
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwo stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym niezbędnych do utworzenia stanowisk pracy umożliwiających Fundacji prowadzenie działalności kulturalnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca – FUNDACJA A (dalej „Fundacja”) – jest organizacją pozarządową, której celem jest upowszechnianie rękodzielnictwa i rzemiosła artystycznego oraz podnoszenie kompetencji osób w każdym wieku w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Fundacja nie jest wpisana do rejestru przedsiębiorców. Fundacja otrzymała dofinansowane z Europejskiego Funduszu (...), w ramach projektu pn. (...), Priorytet 6 Fundusze Europejskie na rzecz aktywnego B, Działanie 6.15 Kompleksowe wsparcie ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych. We wniosku o przyznanie wsparcia finansowego wskazano, iż działania Fundacji koncentrują się na edukacji oraz przekazywaniu wiedzy o dawnych technikach (...). Fundacja organizuje warsztaty i uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych, które mają na celu nie tylko ochronę dziedzictwa kulturowego oraz integrację lokalnej społeczności, dodatkowo na zlecenie Gminy D prowadzi mobilny punkt informacji regionalnej w ramach, którego organizuje pokazy (...). Usługa realizowana jest jako działalność pożytku publicznego, prowadzona w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych. Fundacja nie figuruje w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT (nie figuruje w rejestrze VAT).
Fundacja jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT (tj. na podstawie ustawy o wolontariacie prowadzi działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych, nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, w przypadku ich osiągnięcia zyski są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług).
W ramach wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym Fundacja otrzymała środki na utworzenie trzech miejsc pracy w wysokości 3 x 35 212,00 zł = 105 636,00 zł, które zamierza przeznaczyć na zakup towarów i usług niezbędnych do utworzenia następujących stanowisk pracy niezbędnych do prowadzenia działalności:
a)umowa o pracę na 16 etatu (1/2), w tym 14 etatu, jako pracownik informacji turystycznej oraz 14 etatu, jako animator kultury,
b)umowa o pracę na 16 etatu (1/2), w tym 14 etatu, jako pracownik informacji turystycznej oraz 14 etatu, jako animator kultury,
c)umowa o pracę na 16 etatu (1/2), w tym 14 etatu, jako pracownik informacji turystycznej oraz 14 etatu, jako animator kultury.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Fundacji, iż – ze względu na fakt korzystania przez Fundację ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług kulturalnych (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT) – Fundacja nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych ze środków, otrzymanych jako wsparcie finansowe, na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym niezbędnych do utworzenia stanowisk pracy umożliwiających Fundacji prowadzenie działalności kulturalnej (realizacji usługi z zakresu kultury)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko, zgodnie z którym Fundacja nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych ze środków otrzymanych, jako wsparcie finansowe na utworzenie miejsc pracy, jest prawidłowe.
Analiza przepisów prawnych.
Kwalifikacja podmiotu w świetle przepisów o VAT.
Fundacja została prawidłowo zakwalifikowana, jako instytucja o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.
Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem, szczególnie wyrokiem NSA z 11 czerwca 2014 r. (I FSK 623/13), a także Interpretacją Ogólną nr PT1.8101.6.2015.KCO.PT1.130 Ministra Finansów z dnia 17 kwietnia 2015 r., fundacja, której celem statutowym jest działalność kulturalna, może zostać uznana za instytucję o charakterze kulturalnym na podstawie odrębnych przepisów, takich jak ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w nowszych interpretacjach indywidualnych, np. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 września 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.434.2024.2.MC oraz 0112-KDIL1-2.4012.300.2024.3.NF), które wskazują, że fundacja może zostać zaliczona do kategorii „inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym”, jeśli świadczy usługi kulturalne i spełnia warunki dotyczące braku systematycznego osiągania zysków lub ich przeznaczania na kontynuację/doskonalenie usług.
Zakres zwolnienia z VAT.
Fundacja korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT w zakresie świadczonych usług kulturalnych.
Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienie to znajduje zastosowanie, ponieważ Fundacja:
·nie osiąga w sposób systematyczny zysków z działalności kulturalnej;
·w przypadku osiągnięcia zysków przeznacza je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Niespełnienie choćby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Zasady prawa do odliczenia podatku VAT.
Podstawową zasadą prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest, że „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.
Kluczowy jest tutaj warunek wykorzystywania nabywanych towarów i usług do czynności opodatkowanych. Jak podkreśla się w orzecznictwie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie bezpośredniego i jednoznacznego związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. System odliczeń zapewnia całkowitą neutralność obciążeń podatkowych działalności gospodarczej, pod warunkiem, że działalność ta co do zasady sama podlega opodatkowaniu VAT.
Analiza prawa do odliczenia w przypadku Fundacji.
Fundacja, korzystając ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, wykonuje czynności zwolnione od podatku, a nie czynności opodatkowane.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w zakresie wykorzystywania towarów i usług do czynności opodatkowanych.
W konsekwencji, podmioty gospodarcze prowadzące wyłącznie działalność zwolnioną z VAT nie mają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Argumentacja prawna.
1.Zasada związku z czynnościami opodatkowanymi: Prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje tylko w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Fundacja wykonuje czynności zwolnione z VAT, co wyklucza możliwość odliczenia.
Naczelny Sąd Administracyjny wielokrotnie podkreślał, że „o prawie do odliczenia VAT przesądza bezpośredni związek kosztu nabycia z czynnością opodatkowaną (np. wyrok NSA z 17 kwietnia 2025 r., sygn. I FSK 2308/21). Prawo do odliczenia powstaje zatem, jako konsekwencja dokonania określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych”.
2.Neutralność podatku VAT: Zasada neutralności VAT oznacza, że podatek VAT powinien być przede wszystkim neutralny dla podatnika, co oznacza, że należy mu w jak najszerszym zakresie umożliwić odliczenie VAT, o ile działalność ta co do zasady sama podlega opodatkowaniu VAT. Ponieważ Fundacja nie nalicza podatku VAT od swoich usług kulturalnych (czynności zwolnione), brak jest podstawy do odliczania podatku naliczonego. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków niegenerujących podatku należnego jest ugruntowanym stanowiskiem.
3.Wykluczenie źródła finansowania: Przepisy VAT nie uzależniają prawa do odliczenia od źródła finansowania zakupu. Jednak w tym przypadku decydujący jest charakter działalności, dla której dokonywane są zakupy, a nie sposób ich finansowania. Nabywane towary i usługi są przeznaczone do konkretnego użytku w ramach działalności zwolnionej Fundacji.
Potwierdzenie w orzecznictwie i interpretacjach Stanowisko to znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych i orzecznictwie.
W interpretacji indywidualnej z 5 czerwca 2025 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.342.2025.2.KW) organ podatkowy potwierdził, że „podmiot nie może odliczyć podatku naliczonego od zakupów związanych z działalnością zwolnioną z VAT. Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT, nie stanowią podstawy do odliczenia podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku”.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 kwietnia 2023 r. (sygn. I FSK 498/20) orzekł, że „fundacja prowadząca działalność statutową (w tym przypadku ewangelizacyjną, ale z analogicznymi zasadami do działalności kulturalnej) oraz działalność gospodarczą (opodatkowaną VAT) musi stosować proporcję odliczenia VAT, co oznacza, że w przypadku działalności zwolnionej prawo do odliczenia jest ograniczone lub wyłączone. Wyrok ten potwierdza, że prawo do odliczenia jest ściśle związane z czynnościami opodatkowanymi”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 1 ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 166):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Działalność statutową i gospodarczą fundacji stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o fundacjach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym fundacji, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że:
·Państwo są organizacją pozarządową, której celem jest upowszechnianie rękodzielnictwa i rzemiosła artystycznego oraz podnoszenie kompetencji osób w każdym wieku w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej.
·Nadzór nad Państwa Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
·Państwa Fundacja nie jest wpisana do rejestru przedsiębiorców.
·Państwa Fundacja otrzymała dofinansowane z Europejskiego Funduszu (...), w ramach projektu pn. „(…)”.
·We wniosku o przyznanie wsparcia finansowego wskazali Państwo, iż działania Fundacji koncentrują się na edukacji oraz przekazywaniu wiedzy o dawnych technikach (...).
·Państwa Fundacja organizuje warsztaty i uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych, które mają na celu nie tylko ochronę dziedzictwa kulturowego oraz integrację lokalnej społeczności, dodatkowo na zlecenie Gminy prowadzą Państwo mobilny punkt informacji regionalnej w ramach, którego organizują Państwo pokazy (...). Usługa realizowana jest przez Państwa Fundację, jako działalność pożytku publicznego, prowadzona w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych.
·Państwa Fundacja nie figuruje w wykazie podmiotów zarejestrowanych, jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT (nie figuruje w rejestrze VAT).
·Państwa Fundacja jest podmiotem uznanym, na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy (tj. na podstawie ustawy o wolontariacie prowadzi działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych, nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, w przypadku ich osiągnięcia zyski są przeznaczane przez Fundację w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług).
W analizowanej sprawie wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy mają Państwo możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych ze środków, otrzymanych jako wsparcie finansowe, na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym niezbędnych do utworzenia stanowisk pracy umożliwiających Fundacji prowadzenie działalności kulturalnej.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będą spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Wynika to z faktu, że Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jak Państwo wskazali we wniosku Fundacja jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy oraz korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług kulturalnych (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy).
Dokonane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, Fundacja nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanej w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując, Fundacja nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych ze środków, otrzymanych jako wsparcie finansowe, na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym niezbędnych do utworzenia stanowisk pracy umożliwiających Fundacji prowadzenie działalności kulturalnej (realizacji usługi z zakresu kultury).
Zatem, Państwa stanowisko w powyższym zakresie uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o informację, że: „Fundacja organizuje warsztaty i uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych, które mają na celu nie tylko ochronę dziedzictwa kulturowego oraz integrację lokalnej społeczności, dodatkowo na zlecenie Gminy D prowadzi mobilny punkt informacji regionalnej w ramach, którego organizuje pokazy wchodzenia przez F na górę E oraz (...). Usługa realizowana jest jako działalność pożytku publicznego, prowadzona w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
