
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wynajęcie samolotu. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 maja 2025 r. (data wpływu 22 maja 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego
Sp. z o.o. z siedzibą w (...) (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”) działa na rynku nieruchomości od 2017 r.
W ramach swojej działalności realizuje różnego rodzaju inwestycje - specjalizuje się w (…), a także w budowach deweloperskich (głównie są to inwestycje budownictwa mieszkalnego). Wnioskodawca odznacza się wysoką jakością oraz terminowością przy swoich przedsięwzięciach. Przy realizacji inwestycji Wnioskodawca działa jako podwykonawca. Inwestycje realizowane są na całym obszarze geograficznym Polski, nierzadko kilka inwestycji jest prowadzona w tym samym czasie w znacznie oddalonych od siebie lokalizacjach.
Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest 42.99.Z - roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane, natomiast przedmiotem pozostałej działalności są m.in. 41.20.Z - roboty budowlane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz 42.11.Z - roboty związane z budową dróg i autostrad. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
Ze względu na charakter działalności Wnioskodawcy oraz fakt, że projekty inwestycyjne realizowane przez Wnioskodawcę często znajdują się w dużych odległościach od siebie lub od siedziby Wnioskodawcy, Prezes oraz pracownicy Wnioskodawcy są zmuszeni do pokonywania dużych odległości w krótkich odstępach czasu. Działalność Spółki wymaga stałego nadzoru nad projektami, które realizowane są w zupełnie innych, nierzadko bardzo oddalonych od siebie miejscach. Często nie można rozłożyć podróży w czasie ze względu na konieczność kontroli budowy na danym etapie inwestycji. Niedokonanie kontroli inwestycji w konkretnym czasie może doprowadzić do pojawienia się wielu bardzo kosztownych dla Spółki błędów.
Z uwagi na ciągły rozwój prowadzonej działalności oraz ciągły wzrost zaangażowania w różnego rodzaju projekty inwestycyjne konieczne jest coraz sprawniejsze przemieszczanie się pomiędzy różnymi lokalizacjami. Z tego względu Spółka wynajmuje samolot od spółki powiązanej, który pozwala efektywnie przemieszczać się pomiędzy realizowanymi inwestycjami oraz siedzibą. Cena za wynajem została ustalona na poziomie rynkowym. Prezes Spółki posiada licencję uprawniającą do pilotażu wynajmowanego samolotu. Wynajem transportu, którym pilotuje Prezes Spółki pozwala Spółce na niezależność od innych podmiotów oferujących przewóz osób, a przede wszystkim szybkie i sprawne poruszanie się między inwestycjami a siedzibą zlokalizowanymi w różnych miejscach. Poprawia to znacznie efektywność i wydajność działalności Spółki. Przede wszystkim, dzięki przemieszczaniu się za pomocą samolotu, Spółka może podejmować się większej liczby zleceń, co bezpośrednio przekłada się na wzrost jej przychodów.
To właśnie przywołane okoliczności umotywowały zdobycie odpowiednich uprawnień przez Prezesa, a w następstwie po ich uzyskaniu - wynajem samolotu na cele związane wyłącznie z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. Wynajem samolotu będzie służył jedynie do odbywania lotów związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Spółka nie wyklucza, że w przyszłości poszerzy swoją działalność o usługi przewozu osób. Ze względu na to, że Prezes posiada wymaganą prawem licencję, Spółka planuje oferowanie przewozu osób innym osobom fizycznym oraz prawnym. W tym celu niezbędne jest posiadanie prawa do korzystania z samolotu, bowiem Spółka nie posiada własnego samolotu. Bez wynajmu tego środka transportu, świadczenie usług związane z przewozem osób byłoby niemożliwe. Wynajem samolotu w celu przewozu osób bezpośrednio przyczyni się do poszerzenia działalności Wnioskodawcy o nowy segment, co planowo przyczyni się do zwiększenia przychodów.
Na ten moment wynajem samolotu służy podstawowej działalności Wnioskodawcy, a w przyszłości planowo ma służyć także zupełnie nowemu segmentowi działalności Wnioskodawcy, polegającemu na przewozie osób.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazali Państwo następujące odpowiedzi.
1)Jakie konkretnie inwestycje realizują Państwo w ramach prowadzonej obecnie działalności gospodarczej - proszę wymienić, jakie inwestycje są realizowane przez Państwa i jaki jest konkretnie rodzaj tych inwestycji?
Inwestycje realizowane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są inwestycjami budowlanymi. Spółka specjalizuje się w budowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Realizowane przez Wnioskodawcę projekty obejmują szeroko pojęte roboty i usługi budowlane.
Jako przykłady obecnie realizowanych inwestycji Spółka może wskazać inwestycje dla Klientów w (…) oraz w Niemczech (…). Obecnie jest także na etapie rozmów końcowych w sprawie kolejnej inwestycji położonej w (...), planowana data rozpoczęcia inwestycji ma mieć miejsce w październiku bieżącego roku.
Spółka podkreśla, że stale poszerza swoją działalność i aktywnie poszukuje nowych klientów. Spółka jest w trakcie rozmów/negocjacji związanych z potencjalnymi nowymi inwestycjami.
Spółka nie ogranicza lokalizacji podejmowanych inwestycji do województwa, w którym znajduje się jej siedziba. Wręcz przeciwnie - przyjmuje zlecenia z obszaru całej Polski, a także pozyskuje kontrakty poza jej granicami.
Powyższe wskazuje na to, że działalność Spółki jest i będzie immanentnie związana z koniecznością przemieszczania się do lokalizacji położonych w znacznych odległościach od siedziby Spółki. W związku z tym efektywna organizacja podróży oraz zmniejszanie czasu dojazdu pozostają niezmiennie priorytetem Spółki. Obciążenie ruchu drogowego jest zauważalnie coraz większe, a wybór publicznych środków transportu obarczony jest opóźnieniami wynikającymi z problemów technicznych, strajków itp. Przy realizacji wspominanych inwestycji dla kontrahentów kluczowa jest terminowość i możliwość sprawnego wywiązania się z popisanych Umów na każdym etapie prowadzonych prac.
Obecnie rozwiązaniem dotychczasowych problemów Spółki jest najem samolotu, który jak wskazano w opisie stanu faktycznego, wpłynął w pozytywny sposób na działalność Spółki. Odbywanie podróży służbowych samolotem przyczyniło się do zmniejszenia czasu potrzebnego do dojazdu do realizowanych inwestycji oraz niezależności od innych przewoźników, co ma kluczowe znaczenie w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń, wymagających interwencji osób zaangażowanych w proces inwestycyjny, na miejscu wykonywanych prac.
Poprawa sprawności komunikacji pomiędzy Spółką a jej klientami oraz nowymi inwestycjami przyczynia się do skuteczniejszego wykonywania przez zarząd i innych pracowników Spółki powierzonych obowiązków, a tym samym przyczynia się do zabezpieczenia źródła przychodów i zwiększenia przychodów Spółki
2) Jaka jest lokalizacja prowadzonych przez Państwa inwestycji - proszę wskazać, gdzie są położone konkretne inwestycje realizowane przez Państwa oraz jaka jest orientacyjna odległość pomiędzy poszczególnymi inwestycjami a miejscem, w którym znajduje się Państwa siedziba?
Jedna z przykładowych prowadzonych inwestycji znajduje się w odległości 131 km od siedziby Spółki. Przejazd samochodem do inwestycji zajmuje około 2 godzin, natomiast lot samolotem 25 minut.
Inna przykładowa prowadzona inwestycja znajduje się w odległości 534 km od siedziby. Przejazd samochodem zajmuje 5,5 godziny, natomiast lot samolotem godzinę i 46 minut.
Jedna z planowanych inwestycji (szacowana data rozpoczęcie październik 2025 r.) znajduje się w odległości 1068 km od siedziby. Przejazd samochodem zajmuje ok. 11 godzin, natomiast lot 3,5 godziny.
3) Czy istnieje możliwość lądowania samolotu w pobliżu prowadzonych przez Państwa inwestycji, jaka jest odległość pomiędzy miejscem lądowania samolotu a miejscem prowadzonych inwestycji? Czy będzie konieczność dojazdu z miejsca lądowania do miejsca prowadzenia inwestycji?
Istnieje możliwość lądowania samolotu w pobliżu prowadzonych przez Spółkę inwestycji. Naturalnym jest, że z lotniska należy następnie dojechać na miejsce realizacji inwestycji. Dojazd do realizowanych inwestycji z lotniska zajmuje zazwyczaj od kilku do kilkunastu minut. Warto podkreślić, że samolot może lądować na regularnych lotniskach, ale również na niektórych prywatnych lub nieewidencjonowanych lądowiskach, szczególnie jeśli są odpowiednio przygotowane i spełniają wymogi prawne dla samolotów lekkich.
Odległość wymienionych wcześniej przykładowych inwestycji od lotniska, na którym ląduje bądź będzie lądować samolot:
- pierwsza przykładowa inwestycja - 11 km,
- druga przykładowa inwestycja - 33 km,
- jedna z planowanych inwestycji - 12 km.
Odległość od lotniska do bezpośredniego miejsca realizowanych usług jest nieznaczna, wobec całkowitej odległości, jaką należy pokonać od siedziby Spółki.
4) Z jaką częstotliwością odbywają się loty za pomocą wynajmowanego przez Państwa samolotu - proszę wskazać liczbę lotów wykonywanych na potrzeby poszczególnych inwestycji, np. w skali tygodnia, miesiąca?
W skali miesiąca loty za pomocą wynajmowanego przez Spółkę samolotu odbywają się średnio 6-10 razy. Częstotliwość lotów w danym okresie (miesiąca/tygodnia) zależy od liczby aktualnie prowadzonych inwestycji, a także od tego jak przebiega dana inwestycja (jak często mają miejsce zdarzenia wymagające obecności na miejscu osób zaangażowanych w realizowany projekt).
5) Czy wynajmowany samolot pilotowany jest/będzie wyłącznie przez Prezesa? Czy pilotaż wpisany jest w zakres obowiązków wykonywanych przez Prezesa na rzecz Spółki? Czy Prezes otrzymuje za to wynagrodzenie?
Samolot jest i będzie pilotowany przez Prezesa. Rolą Prezesa jest prowadzenie spraw Spółki, a biorąc pod uwagę profil prowadzonej działalności, do obowiązków Prezesa należy m.in. monitorowanie stanu inwestycji, podejmowanie kluczowych decyzji dotyczących realizowanych projektów oraz negocjowanie warunków kolejnych inwestycji. Ze względu na fakt, że Spółka świadczy usługi w różnych oddalonych od siedziby Spółki lokalizacjach, podróże są nieodłącznym elementem prowadzenia spraw Spółki przez Prezesa. Dlatego nie ma odrębnego wynagrodzenia za ten aspekt pracy, związany z podróżami służbowymi.
6) Czy ilość godzin w powietrzu Prezesa jako pilota Spółki przyczynia się do utrzymania/przedłużania/zwiększania uprawnień Prezesa wymaganych w lotnictwie? Czy Spółka zobowiązała się w jakikolwiek sposób do pokrywania wydatków osobistych Prezesa związanych z posiadaniem i/lub utrzymaniem licencji pilota, a jeśli tak - to w jaki konkretnie sposób zostało to uregulowane?
Należy wskazać, że Prezes zakończył już proces zdobywania uprawnień do pilotowania samolotu. Obecnie odbywane loty nie przyczyniają się do utrzymania/przedłużania czy zwiększania uprawnień. Loty związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą nie służą spełnieniu warunków formalnych w zakresie posiadanych uprawnień,
Każdy lot zwiększa doświadczenie Prezesa w zakresie pilotowania samolotu, jednak należy to postrzegać na równi ze zdobywaniem coraz większego doświadczenia przez kierowców w miarę pokonywania dodatkowej liczby kilometrów. Przy czym, ciężko porównać uprawnienia pilota, ponoszoną odpowiedzialność i zdobytą wiedzę do uprawnień takich jak prawo jazdy.
Spółka nie jest zobowiązana do pokrywania wydatków osobistych Prezesa związanych z posiadaniem i/lub utrzymaniem licencji pilota.
7) Ile osób każdorazowo jest transportowanych wynajmowanym przez Państwa samolotem i czy są to wyłącznie pracownicy Spółki? Czy zdarzają się sytuacje, że w celu przeprowadzenia kontroli inwestycji Prezes lata sam, a jeśli tak - to jak często ma to miejsce?
Najczęściej transportowanych jest 3 pracowników oraz Prezes, który jest pilotem. Jeżeli lot odbywa się w celu podjęcia decyzji, co do następnych działań w ramach inwestycji to w podróży Prezesowi towarzyszy także Kierownik budowy.
8) Jakie konkretnie zadania w ramach prowadzonych inwestycji wykonują osoby korzystające z przelotów, tj. Prezes oraz pracownicy?
Loty odbywają się w celu odbycia spotkań, sprawdzenia postępów realizacji, często mających wpływ na podejmowanie decyzji, co do dalszych działań w ramach inwestycji, np. zmian w zakresie wykonywanych prac (zmniejszenie lub rozszerzenie zakresu), podpisania dokumentów niezbędnych dla dalszego kontynuowania inwestycji. Niejednokrotnie realizacja musi zostać wstrzymana do czasu podpisania dokumentów, dlatego czas, w jakim nastąpi dotarcie do miejsca inwestycji jest kluczowy. Zdarza się, że loty odbywają się także na skutek pojawienia się awarii w trakcie realizacji. W tym przypadku szybki i niezależny transport jest priorytetem.
Natomiast Kierownik budowy jest osobą, której obecność na poszczególnych etapach budowy jest niezbędna. Zakres jego obowiązków wynika bezpośrednio z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 418, dalej jako „Prawo budowlane”). Jest on odpowiedzialny m.in. za koordynację prac na budowie, prowadzenie dokumentacji budowy oraz zapewnianie bezpieczeństwa na budowie.
Loty odbywają się także w celu negocjacji przed zawarciem umowy. Niezbędna jest ocena stanu oraz miejsce inwestycji, może to mieć istotny wpływ na warunki cenowe oraz czas realizacji. Wspominanych prac nie da się w większości przypadków wykonać „zdalnie” oraz tylko na podstawie dokumentacji zdjęciowej. Bezpośrednie negocjacje z Klientem i we wskazanym miejscu przyczyniają się do skuteczności w pozyskiwaniu nowych projektów.
9) Czy osoby korzystające z przelotów pełnią funkcje nadzorcze jednocześnie nad wszystkimi inwestycjami?
Niewłaściwym jest ograniczenie obowiązków osób korzystających z przelotów jedynie do funkcji nadzorczych. Zakres ich obowiązków jest znacznie szerszy od zadań sprowadzających się do nadzorowania czy też kontroli inwestycji. Każda z osób korzystająca z przelotów jest zaangażowana w proces inwestycyjny, którego dotyczy dany lot. Mogą to być osoby aktywnie biorące udział w negocjacjach i rozmowach dotyczących projektów. Inna sytuacja jest w przypadku konieczności udział w procesie reklamacyjnym - osoby odpowiedzialne za ocenę wykonanych prac przez Spółkę w przypadku zgłoszenia reklamacji przez Klienta.
10) Kto i jak często dokonuje kontroli inwestycji, o których mowa w Państwa wniosku? Czy odbywają się one według ustalonego wcześniej harmonogramu? Kto bierze udział w takich kontrolach? Czy są one niezbędne do realizacji dalszych etapów prac wykonywanych przez Spółkę w ramach podwykonawstwa? Czy w ramach takich kontroli dochodzi do formalnego zatwierdzenia etapów realizowanych prac?
Kontroli inwestycji dokonuje Prezes wraz z Kierownikiem budowy. Częstotliwość kontroli inwestycji zależy każdorazowo od rodzaju oraz przebiegu inwestycji. Można mówić o pewnym zaplanowanym harmonogramie, ale wynika to głównie z realizowanego Projektu.
Kierownik budowy jest osobą cechującą się niezbędną wiedzą techniczną dla dokonania kontroli inwestycji oraz zobowiązaną do tego na mocy Prawa budowlanego. Natomiast Prezes Spółki zobowiązany jest do prowadzenia spraw Spółki, co w przypadku działalności budowlanej obejmuje także kontrolę prowadzonych inwestycji budowlanych w tym dobór materiałów, terminowość realizowanych prac itp.
Poszczególne etapy realizacji są zatwierdzane protokołem odbioru robót, który podpisuje Prezes. Jest to niezbędne dla przejścia do następnych etapów inwestycji. Protokół jest spisywany również przy wystąpieniu reklamacji.
11) Czy dotychczas korzystali Państwo z krótkookresowych/jednorazowych najmów samolotu? Jeśli tak - proszę wskazać, czym była podyktowana taka konieczność?
Wcześniej Spółka nie korzystała z krótkookresowych/jednorazowych najmów samolotu. Opisywany we wniosku o interpretację indywidualną najem jest dla Spółki pierwszym najmem samolotu. Dlatego też Spółka zdecydowała się zwrócić z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych.
Spółka rozwinęła swoją działalność inwestycyjną także poza Polskę - realizuje usługi także na terenie Niemiec. Jak wskazano we wniosku przy działalności budowlanej niejednokrotnie pojawia się potrzeba sprawnego i szybkiego pojawienia się na miejscu inwestycji, np. w przypadku pojawiających się awarii czy braków dokumentacyjnych. Należy pamiętać, że Spółkę wiążą także ściśle określone terminy, dlatego rozwiązywanie pojawiających się problemów czy zatwierdzanie kolejnych etapów inwestycji w jak najszybszym czasie ma dla Spółki znaczenie pierwszorzędne.
Przy realizacji inwestycji poza granicami Polski Spółka spotkała się z problemami przy transporcie z wykorzystaniem linii lotniczych - brak miejsc, brak połączeń w dogodnych terminach, czy konieczność odbycia wielogodzinnych transferów.
Dla Spółki rozwiązaniem tych problemów był najem samolotu, który okazał się wyborem, który poprawił efektywność działalności Spółki nie tylko w przypadku realizacji inwestycji zagranicznych, ale także na terenie kraju. Zauważalny jest trend, że jest to coraz chętniej wykorzystywany środek transportu.
W związku z wcześniej opisanymi problemami z transportem pomiędzy inwestycjami, czasowe uniezależnienie się Spółki było koniecznością. Spółka nie może dopuścić do sytuacji, w której brak środków transportu uniemożliwia dotarcie na miejsce inwestycji, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych jeśli takie się pojawiają. Podróże samolotem znacząco usprawniły przemieszczanie się w ramach prowadzonych projektów, co pozwala na realizację większej liczby zleceń jednocześnie.
12) Jakiego rodzaju samolot jest przez Państwa wynajmowany?
Samolotem wynajmowanym przez Spółkę to model (…) - jednosilnikowy, śmigłowy samolot.
13) Na jaki okres została zawarta umowa najmu samolotu?
Umowa najmu samolotu została zawarta na czas nieokreślony.
14) W jaki sposób zostało określone w umowie najmu wynagrodzenie za wynajem samolotu?
Jak wskazano w stanie faktycznym, wynagrodzenie za wynajem samolotu zostało określone na poziomie rynkowym. Kalkulacja wynagrodzenia odbywa się w oparciu o stawkę godzinową wykorzystywania samolotu.
15) W jaki konkretnie sposób są Państwo powiązani z właścicielem wynajmowanego samolotu?
Spółka jest powiązana z właścicielem wynajmowanego samolotu kapitałowo oraz osobowo (poprzez występowanie tej samej osoby w organach obydwu Spółek).
16) Czy samolot jest także wynajmowany na rzecz innych niepowiązanych podmiotów?
Według wiedzy Spółki samolot jest wynajmowany także na rzecz innych niepowiązanych podmiotów.
17) Czy zdecydowaliby się Państwo w opisanej sprawie także na wynajem samolotu od innego podmiotu, tzn. w sytuacji, gdyby jego właścicielem nie był podmiot powiązany?
Tak, jak wskazano, transport za pomocą samolotu znacznie poprawił wydajność działalności Spółki. Dla Wnioskodawcy nie ma znaczenia, od jakiego podmiotu wynajmuje samolot, a korzyści, jakie może uzyskać z wynajmu. Jak już wskazano, Spółka zauważyła potrzebę usprawnienia odbywanych podróży. Najem samolotu przyniósł jej wymierne korzyści, takie jak: szybszy dojazd, niezależność od podmiotów trzecich oraz możliwość podejmowania się większej ilości zleceń i odbywania większej ilości spotkań z potencjalnymi klientami.
Decyzja wynajmu samolotu od podmiotu powiązanego została podyktowana jego dostępnością. Jak wskazano, jest to pierwszy najem samolotu przez Spółkę.
18) Gdzie hangarują Państwo wynajmowany samolot w okresie, kiedy nie wykorzystują Państwo tego samolotu w prowadzonej działalności gospodarczej? Czy ktoś może w tym czasie używać samolotu do celów prywatnych/osobistych ?
Spółka nie jest odpowiedzialna za hangarowanie samolotu. Jak wskazano wynajem odbywa się w oparciu o stawkę godzinową. Po zakończonym locie, Spółka zostawia samolot na lotnisku. Spółka nie ma wiedzy, kto i w jakich celach użytkuje samolot w czasie, gdy go nie wykorzystuje. Podkreślenia wymaga, że gdy samolot pozostaje do dyspozycji Spółki, to jest wykorzystywany tylko i wyłącznie na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
19) Czy samolot w okresie najmu jest wykorzystany wyłącznie przez Państwa, jedynie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej?
Tak, w okresie najmu samolot jest wykorzystywany jedynie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Pytania:
1.Czy Wnioskodawca może zaliczać wydatki na wynajęcie samolotu do kosztów uzyskania przychodów?
2.Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżania kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynajem samolotu?
Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pytania nr 1. W odniesieniu do podatku od towarów i usług (pytanie nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy może on zaliczać wydatki na wynajęcie samolotu do kosztów uzyskania przychodów. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278, dalej jako: „u.p.d.o.p.”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych art. 16 ust. 1.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Konstrukcja przywołanego przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nieujętych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p), przy czym aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, powinien występować związek pomiędzy danym kosztem a przychodem.
Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Powyższe dotyczy zarówno takich wydatków, które bezpośrednio przekładają się na uzyskanie konkretnych przychodów (koszty bezpośrednie), jak i tych, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione, jako zmierzające do ich osiągnięcia (koszty pośrednie). Zatem aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku.
Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Powyższy przepis stanowi o tym, że co do zasady wszystkie poniesione wydatki, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyłączeniem wydatków wymienionych enumeratywnie w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Na podstawie regulacji art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. przyjmuje się, że dla możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów podatkowych na gruncie u.p.d.o.p. konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:
1)wydatek został poniesiony przez podatnika i ma charakter definitywny;
2)wydatek został właściwie udokumentowany;
3)istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkiem a osiągnięciem przychodu, zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła;
4)wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.
W odniesieniu do punktu 1, Spółka wskazuje, że wydatki na wynajem samolotu są ponoszone z jej środków obrotowych. Wydatek jest poniesiony przez podatnika, gdy w ostatecznym rozrachunku zostaje on pokryty z zasobów majątkowych podatnika, natomiast definitywność wydatku oznacza, że wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona. W przypadku Spółki te warunki zostały spełnione - wydatki na wynajem samolotu są ponoszone z jej zasobów majątkowych i nie są one Spółce w jakikolwiek sposób zwracane.
Spółka otrzymuje fakturę VAT od Spółki, od której wynajmuje samolot za każdy okres, w którym była świadczona usługa, wobec czego warunek z punktu 2 odnoszący się do właściwego udokumentowania wydatku został spełniony.
W zakresie punktu 3, pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodem w doktrynie wskazuje się na kryterium celowości. Dla spełnienia przesłanki z punktu 3, wydatek powinien choćby potencjalnie wykazywać relację z przychodem lub źródłem przychodu. Podróże są nieodłącznym elementem działalności prowadzonych na dużą skalę, a w przypadku działalności Wnioskodawcy muszą się one odbywać regularnie oraz sprawnie. Prowadzenie spółki o takim profilu (realizacja inwestycji budowlanych w różnych regionach polski) wymaga stałego przemieszczania się - jak wskazano w stanie faktycznym Spółka prowadzi inwestycje na terytorium całej Polski. Wobec tego ponoszenie wydatków na środki transportu jest niezbędne dla prowadzenia działalności operacyjnej Spółki. Wybór samolotu jako takiego środka został podyktowany szybkością, efektywnością i sprawnością transportu z jego użyciem. Mając zapewniony sprawny transport pomiędzy różnymi lokacjami, Spółka może podejmować się większej ilości projektów, co przełoży się na wzrost przychodów w długofalowej perspektywie prowadzenia działalności. Z tych względów Spółka zdecydowała się na wynajem samolotu, co zapewnia jej możliwość przemieszczania się tym środkiem transportu w ramach działalności gospodarczej.
W ocenie Wnioskodawcy, ponoszenie wydatków na wynajem samolotu przekłada się na uzyskanie przychodu przez Spółkę, a także pozwala na zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów (dzięki stałej kontroli realizowanych przez Spółkę projektów, co pozwala na uniknięcie wielu kosztownych błędów). Ponoszone wydatki mają uzasadnienie biznesowe i ekonomiczne - Spółka ma możliwość podejmowania zleceń. Niezależność od podmiotów trzecich w organizacji podróży zapobiega także pojawieniu się nieprzewidzianych przeszkód, które mogłyby się pojawić w wyniku zakłóceń ich działania. Spółka jest samowystarczalna w kwestii podróży i może zapewnić, że pojawi się w konkretnych miejscach w kluczowym czasie.
Dodatkowo, jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka nie wyklucza, że w przyszłości poszerzy swoją działalność o usługi przewozu osób. Poszerzenie swojej działalności o zupełnie nowy segment przyczyni się do wzrostu przychodów Spółki. Tym bardziej widać rozwój tego segmentu na rynku.
Odnosząc się do punktu 4, wydatki na wynajem samolotu nie zostały wymienione w zamkniętym katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów, wobec czego nie podlegają one wyłączeniu na podstawie art. 16 u.p.d.o.p, a więc Spółka ma prawo do zakwalifikowania tego typu wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, spełnia ona wszystkie przesłanki dla możliwości zaliczenia wydatków na wynajem samolotu do kosztów uzyskania przychodów.
Potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca znajduje także w innych interpretacjach dotyczących wydatków na podróże samolotem, m.in.:
- interpretacja indywidualna z 16 sierpnia 2019 r., Nr 0111-KDIB2-1.4010.276.2019.1.JK,
- interpretacja indywidualna z 2 października 2023 r., Nr 0114-KDIP2-2.4010.400.2023.3.PK,
- interpretacja indywidualna z 16 listopada 2016 r., Nr ILPB2/4510-1-76/16-3/ŁM.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, ze zm.; dalej: „u.p.d.o.p.”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Na podstawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą więc zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.
Nie ulega wątpliwości, że nie wszystkie koszty, które ponosi podatnik prowadzący działalność gospodarczą mogą stanowić koszty uzyskania przychodów (pomijając przy tym, co oczywiste, te, które ustawodawca wprost wyłączył z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.).
Wymogiem, który musi być bezwzględnie spełniony, nie jest, co wynika z literalnego brzmienia przepisu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., związek kosztów z działalnością gospodarczą, tylko z uzyskaniem przychodów lub też z zachowaniem albo zabezpieczeniem jego źródła. Powyższe twierdzenie jest zgodne z utrwalonym poglądem judykatury (por. wyrok NSA z 2 sierpnia 2012 roku, sygn. akt II FSK 41/11, uchwała NSA z dnia 24 stycznia 2011 r., sygn. akt II FPS 6/10 oraz uchwała z dnia 12 grudnia 2011 roku, sygn. akt II FPS 2/11).
Należy również wskazać, że jeżeli wydatki nie zostały wyłączone z kosztów podatkowych na mocy art. 16 u.p.d.o.p., mogą co do zasady stanowić koszt uzyskania przychodu na gruncie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., jeśli zostanie wykazany ich związek z uzyskaniem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.
Przepis art. 16 ust. 1 ww. ustawy zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, że każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie zauważyć należy, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, że wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 u.p.d.o.p., zostaną uznane za koszty uzyskania przychodów.
Pomiędzy poniesionym kosztem a potencjalnym przychodem musi bowiem zaistnieć związek przyczynowo-skutkowy, albowiem musi być to wydatek poniesiony w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Niezwykle istotne jest przy tym, aby obiektywna ocena działań podatnika skutkowała możliwością uznania ich za racjonalne, podjęte przy zachowaniu zasad staranności, które to działania muszą cechować przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą.
Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.
Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodów.
Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.
W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.
Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:
a.„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
b.„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast
c.„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.
Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.
Podsumowując, wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z utrwalonym poglądem judykatury: „Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne spełnienie następujących warunków: faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. Nie każdy zatem wydatek, nawet związany z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem podatkowym, zmniejszającym podstawę opodatkowania, ale tylko taki, który realizuje cel wskazany w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować bądź co na najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia” (por. wyrok NSA z 2 sierpnia 2012 roku, sygn. akt II FSK 41/11, uchwała NSA z 24 stycznia 2011 r., sygn. akt II FPS 6/10, oraz uchwała z 12 grudnia 2011 roku, sygn. akt II FPS 2/11). Poza tym: „przy ustaleniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek - poza wyraźnie wskazanymi w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego lub pośredniego związku z przychodem i racjonalnością działania dla osiągnięcia tego przychodu. Sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest jednoznaczny, należy rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku” (por. wyrok NSA z 9 września 2011 roku, sygn. akt II FSK 1118/10). Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego kosztu (por. wyrok NSA z 1 marca 2016 roku, sygn. akt II FSK 4009/13).
Jak wynika z opisu stanu faktycznego, działają Państwo na rynku nieruchomości od 2017 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizują Państwo różnego rodzaju inwestycje polegające na (…), a także w budowach deweloperskich (głównie są to inwestycje budownictwa mieszkalnego). Przy realizacji inwestycji działają Państwo jako podwykonawca. Inwestycje realizowane są na całym obszarze geograficznym Polski, nierzadko kilka inwestycji jest prowadzone w tym samym czasie w znacznie oddalonych od siebie lokalizacjach. Inwestycje realizowane przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są inwestycjami budowlanymi. Specjalizują się Państwo się w (…). Realizowane przez Państwa projekty obejmują szeroko pojęte roboty i usługi budowlane. Jako przykłady obecnie realizowanych inwestycji wskazali Państwo inwestycje dla Klientów w (…) oraz w Niemczech (…). Obecnie są Państwo także na etapie rozmów końcowych w sprawie kolejnej inwestycji położonej w (…), planowana data rozpoczęcia inwestycji ma mieć miejsce w październiku bieżącego roku. Stale poszerzają Państwo swoją działalność i aktywnie poszukują nowych klientów. Są Państwo trakcie rozmów/negocjacji związanych z potencjalnymi nowymi inwestycjami. Nie ograniczają się Państwo lokalizacji podejmowanych inwestycji do województwa, w którym znajduje się Państwa siedziba. Wręcz przeciwnie - przyjmują Państwa zlecenia z obszaru całej Polski, a także pozyskują kontraktów poza jej granicami. Z tego względu wynajmują Państwo samolot od spółki powiązanej, który pozwala efektywnie przemieszczać się pomiędzy realizowanymi inwestycjami oraz siedzibą. Niezbędne jest posiadanie prawa do korzystania z samolotu, bowiem nie posiadają Państwo własnego samolotu. Prezes Spółki posiada licencję uprawniającą do pilotażu wynajmowanego samolotu. Wynajem samolotu będzie służył jedynie do odbywania lotów związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie wykluczają Państwo, że w przyszłości poszerzą swoją działalność o usługi przewozu osób. Wynajmowany przez Państwa samolot to model (…) - jednosilnikowy, śmigłowy samolot. Umowa najmu samolotu została zawarta na czas nieokreślony. Wynagrodzenie za wynajem samolotu zostało określone na poziomie rynkowym. Kalkulacja wynagrodzenia odbywa się w oparciu o stawkę godzinową wykorzystywania samolotu. Państwa działalność jest i będzie immanentnie związana z koniecznością przemieszczania się do lokalizacji położonych w znacznych odległościach od Państwa siedziby. W związku z tym efektywna organizacja podróży oraz zmniejszanie czasu dojazdu pozostają niezmiennie Państwa priorytetem. Obciążenie ruchu drogowego jest zauważalnie coraz większe, a wybór publicznych środków transportu obarczony jest opóźnieniami wynikającymi z problemów technicznych, strajków itp. Przy realizacji wspominanych inwestycji dla kontrahentów kluczowa jest terminowość i możliwość sprawnego wywiązania się z popisanych Umów na każdym etapie prowadzonych prac. Obecnie rozwiązaniem dotychczasowych Państwa problemów jest najem samolotu, który wpłynął w pozytywny sposób na Państwa działalność. Odbywanie podróży służbowych samolotem przyczyniło się do zmniejszenia czasu potrzebnego do dojazdu do realizowanych inwestycji oraz niezależności od innych przewoźników, co ma kluczowe znaczenie w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń, wymagających interwencji osób zaangażowanych w proces inwestycyjny, na miejscu wykonywanych prac. Poprawa sprawności komunikacji pomiędzy Państwem a Państwa klientami oraz nowymi inwestycjami przyczynia się do skuteczniejszego wykonywania przez zarząd i innych Państwa pracowników powierzonych obowiązków, a tym samym przyczynia się do zabezpieczenia źródła przychodów i zwiększenia Państwa przychodów. Odznaczają się Państwo wysoką jakością oraz terminowością przy swoich przedsięwzięciach. Ze względu na charakter Państwa działalności oraz fakt, że projekty inwestycyjne realizowane przez Państwa często znajdują się w dużych odległościach od siebie lub od Państwa siedziby, Prezes oraz Państwa pracownicy są zmuszeni do pokonywania dużych odległości w krótkich odstępach czasu. Państwa działalność wymaga stałego nadzoru nad projektami, które realizowane są w zupełnie innych, nierzadko bardzo oddalonych od siebie miejscach. Często nie można rozłożyć podróży w czasie ze względu na konieczność kontroli budowy na danym etapie inwestycji. Niedokonanie kontroli inwestycji w konkretnym czasie może doprowadzić do pojawienia się wielu bardzo kosztownych dla Państwa błędów. Z uwagi na ciągły rozwój prowadzonej działalności oraz ciągły wzrost zaangażowania w różnego rodzaju projekty inwestycyjne konieczne jest coraz sprawniejsze przemieszczanie się pomiędzy różnymi lokalizacjami. Wynajem transportu, którym pilotuje Prezes Spółki pozwala Państwu na niezależność od innych podmiotów oferujących przewóz osób, a przede wszystkim szybkie i sprawne poruszanie się między inwestycjami zlokalizowanymi w różnych miejscach a siedzibą. Poprawia to znacznie efektywność i wydajność Państwa działalności. Przede wszystkim, dzięki przemieszczaniu się za pomocą samolotu, mogą Państwo podejmować się większej liczby zleceń, co bezpośrednio przekłada się na wzrost Państwa przychodów. Przykładowo, jedna z prowadzonych inwestycji znajduje się w odległości 131 km od Państwa siedziby. Przejazd samochodem do inwestycji zajmuje około 2 godzin, natomiast lot samolotem 25 minut. Inna przykładowa prowadzona inwestycja znajduje się w odległości 534 km od siedziby. Przejazd samochodem zajmuje 5,5 godziny, natomiast lot samolotem godzinę i 46 minut. Jedna z planowanych inwestycji (szacowana data rozpoczęcie październik 2025 r.) znajduje się w odległości 1068 km od siedziby. Przejazd samochodem zajmuje ok. 11 godzin, natomiast lot 3,5 godziny. Wskazali Państwo, że istnieje możliwość lądowania samolotu w pobliżu prowadzonych przez Państwa inwestycji. Naturalnym jest, że z lotniska należy następnie dojechać na miejsce realizacji inwestycji. Dojazd do realizowanych inwestycji z lotniska zajmuje zazwyczaj od kilku do kilkunastu minut. Samolot może lądować na regularnych lotniskach, ale również na niektórych prywatnych lub nieewidencjonowanych lądowiskach, szczególnie jeśli są odpowiednio przygotowane i spełniają wymogi prawne dla samolotów lekkich. Odległość wymienionych wcześniej przykładowych inwestycji od lotniska, na którym ląduje bądź będzie lądować samolot: pierwsza przykładowa inwestycja - 11 km, druga przykładowa inwestycja - 33 km, jedna z planowanych inwestycji - 12 km. Odległość od lotniska do bezpośredniego miejsca realizowanych usług jest nieznaczna, wobec całkowitej odległości, jaką należy pokonać od Państwa siedziby. W skali miesiąca loty za pomocą wynajmowanego przez Państwa samolotu odbywają się średnio 6-10 razy. Częstotliwość lotów w danym okresie (miesiąca/tygodnia) zależy od liczby aktualnie prowadzonych inwestycji, a także od tego, jak przebiega dana inwestycja (jak często mają miejsce zdarzenia wymagające obecności na miejscu osób zaangażowanych w realizowany projekt). Samolot jest i będzie pilotowany przez Prezesa. Rolą Prezesa jest prowadzenie spraw Spółki, a biorąc pod uwagę profil prowadzonej działalności, do obowiązków Prezesa należy m.in. monitorowanie stanu inwestycji, podejmowanie kluczowych decyzji dotyczących realizowanych projektów oraz negocjowanie warunków kolejnych inwestycji. Ze względu na fakt, że świadczą Państwo usługi w różnych oddalonych Państwa od siedziby lokalizacjach, podróże są nieodłącznym elementem prowadzenia spraw Spółki przez Prezesa. Dlatego nie ma odrębnego wynagrodzenia za ten aspekt pracy, związany z podróżami służbowymi. Prezes zakończył już proces zdobywania uprawnień do pilotowania samolotu. Obecnie odbywane loty nie przyczyniają się do utrzymania/przedłużania czy zwiększania uprawnień. Loty związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą nie służą spełnieniu warunków formalnych w zakresie posiadanych uprawnień. Nie są Państwo zobowiązani do pokrywania wydatków osobistych Prezesa związanych z posiadaniem i/lub utrzymaniem licencji pilota. Najczęściej wynajmowanym przez Państwa samolotem transportowanych jest 3 pracowników oraz Prezes, który jest pilotem. Jeżeli lot odbywa się w celu podjęcia decyzji, co do następnych działań w ramach inwestycji to w podróży Prezesowi towarzyszy także Kierownik budowy. Loty odbywają się w celu odbycia spotkań, sprawdzenia postępów realizacji, często mających wpływ na podejmowanie decyzji, co do dalszych działań w ramach inwestycji, np. zmian w zakresie wykonywanych prac (zmniejszenie lub rozszerzenie zakresu), podpisania dokumentów niezbędnych dla dalszego kontynuowania inwestycji. Niejednokrotnie realizacja musi zostać wstrzymana do czasu podpisania dokumentów, dlatego czas, w jakim nastąpi dotarcie do miejsca inwestycji jest kluczowy. Zdarza się, że loty odbywają się także na skutek pojawienia się awarii w trakcie realizacji. W tym przypadku szybki i niezależny transport jest priorytetem. Natomiast Kierownik budowy jest osobą, której obecność na poszczególnych etapach budowy jest niezbędna. Zakres jego obowiązków wynika bezpośrednio z ustawy Prawo budowlane. Jest on odpowiedzialny m.in. za koordynację prac na budowie, prowadzenie dokumentacji budowy oraz zapewnianie bezpieczeństwa na budowie. Loty odbywają się także w celu negocjacji przed zawarciem umowy. Niezbędna jest ocena stanu oraz miejsce inwestycji, może to mieć istotny wpływ na warunki cenowe oraz czas realizacji. Wspominanych prac nie da się w większości przypadków wykonać „zdalnie” oraz tylko na podstawie dokumentacji zdjęciowej. Bezpośrednie negocjacje z Klientem i we wskazanym miejscu przyczyniają się do skuteczności w pozyskiwaniu nowych projektów. Zakres obowiązków osoby korzystające z przelotów jest znacznie szerszy od zadań sprowadzających się do nadzorowania czy też kontroli inwestycji. Każda z osób korzystająca z przelotów jest zaangażowana w proces inwestycyjny, którego dotyczy dany lot. Mogą to być osoby aktywnie biorące udział w negocjacjach i rozmowach dotyczących projektów. Inna sytuacja jest w przypadku konieczności udział w procesie reklamacyjnym - osoby odpowiedzialne za ocenę wykonanych prac przez Państwa w przypadku zgłoszenia reklamacji przez Klienta. Kontroli inwestycji dokonuje Prezes wraz z Kierownikiem budowy. Częstotliwość kontroli inwestycji zależy każdorazowo od rodzaju oraz przebiegu inwestycji. Można mówić o pewnym zaplanowanym harmonogramie, ale wynika to głównie z realizowanego Projektu. Kierownik budowy jest osobą cechującą się niezbędną wiedzą techniczną dla dokonania kontroli inwestycji oraz zobowiązaną do tego na mocy Prawa budowlanego. Natomiast Prezes Spółki zobowiązany jest do prowadzenia spraw Spółki, co w przypadku działalności budowlanej obejmuje także kontrolę prowadzonych inwestycji budowlanych w tym dobór materiałów, terminowość realizowanych prac itp. Poszczególne etapy realizacji są zatwierdzane protokołem odbioru robót, który podpisuje Prezes. Jest to niezbędne dla przejścia do następnych etapów inwestycji. Protokół jest spisywany również przy wystąpieniu reklamacji. Wcześniej nie korzystali Państwo z krótkookresowych/jednorazowych najmów samolotu. Opisywany najem jest dla Spółki pierwszym najmem samolotu. Rozwinęli Państwo swoją działalność inwestycyjną także poza Polskę - realizuje usługi także na terenie Niemiec. Przy działalności budowlanej niejednokrotnie pojawia się potrzeba sprawnego i szybkiego pojawienia się na miejscu inwestycji, np. w przypadku pojawiających się awarii czy braków dokumentacyjnych. Wiążą Państwa także ściśle określone terminy, dlatego rozwiązywanie pojawiających się problemów czy zatwierdzanie kolejnych etapów inwestycji w jak najszybszym czasie ma dla Państwa znaczenie pierwszorzędne. Przy realizacji inwestycji poza granicami Polski spotykali się Państwo się z problemami przy transporcie z wykorzystaniem linii lotniczych - brak miejsc, brak połączeń w dogodnych terminach czy konieczność odbycia wielogodzinnych transferów. Rozwiązaniem tych problemów był najem samolotu, który okazał się wyborem, który poprawił efektywność działalności Państwa nie tylko w przypadku realizacji inwestycji zagranicznych, ale także na terenie kraju. Zauważalny jest trend, że jest to coraz chętniej wykorzystywany środek transportu. W związku z wcześniej opisanymi problemami z transportem pomiędzy inwestycjami, czasowe Państwa uniezależnienie się było koniecznością. Nie mogą Państwo dopuścić do sytuacji, w której brak środków transportu uniemożliwia dotarcie na miejsce inwestycji, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych, jeśli takie się pojawiają. Podróże samolotem znacząco usprawniły przemieszczanie się w ramach prowadzonych projektów, co pozwala na realizację większej liczby zleceń jednocześnie. Ponadto wskazali Państwo, że zdecydowaliby się w opisanej sprawie także na wynajem samolotu od innego podmiotu, w sytuacji, gdyby jego właścicielem nie był podmiot powiązany. Transport za pomocą samolotu znacznie poprawił wydajność Państwa działalności. Nie ma znaczenia dla Państwa, od jakiego podmiotu wynajmują Państwo samolot, a korzyści, jakie mogą uzyskać z wynajmu. Zauważyli Państwo potrzebę usprawnienia odbywanych podróży. Najem samolotu przyniósł jej wymierne korzyści, takie jak: szybszy dojazd, niezależność od podmiotów trzecich oraz możliwość podejmowania się większej ilości zleceń i odbywania większej ilości spotkań z potencjalnymi klientami. Decyzja wynajmu samolotu od podmiotu powiązanego została podyktowana jego dostępnością. Jest to pierwszy najem samolotu przez Państwa.
Państwa wątpliwości w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczą możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wynajęcie samolotu.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że ponoszone przez Państwa wydatki na wynajem samolotu mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych, zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.
Przy kwalifikowaniu kosztów uzyskania przychodów określony wydatek wymaga nie tylko oceny pod kątem tego, czy jego poniesienie ma związek z konkretnym przychodem, ale także z punktu widzenia racjonalności określonego działania, z uwzględnieniem profilu prowadzonej działalności i zmieniających się warunków gospodarczych.
Wydatki będą miały charakter racjonalny wówczas, gdy w momencie podejmowania decyzji o ich poniesieniu podatnik może w sposób przekonujący uzasadnić swoje przekonanie o związku wydatku z przyszłym przychodem, lub zachowaniem, albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Poniesienie wydatku nie może być zatem ukierunkowane na realizację innego celu, niż uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. W ocenie wydatku jako kosztu uzyskania przychodu niezbędne jest uwzględnienie wszystkich towarzyszących temu okoliczności, w tym racjonalności działania z punktu widzenia związków przyczynowo-skutkowych. Natomiast przesłankę celowości kosztu uważa się za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Korzystając z uprawnień pilotażowych, jakimi dysponuje Prezes Spółki, na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej wynajmują Państwo samolot w celu zmniejszenia czasu potrzebnego na dotarcie pracowników Spółki oraz Prezesa na miejsce realizowanych inwestycji. Ma to szczególne znaczenie w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń, wymagających szybkiej interwencji osób zaangażowanych w proces inwestycyjny na miejscu wykonywanych prac lub w przypadku zgłoszenia reklamacji przez Klienta, bo pozwala na niezwłoczną reakcję. Loty odbywają się także w celu negocjacji przed zawarciem umowy w celu oceny stanu oraz miejsca inwestycji, która może mieć istotny wpływ na warunki cenowe oraz czas realizacji. Bezpośrednie negocjacje z Klientem na miejscu przyczyniają się do skuteczności w pozyskiwaniu nowych projektów. Każda z osób korzystająca z przelotów jest zaangażowana w proces inwestycyjny, którego dotyczy dany lot, zatem podróże mają charakter służbowy. Wynajem transportu, którym pilotuje Prezes Spółki pozwala przy tym na zachowanie niezależności od innych podmiotów oferujących przewóz osób, szybkie i sprawne poruszanie się między inwestycjami a siedzibą zlokalizowanymi w różnych miejscach. Transport za pomocą samolotu zwiększa możliwości biznesowe Spółki, bo dzięki temu mogą Państwo podejmować się większej ilości zleceń i odbywać większą ilość spotkań z potencjalnymi klientami. Poprawa sprawności komunikacji pomiędzy Spółką a klientami oraz nowymi inwestycjami przyczynia się natomiast do skuteczniejszego wykonywania przez zarząd i Państwa pracowników powierzonych obowiązków, a tym samym przyczynia się do zabezpieczenia źródła przychodów i zwiększenia Państwa przychodów. Wydatki na wynajem samolotu pozostają zatem w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskiwaniem przychodów, jak również z zachowaniem, bądź zabezpieczeniem źródła przychodów. Ponadto, wydatki te nie zostały wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania (art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.). Wydatki na wynajęcie przez Spółkę samolotu, po spełnieniu ustawowych przesłanek dotyczących ich należytego udokumentowania, mogą tym samym stanowić koszty podatkowe Spółki.
Mając na uwadze powyższe, Państwa stanowisko w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wynajęcie samolotu należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych zauważyć przy tym należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego, ponieważ nie stanowią źródeł powszechnej wykładni przepisów prawa podatkowego. Każdą sprawę organ interpretacyjny rozpatruje indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
