędzia na brakującą kwotę ze środków własnych. Wszystkie narzędzia i wyposażenie kupił Pan w kwocie brutto i do lutego 2025 r. nie odliczał Pan opłaconego w ten sposób VAT-u, ponieważ nie był Pan „Vatowcem”.
W (…) zapewniono Pana, że stosowną praktyką jest uzyskiwanie przez przedsiębiorców zwrotu zapłaconego przy zakupie narzędzi VAT-u sprzed momentu złożenia deklaracji VAT-R na wszystkie zakupione narzędzia.
Otrzymał i gromadzi Pan faktury VAT wystawione na firmę X.
W trakcie konsultacji z księgową dowiedział się Pan, że poprawnym rozwiązaniem może być sporządzenie korekty Pana pierwszej deklaracji VAT za miesiąc luty 2025 r. i wykazanie w niej wszystkich kosztów jakie poniósł Pan na zakup narzędzi i wyposażenia niezbędnego do prowadzenia firmy, z których nadal czynnie Pan korzysta, a które zakupił Pan przed złożeniem deklaracji VAT. W samej deklaracji za miesiąc luty 2025 r. mógłby Pan wykazać znaczną nadwyżkę VAT do przeniesienia na kolejne miesiące lub przy stosownym oznaczeniu do zwrotu nadwyżki na konto bankowe działalności.
Na potrzeby takiej korekty przeprowadziłby Pan spis całego zakupionego wyposażenia. Zestawienie takie posiada Pan aktualnie sporządzone na potrzeby rozliczenia (…).
Doprecyzowanie i uzupełnienie stanu faktycznego
Prowadzenie działalności gospodarczej opisanej we wniosku rozpoczął Pan 10 lutego 2023 r. i z tą datą rozpoczął Pan również wykonywanie czynności, które korzystały ze zwolnienia od podatku VAT.
Faktury zakupu opisane we wniosku dotyczą okresu od 10 lutego 2023 r. do 1 lutego 2025 r.
W ramach uzyskanej dotacji nabył Pan m.in.:
·agregat malarsko-szpachlarski na kwotę 27285,00 zł – zakup 7 lipca 2023 r.,
·szlifierkę przegubową na kwotę 20920,00 zł – zakup 7 lipca 2023 r.,
·agregat szpachlarski na kwotę 29900,00 zł – zakup 9 sierpnia 2023 r.
Towary te – narzędzia – zostały wpisane do ewidencji środków trwałych.
Zakupił Pan również narzędzia o niższej wartości jednostkowej takie jak:
·agregat prądotwórczy,
·magazyn energii,
·wkrętarki, szlifierki kątowe, myjki ciśnieniowe, młot udarowy duży, wiertarki udarowe na baterie, pilarkę spalinową łańcuchową, piłę ukośną do drewna itd.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku
Czy może Pan uzyskać zwrot podatku VAT od narzędzi zakupionych w okresie od 10 lutego 2023 r. do 1 lutego 2025 r. kiedy był Pan podatnikiem VAT zwolnionym?
Pana stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku
Pana zdaniem, ma Pan prawo do zwrotu podatku VAT od zakupionych towarów w okresie od 10 lutego 2023 r. do 1 lutego 2025 r., gdy był Pan podatnikiem VAT zwolnionym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
W myśl art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jednocześnie wskazać należy, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, bądź zwolnionych.
Jednocześnie wyjaśnić należy, że zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług z czynności zwolnionych do wykonywania czynności opodatkowanych może stworzyć możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich nabycie, który nie został odliczony przy tym nabyciu, przy spełnieniu zasad wynikających z art. 91 ustawy.
Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Na mocy art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Według art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Z powyższych przepisów wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.
Art. 91 ustawy wprowadza konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z tym, że w systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia.
Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.
Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia towarów, tj. zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.
Z opisu sprawy wynika, że otrzymał Pan decyzję przyznającą Panu dofinansowanie na stworzenie pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z powyższym 10 lutego 2023 r. rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej – świadczenie usług remontowo-budowlanych - z tytułu której korzystał Pan ze zwolnienia podmiotowego. W ramach dofinansowania zakupił Pan m.in.:
·agregat malarsko-szpachlarski na kwotę 27285,00 zł – zakup 7 lipca 2023 r.,
·szlifierkę przegubową na kwotę 20920,00 zł – zakup 7 lipca 2023 r.,
·agregat szpachlarski na kwotę 29900,00 zł – zakup 9 sierpnia 2023 r.
Towary te – narzędzia – zostały wpisane do ewidencji środków trwałych.
Zakupił Pan również narzędzia o niższej wartości jednostkowej takie jak:
·agregat prądotwórczy,
·magazyn energii,
·wkrętarki, szlifierki kątowe, myjki ciśnieniowe, młot udarowy duży, wiertarki udarowe na baterie, pilarkę spalinową łańcuchową, piłę ukośną do drewna itd.
W lutym 2025 r. zarejestrował się Pan jako czynny podatnik podatku VAT.
Pana wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT, a tym samym również do zwrotu tego podatku z faktur otrzymanych od 10 lutego 2023 r. do 1 lutego 2025 r., w momencie kiedy korzystał Pan ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, aby rozliczyć podatek naliczony, nabywane przez podatnika VAT czynnego towary muszą być wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W okresie od 10 lutego 2023 r. do 1 lutego 2025 r. posiadał Pan status podatnika zwolnionego od podatku na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Nie przysługiwało Panu zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów nabytych do prowadzenia działalności gospodarczej, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem w tym okresie narzędzia były wykorzystywane do działalności zwolnionej od podatku VAT.
W lutym 2025 r. zrezygnował Pan ze zwolnienia od podatku VAT. Od momentu rejestracji jako podatnik VAT czynny zakupione maszyny wykorzystywane są wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem ma Pan możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia ww. narzędzi, zgodnie z przepisami art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jak wynika z wyżej zacytowanego art. 91 ust. 7a ustawy w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł, gdy podatnik nie miał prawa do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi, a następnie zmieniło się to prawo, korekty podatnik dokonuje w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji – w ciągu 5 kolejnych lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania (za lata pozostałe do końca okresu korekty). Roczna korekta w tym przypadku, dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Korekty tej należy dokonać w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiła powyższa zmiana.
Natomiast stosownie do treści art. 91 ust. 7c ustawy w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a (towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł) korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Jednocześnie należy pamiętać, że korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że w związku z tym, iż od 1 lutego 2025 r. prowadzi Pan opodatkowaną działalność gospodarczą i wymienione przez Pana:
- agregat malarsko-szpachlarski na kwotę 27285,00 zł – zakup 7 lipca 2023 r.,
- szlifierka przegubowa na kwotę 20920,00 zł – zakup 7 lipca 2023 r.,
- agregat szpachlarski na kwotę 29900,00 zł – zakup 9 sierpnia 2023 r.,
są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem, to od zakupionych ww. narzędzi, których wartość początkowa przekracza 15000 zł, przysługuje Panu prawo do korekty podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich nabycie. Przedmiotowej korekty z tytułu nabycia ww. narzędzi może Pan dokonać odpowiednio dla każdego z ww. środków trwałych w deklaracji podatkowej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia, w wysokości 1/5 kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu. Korekty dokonuje się za każdy rok, w którym zakupione ww. narzędzia, będą wykorzystane do czynności opodatkowanych, do upływu 5 letniego okresu korekty, tj. prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. narzędzi przysługuje Panu za lata 2025, 2026 i 2027. Realizacji tego prawa można dokonać, zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy, w składanych deklaracjach, odpowiednio: za miesiąc styczeń 2026 r., styczeń 2027 r. oraz za miesiąc styczeń 2028 r. (łącznie 3/5).
Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem towarów, których wartość początkowa każdego z nich nie przekroczyła kwoty 15 000 zł, należy wskazać, że mając na uwadze treść art. 91 ust. 7b w związku z ust. 7c ustawy, zgodnie z którym jeżeli do momentu zmiany przeznaczenia tych narzędzi nie upłynęło 12 miesięcy do końca okresu rozliczeniowego, w którym narzędzia te zakupiono, to ma Pan prawo do korekty podatku naliczonego od poniesionych wydatków na ich nabycie, gdyż w odniesieniu do wskazanych wydatków okres korekty jeszcze nie minął. Analogicznie, jeżeli zakupione przez Pana narzędzia nie przekroczyły wartości 15000 zł oraz do momentu zmiany ich przeznaczenia upłynęło 12 miesięcy od momentu ich zakupu, to nie ma Pan prawa do korekty podatku naliczonego od poniesionych wydatków na ich nabycie, gdyż w odniesieniu do wskazanych wydatków okres korekty już minął.
Tym samym, oceniając Pana stanowisko całościowo uznałem je za nieprawidłowe. Będzie miał Pan bowiem prawo do odliczenia podatku VAT w trybie i na zasadach, o których mowa w art. 91 ust. 1 ustawy i następne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
