
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku ze sprzedażą działki wraz z naniesieniami.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) (dalej: „Miasto”) jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Poszczególne zadania własne Miasta przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, jak i zadania zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego, są w ramach Miasta wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Miasto (dalej: „Urząd Miasta”). Urząd Miasta wraz z samorządowymi jednostkami budżetowymi Miasta traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Miasto.
Wykonując wskazane zadania, Miasto działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i jako podatnik VAT na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT lub zwolnioną od VAT).
Miasto zamierza dokonać sprzedaży działki o numerze 1 z obrębu (…) (dalej „Działka” lub „Nieruchomość”). Działka stała się własnością Miasta na podstawie decyzji Wojewody (…) nr (...) 2017 r. (dalej „Decyzja Wojewody”). Działka objęta jest Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (dalej „MPZP”). Na przedmiotowej działce znajdują się naniesienia (dalej: „Naniesienia”) takie, jak:
- nawierzchnia utwardzona kostką brukową (chodniki);
- słupy oświetleniowe;
- napowietrzna linia energetyczna średniego napięcia;
- oraz inne urządzenia infrastruktury technicznego uzbrojenia terenu w postaci:
- kanalizacji deszczowej (dwa odcinki nieczynne o średnicy przewodu 150 mm);
- kanału deszczowego 1200 mm x 1200 mm;
- przewodu tłocznego kanalizacji sanitarnej o średnicy 90 mm
- przewodu ciepłowniczego (jeden odcinek nieczynny);
- przewodów energetycznych niskiego napięcia (w tym jeden odcinek nieczynny).
Naniesienia stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Naniesienia znajdowały się w granicach Działki przed dniem wydania Decyzji Wojewody i Miasto nie zna szczegółowych informacji co do dat ich powstania/wybudowania. Naniesienia są trwale związane z gruntem.
Od momentu nabycia Działki do chwili obecnej jest ona udostępniona publicznie ogółowi mieszkańców Miasta (…) i służy m.in. jako ciąg pieszy. Działka nie stanowiła przedmiotu najmu/dzierżawy lub innych czynności opodatkowanych VAT po stronie Miasta. Pierwsze zasiedlenie Działki nastąpiło jeszcze przed datą wydania Decyzji Wojewody tj. pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. Naniesień, a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Miasto począwszy od dnia nabycia Działki nie ponosiło wydatków na ulepszenie Naniesień, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej. Jednocześnie Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości - nabycie nieruchomości nastąpiło na podstawie ww. Decyzji Wojewody.
Miasto nie będzie korzystać z możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, i nie wybierze opodatkowania dostawy Naniesień w sposób określony w tym przepisie.
Pytanie
Czy planowana dostawa Naniesień wraz z Działką będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Miasta planowana dostawa Naniesień wraz z Działką będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
W świetle art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwolniona z podatku jest dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, albo między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W świetle art. 43 ust. 10, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Z przytoczonej definicji pierwszego zasiedlenia, którą ustanawia art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, wynika, że pojęcie to powinno być rozumiane możliwie szeroko, a więc jako rozpoczęcie użytkowania budynku, budowli lub ich części oraz bez względu na okoliczność czy użytkownikiem tego obiektu stanie się nabywca, użytkownik, czy też sam podmiot, który doprowadził do powstania tego obiektu.
Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego, występujące na Działce Naniesienia w postaci m.in. chodnika, a także innych budowli w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego nie zostały wytworzone przez Miasto we własnym zakresie, zaś Miasto nabyło je w wyniku Decyzji Wojewody. W konsekwencji, przy nabyciu Naniesień przez Miasto nie był należny VAT, oraz Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jednocześnie Działka (w tym znajdujące się na niej budowle) nie były przez Miasto w żadnym momencie wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT; Miasto nie prowadziło z ich wykorzystaniem ani działalności opodatkowanej, która generowałaby obowiązek zapłaty podatku, ani działalności zwolnionej z opodatkowania. Działka nie stanowiła przedmiotu najmu/dzierżawy lub innych czynności opodatkowanych VAT po stronie Miasta. Ponadto, jak wskazano, od momentu nabycia prawa własności Naniesień Miasto nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie lub przebudowę, w tym, w szczególności wydatków których wartość stanowiłaby co najmniej 30 % wartości początkowej poszczególnych budowli.
Analizując przedstawione okoliczności należy wskazać, że pierwsze zasiedlenie budowli występujących na działce miało miejsce jeszcze przed nabyciem prawa ich własności przez Miasto. Równocześnie nawet gdyby założyć, że do pierwszego zasiedlenia nie doszło jeszcze w okresie, w którym prawo własności nie należało do Miasta, przyjęty przez Miasto sposób wykorzystania Naniesień, w tym m.in. utwardzonego chodnika będącego budowlą (tj. udostępnianie go do użytku ogólnego) przesądza wprost o spełnieniu przesłanek warunkujących uznanie, że na mocy art. 2 pkt 14 ustawy o VAT doszło do pierwszego zasiedlenia ww. budowli. W konsekwencji, zdaniem Miasta, pomiędzy pierwszym zasiedleniem występujących na działce Naniesień w postaci m.in. chodnika, a także innych budowli w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, a ich planowaną dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych
Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: “DKIS”), m.in. w interpretacji indywidualnej:
- z 16 kwietnia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.132.2025.2.RG, w myśl której: „(...) działka (...) jest częściowo utwardzona prefabrykowanymi płytami żelbetowymi. Utwardzenie stanowi budowlę w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Pierwsze zasiedlenie budowli w postaci utwardzenia działki prefabrykowanymi płytami żelbetowymi nastąpiło ponad 10 lat temu. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie ww. Budowli. Analiza przedstawionych okoliczności sprawy wskazuje, że dostawa budowli w postaci utwardzenia działki prefabrykowanymi płytami żelbetowymi, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budowli upłyną co najmniej 2 lata. Ponadto Gmina nie ponosiła nakładów na ulepszenie tej budowli. W konsekwencji powyższego, dla dostawy budowli w postaci utwardzenia działki prefabrykowanymi płytami żelbetowymi, znajdującej się na działce nr 3 zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy;
- z 24 października 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.415.2024.2.AM, w której DKIS potwierdził, że dostawa wraz z naniesieniami w postaci chodnika utwardzonego kostką polbruk, drogą żwirową oraz utwardzoną nawierzchnią asfaltową „budowli posadowionych na Działkach nr 2 podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ dla budowli posadowionych na Działkach nr 2 doszło do pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 ustawy oraz od momentu tego zasiedlenie do dnia przekazania budowli w ramach wywłaszczenia minął okres co najmniej dwóch lat. Zgodnie z ww. art. 29a ust. 8 ustawy zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy obejmuje także dostawę gruntu, na którym ww. budowle są posadowione.”;
- z 13 czerwca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.289.2022.1.JS, zgodnie z którą DKIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe i odstąpił od uzasadnienia prawnego oceny, że „Droga wewnętrzna oraz ciągi piesze, będące przedmiotem aportu zostały wybudowane przez Wnioskodawcę, a następnie od 2016 r. użytkowane na własne potrzeby Gminy. Z uwagi na powyższe wskazać należy, że planowany aport opisanej nieruchomości nie odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Jak wynika z opisu sprawy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a aportem upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Ponadto, co istotne w sprawie Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie budowli składających się na nieruchomość w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które przekroczyłby 30% wartości początkowej tych nieruchomości. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy wniesienie do Spółki przedmiotowej nieruchomości w formie aportu będzie korzystało ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.”
Stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, sprzedaż gruntu, na którym znajdują się ww. budowle będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie tych samych przepisów co zbycie budowli. Zgodnie bowiem z powyższym przepisem przy dostawie nieruchomości zabudowanej istotnym jest ustalenie statusu podatkowego budynków lub budowli posadowionych na takiej nieruchomości, gdyż stawka podatku właściwa dla dostawy budowli ma zastosowanie również do gruntu, na którym budowla jest posadowiona. W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zbycia Działki, na której posadowione są Naniesienia, tj. określone budowle, w tym chodnik (ciąg pieszy), nie mamy do czynienia ze zbyciem samego gruntu, lecz dochodzi do zbycia nieruchomości zabudowanej.
Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych DKIS - przykładowo:
- z 17 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.293.2019.2.RS Zgodnie z którą „Gmina zamierza zbyć działkę, na której posadowiona jest droga (budowla), przedmiotem dostawy nie będzie sam grunt (teren budowlany), lecz nieruchomość zabudowana. Zatem na jej opodatkowanie będzie rzutowało opodatkowanie drogi a nie wydanie dla tej działki decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Biorąc pod uwagę powołane regulacje należy uznać, że o ile planowana przez Miasto sprzedaż drogi (budowli) będzie dokonana po upływie dwóch lat od pierwszego jej zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, ww. dostawa korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy. Z uwagi na fakt, że dostawa ta będzie zwolniona od podatku, również zbycie gruntu (działki nr 361/8), na którym posadowiona jest droga - w myśl art. 29a ust. 8 ustawy - będzie objęta zwolnieniem od podatku. Bez znaczenia dla opodatkowania ww. nieruchomości ma fakt, że na gruncie tym zlokalizowane są sieci elektryczne, wodociągowe i kanalizacji sanitarnej, gdyż są one własnością poszczególnych gestorów sieci i nie są przedmiotem transakcji.";
- z 22 listopada 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.626.2019.2.AC w której DKIS stwierdził, że „planowana sprzedaż gruntu zabudowanego chodnikiem betonowym, będącym - jak wynika z treści wniosku - budowlą, o ile nastąpi po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (tj. po upływie dwóch lat od momentu rozpoczęcia użytkowania tej budowli), będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W sytuacji, gdy warunki do zastosowania tego zwolnienia nie zostaną spełnione, możliwe będzie zwolnienie transakcji od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż Gminie w stosunku do budowli nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie były ponoszone wydatki na jego ulepszenie. W konsekwencji sprzedaż gruntu, na którym posadowiony jest chodnik, również podlegać będzie zwolnieniu od podatku, odpowiednio zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 10 lub 10a w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.”
Jednocześnie, jak wynika z opisu stanu faktycznego, Miasto nie skorzysta z możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, i nie wybierze opodatkowania dostawy Naniesień w sposób określony w tym przepisie.
Reasumując, w ocenie Miasta dla sprzedaży Naniesień zlokalizowanych na Działce, nabytej wskutek Decyzji Wojewody, zasadnym jest zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a to mając na względzie, że sprzedaż nastąpi po upływie dwóch lat od pierwszego jej zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami, budynki, budowle i grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym Gmina sprzedając nieruchomość będzie działała jako podatnik podatku VAT o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Według art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je do użytkowania pierwszemu nabywcy, oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w tych przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418).
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Stosownie do treści art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Zgodnie z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, droga kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.
Jak wynika z opisu sprawy Miasto zamierza dokonać sprzedaży działki o numerze 1, na której znajdują się naniesienia w postaci m.in.: nawierzchni utwardzonej kostką brukową (chodniki); słupów oświetleniowych; napowietrznej linii energetycznej średniego napięcia; oraz innych urządzeń infrastruktury technicznego uzbrojenia terenu. Naniesienia są trwale związane z gruntem i stanowią budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Naniesienia te znajdowały się w granicach Działki przed dniem wydania Decyzji Wojewody z (...) 2017 r na podstawie której Działka stała się własnością Miasta.
Od momentu nabycia Działki do chwili obecnej jest ona udostępniona publicznie ogółowi mieszkańców Miasta (…) i służy m.in. jako ciąg pieszy. Działka nie stanowiła przedmiotu najmu/dzierżawy lub innych czynności opodatkowanych VAT po stronie Miasta. Pierwsze zasiedlenie Działki nastąpiło jeszcze przed datą wydania Decyzji Wojewody tj. pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. Naniesień, a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Miasto począwszy od dnia nabycia Działki nie ponosiło wydatków na ulepszenie Naniesień, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej. Jednocześnie Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości - nabycie nieruchomości nastąpiło na podstawie ww. Decyzji Wojewody.
Wątpliwości Państwa w opisanej sprawie dotyczą tego czy planowana dostawa Naniesień wraz z Działką będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należy stwierdzić że przedmiotem sprzedaży jest grunt zabudowany. Jak Państwo wskazali Naniesienia posadowione na gruncie stanowią budowle w myśl Prawa budowlanego.
Zatem, dostawa Naniesień znajdujących się na działce nr 1 nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. Naniesień upłyną co najmniej 2 lata. Ponadto, nie ponosili Państwo nakładów na ulepszenie ww. budowli w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej tych budowli.
W konsekwencji powyższego, dla dostawy Naniesień w postaci: nawierzchni utwardzonej kostką brukową (chodniki); słupów oświetleniowych; napowietrznej linii energetycznej średniego napięcia; oraz innych urządzeń infrastruktury technicznego uzbrojenia terenu, zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Wobec zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla planowanej sprzedaży ww. Nieruchomości dalsza analiza zwolnień od podatku VAT dla opisanej dostawy – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest w tym przypadku bezzasadna.
Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W konsekwencji sprzedaż działki nr 1, na której znajdują się Naniesienia w postaci ww. budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
