Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.798.2025.1.KC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku podlegania opodatkowaniu dotacji otrzymanej w związku z realizacją projektu oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego i zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest w trakcie realizacji projektu pn. „…”, polegającego na budowie ścieżki pieszo-rowerowej (…) wraz z infrastrukturą towarzyszącą – (…), a także działania w zakresie promowania oferty kulturalnej i innowacji społecznych – aplikacja dla rowerzystów oraz wydanie albumu turystycznego. Szlak posiadał będzie nawierzchnię asfaltową i przebiegać będzie w istniejącym pasie drogowym przez grunty gminy (…) i gminy (…). Projekt jest projektem partnerskim Gminy (…) (lider projektu) oraz Gminy (…) (partner).

Dnia (…) stycznia 2024 r. zawarto porozumienie międzygminne nr (…) w sprawie wspólnej realizacji projektu pn. „…”.

Koszty wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami, koszty dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz koszty promocji i innych działań nie inwestycyjnych związanych z realizacją projektu, a przewidzianych we wniosku o dofinansowanie zostaną sfinansowane przez Gminę (…) i Gminę (…). Realizatorem poszczególnych działań będą więc Gminy zgodnie z podległością terytorialną elementów projektu.

Projekt skierowany jest do wszystkich mieszkańców województwa (…) chcących skorzystać z infrastruktury turystycznej i kulturalnej. Główną grupą docelową są mieszkańcy Gminy (…) i Gminy (…), sąsiednich gmin i okolic powiatu (…).

Wnioskodawca w zakresie realizacji projektu jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.). Wnioskodawca przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie konkurencyjnym. Wykonawcą zadania został podmiot wybrany przez Wnioskodawcę w trybie ustawy prawo zamówień publicznych, który posiada stosowne uprawnienia do przeprowadzenia przedmiotowych prac, z którym Gmina zawarła umowę.

Realizacja niniejszego projektu ma kluczowe znaczenie dla rozwoju turystyki w województwie (…), głównie z powodu jego potencjału do wspierania integracji różnych gmin i regionów poprzez wspólną promocję i zarządzanie. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwala na jego wykorzystanie i rozwój istniejących zasobów naturalnych i kulturowych, co znacząco przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności całego regionu jako celu podróży dla turystów krajowych i międzynarodowych.

Projekt stwarza fundament dla zintegrowanej oferty turystycznej, łącząc historyczne, kulturalne i przyrodnicze atrakcje wzdłuż Szlaku (…). Przedsięwzięcie poprawi standardy dostępności i wzbogaci program turystyczny Gminy, cała inwestycja zostanie wykonana z zastosowaniem koncepcji uniwersalnego projektowania.

Przedsięwzięcie realizowane jest przy współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Gmina zawarła z Województwem (…) umowę o dofinansowanie w ramach Programu: (…), Priorytetu: (…), Działania: Kultura i turystyka. Zadanie ma być sfinansowane z otrzymanej dotacji z Województwa (…), która pokryje częściowo koszty, tj. 85,00% kosztów, pozostałe środki, tj. 15,00% będzie to wkład własny Gminy (…) i Gminy (…).

Przewidywane kwoty wynikające z wniosku o dofinansowanie wynoszą – dotacja w wysokości: (…) zł oraz wkład własny w wysokości: (…) zł.

Warunkiem otrzymania dofinansowania jest złożenie wniosku o udzielenie dofinansowania wraz z wymaganymi załącznikami. Jak wynika z umowy o dofinansowanie inwestycji otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie może być przeznaczone na inny projekt, ani nie może być przeznaczone na jej ogólną działalność. Ze względu na możliwości finansowe Gminy projekt nie byłby realizowany, gdyby Gmina nie uzyskała dofinansowania. Gmina z otrzymanego dofinansowania pokryje 85% wydatków kwalifikowalnych, na które składają się: nadzór inwestorski, opracowanie pełnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, budowlanej i wykonawczej (…) i (…), opracowanie wniosku aplikacyjnego wraz z załącznikami (…) i (…) oraz budowa ścieżki pieszo-rowerowej na terenie Gminy (…) i Gminy (…), budowa wiaty 3,0x9,0 – 1 szt. na terenie Gminy (…), 1 szt. na terenie Gminy (…), Inspektor nadzoru (…) i (…), aplikacja dla rowerów, wydanie albumu promującego szlak rowerowy, koszty pośrednie obejmujące przeprowadzenie działań promocyjnych, tablicę informacyjną oraz obsługę projektu.

W przypadku nierealizowania projektu Gmina będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawione na Gminę (…).

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. „…” nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt nie będzie generował przychodów, a powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Efekty realizowanego projektu będą ogólnodostępne i przeznaczone do użytku niekomercyjnego (tj. działalności innej niż gospodarcza). Gmina nie planuje przy tym w przyszłości zmiany charakteru korzystania z ww. terenów oraz infrastruktury.

Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…) poprzez składnie wniosków o płatność w terminach określonych w umowie z Instytucją zarządzającą tj. Województwem (…). Realizacja projektu przez Gminę (…) nie ma również celu zarobkowego. Zgodnie z katalogiem kosztów dla zadań dofinansowanych ze środków Województwa (…) podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym w sytuacji, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odliczenia na mocy odrębnych przepisów w tym zakresie.

Pytania

1)Czy dotacja otrzymana na realizację projektu pn. „…”, dla którego Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Województwa (…), powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT?

2)Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę w odniesieniu do realizacji projektu pn. „…”, dla którego Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Województwa (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy dotacja z Województwa (…) na realizację projektu pn. „…” nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Wyżej wymieniona dotacja nie będzie stanowiła zapłaty w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT dlatego, że otrzymane środki nie są przeznaczone na prowadzenie przez Gminę działalności gospodarczej. W realizacji omawianego projektu Gmina (…) nie działa w celach zarobkowych. Działania Gminy polegające na budowie szlaku pieszo-rowerowego w ramach realizacji projektu nie stanowią odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług wykonywanego w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi nakładami w ramach opisanego zadania, gdyż nie będą one wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja tej inwestycji przyczyni się do poprawy standardów dostępności, wzbogaci program turystyczny Gmin i będzie służyć ludności nieodpłatnie. W ocenie Gminy sposób wykorzystania efektów realizowanego projektu będzie miał charakter publicznoprawny. Projekt jest zgodny z ustawą o samorządzie gminnym w Polsce, ponieważ realizuje jedno z podstawowych zadań gminy, jakim jest zapewnienie dostępu do kultury i turystyki. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z treści art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zauważyć należy, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1153):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy o VAT:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z treści art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo w trakcie realizacji projektu pn. „…”. Projekt skierowany jest do wszystkich mieszkańców województwa (…) chcących skorzystać z infrastruktury turystycznej i kulturalnej. Główną grupą docelową są mieszkańcy Gminy (…) i Gminy (…), sąsiednich gmin i okolic powiatu (…). Realizacja niniejszego projektu ma kluczowe znaczenie dla rozwoju turystyki w województwie (…), głównie z powodu jego potencjału do wspierania integracji różnych gmin i regionów poprzez wspólną promocję i zarządzanie. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwala na jego wykorzystanie i rozwój istniejących zasobów naturalnych i kulturowych, co znacząco przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności całego regionu jako celu podróży dla turystów krajowych i międzynarodowych. Projekt stwarza fundament dla zintegrowanej oferty turystycznej, łącząc historyczne, kulturalne i przyrodnicze atrakcje wzdłuż Szlaku (…). Przedsięwzięcie poprawi standardy dostępności i wzbogaci program turystyczny Gminy, cała inwestycja zostanie wykonana z zastosowaniem koncepcji uniwersalnego projektowania. Przedsięwzięcie realizowane jest przy współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zadanie ma być sfinansowane z otrzymanej dotacji z Województwa (…), która pokryje częściowo koszty. Otrzymane przez Państwa dofinansowanie nie może być przeznaczone na inny projekt, ani nie może być przeznaczone na jej ogólną działalność. Ze względu na możliwości finansowe projekt nie byłby realizowany, gdyby nie uzyskali Państwo dofinansowania. W przypadku nierealizowania projektu Państwo będą zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych. Efekty realizowanego projektu będą ogólnodostępne i przeznaczone do użytku niekomercyjnego.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że utworzenie szlaku pieszo-rowerowego w ramach projektu pn. „…” realizowane będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a wykonując ww. czynnością nie będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji realizacja ww. projektu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a otrzymane dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację ww. projektu nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanej dotacji uznałem za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, wskazać należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.