
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
10 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
-możliwości skorzystania przez A ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przy wynajmie części nieruchomości B na cele kształcenia zawodowego (...),
-prawa do odliczenia podatku VAT przez B z faktur otrzymanych od A z tytułu najmu części nieruchomości wykorzystywanej do kształcenia zawodowego (...).
Uzupełnili go Państwo pismami z 13 i 19 sierpnia 2025 r. (wpływ 14 i 19 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
(…)
Opis zdarzenia przyszłego
A (dalej: „Wnioskodawca”) jest (…). Wnioskodawca jest (…) oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca planuje zawrzeć z B (dalej: „Najemca”) umowę długoterminowego najmu części zabudowanej nieruchomości, będącej jego własnością.
Przedmiotem umowy najmu będą:
-budynek dydaktyczny z salami dydaktycznymi,
-(...) z pokojami mieszkalnymi,
-budynek hali sportowej,
-stołówka.
Najemca, będący (…) oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza wykorzystywać ww. infrastrukturę wyłącznie na cele realizacji usług kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. na cele kształcenia zawodowego (...) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach ustawy (...). Wskazane formy kształcenia są finansowane w całości ze środków publicznych i kwalifikują się do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i c ustawy o VAT .
Wysokość czynszu zostanie ustalona w oparciu o wartości rynkowe stawek czynszowych, określonych przez rzeczoznawcę majątkowego w operatach szacunkowych. Czynsz najmu będzie fakturowany cyklicznie.
W uzupełnieniu, w odpowiedzi na wezwanie, wskazali Państwo, co następuje:
1.W związku ze wskazaniem w opisanym zdarzeniu przyszłym, że:
Wnioskodawca planuje zawrzeć z B (dalej: „Najemca”) umowę długoterminowego najmu części zabudowanej nieruchomości, będącej jego własnością. (…)
Najemca, będący (...) oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza wykorzystywać ww. infrastrukturę wyłącznie na cele realizacji usług kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, innych, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług (…).
oraz we własnym stanowisku, że:
Udostępnienie przestrzeni dydaktycznej, noclegowej, rekreacyjnej i stołówkowej będzie bezpośrednio służyć realizacji kursów zawodowych dla (...). Wnioskodawca nie wykonuje samego procesu kształcenia, świadczy natomiast usługi, które warunkują jego przeprowadzenie zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania (...).
proszę jednoznacznie wskazać:
a)co jest przedmiotem złożonego przez Państwa wniosku? Jaką usługę Państwo wykonują/będą wykonywali na podstawie zawartej umowy z B? Czy będzie to wyłącznie świadczenie usługi polegającej na wynajmie części nieruchomości na rzecz B?
Odp.: Przedmiotem złożonego wniosku jest świadczenie przez A na rzecz B wyłącznie usługi najmu części nieruchomości.
b)do wykonania jakich konkretnie czynności – na podstawie zawartej umowy – są/będą Państwo zobowiązani na rzecz B? Czy umowa ta zawarta jest w ramach procesu kształcenia organizowanego przez A? Czy z umowy tej wynika zakres usługi, okres jej świadczenia, jak również wynagrodzenie za jej wykonanie?
Odp.: Zgodnie z przewidywaną treścią umowy Wynajmujący (A) oddaje, a Najemca (B) bierze w najem, na cele kształcenia zawodowego (...), pomieszczenia dydaktyczne wraz z wyposażeniem, znajdujące się w budynku dydaktycznym (...), halę sportową, pomieszczenia w (...), budynek stołówki. Dodatkowo z najmem, o którym mowa wyżej, związane jest prawo do korzystania z powierzchni wspólnych dla wszystkich użytkowników (np. korytarze).
Umowa nie jest zawarta w ramach procesu kształcenia organizowanego przez A, lecz wyłącznie w ramach procesu kształcenia organizowanego przez B.
Z umowy wynika zakres usługi (najem), okres jej świadczenia (od zawarcia na czas nieokreślony) oraz wynagrodzenie za jej wykonanie (czynsz najmu, opłaty za media, zaliczki na koszty utrzymania, obowiązek pokrywania przez najemcę kosztów drobnych napraw na zasadach przewidzianych w prawie cywilnym).
c)na jakiej podstawie prawnej Państwo świadczą/będą świadczyli usługę, będącą przedmiotem wniosku?
Odp.: A będzie świadczyć usługę, będącą przedmiotem wniosku, na podstawie art. 659 i nast. Kodeksu cywilnego (…).
d)na jaki podmiot wystawiana jest/będzie faktura za świadczoną przez Państwa usługę i co dokładnie dokumentuje/będzie dokumentowała?
Odp.: Faktura za usługę świadczoną przez A będzie wystawiana na B i będzie dokumentować obowiązek zapłaty przez najemcę comiesięcznego czynszu najmu budynku dydaktycznego, hali sportowej, pomieszczeń w (...) oraz budynku stołówki.
e)w jaki dokładnie sposób ustalane jest/będzie przez Państwa wynagrodzenie za świadczenie ww. usługi i od jakiego podmiotu otrzymuje/będą otrzymywali Państwo wynagrodzenie?
Odp.: Wynagrodzenie za usługę najmu na rzecz B będzie ustalane w oparciu o koszt utrzymania nieruchomości oraz wartości rynkowe stawek czynszowych określonych przez rzeczoznawcę majątkowego w operatach szacunkowych, z uwzględnieniem w kolejnych okresach rozliczeniowych waloryzacji o wskaźnik średnioroczny cen towarów i usług konsumpcyjnych, publikowany przez Prezesa GUS oraz na podstawie (...) w sprawie wysokości stawek w podatku od nieruchomości. A będzie otrzymywał wynagrodzenie od B. Środki na opłacanie czynszu przez B będą ujęte w planie finansowym (…).
f)kto wykonuje/będzie wykonywał usługi szkoleniowe/kursy/kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego realizowane w wynajmowanej przez Państwa części nieruchomości (jaki podmiot) i na czyją rzecz?
Odp.: Usługi szkoleniowe w wynajmowanej części nieruchomości należącej do A będą świadczone wyłącznie przez (...) tworzonego obecnie Ośrodka (...). (...) zostali przeszkoleni (…) przez (...) w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego, przygotowującego do prowadzenia zajęć dydaktycznych.
Kursy i szkolenia będą realizowane na rzecz (...). Zajęcia dydaktyczne będą prowadzone zgodnie z programami szkolenia i doskonalenia zawodowego (…), opracowanymi na podstawie przepisów wydawanych przez (...).
g)na jakich zasadach współpracuje/będzie współpracował z Państwem podmiot przeprowadzający usługi szkoleniowe (szkolenia/kursy/kształcenie zawodowe i/lub przekwalifikowanie zawodowe)? Proszę szczegółowo opisać.
Odp.: Podmiot realizujący usługi szkoleniowe – (...), podległy B – nie będzie współpracował z A w zakresie realizacji szkoleń, kształcenia ani przekwalifikowania zawodowego.
Współpraca B z A będzie dotyczyć wyłącznie najmu części nieruchomości, wykorzystywanej jako baza dydaktyczna, sportowa, kwaterunkowa i gastronomiczna, przeznaczona na potrzeby kształcenia oraz zakwaterowania (...) uczestniczących w kursach i szkoleniach.
Oznacza to, że A świadczyć będzie na rzecz B jedynie usługi ściśle związane z realizowanymi wewnętrznie przez B formami kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, prowadzonymi na zasadach i w formach określonych w przepisach o B. Usługi te będą (...) w ramach planu finansowego B.
2.Jaka konkretnie usługa szkoleniowa (szkolenie, kurs/kształcenie zawodowe i/lub przekwalifikowanie zawodowe) jest/będzie świadczona przez podmiot przeprowadzający ww. usługę szkoleniową? Proszę dokładnie opisać co to za usługa, na czym polega/będzie polegać ww. usługa szkoleniowa, jakiego zakresu dotyczy, co obejmuje, w jaki sposób się odbywa/będzie odbywała i jest/będzie realizowana, jaki jest/będzie cel tej usługi, jakie umiejętności nabywają będą nabywali/rozwijali uczestnicy usługi szkoleniowej itp.?
Odp.: Usługi szkoleniowe prowadzone w wynajmowanej części nieruchomości, należącej do A będą realizowane w ramach następujących form kształcenia i doskonalenia zawodowego (...):
(…).
W ramach wszystkich wyżej wymienionych szkoleń i kursów (...) uczestniczą zarówno w zajęciach teoretycznych (wykładach i ćwiczeniach), jak i w zajęciach praktycznych, w tym (…).
Zajęcia mają charakter stacjonarny, a ich realizacja wiąże się z koniecznością zakwaterowania uczestników oraz zapewnienia im warunków (...).
3.Na podstawie jakich regulacji prawnych będzie świadczona w wynajmowanych przez najemcę nieruchomościach usługa szkoleniowa na rzecz (...)?
Odp.: Usługi szkoleniowe na rzecz (...) w wynajmowanych przez A nieruchomościach będą realizowane na podstawie niżej wskazanych regulacji:
(…)
Proszę wskazać:
a)czy podmiot przeprowadzający usługę szkoleniową, będącą przedmiotem wniosku, wykonuje/będzie wykonywał ją w ramach (...)? Jeżeli tak, proszę wskazać na podstawie jakiego dokładnie przepisu.
Odp.: Podmiot realizujący usługę szkoleniową będzie wykonywał ją w ramach (…). Podstawę działania stanowią przepisy (...).
Ośrodek (...), podległy organizacyjnie oraz obsługiwany finansowo i logistycznie przez B, działa na podstawie (...)
(...).
b)czy przeprowadzenie ww. usługi szkoleniowej zostało/zostanie nałożone na podmiot przeprowadzający usługę obligatoryjnie? Jeżeli tak, to przez kogo i na jakiej podstawie.
Odp.: Przeprowadzanie usług szkoleniowych przez podmiot je realizujący ma charakter obligatoryjny, co wynika z przepisów wskazanych w częściach III.3 i III.3.a. Obowiązek ten ma charakter ustawowy i został doprecyzowany w aktach wykonawczych wydanych przez (...).
c)czy usługa szkolenia wykonywana jest/będzie przez podmiot ją przeprowadzający na podstawie zawieranych przez ten podmiot umów cywilnoprawnych? Jeśli tak, to z kim dokładnie podmiot ten zawrze/będzie zawierał te umowy?
Odp.: Usługa szkolenia nie będzie realizowana na podstawie umów cywilnoprawnych, lecz w ramach (…).
4.Czy podmiot przeprowadzający usługę szkoleniową posiada odpowiednie kwalifikacje do jej przeprowadzania?
Odp.: (...) realizujący usługi szkoleniowe posiadają kwalifikacje nadane przez (...).
5.Czy są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)? Jeśli tak, to na podstawie, których konkretnie przepisów świadczą Państwo usługi w zakresie kształcenia i wychowania jako taka jednostka?
Odp.: A (…).
A działa jako jednostka (…) i świadczy usługi w zakresie (…).
6.Czy podmiot świadczący usługę szkoleniową jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe? Jeśli tak, to na podstawie, których konkretnie przepisów świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania jako taka jednostka?
Odp.: Podmiot świadczący usługę szkoleniową (...).
7.Czy Państwo posiadają status (...)?
Odp.: A (...).
8.Czy podmiot świadczący usługę szkoleniową posiada status (...)?
Odp.: Podmiot świadczący usługę szkoleniową (...).
9.Czy świadczona przez Państwa usługa, której dotyczy zadane we wniosku pytanie, jest/będzie usługą w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą?
Odp.: Usługa świadczona przez A (...) nie będzie usługą w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
10.Czy realizowana przez podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs usługa szkoleniowa, stanowi/będzie stanowiła usługę w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy? Proszę szczegółowo opisać jakiego rodzaju jest to usługa.
Odp.: Realizowana przez B usługa szkoleniowa nie stanowi usługi w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to usługa (...), na zasadach opisanych pod poz. III.3.
11.Czy realizowana przez Państwa usługa objęta zakresem wniosku, stanowi/będzie stanowiła usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy? Proszę szczegółowo opisać jakiego rodzaju jest to usługa. Czy przedmiotową usługę można zakwalifikować jako usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy?
Odp.: Usługa realizowana przez A nie będzie stanowiła usługi kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego innej niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Będzie natomiast usługą ściśle związaną z realizowanym przez B, jako najemcę, kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a oraz lit. c ustawy o VAT. Szczegółowy opis tej usługi znajduje się powyżej, w punktach III.2, III.3 oraz III.3.a.
Dodatkowo proszę wskazać:
a)czy przedmiotowa usługa stanowi/będzie stanowiła usługę bezpośrednio związaną z branżą lub zawodem, dla wykonywania którego wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami?
Odp.: Usługi szkoleniowe realizowane przez B stanowią/będą stanowiły usługi bezpośrednio związane z branżą lub zawodem, dla wykonywania którego wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami – co określają przepisy (...).
b)czy ww. usługa ma/będzie miała na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych?
Odp.: Odpowiedź, jak w poz. III.11.a. Szczegółowe normy w zakresie charakteru, celów i przebiegu oraz ewaluacji przedmiotowych usług określają przepisy (...) podane pod poz. III.3.
12.Czy realizowana przez podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs usługa szkoleniowa, stanowi/będzie stanowiła usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy? Proszę szczegółowo opisać jakiego rodzaju jest to usługa.
Odp.: Realizowana przez podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs (B) usługa szkoleniowa, będzie stanowiła usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ podmiot prowadzący te szkolenia nie należy do kręgu podmiotów, o których mowa w tym przepisie.
Jest to usługa obligatoryjnego szkolenia zawodowego (...) prowadzona w ramach (...). Polega na (…).
13.Czy przedmiotową usługę szkoleniową można zakwalifikować jako usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy?
Odp.: Przedmiotową usługę szkoleniową należy zakwalifikować jako usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż jest to usługa prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (...), a jednocześnie jest finansowana (...).
Dodatkowo proszę wskazać:
a)czy przedmiotowa usługa szkoleniowa stanowi/będzie stanowiła usługę bezpośrednio związaną z branżą lub zawodem, dla wykonywania którego wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami, które można zdobyć na takim szkoleniu?
Odp.: Przedmiotowa usługa szkoleniowa stanowi/będzie stanowiła usługę bezpośrednio związaną z branżą lub zawodem, dla wykonywania którego wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami, które można zdobyć na takim szkoleniu i jednocześnie ich zdobycie jest obowiązkowe, a także może być realizowane wyłącznie w trybie określonym w przepisach o (...).
b)czy ww. usługa szkoleniowa ma/będzie miała na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych?
Odp.: Wyżej wskazana usługa szkoleniowa ma/będzie miała na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych i tylko dla tych celów.
c)czy osoby biorące udział w przedmiotowym szkoleniu mogą/będą mogły wykorzystać nabytą wiedzę/nabyte umiejętności w ramach zajmowanego stanowiska bądź w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
Odp.: Osoby biorące udział w przedmiotowym szkoleniu mogą/będą mogły wykorzystać nabytą wiedzę/nabyte umiejętności w ramach zajmowanego stanowiska, ale nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
d)czy uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych w ramach szkolenia, dotyczy/będzie dotyczyło wszystkich uczestników ww. szkolenia?
Odp.: Uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych w ramach szkolenia, dotyczy/będzie dotyczyło wszystkich uczestników ww. szkolenia.
e)czy osoba korzystająca ze szkolenia kierowana jest przez pracodawcę? Jeśli nie, należy wskazać, w jaki sposób odbywa się/będzie odbywało się zgłoszenie na uczestnictwo w przedmiotowym szkoleniu.
Odp.: Osoba korzystająca ze szkolenia kierowana jest przez pracodawcę (...).
14.Czy ww. usługa szkoleniowa jest/będzie usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzoną w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeżeli tak, należy podać i skonkretyzować dokładną podstawę prawną (nazwy aktów prawnych oraz odpowiednich artykułów, paragrafów itp. bez przytaczania ich treści), z których wynika, w jakich formach i na jakich zasadach świadczona jest/będzie usługa szkoleniowa. Wskazać należy, że nie chodzi o podanie przepisów, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzania szkolenia, czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady np. program szkoleń, ilość godzin szkolenia, tematykę, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator szkolenia, na podstawie których powinno być przeprowadzane szkolenie.
Odp.: Usługa szkoleniowa jest/będzie usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzoną w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. w przepisach wskazanych wyżej pod poz. III.3 i III.3.a. Powołane tam przepisy (...) ściśle opisują konkretne formy i zasady, w tym program szkoleń, ilość godzin szkolenia, tematykę, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator szkolenia, na podstawie których powinno być przeprowadzane szkolenie.
15.Czy podmiot przeprowadzający usługę szkoleniową jest/będzie podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe? Jeżeli tak, to czy świadczona usługa szkoleniowa, której dotyczy pytanie, jest/będzie objęta tą akredytacją?
Odp.: Przeprowadzający usługę szkoleniową nie jest/nie będzie podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.
16.Czy realizowana usługa szkoleniowa, której dotyczy złożony wniosek (...).
Odp.: Realizowana usługa szkoleniowa, której dotyczy złożony wniosek (...).
17.Czy podmiot przeprowadzający usługę szkoleniową posiada/będzie posiadał stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonej usługi szkoleniowej, której dotyczy pytanie, są środki publiczne?
Odp.: Podmiot przeprowadzający usługę szkoleniową (...).
18.Czy podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs jest/będzie podmiotem prawa publicznego powołanym w celach edukacyjnych:
a)działającym w tym zakresie pod kontrolą instytucji państwowych? Jeżeli tak, to na czym ta kontrola polega/będzie polegała i czy zapewnia/będzie zapewniała jakość świadczeń oraz ich odpowiednią cenę.
Odp.: Podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs jest podmiotem (…). Podmiot ten działa w każdym zakresie, także w ramach kształcenia zawodowego (…).
b)realizującym określoną politykę edukacyjną, tj. działa/będzie działał w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe?
Odp.: Podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs – podlegający B, Ośrodek (...) – jest/będzie podmiotem (…), tj. działa/będzie działał w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez (...).
c)dysponującym zasobem kadrowym oraz odpowiednią infrastrukturą?
Odp.: Podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs – podlegający B, Ośrodek (...) – jest/będzie podmiotem (…) powołanym w celach edukacyjnych dysponującym zasobem kadrowym oraz odpowiednią infrastrukturą. Wraz z jego powołaniem przez (...) zostanie mu przydzielony etat, zgodnie z którym zostanie wyposażony przez odpowiednio wykwalifikowany personel oraz środki budżetowe do pokrycia wydatków osobowych i wydatków rzeczowych związanych z wynajmowaną bazą szkoleniową.
19.Czy w zakresie ww. usługi szkoleniowej podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs ma/będzie miał dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania? Czy działania tego podmiotu w tym zakresie wymagają akceptacji instytucji państwowych?
Odp.: W zakresie ww. usługi szkoleniowej podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs będzie ściśle związany w zakresie zasad swojego działania, (...).
20.Czy głównym celem świadczonej usługi szkoleniowej, której dotyczy złożony wniosek, jest osiągnięcie przez podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia?
Odp.: Głównym, ani pobocznym celem świadczonej usługi szkoleniowej, której dotyczy złożony wniosek, nie jest osiągnięcie przez podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Szkolenie/kurs objęty wnioskiem nie może być realizowane w żaden inny sposób, niż w sposób wskazany w przepisach ustawy o (...) i w wydanych na jej podstawie przepisach (...), ani przez żadne inne podmioty, niż podmioty (...).
21.Czy podmiot zlecający usługę szkoleniową korzysta/będzie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT? Jeśli tak, proszę wskazać, na podstawie którego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług?
Odp.: Podmiot zlecający (zarządzający) i jednocześnie realizujący usługę szkoleniową jest zwolniony od podatku VAT na podstawie przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
22.Czy usługa szkoleniowa, świadczona przez podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs jest usługą podstawową, czy usługą ściśle związaną z usługą podstawową? Jeśli nie jest usługą podstawową, to należy wskazać, jaka usługa stanowi usługę podstawową i kto ją świadczy.
Odp.: Usługa szkoleniowa, świadczona przez podmiot przeprowadzający szkolenie/kurs jest dla B usługą podstawową, natomiast dla A jest usługą ściśle związaną z usługą podstawową realizowaną przez B. Zatem, dla B najem jest usługą ściśle związaną, warunkującą możliwość realizacji usługi podstawowej szkolenia.
23.Czy wynajem części nieruchomości przez Państwa na rzecz B jest usługą ściśle związaną z usługą podstawową? Jeśli tak, proszę wskazać, na czym ten ścisły związek będzie polegał?
Odp.: Dla A wynajem części nieruchomości na rzecz B stanowi usługę związaną z realizacją podstawowych zadań A, o których mowa w (…).
Jednocześnie usługa ta pozostaje ściśle powiązana z usługą podstawową realizowaną przez B, ponieważ udostępnienie części nieruchomości jest niezbędne do realizacji usługi szkoleniowej, o której mowa w pkt III.2.
24.Czy świadczone przez Państwa usługi polegające na udostępnieniu przestrzeni dydaktycznej, noclegowej, rekreacyjnej i stołówkowej są/będą niezbędne do świadczenia usługi podstawowej?
Odp.: Świadczone A usługi polegające na udostępnieniu przestrzeni dydaktycznej, noclegowej, rekreacyjnej i stołówkowej są/będą niezbędne do świadczenia usługi podstawowej realizowanej przez B.
25.Czy wynajęcie części nieruchomości będzie niezbędne dla realizacji usługi szkoleniowej – jeśli tak, proszę wskazać w czym będzie przejawiała się ta niezbędność?
Odp.: Wynajęcie części nieruchomości będzie niezbędne dla realizacji usługi szkoleniowej, ponieważ B nie dysponuje obecnie własną bazą lokalową, kwaterunkową, rekreacyjną i stołówkową zdolną do obsługi kursów i szkoleń (...), które mają być realizowane.
26.Czy głównym celem świadczenia usług wynajmu nieruchomości będzie osiągnięcie przez Państwa dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT?
Odp.: Usługa wynajmu nieruchomości na rzecz B odbywać się będzie w celu realizacji jej zadań szkoleniowych. Osiągnięcie dochodu z tytułu wynajmu stanowi uboczny cel tej konkretnej usługi i nie stanowi konkurencji wobec podatników niekorzystających ze zwolnienia z VAT.
27.Czy wynajem przez Państwa pomieszczeń na rzecz B nie będzie stanowił celu samego w sobie, lecz będzie środkiem do lepszego skorzystania z usługi głównej?
Odp.: Wynajem pomieszczeń na rzecz B będzie środkiem umożliwiającym realizację usługi szkoleniowej, świadczonej przez B.
28.Do wykonywania jakich konkretnie czynności będzie wykorzystywała B towary i usługi nabyte od Państwa w związku z wynajmem części nieruchomości:
a)opodatkowanych podatkiem VAT (jeśli tak, to należy wskazać, czy wyłącznie do czynności opodatkowanych),
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Odp.: B będzie wykorzystywała usługi najmu nabywane od A wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29, tj. do wykonywania usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innych, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a jednocześnie finansowanych w całości ze środków publicznych. (odpowiedź ostatecznie sformułowana w uzupełnieniu wniosku).
Pytania:
1)Czy Wnioskodawca, wynajmując część nieruchomości B na cele kształcenia zawodowego (...), może skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT?
2)Czy B nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od A z tytułu najmu części nieruchomości wykorzystywanej do kształcenia zawodowego (...)? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W Państwa ocenie, opisane świadczenie usług wynajmu nieruchomości na rzecz jednostki (…), realizującej ustawowe zadania w zakresie kształcenia zawodowego, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
Przemawiają za tym następujące przesłanki:
1.Charakter usługi ściśle związany z kształceniem zawodowym
Udostępnienie przestrzeni dydaktycznej, noclegowej, rekreacyjnej i stołówkowej będzie bezpośrednio służyć realizacji kursów zawodowych dla (...). Wnioskodawca nie wykonuje samego procesu kształcenia, świadczy natomiast usługi, które warunkują jego przeprowadzenie zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania (...).
2.Spełnienie warunku finansowania ze środków publicznych
Całość kosztów związanych z prowadzeniem szkoleń i korzystaniem z infrastruktury Wnioskodawcy zostanie pokryta z budżetu państwa, co spełnia wymóg zawarty w lit. c cytowanego przepisu.
3.Brak wymogu tożsamości podmiotowej między szkolącym, a świadczącym usługę wspierającą
Z literalnej wykładni art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy wynika, że zwolnieniem objęte mogą być także usługi świadczone przez inny podmiot niż ten, który realizuje usługę edukacyjną, pod warunkiem, że są one niezbędne do realizacji procesu kształcenia i spełnione są przesłanki finansowania ze środków publicznych.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwolnione z VAT są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz usługi ściśle z nimi związane, jeśli są świadczone przez podmioty wymienione w tym przepisie (np. jednostki objęte systemem oświaty lub szkoły wyższe) oraz są w całości finansowane ze środków publicznych. Literalna wykładnia przepisu wskazuje, że usługi najmu zaplecza dydaktycznego, noclegowego czy żywieniowego mogą stanowić usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego, jeśli są one niezbędne do realizacji tych usług. Istotne jest to, aby usługi te były integralnie związane z procesem dydaktycznym.
W omawianym przypadku spełnione są oba warunki:
-cel usług najmu jest wyraźnie edukacyjny i zawodowy (kształcenie (...)),
-finansowanie odbywa się (...).
Dodatkowo, planowana transakcja ma charakter jednostkowy, konkretny i szczególny – nie jest to działalność polegająca na rutynowym wynajmowaniu przestrzeni podmiotom zewnętrznym. Planowany najem nieruchomości to współpraca pomiędzy dwiema jednostkami (…), której celem jest realizacja ustawowych zadań Najemcy.
W związku z powyższym, Wnioskodawca uznaje, że czynności wynajmu nieruchomości, w celu realizacji kształcenia zawodowego (...) są objęte zwolnieniem z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
Ad. 2 (odpowiedź ostatecznie sformułowana w uzupełnieniu wniosku).
Zdaniem Państwa, B nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od A z tytułu najmu części nieruchomości wykorzystywanej do kształcenia zawodowego (...).
Wynajem przez A części nieruchomości na rzecz B, przeznaczonej na realizację kształcenia zawodowego (...), spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z tym przepisem, zwolnione z VAT są m.in. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, finansowane w całości ze środków publicznych, a także świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane. Zdaniem (…), cel oraz forma wykorzystania nieruchomości przez B spełniają te warunki.
W konsekwencji, Wnioskodawca (A), korzystając z tego zwolnienia, powinien wystawić na rzecz B faktury dokumentujące usługę najmu bez wykazanej kwoty podatku VAT należnego.
Skoro faktury te nie będą zawierały podatku VAT, po stronie B nie powstanie podatek VAT naliczony, a tym samym – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – nie powstanie również prawo do jego odliczenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Z kolei, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Przy czym, oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Zatem, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Z powyższego zapisu wynika, że najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki. Wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
W świetle powyższego należy zauważyć, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie tej rzeczy przez jego najemcę.
Wobec powyższego, oddanie w ramach umowy najmu, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie wynajmującego i tym samym stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Z uwagi na powyższe przepisy należy stwierdzić, że świadczenie usług najmu wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że A jest (…) posiadającą osobowość prawną, której zasady funkcjonowania określają w szczególności ustawa (…). Wnioskodawca jest (…) oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z prowadzoną działalnością A planuje zawrzeć z B umowę długoterminowego najmu części zabudowanej nieruchomości, będącej jego własnością. Zgodnie z przewidywaną treścią umowy Wynajmujący (A) oddaje, a Najemca (B) bierze w najem, na cele kształcenia zawodowego (...), pomieszczenia dydaktyczne wraz z wyposażeniem, znajdujące się w budynku dydaktycznym (...), halę sportową, pomieszczenia (...), budynek stołówki. Dodatkowo z najmem związane jest prawo do korzystania z powierzchni wspólnych dla wszystkich użytkowników (np. korytarze). Z zawartej pomiędzy podmiotami umowy wynika zakres usługi (najem), okres jej świadczenia (od zawarcia na czas nieokreślony) oraz wynagrodzenie za jej wykonanie (czynsz najmu, opłaty za media, zaliczki na koszty utrzymania, obowiązek pokrywania przez najemcę kosztów drobnych napraw na zasadach przewidzianych w prawie cywilnym). Wynagrodzenie za usługę najmu na rzecz B (...) będzie ustalane w oparciu o koszt utrzymania nieruchomości oraz wartości rynkowe stawek czynszowych określonych przez rzeczoznawcę majątkowego w operatach szacunkowych, z uwzględnieniem w kolejnych okresach rozliczeniowych waloryzacji o wskaźnik średnioroczny cen towarów i usług konsumpcyjnych, publikowany przez Prezesa GUS oraz na podstawie (...) w sprawie wysokości stawek w podatku od nieruchomości. A będzie otrzymywał wynagrodzenie od B. Środki na opłacanie czynszu przez B będą ujęte w (…). Czynsz najmu będzie fakturowany cyklicznie. Faktura za usługę świadczoną przez A będzie wystawiana na B i będzie dokumentować obowiązek zapłaty przez najemcę comiesięcznego czynszu najmu budynku dydaktycznego, hali sportowej, pomieszczeń w (...) oraz budynku stołówki. Najemca, będący (…) oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza wykorzystywać ww. infrastrukturę wyłącznie na cele realizacji usług kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, innych, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. na cele kształcenia zawodowego (...) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach ustawy o (...), w ramach kursu (...). Wskazane formy kształcenia (...). Usługi szkoleniowe w wynajmowanej części nieruchomości należącej do A będą świadczone wyłącznie przez (...) tworzonego obecnie Ośrodka (...). (...) ci zostali przeszkoleni (...) przez (...) w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego, przygotowującego do prowadzenia zajęć dydaktycznych. Kursy i szkolenia będą realizowane na rzecz (...). Zajęcia dydaktyczne będą prowadzone zgodnie z programami szkolenia i doskonalenia zawodowego (...), opracowanymi na podstawie przepisów wydawanych przez (...). Podmiot realizujący usługi szkoleniowe – Ośrodek (...), podległy (...) – nie będzie współpracował z A w zakresie realizacji szkoleń, kształcenia ani przekwalifikowania zawodowego. Zatem, współpraca B z A będzie dotyczyć wyłącznie najmu części nieruchomości, wykorzystywanej jako baza dydaktyczna, sportowa, kwaterunkowa i gastronomiczna, przeznaczona na potrzeby kształcenia oraz zakwaterowania (...) uczestniczących w kursach i szkoleniach.
Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia czy A, wynajmując część nieruchomości B na cele kształcenia zawodowego (...), może skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że najem części zabudowanej nieruchomości na podstawie umowy zawartej pomiędzy A a B stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a A występuje w charakterze podatnika VAT.
W tym miejscu należy wskazać, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Należy przy tym podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.
Dokonując oceny, czy usługi świadczone przez Państwa są/będą objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać z kolei uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 832):
Zwalnia się od podatku:
13)usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
14)usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi § 3 ust. 8 rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Należy zaznaczyć, że od 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.
Dla zastosowania ww. zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazać należy, iż pojęcia kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług, jak również w samej Dyrektywie, ani, jak dotąd, w żadnym z wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE. Pojęcia te wyjaśnione zostały natomiast w art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. Zgodnie z jego treścią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W Państwa ocenie świadczona usługa wynajmu nieruchomości na rzecz (…), realizującej (…) zadania w zakresie kształcenia zawodowego, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i c ustawy.
Odnosząc się do niniejszej sprawy, podkreślić w tym miejscu jeszcze raz należy, że ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było zatem skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a lub lit. c ustawy, nie wystarcza, by usługa była prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub w całości finansowa ze środków publicznych, lecz usługa musi być usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Innymi słowy, należy stwierdzić, że by dane świadczenie usług korzystało ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a lub lit. c ustawy, dana usługa powinna być prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub w całości finansowana ze środków publicznych oraz być usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Tylko w przypadku spełnienia obu tych warunków ze zwolnienia tego może korzystać również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związana. Zwolnienie, o którym mowa wyżej, na podstawie art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy, ma bowiem zastosowanie tylko do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (czyli usługami kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego), jeżeli są one niezbędne do wyświadczenia usługi podstawowej i są dokonywane przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z usługami podstawowymi, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170), „związek” to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie; spójność, łączność, powiązanie.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.
Jak wynika z powołanego już w niniejszej interpretacji wyroku w sprawie Horizon College, po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE (por. pkt 34 wyroku Horizon College). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (por. pkt 38 wyroku Horizon College). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (por. pkt 42 wyroku Horizon College).
Zastosowanie zwolnienia z tytułu świadczenia usług lub dostawy towarów ściśle związanych z działalnością edukacyjną wymaga w szczególności tego, ażeby podmiot dokonujący tej czynności można było uznać za odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inną instytucję działającą w tej dziedzinie, której cele są uznane za podobne przez dane państwo członkowskie (w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE). Podmiotem takim może być podmiot, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 28 i pkt 29 ustawy. Jeżeli zatem dany podmiot jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 28 i pkt 29 ustawy, zostanie spełniona ww. przesłanka podmiotowa dla zastosowania zwolnienia przy świadczeniu przez ten podmiot innej usługi niebędącej usługą edukacyjną, jeśli tylko ta usługa jest usługą ściśle związaną z usługą kształcenia.
Zgodnie z regulacjami zawartymi w treści art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy, omawiane zwolnienie nie ma zastosowania do dostaw towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługą podstawową (usługą korzystającą ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lub 29 ustawy), jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (co stanowi implementację art. 134 Dyrektywy 2006/112/WE). Zwolnienie znajduje natomiast zastosowanie wobec dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z ww. usługą podstawową dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że A jest jednostką (…). A działa jako jednostka (…) i świadczy usługi w zakresie kształcenia na podstawie m.in. (…). A posiada status (…).
W konsekwencji, spełniają Państwo kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Dalszej analizy wymaga przesłanka przedmiotowa uzasadniająca zwolnienie, o którym mowa w powyższym przepisie. Zatem, koniecznym jest przeanalizowanie, czy usługa świadczona przez Państwa stanowi usługę kształcenia i/lub wychowania.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, usługa świadczona przez A nie będzie usługą w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – dla świadczonych przez A usług opisanych we wniosku.
Ponadto, świadczona przez Państwa usługa polegająca na wynajmie części nieruchomości dla B również nie będzie usługą ściśle związaną z usługami szkoleniowymi świadczonymi przez inną jednostkę, w przypadku, gdy usługi te korzystają w tej jednostce ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Jak bowiem sami Państwo wskazali – realizowana przez B usługa szkoleniowa nie będzie stanowiła usługi w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Ponadto, należy zaznaczyć, że usługa najmu świadczona przez A i usługi szkoleniowe wykonywane przez B nie będą wykonywane przez ten sam podmiot. Z kolei, jak wynika z treści art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 26 ustawy, ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Tak więc, przesłanki do zwolnienia z opodatkowania świadczonej przez Państwa usługi najmu, jako ściśle związanej z usługami szkoleniowymi, świadczonymi przez inny podmiot szkolący – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 w związku z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy – nie będą spełnione.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy prowadzi do stwierdzenia, że wykonywana przez Państwa usługa wynajmu części nieruchomości nie będzie stanowić również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – usługa realizowana przez Państwa nie będzie stanowiła usługi kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego innej niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Najem części nieruchomości na cele kształcenia zawodowego (...) nie będzie miał zatem charakteru usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. W konsekwencji, świadczone przez Państwa usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Należy zatem przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w zw. z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy dla świadczonych przez Państwa usług najmu jako usług ściśle związanych z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Jak wskazali Państwo we wniosku, usługę szkoleniową świadczoną przez B należy zakwalifikować jako usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż jest to usługa prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (ustawa o (...) i akty wykonawcze), a jednocześnie jest (...). Z kolei, w odniesieniu do świadczonej przez Państwa usługi najmu wskazali Państwo, że usługa ta pozostaje ściśle powiązana z usługą podstawową realizowaną przez B, ponieważ udostępnienie części nieruchomości jest niezbędne do realizacji usługi szkoleniowej wykonywanej przez B, o której mowa powyżej.
Jak zatem wynika z opisu sprawy, obie usługi (usługa szkoleniowa i usługa najmu) będą świadczone przez odrębne podmioty. Usługę najmu będzie świadczyć A, z kolei usługę szkoleniową będzie wykonywać B. Zatem, usługa najmu nie będzie realizowana przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej (kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego prowadzonej w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub w całości (...)).
Skoro usługi najmu pomieszczeń i usługi edukacyjne wykonywane będą przez różnych podatników, to nie zostanie spełniony warunek określony w art. 43 ust. 17a ustawy, zgodnie z którym usługi podstawowe i usługi ściśle z nimi związane muszą być wykonywane przez jeden podmiot.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione wyżej opisane przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w zw. z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy dla świadczonych przez A usług najmu.
Podsumowując, stwierdzam, że A, wynajmując część nieruchomości B na cele kształcenia zawodowego (...), nie będzie miał możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy B nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od A z tytułu najmu części nieruchomości wykorzystywanej do kształcenia zawodowego (...).
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.
Z treści cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawę dokonania odliczenia stanowi faktura wystawiona przez uprawniony podmiot i dokumentująca czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
W analizowanej sprawie warunki do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 86 ustawy, nie zostaną spełnione, gdyż B będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, będzie – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – wykorzystywała usługi najmu nabywane od A wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tj. do wykonywania usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innych, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a jednocześnie finansowanych w całości ze środków publicznych.
W związku z powyższym, wynajmowana część nieruchomości nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, B nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z wystawianych przez A faktur dokumentujących usługę najmu.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzam, że B nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od A z tytułu najmu części nieruchomości wykorzystywanej do kształcenia zawodowego (...).
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, oceniając całościowo, z uwagi na odmienną argumentację, należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Zatem, w niniejszej sprawie przedmiotem wniosku była kwestia zwolnienia od podatku usługi świadczonej przez A na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy (kwestia objęta pytaniem), nie analizowałem innych zwolnień od podatku w tym zakresie.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
A (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
