Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.621.2025.1.JG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.621.2025.1.JG

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 113 ustawy sprzedaży zakupionych maszyn rolniczych oraz zakupionych i wyremontowaniu maszyn rolniczych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobowa działalność gospodarczą. Nie jest Pan rolnikiem. Pana działalność polega za zakupie i sprzedaży używanych maszyn rolniczych PKD 46.61 Z. Są to m.in. ciągniki rolnicze, przyczepy rolnicze, wozy asenizacyjne, pługi, rozsiewacze, brony.

Korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług do wysokości limitu 200.000 zł zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Sprzedaż i zakup maszyn rolniczych są dokonywane stacjonarnie. Nie sprzedaje Pan części do maszyn rolniczych.

Zamierza Pan w przyszłości zakupione maszyny remontować i dalej odsprzedawać jako maszynę odremontowaną.

Pytania

1.    Czy handel maszynami rolniczymi powinien być od początku prowadzenia działalności zgłoszony do podatku od towarów i usług czy może korzystać ze zwolnienia             podmiotowego?

2.    Czy w przypadku zakupu np. przyczepy rolniczej i jej wyremontowaniu również przy sprzedaży będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f ustawy o podatku od towarów i usług może Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego sprzedając zakupione maszyny oraz maszyny przez Pana odremontowane, nie sprzedając części do tych maszyn.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określaną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Ponadto, podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie określonych wyżej przepisów pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f)  następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) (uchylony).

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobowa działalność gospodarczą. Pana działalność polega za zakupie i sprzedaży używanych maszyn rolniczych, są to m.in. ciągniki rolnicze, przyczepy rolnicze, wozy asenizacyjne, pługi, rozsiewacze, brony. Korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług do wysokości limitu 200.000 zł, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy. Nie sprzedaje Pan części do maszyn rolniczych. Zamierza Pan w przyszłości zakupione maszyny remontować i dalej odsprzedawać jako maszynę odremontowaną.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy handel maszynami rolniczymi może korzystać ze zwolnienia podmiotowego oraz czy w przypadku zakupu np. przyczepy rolniczej i jej wyremontowaniu, przy sprzedaży będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że przy sprzedaży używanych maszyn rolniczych, m.in. ciągników rolniczych, przyczep, wozów asenizacyjnych, pługów, rozsiewaczy, bron, nie ma Pan obowiązku dokonania rejestracji dla celów rozliczania podatku od towarów i usług, o ile wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy kwoty 200.000 zł. Handel maszynami rolniczymi nie jest też wymieniony w art. 113 ust. 13 ustawy. W związku z tym sprzedając zakupione maszyny rolnicze może Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy, do momentu przekroczenia kwoty określonej w tym przepisie.

Obowiązek rejestracji oraz opodatkowania nadwyżki sprzedaży ponad kwotę 200.000 zł powstanie - stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy - w momencie jej przekroczenia. Prawo do powyższego zwolnienia utraci Pan również, gdy zacznie wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Ponadto w analizowanej sprawie wskazał Pan, że zamierza w przyszłości zakupione maszyny rolnicze remontować i dalej odsprzedawać jako maszyny odremontowane. Nie sprzedaje Pan części do maszyn rolniczych. Sprzedaż wyremontowanych maszyn rolniczych nie mieści się w wyłączeniach ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT zawartych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zatem w sytuacji, gdy będzie Pan wykonywał, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, również sprzedaż wyremontowanych przez siebie maszyn rolniczych np. przyczepy, a wartość sprzedaży z całej Pana działalności w roku podatkowym nie przekroczy kwoty 200.000 zł, to będzie miał Pan prawo przy ich sprzedaży do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

W efekcie odpowiadając na Pana pytania stwierdzić należy, że handel maszynami rolniczymi również wyremontowanymi może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Należy jeszcze raz wyraźnie zaznaczyć, że w sytuacji, gdy w trakcie roku podatkowego wartość sprzedaży w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej przekroczy kwotę 200.000 zł, zwolnienie utraci moc z chwilą wykonania czynności, którą ww. kwota zostanie przekroczona. Zwolnienie z powyższego przepisu utraci Pan również jeżeli zacznie wykonywać czynności określone w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zatem Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.