Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

·prawidłowe w zakresie naliczenia podatku VAT w związku z opłatami dodatkowymi za brak rotacji butli/brak zwrotu butli;

·nieprawidłowe w zakresie terminu wystawienie faktury oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie naliczenia podatku VAT w związku z opłatami dodatkowymi za brak rotacji butli/brak zwrotu butli, terminu wystawienia faktury oraz momentu powstania obowiązku podatkowego, jak również podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan pismami z 26 sierpnia 2025 r. oraz 27 sierpnia 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą … z siedzibą w …, … . Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Chce Pan rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o dystrybucję butli gazowych propan-butan 11 kg i handel gazem płynnym propan-butan. Przed przystąpieniem do realizacji zlecenia będzie Pan z klientami podpisywał umowy zawierające warunki sprzedaży. We wspomnianej umowie chce Pan zawrzeć przepis mówiący o opłacie dodatkowej za brak rotacji butli tj.: „Brak rotacji butli w ustalonej ilości wiązać się będzie z opłatą dodatkową w wysokości 1 zł netto za każdy dzień zwłoki w rotacji butli za każdą nierotującą butlę w danym miesiącu. Po rozwiązaniu umowy klient zobowiązany jest do zwrotu butli gazowych w określonym terminie. Niezwrócenie butli skutkować będzie naliczeniem opłaty dodatkowej w wysokości 1 zł netto za każdy dzień zwłoki.”

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan:

Klient będzie otrzymywać od Pana butle gazowe w określonej w umowie ilości. Według umowy co miesiąc wymieniane będą butle puste na pełne. Według umowy klient ma obowiązek zachowania odpowiedniej ilości comiesięcznej rotacji butli. Po zakończeniu umowy klient zobowiązany jest do zwrotu wszystkich butli gazowych.

Butle gazowe podlegają zwrotowi po rozwiązaniu umowy i nie jest pobierana za nie kaucja w momencie wydania a jedyna opłata jaka może być pobrana to opłata za każdy dzień opóźnienia liczonego od wymaganego terminu zwrotu tj. 7 dni od rozwiązania umowy do dnia zwrotu w wysokości 1 zł netto. Podczas pierwszej dostawy na podstawie protokołu przekazane zostaną klientowi butle gazowe w określonej ilości.

W momencie dostawy gazu nie są naliczane żadne dodatkowe opłaty związane z wynajmem butli.

Przez cały okres umowy to Pan pozostaję właścicielem butli, które co dostawę rotują przez co żadna z butli nie jest jednoznacznie przypisana do klienta. Jedyną stałą wartością umówioną z klientem jest ilość butli będących w jego posiadaniu oraz rodzaj butli.

W przypadku braku rotacji butli, butle wciąż pozostają Pana własnością.

W przypadku nieterminowego zwrotu butli gazowych nie jest przenoszone na klienta prawo do rozporządzania butlami jak właściciel a jedynie doliczana jest opłata za czas opóźnienia aż do momentu zwrotu. W przypadku uszkodzenia bądź zgubienia odbiorca zobowiązany jest zapłacić kwotę w wysokości odpowiadającej wartości butli zgodnie z ceną rynkową.

Pojęcie „rotacji butli” oznacza wymianę butli pustych na pełne. Brak rotacji ustalany jest na podstawie dokumentów WZ, na których znajduje się ilość odebranych przez Pana od klienta butli pustych i przekazanie butli pełnych.

Odbiorca zobowiązany jest co najmniej raz na miesiąc do wymiany każdej butli napełnionej gazem na kolejną butlę napełnioną gazem albo do zwrotu pustej butli na gaz w terminie miesiąca od dnia jej wydania mu. W przypadku niedokonania wymiany ani niezwrócenia butli w terminie naliczy Pan odbiorcy dodatkową opłatę za korzystanie butli.

Opłaty dodatkowe naliczane mogą być niezależnie od dostawy gazu nawet po rozwiązaniu umowy aż do momentu zwrotu butli.

Klient zobowiązany będzie do zwrotu butli w terminie 7 dni od rozwiązania umowy.

Pytania

1.Czy za naliczone opłaty dodatkowe dot. braku rotacji butli zobowiązany jest Pan do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług? Czy powinien Pan na koniec każdego okresu rozliczeniowego wystawiać faktury VAT? Czy możliwe jest wystawienie faktury dopiero po rozliczeniu całości opłat? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

2.Czy za naliczone opłaty dodatkowe dot. braku zwrotu butli zobowiązany jest Pan do naliczenia i odprowadzania podatku od towarów i usług? Czy powinien Pan na koniec każdego okresu rozliczeniowego wystawiać faktury VAT? Czy możliwe jest wystawienie faktury dopiero po rozliczeniu całości opłat? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

3.W przypadku dodatkowych opłat za brak rotacji butli kiedy powstanie obowiązek podatkowy – na koniec każdego miesiąca za który należna jest opłata czy w dacie zapłaty?

4.W przypadku dodatkowych opłat za brak zwrotu butli w terminie kiedy powstanie obowiązek podatkowy - na koniec każdego miesiąca za który należna jest opłata czy w dacie zapłaty lub dacie zwrotu butli?

Pana stanowisko w sprawie

1.Pana zdaniem zobowiązany jest Pan do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług. Udokumentować to powinien Pan fakturą VAT na koniec każdego okresu rozliczeniowego. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

2.Pana zdaniem zobowiązany jest Pan do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług. Udokumentować to powinien Pan fakturą VAT na koniec każdego okresu rozliczeniowego. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)

3.Pana zdaniem obowiązek podatkowy powstanie na koniec każdego miesiąca za który, należne są opłaty za brak rotacji butli nawet pomimo braku zapłaty za ww. opłaty dodatkowe.

4.Pana zdaniem obowiązek podatkowy powstanie na koniec każdego miesiąca za który, należne są opłaty za brak zwrotu butli w terminie nawet pomimo braku zapłaty za ww. opłaty dodatkowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

·prawidłowe w zakresie naliczenia podatku VAT w związku z opłatami dodatkowymi za brak rotacji butli/brak zwrotu butli;

·nieprawidłowe w zakresie terminu wystawienie faktury oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;

·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie, jako usługa, podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

Jednocześnie, skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług, określone w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

W myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Natomiast zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą m.in. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy o VAT:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Według art. 106b ust. 3 ustawy o VAT:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)    czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)    czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)    czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)    przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)    wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)    sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Sprzedaż została zdefiniowana w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy o VAT:

Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

W myśl art. 106i ust. 2 ustawy o VAT:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Co do zasady zatem, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy, mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

W tym miejscu należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. O prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatnika powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe między określonymi podmiotami.

Jak wynika z opisu sprawy prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Chce Pan rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o dystrybucję butli gazowych propan-butan 11 kg i handel gazem płynnym propan-butan. Przed przystąpieniem do realizacji zlecenia będzie Pan z klientami podpisywał umowy zawierające warunki sprzedaży. Klient będzie otrzymywać od Pana butle gazowe w określonej w umowie ilości. Według umowy co miesiąc wymieniane będą butle puste na pełne. Według umowy klient ma obowiązek zachowania odpowiedniej ilości comiesięcznej rotacji butli. Po zakończeniu umowy klient zobowiązany jest do zwrotu wszystkich butli gazowych. Butle gazowe podlegają zwrotowi po rozwiązaniu umowy i nie jest pobierana za nie kaucja w momencie wydania a jedyna opłata jaka może być pobrana to opłata za każdy dzień opóźnienia liczonego od wymaganego terminu zwrotu tj. 7 dni od rozwiązania umowy do dnia zwrotu w wysokości 1 zł netto. Podczas pierwszej dostawy na podstawie protokołu przekazane zostaną klientowi butle gazowe w określonej ilości. W momencie dostawy gazu nie są naliczane żadne dodatkowe opłaty związane z wynajmem butli. Przez cały okres umowy to Pan pozostaję właścicielem butli, które co dostawę rotują przez co z żadna butli nie jest jednoznacznie przypisana do klienta. Jedyną stałą wartością umówioną z klientem jest ilość butli będących w jego posiadaniu oraz rodzaj butli. W przypadku braku rotacji butli, butle wciąż pozostają Pana własnością. W przypadku nieterminowego zwrotu butli gazowych nie jest przenoszone na klienta prawo do rozporządzania butlami jak właściciel a jedynie doliczana jest opłata za czas opóźnienia aż do momentu zwrotu. W przypadku uszkodzenia bądź zgubienia odbiorca zobowiązany jest zapłacić kwotę w wysokości odpowiadającej wartości butli zgodnie z ceną rynkową. Pojęcie „rotacji butli” oznacza wymianę butli pustych na pełne. Brak rotacji ustalany jest na podstawie dokumentów WZ, na których znajduje się ilość odebranych przez Pana od klienta butli pustych i przekazanie butli pełnych. Odbiorca zobowiązany jest co najmniej raz na miesiąc do wymiany każdej butli napełnionej gazem na kolejną butlę napełnioną gazem albo do zwrotu pustej butli na gaz w terminie miesiąca od dnia jej wydania mu. W przypadku niedokonania wymiany ani niezwrócenia butli w terminie naliczy Pan odbiorcy dodatkową opłatę za korzystanie butli. Opłaty dodatkowe naliczane mogą być niezależnie od dostawy gazu nawet po rozwiązaniu umowy aż do momentu zwrotu butli. Klient zobowiązany będzie do zwrotu butli w terminie 7 dni od rozwiązania umowy.

Należy zauważyć, że aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Tak więc, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Mając na uwadze powyższe zauważyć należy, że ww. opłaty dodatkowe będą naliczone w ramach zawartych przez Pana z klientami umów w przypadku, gdy Klient nie zwróci Panu butli bądź nie dokona rotacji butli, a zatem będzie istniał stosunek prawny pomiędzy Panem a Klientem. Tym samym opłaty dodatkowe naliczone przez Pana klientom dotyczące braku rotacji butli/zwrotu butli będą miały związek z czynnością mającą charakter świadczenia ze strony podmiotu zobowiązaniowego. Należy uznać, że skoro butle nie zostaną Panu oddane (w ramach rotacji butli/zwrotu butli) to ww. opłaty będą równoznaczne z opłatami za możliwość korzystania z butli przez klienta po terminie wynikającym z zawartych umów, bowiem butle będą wyłącznie Pana własnością, a prawo do rozporządzania jak właściciel tych butli nie będzie przechodzić na klientów.

W związku z tym, w przypadku gdy Klienci nie dokonają w określonym w umowie terminie rotacji butli bądź jej zwrotu, to ww. opłaty dodatkowe ustalone w ramach zawartej z danym klientem umowy będą stanowić wynagrodzenie za konkretne świadczenie i będą mieścić się w katalogu czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako odpłatne świadczenie usług. Tym samym ww. opłaty dodatkowe będą podlegały opodatkowaniu tym podatkiem.

Z kolei odnosząc się do momentu powstania obowiązku podatkowego wskazać należy, że w okolicznościach niniejszej sprawy w myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT – obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania przez Pana ww. usługi, tj. w momencie gdy klient odda Panu butlę (w ramach rotacji bądź zwrotu) po terminie wynikającym z zawartej umowy.

Ponadto wskazać należy, że skoro w okolicznościach tej sprawy opłaty dodatkowe będą stanowiły wynagrodzenie za konkretne świadczenie i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, to będzie Pan zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą ww. usługę - w myśl art. 106i ust. 1 ustawy o VAT – nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano tą usługę.

W związku z powyższym, oceniając Pana stanowisko uznałem je za prawidłowe w zakresie naliczenia podatku VAT w związku z opłatami dodatkowymi za brak rotacji butli/brak zwrotu butli oraz nieprawidłowe w zakresie terminu wystawienie faktury oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.