Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 16 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów, na podstawie posiadanych dokumentów, wpłynął 16 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność jednoosobową gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji pod firmą X. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia. Prowadzi Pan działalność polegającą na zakupie oraz dalszej sprzedaży rzeczy używanych (około 80%) i nowych (około 20%).

Przedmiotem sprzedaży są elementy garderoby - głównie odzież używana i akcesoria odzieżowe. Sprzedaży dokonuje Pan on-line za pośrednictwem (...) platformy internetowej (...) (w przyszłości może inne platformy). Sprzedaż dokonywana jest do kupujących w przeważającej części poza UE, głównie do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Izraela, sporadycznie do kraju UE. Odbiorcami będą osoby prywatne nie prowadzące działalności gospodarczej. Cena jednostkowa sprzedaży danej rzeczy nie będzie przekraczała kwoty 1000 euro. Wartość przesyłki również nie będzie przekraczała kwoty 1000 euro.

Obecnie towar wysyła Pan zlecając wysyłkę firmie kurierskiej, która w Pana imieniu dokonuje odprawy celnej towarów wysyłanych poza obszar UE. Niestety wysyłka kurierska jest bardzo kosztowna w stosunku do wartości sprzedawanego towaru, stąd w celu optymalizacji kosztów, zaczął szukać Pan innej alternatywy i powstał pomysł skorzystania w przyszłości z wysyłania paczek za pośrednictwem Poczty Polskiej.

Ponieważ przepisy w tym zakresie są niejednoznaczne w celu prawidłowego rozliczania się i stosowania stawki 0% VAT chce Pan mieć stanowisko organu skarbowego w tej kwestii.

Przykładowa transakcja będzie wyglądała następująco:

Kupujący będzie składał zamówienie poprzez serwis internetowy wskazując adres doręczenia i zamieszkania poza UE. Następnie kupujący dokonuje płatności. Zapłata za zamówienie będzie następowała w całości przed wysyłką towaru. Wówczas będzie Pan wystawiał fakturę ze stawką VAT 0% na podstawie danych otrzymanych z serwisu. Następnie przesyłka z zamówieniem będzie rejestrowana w systemie elektronicznym Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca” i generowany będzie jej numer nadania i wygenerowana zostanie książka nadawcza. W placówce Poczty Polskiej nastąpi nadanie usługą (...), listem poleconym lub paczką. Po nadaniu przesyłki potwierdzenie nadania lub książka nadawcza, zostaje ostemplowana pieczątką pocztową i podpisana przez pracownika Poczty Polskiej. Korzystając z usług Poczty Polskiej ze względu na wartość każdej przesyłki (poniżej 1.000,00 euro) nie będzie dokonywane zgłoszenie celne przy czym w przypadku paczek nadawanych poza UE Poczta Polska automatycznie generuje etykiety „celne”, które zgodnie z wymaganiami Poczty Polskiej należy nakleić na przesyłki. Jest to deklaracja celna CN22. Następnie w systemie elektronicznym Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca” możliwe jest śledzenie procesu dostawy – opcja ta pozwala na sprawdzenie miejsca, w którym znajduje się w danym momencie przesyłka i jaki jest jej status, np. w którym oddziale przewoźnika jest przesyłka, czy jest w trasie, czy jest w oddziale doręczającym, czy jest doręczona i wydruk raportu potwierdzającego status doręczenia przesyłki.

Jako dowody potwierdzające transakcje i wydanie towaru na rzecz kupującego, które będzie można uznać za dokumenty potwierdzające wywóz towarów do krajów poza terytorium UE, o których stanowi art. 41 ust. 6 ustawy będą łącznie:

1.Elektroniczny raport z platformy internetowej lub innej platformy potwierdzający dokonane transakcje sprzedaży w danym miesiącu zawierający dane otrzymane przez serwis platformy od kupującego.

2.Wydrukowany i ostemplowany przez pracownika Poczty Polskiej dowód nadania przesyłki (potwierdzenie nadania lub książka nadawcza Poczty Polskiej pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca” zawierający numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu.

3.Dokument wygenerowany w formie elektronicznej, pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca” z widocznym statusem przesyłki i raportem dotyczącym procesu jej przewozu zawierający numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu lub innej platformy, który będzie potwierdzał wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej oraz potwierdzający doręczenie przesyłki do adresata wraz z datą doręczenia.

W przypadku gdy dokumenty te nie będą posiadały statusu „doręczenie”, potwierdzającego doręczenie przesyłki do adresata wraz z datą jej doręczenia, będzie to reklamowane u operatora pocztowego, któremu zlecono nadanie przesyłki.

Powyższe dokumenty w celu potwierdzenia prawidłowości stosowania stawki 0% VAT będą kompletowane przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Podkreślić należy, że wywóz ww. towarów, będzie następował w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu do chwili wywozu tego towaru poza terytorium Unii Europejskiej nie będą występowały przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego.

Pytanie

Czy w przypadku posiadania wyłącznie ww. dowodów potwierdzających transakcje i wydanie towaru na rzecz kupującego właściwym jest zastosowanie stawki 0% w odniesieniu do dostawy towarów do krajów spoza UE?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie ww. dowody potwierdzające dostawę i wywóz towaru takie jak elektroniczny raport z portalu aukcyjnego (...) lub innego portalu aukcyjnego, dowód nadania przesyłki lub książka nadawcza Poczty Polskiej oraz dokument wygenerowany w formie elektronicznej z systemu elektronicznego Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca” potwierdzający wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej, oraz potwierdzający doręczenie przesyłki do adresata wraz z datą doręczenia, należy uznać za dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium UE, o których stanowi art. 41 ust. 6 ustawy i dokumenty te są wystarczające do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy do dostawy tych towarów jako eksportu towarów w przypadku posiadania tych dokumentów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie m.in. w: Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lutego 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.9.2022.1.JSZ, Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 lipca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.330.2022.1.SM, Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 listopada 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.453.2022.2.JO, Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 stycznia 2024 r., sygn. 0112-KDIP1-3.4012.533.2023.2.JŚ.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy pkt 2 z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 8 lit. a ustawy przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz – jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Natomiast w myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Z kolei art. 41 ust. 6 ustawy stanowi, że stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

W art. 41 ust. 6a ustawy ustawodawca wskazuje że dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Analiza obowiązujących w tym zakresie przepisów dowodzi ,że aby uznać daną dostawę towarów za eksport towarów i skorzystać z prawa opodatkowania tej dostawy preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0% muszą być spełnione przesłanki o charakterze materialnoprawnym i o charakterze formalnym.

W Pana przypadku dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych zamieszkujących w krajach położonych poza terytorium UE i następnie wysyłając te towary do kupujących za pośrednictwem Poczty Polskiej, można uznać że stosownie do art. 2 pkt 8 lit. a ustawy nastąpi eksport towarów, ponieważ wystąpi dostawa towarów wysyłanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez Pocztę Polską na Pańską rzecz jako dostawcy.

Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami celnymi na przesyłki będzie naklejana deklaracja celna CN 22, ponieważ będą to przesyłki o wartości do 1000 euro nie wymagające odrębnego zgłoszenia celnego.

W Pańskiej ocenie dokonywanie dostaw towarów na rzecz osób fizycznych spoza terytorium UE gdzie za pośrednictwem Poczty Polskiej nastąpi wywóz towarów poza obszar UE oznacza, że spełniona będzie przesłanka materialnoprawna uznania tych dostaw za eksport towaru w rozumieniu tej ustawy.

Stanowisko takie wynika też z wyroku TSUE w sprawie C-275/18 dotyczącej podatnika, który wysyłał pocztą poza terytorium Unii Europejskiej przedmioty kolekcjonerskie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: „(…) w okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii. W ocenie TSUE dla uznania, że nastąpił eksport towarów ważne jest stwierdzenie, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia towarów z terytorium Unii.

Przesłanka formalnoprawna zastosowania stawki VAT w wysokości 0% wynika art. 41 ust. 6 ustawy który wprowadza wymóg posiadania przez eksportera przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Następnie w art. 41 ust. 6a ustawy ustawodawca wskazuje jakie można uznać za dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym, można uznać go za przykładowy, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.

Tym samym biorąc też pod uwagę ww. orzeczenie TSUE jak również wskazane wcześniej interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydane w podobnym stanie faktycznym można uznać, że również przesłanki o charakterze formalnoprawnym zostaną przez Pana spełnione gdyż okoliczność wywozu towaru poza UE zostanie wykazana innymi dowodami niż przykładowe dokumenty wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy.

Reasumując w Pańskiej ocenie będąc w posiadaniu przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy ww. dokumentów potwierdzających wywóz towarów do krajów poza terytorium UE, tj. elektronicznego raportu z platformy internetowej (...) lub innej platformy potwierdzającego dokonane transakcje sprzedaży w danym miesiącu, zawierającego dane otrzymane przez serwis platformy od kupującego, wydrukowanego i ostemplowanego przez pracownika Poczty Polskiej dowodu nadania przesyłki (potwierdzenie nadania lub książka nadawcza Poczty Polskiej pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca”), dokumentu wygenerowanego w formie elektronicznej, pochodzącego z systemu elektronicznego Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca” z widocznym statusem przesyłki i raportem dotyczącym procesu jej przewozu zawierającego numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu lub innej platformy, który będzie potwierdzał wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej oraz potwierdzający doręczenie przesyłki do adresata wraz z datą doręczenia, będzie miał Pan prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do dostawy tych towarów do krajów położonych poza terytorium UE.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2025 r. poz.775, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Jak stanowi art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

W myśl art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1) dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2) dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3) zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Według art. 41 ust. 7 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Jak stanowi art. 41 ust. 9 ustawy:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Ponadto, na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),

wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów w myśl art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na zakupie oraz dalszej sprzedaży rzeczy za pośrednictwem (...) platformy internetowej (w przyszłości może inne platformy). Odbiorcami będą osoby prywatne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Ze względu na wysokie koszty wysyłek kurierskich planuje Pan w przyszłości wysyłać paczki za pośrednictwem Poczty Polskiej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przesyłka z zamówieniem będzie rejestrowana w systemie elektronicznym Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca” i generowany będzie jej numer nadania i wygenerowana zostanie książka nadawcza. W placówce Poczty Polskiej nastąpi nadanie usługą (...), listem poleconym lub paczką. Po nadaniu przesyłki potwierdzenie nadania lub książka nadawcza, zostaje ostemplowana pieczątką pocztową i podpisana przez pracownika Poczty Polskiej. Korzystając z usług Poczty Polskiej ze względu na wartość każdej przesyłki (poniżej 1.000,00 euro) nie będzie dokonywane zgłoszenie celne przy czym w przypadku paczek nadawanych poza UE Poczta Polska automatycznie generuje etykiety „celne”, które zgodnie z wymaganiami Poczty Polskiej należy nakleić na przesyłki. Jest to deklaracja celna CN22. Następnie w systemie elektronicznym Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca” możliwe jest śledzenie procesu dostawy – opcja ta pozwala na sprawdzenie miejsca, w którym znajduje się w danym momencie przesyłka i jaki jest jej status, np. w którym oddziale przewoźnika jest przesyłka, czy jest w trasie, czy jest w oddziale doręczającym, czy jest doręczona i wydruk raportu potwierdzającego status doręczenia przesyłki.

Wskazał Pan, że jako dowody potwierdzające transakcje i wydanie towaru na rzecz kupującego, które będzie można uznać za dokumenty potwierdzające wywóz towarów do krajów poza terytorium UE, będą łącznie:

1. Elektroniczny raport z platformy internetowej (...) lub innej platformy potwierdzający dokonane transakcje sprzedaży w danym miesiącu zawierający dane otrzymane przez serwis platformy od kupującego.

2. Wydrukowany i ostemplowany przez pracownika Poczty Polskiej dowód nadania przesyłki (potwierdzenie nadania lub książka nadawcza Poczty Polskiej pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca” zawierający numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu.

3. Dokument wygenerowany w formie elektronicznej, pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej „Elektroniczny Nadawca” z widocznym statusem przesyłki i raportem dotyczącym procesu jej przewozu zawierający numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu lub innej platformy, który będzie potwierdzał wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej oraz potwierdzający doręczenie przesyłki do adresata wraz z datą doręczenia.

Wyjaśnił Pan, że w przypadku gdy dokumenty te nie będą posiadały statusu „doręczenie”, potwierdzającego doręczenie przesyłki do adresata wraz z datą jej doręczenia, będzie to reklamowane u operatora pocztowego, któremu zlecono nadanie przesyłki.

Powyższe dokumenty w celu potwierdzenia prawidłowości stosowania stawki 0% VAT będą kompletowane przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania stawki 0% w przypadku posiadania wyłącznie ww. dowodów potwierdzających transakcje i wydanie towaru na rzecz kupującego.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w kontekście zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mógł Pan opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - musi Pan posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.

Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.

Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.

Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:

elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,

wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,

elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.

Nadmieniam także, że od dnia 31 października 2024 r. nastąpiło ogólnopolskie uruchomienie systemu AES/ECS2 PLUS, w którym nie funkcjonuje już komunikat IE 599. W związku z tym, na terytorium Polski nie jest już wydawany komunikat IE 599, gdyż został on zastąpiony komunikatem CC599C, który pełni jednak taką samą rolę jak jego poprzednik, tj. jest dokumentem celnym stanowiącym potwierdzenie wywozu towaru.

Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES (AES/ECS2 PLUS) lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.

Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W tym miejscu należy zauważyć, że definicja „towarów w przesyłce pocztowej” zawarta jest w art. 1 pkt 24 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. U. UE L 343 z 29 grudnia 2015 r. str. 1 ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie delegowane”). Zgodnie ze wskazanym przepisem:

„Towary w przesyłce pocztowej” oznaczają towary inne niż przesyłki z korespondencją, zawarte w paczce lub pakiecie pocztowym i przewożone na odpowiedzialność operatora pocztowego lub przez niego zgodnie z przepisami Konwencji Światowego Związku Pocztowego przyjętej dnia 10 lipca 1984 r. pod egidą Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Z kolei w art. 1 pkt 25 rozporządzenia delegowanego wskazano, że:

„Operator pocztowy” oznacza operatora mającego siedzibę w danym państwie członkowskim i wyznaczonego przez dane państwo do świadczenia międzynarodowych usług regulowanych Konwencją Powszechnego Związku Pocztowego.

Uzasadnione w tym miejscu będzie odwołanie się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18, który stwierdził, że: „(…) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii”.

Należy jednak wskazać, że ww. wyrok zapadł w okolicznościach, w których podmiot wysyłał przedmioty kolekcjonerskie poza terytorium Unii Europejskiej pocztą i był w stanie wykazać ten fakt za pomocą dokumentów wydanych przez służby pocztowe. W takich okolicznościach TSUE stwierdził, że „(...) brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii” (pkt 38 wyroku).

Do powyższego orzeczenia TSUE odwołał się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 lipca 2020 r., sygn. akt I FSK 2005/17. Sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia NSA także dotyczyła podatnika, który dokonując sprzedaży za pośrednictwem Poczty Polskiej poza terytorium Unii Europejskiej, nie dopełnił wymagań formalnych w postaci zgłoszeń celnych wywozowych i w związku z tym nie posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Podkreślić należy, że w sprawie będącej przedmiotem ww. rozstrzygnięcia ani organy podatkowe, ani sąd I instancji nie zakwestionowały samego faktu wywozu towarów poza obszar UE. Jedynym powodem odmowy prawa do zastosowania stawki 0% była okoliczność braku dokonywania przez podatnika zgłoszeń celnych wywozowych, a w konsekwencji braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE przez właściwy urząd celny.

Jak wskazał NSA, w świetle wyżej cytowanego orzeczenia TSUE, dla zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu poza terytorium UE (przesłanka materialna), a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze (przesłanka formalna). W konsekwencji – w ocenie NSA – „(…) nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił, która to okoliczność jak wskazano wyżej nie była przez organy kwestionowana.”

Należy również podkreślić, że zarówno wyrok TSUE C-275/18 jak również wyrok NSA sygn. akt I FSK 2005/17 zapadły w szczególnych okolicznościach związanych z wywozem towarów poza terytorium UE, który był wykonywany przez operatora pocztowego, tj. podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej na podstawie odrębnych przepisów. Zinstytucjonalizowany charakter działalności ww. podmiotów pozwala więc na przyjęcie, że dokumenty wygenerowane przez operatora pocztowego, także w jego systemie elektronicznym mają przymiot dokumentu „urzędowego”, a tym samym jeżeli potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE mogą stanowić dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy.

Na wstępie należy wyjaśnić, że Elektroniczny Nadawca Poczty Polskiej jest aplikacją stworzoną i administrowaną przez krajowego operatora pocztowego, jakim jest Poczta Polska. Aplikacja ta została stworzona w celu usprawnienia nadawania przesyłek krajowych i zagranicznych. Podmiot korzystający z tego systemu zobowiązany jest do założenia indywidualnego konta użytkownika. Po wprowadzeniu danych nadawcy i odbiorcy oraz wyboru sposobu nadania umożliwia rejestrację przesyłki i wydruk etykiety przewozowej. System pozwala również na wygenerowanie dokumentów nadawczych. Wszystkie przesyłki przygotowane za pomocą Elektronicznego Nadawcy Poczty Polskiej można śledzić z jego panelu lub generować przez zbiorczy raport przesyłek.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że posiadane przez Pana dokumenty wygenerowane w Elektronicznym Systemie Nadawcy Poczty Polskiej posiadające komunikat „doręczenie” nie są dokumentami, które zostały literalnie wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy. Są to natomiast dokumenty „urzędowe”, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej za pośrednictwem operatora pocztowego (podmiotu uprawnionego na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania działalności pocztowej) i uprawniające Pana – po spełnieniu pozostałych przesłanek – do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.

Tym samym należy uznać, że po spełnieniu pozostałych przesłanek, ma Pan prawo do zastosowania stawki opodatkowania 0% przewidzianej dla eksportu towarów, które są wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej do osób fizycznych zamieszkałych poza terytorium Unii Europejskiej, nieprowadzących działalności gospodarczej, w sytuacji, gdy posiada Pan dokumenty pochodzące z Elektronicznego Systemu Nadawcy Poczty Polskiej, opatrzone statusem „doręczenie”.

Natomiast, gdy w Elektronicznym Systemie Nadawcy Poczty Polskiej dokumenty te nie będą posiadały statusu „doręczenie”, potwierdzającego doręczenie przesyłki do adresata wraz z datą jej doręczenia, to należy stwierdzić, że w tak opisanej sytuacji nie będzie Pan w posiadaniu dokumentów, które w sposób bezsporny będą potwierdzały, że doszło do wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej i ich dostarczenia do nabywcy w państwie trzecim. W takim w przypadku niezbędne jest bowiem, aby po złożeniu formularza reklamacyjnego do operatora pocztowego, uzyskał Pan w odpowiedzi od tegoż operatora pocztowego potwierdzenie doręczenia przesyłki do adresata, wraz z datą doręczenia.

Dokumenty wygenerowane w Elektronicznym Systemie Nadawcy Poczty Polskiej potwierdzające doręczenie przesyłki do adresata wraz z datą doręczenia można uznać za dokumenty „urzędowe”, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, uprawniające Pana – po spełnieniu pozostałych przesłanek – do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów, pod warunkiem jednak, że w odpowiedzi na zgłoszenie reklamacyjne otrzyma Pan z Poczty Polskiej dokument potwierdzający doręczenie przesyłki do adresata wraz z podaniem daty doręczenia.

Jeżeli zatem w wyniku złożonej reklamacji w Elektronicznym Systemie Nadawcy Poczty Polskiej uzyska Pan komunikat „doręczenie”, to dokument taki należy uznać za dokument „urzędowy”, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, uprawniający Pana – po spełnieniu pozostałych przesłanek – do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.

Natomiast, jeśli w wyniku złożonej reklamacji w Elektronicznym Systemie Nadawcy Poczty Polskiej nie uzyska Pan informacji, że przesyłka została doręczona lub otrzyma Pan informacje o zaginięciu paczki nie będzie mógł Pan zastosować dla takiej dostawy stawki VAT w wysokości 0% przewidzianej dla eksportu towarów.

Zatem oceniając Pana stanowisko należy uznać je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.