Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.381.2025.2.AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.381.2025.2.AS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług – w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – uczestnictwa w prowadzonych przez Państwa zajęciach sportowych.

Uzupełnili go Państwo pismem 18 czerwca 2025 r. (wpływ 18 czerwca 2025 r.), a także pismem z 8 sierpnia 2025 r. (wpływ 8 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest Fundacją – organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako zwolniony podatnik podatku od towarów i usług. Dodatkowo jest zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Fundacja (...) prowadzi działalność ukierunkowaną na krzewienie kultury fizycznej oraz wspieranie osób aktywnie uprawiających sport. Główne działania fundacji skupiają się na prowadzeniu zajęć o charakterze sportowym, treningowym i prozdrowotnym, które są integralną częścią przygotowania zawodników do udziału w zawodach sportowych oraz ich powrotu do pełnej sprawności po urazach.

Z usług Fundacji korzystają zawodnicy reprezentujący różne dyscypliny sportowe, m.in. piłkę nożną, piłkę ręczną, siatkówkę, judo, boks czy pływanie. Prowadzone zajęcia mają na celu poprawę kondycji fizycznej, zwiększenie efektywności treningu sportowego oraz optymalizację wyników w rywalizacji sportowej. Praca z zawodnikami obejmuje również działania ukierunkowane na prewencję kontuzji oraz rehabilitację pourazową – szczególnie w przypadkach takich jak (...). Celem zajęć jest przywrócenie pełnej sprawności fizycznej zawodnikom oraz bezpieczne, kontrolowane wprowadzenie ich z powrotem do uprawiania danej dyscypliny sportowej.

Fundacja prowadzi również zajęcia indywidualne dla dzieci i młodzieży, aktywnie konkurujących w sportach drużynowych i indywidualnych. Treningi te mają na celu wspieranie rozwoju sportowego młodych zawodników poprzez wzmacnianie układu mięśniowego, poprawę koordynacji ruchowej i ogólnej sprawności fizycznej, co bezpośrednio przekłada się na ich wyniki sportowe. Zajęcia te stanowią integralną część przygotowania do zawodów.

Dodatkowo Fundacja prowadzi działania edukacyjne, organizując spotkania i prelekcje dla rodziców młodych zawodników, mające na celu budowanie świadomości dotyczącej wychowania sportowego, zdrowia fizycznego oraz wartości takich jak fair play, radość z uprawiania sportu czy współpraca w zespole.

Działania Fundacji mają więc charakter zorganizowany, systematyczny i ukierunkowany na wsparcie uprawiania konkretnych dyscyplin sportowych – zarówno w zakresie przygotowania motorycznego, jak i działań wspomagających proces rehabilitacji oraz edukacji środowiska sportowego.

W ramach Fundacji działa klub sportowy, którego podstawą działania są przepisy Ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, oraz Regulaminu. Klub sportowy realizuje swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowych (...). W klubie Wnioskodawca posiada zarówno siłownie, wyposażone w maszyny aerobowe jak i maszyny siłowe, przestrzeń do treningu funkcjonalnego oraz sale do zajęć grupowych. Zajęcia grupowe są bardzo zróżnicowane – od spokojnych zajęć prozdrowotnych do intensywnych zajęć wydolnościowych.

Członkostwo w klubie daje możliwość przygotowania się do zawodów, których rodzaj i charakter opisano wcześniej. Część dyscyplin sportowych dostępnych w Klubie Sportowym prowadzonym przez Wnioskodawcę są dyscyplinami olimpijskimi, a we wszystkich prowadzonych przez Wnioskodawcę odbywają się zawody w randze międzynarodowej.

Uprawianie przedmiotowych dyscyplin sportowych, oprócz pozytywnego wpływu na sylwetkę i kondycję fizyczną ma również działanie terapeutyczne. Pomoże w samoakceptacji i podwyższeniu pewności siebie. Podczas treningów uczestnikom przekazywane są także podstawowe informacje na temat otoczenia sportowego, zasad i przepisów, bezpieczeństwa, higieny czy diety.

Ponadto Wnioskodawca, co warte podkreślenia nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Działania Fundacji nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, w tym m.in. na organizowanie zawodów sportowych.

Prowadzone zajęcia opierają się na współzawodnictwie, rozgrywane są cyklicznie zawody wewnętrzne, a liderzy w swoich kategoriach są przygotowywani do zawodów wyższej rangi.

Wszystkie treningi prowadzone są przez wykwalifikowanego trenera celem jak najlepszego przygotowania członków klubu do realizacji ich celów sportowych. Prowadzone przez Klub działania sprzyjają nie tylko rozwojowi fizycznemu uczestników, ale również mają na celu jego wychowywanie oraz kształtowanie właściwych postaw.

Klub działa na rzecz ostatecznych beneficjentów usług – sportowców/zawodników. Ewentualne poszczególne usługi nabywane są od innych podmiotów w celu zorganizowania i realizacji zajęć bezpośrednio na rzecz ich uczestników.

Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1) Pytanie „Jakie konkretnie usługi objęte są zakresem wniosku? Czy są to wyłącznie usługi organizacji zajęć sportowych w dyscyplinie sportów lekkoatletycznych? Proszę je dokładnie wymienić”.

Odpowiedź: Zakresem wniosku objęte są usługi ściśle związane z wychowaniem fizycznym oraz uprawianiem sportu, świadczone przez fundację będącą klubem sportowym działającym non profit.

Usługi mają charakter indywidualny. W szczególności są to:

·Indywidualne treningi sportowe dla dzieci i młodzieży – wspierające rozwój sprawności, koordynacji i ogólnej motoryki,

·Indywidualne treningi przygotowania motorycznego dla sportowców różnych dyscyplin,

·Treningi wspierające edukację fizyczną dzieci i młodzieży (komplementarne wobec zajęć szkolnych),

·Indywidualne treningi zdrowotne i aktywizujące dla osób dorosłych i seniorów – ukierunkowane na poprawę sprawności i prewencję urazów.

Każdy trening oparty jest na indywidualnie przygotowanym planie treningowym, stworzonym na podstawie rzetelnych pomiarów motoryczności człowieka (takich jak: siła, moc, prędkość, zakres ruchu, zdolności koordynacyjne itp.).

2)Pytanie „W odniesieniu odrębnie do każdej z usług, którą Państwo wskazali w odpowiedzi na pytanie nr 1 proszę wskazać:

 a)    Czy dana usługa jest związana wyłącznie z dyscypliną sportów lekkoatletycznych czy również z innymi dyscyplinami sportowymi? Jakimi”?

Odpowiedź: Nie. Zakres usług nie ogranicza się wyłącznie do lekkoatletyki – obejmuje szeroko rozumiane przygotowanie motoryczne, rozwój fizyczny i wychowanie fizyczne w różnych kontekstach: sportowych, edukacyjnych i zdrowotnych.

„b)    Jaki jest dokładnie zakres danej usługi, na czym polegają zajęcia”?

        Odpowiedź: Usługi polegają na:

·prowadzeniu indywidualnych jednostek treningowych dostosowanych do wieku, możliwości i celu uczestnika,

·rozwijaniu kompetencji ruchowych, siły, mobilności, koordynacji, wytrzymałości i ogólnej sprawności,

·edukacji ruchowej, wspierającej aktywny i zdrowy styl życia.

Program każdej usługi jest dopasowany na podstawie wyników pomiarów funkcjonalnych i testów motorycznych, prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę.

„c) Do kogo jest skierowana dana usługa, kto jest uczestnikiem/odbiorcą usługi? Czy są to wyłącznie osoby uprawiające sport lub uczestniczące w wychowaniu fizycznym”?

Odpowiedź: Usługi kierowane są wyłącznie do osób:

·aktywnie uczestniczących w procesie wychowania fizycznego (dzieci i młodzież),

·uprawiających sport rekreacyjnie lub zawodowo,

·wymagających wsparcia w przywracaniu lub utrzymaniu sprawności fizycznej.

Nie są to usługi rekreacyjne dostępne dla przypadkowych klientów, lecz działania o charakterze sportowym lub edukacyjno-ruchowym.

„d)  Jaki jest główny cel danej usługi? Jakie umiejętności nabywają uczestnicy zajęć, osiągnięcia jakich efektów/rezultatów oczekują uczestnicy tych zajęć”?

           Odpowiedź: Głównym celem usług jest:

·aktywne uprawianie sportu,

·kształtowanie nawyków aktywności fizycznej,

·rozwój sprawności fizycznej i kompetencji motorycznych,

·przygotowanie do udziału w zawodach sportowych – zarówno na poziomie amatorskim, jak i półprofesjonalnym.

Zajęcia są elementem procesu treningowego lub edukacyjnego – nie służą rozrywce.

Bez odpowiedniego poziomu przygotowania fizycznego nie jest możliwe skuteczne uczestnictwo w sporcie. Niewystarczająca wydolność, szybkość, siła czy zwinność obniżają efektywność zawodnika, a przede wszystkim – znacząco zwiększają ryzyko kontuzji.

Brak właściwego przygotowania ruchowego prowadzi do przeciążeń i urazów, które z kolei wykluczają uczestników z aktywnego uprawiania sportu. Dlatego usługi przygotowania fizycznego są nie tylko wspierające, ale wręcz niezbędne w procesie sportowym.

„e)   Czy dana usługa jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim”?

Odpowiedź: Tak. Świadczone usługi są niezbędne do uprawiania sportu oraz wychowania fizycznego – wspierają rozwój dzieci i młodzieży, trening zawodników i amatorów oraz edukację prozdrowotną.

„f)Czy dana usługa ma charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy służy wyłącznie rekreacji”?

Odpowiedź: Nie. Usługi nie mają charakteru wypoczynkowego lub rozrywkowego – są to indywidualne zajęcia sportowe, ukierunkowane na rozwój fizyczny, realizację celów treningowych i edukacyjnych.

„g)    Czy opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa/skorzystania z danej usługi są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu”?

Odpowiedź: Tak. Wszystkie opłaty ponoszone przez uczestników związane są bezpośrednio z aktywnym udziałem w indywidualnych zajęciach sportowych, a nie dostępem do obiektów czy usług rekreacyjnych.

3)Pytanie „Czy ww. usługi są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym”?

Odpowiedź: Tak.

4)Pytanie „Czy usługi, o których mowa we wniosku, związane są z usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji”?

Odpowiedź: Nie.

5) Pytanie „Proszę wprost wskazać, czy są Państwo klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu”?

Odpowiedź: Tak.

Pytanie

Czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych przedstawionych w opisie stanu faktycznego, prowadzonych przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, pobierane wynagrodzenie przez Wnioskodawcę za uczestnictwo w zajęciach sportowych realizowanych przez Klub Sportowy, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Zgodnie z brzmieniem powołanego artykułu zwolnione od podatku VAT są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

-   z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością; Wnioskodawca nie pobiera wynagrodzenia związanego z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną.

Pobierane wynagrodzenie dotyczy bezpośredniego uczestnictwa osób uprawiających daną dyscyplinę sportową i uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Artykuł 3 ustawy o sporcie przewiduje, że działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego (ust. 1). Klub sportowy działa jako osoba prawna (ust. 2).

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma przeszkód, aby działalność sportowa prowadzona była przez klub sportowy działający w formie fundacji. Wnioskodawca spełnia ww. kryterium podmiotowe niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 715 ze zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy – działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy – sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Pismem z 22 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.402.2017.2.SR stwierdził, iż „(...) Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, będący klubem sportowym, zamierza rozpocząć działalność, której głównym przedmiotem będzie prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci w dyscyplinie piłka nożna. Za udział w ww. zajęciach sportowych pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Klubu Sportowego, tj. jednorazowa opłata członkowska w Klubie Sportowym (wpisowe) warunkująca członkostwo w Klubie Sportowym, w tym możliwość udziału w zajęciach sportowych Klubu Sportowego oraz miesięczna opłata za udział uczestnika/członka Klubu Sportowego w zajęciach sportowych Klubu Sportowego w danym miesiącu kalendarzowym. W związku z powyższym należy uznać, że opłaty wnoszone przez uczestników zajęć/członków klubu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć piłki nożnej. Zatem w tym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a świadczeniami na rzecz uczestników zajęć/ członków klubu, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę (...)”.

Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji indywidualnej z 1 marca 2013 r. nr IPTPP1/443-953/12-5/IG oraz w Interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2013 r. nr IPTPP1/443-948/12-5/AK, w których czytamy m.in.: „(...) Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń – ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim (...)” oraz „(...) Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług opisanych we wniosku może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Mając na uwadze przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, z którego Wnioskodawca wywodzi prawo zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczonych usług, należy stwierdzić, iż z językowej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym (...)”.

W interpretacji indywidualna z 28 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.365.2022.1.WH słusznie zauważa, iż (...) nie jest wymagane aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany (...).

Dodatkowo, w piśmie z 7 lutego 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.824. 2022.2.AKA słusznie zauważył, że „(...) w odniesieniu do kwestii uznania, czy świadczone usługi w zakresie prowadzenia w formie klubu sportowego odpłatnych zajęć sportowych z tańca należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że »Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia „sportu”, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C 201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C 550/14, EU:C:2016:354, pkt 27)«”.

Warto również wskazać na Interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.313.2023.3.ID z 27 września 2023 r., w której to wskazano iż „(...) Zatem w przedmiotowej sprawie skoro usługi w formie zajęć sportowych tańca (niebędące usługami związanymi z działalnością marketingową, reklamowo-promocyjną oraz związanymi ze wstępem na imprezy sportowe) mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i – jak wskazano – świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a osiągnięte zyski w całości przeznaczone są na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, to usługi te mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do organizowanych przez Fundację zajęć sportowych w zakresie nauki tańca ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie (...)”.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych opisanych w stanie faktycznym prowadzonych przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane m.in. w art. 43 ustawy.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

-   z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Według art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym, z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi wynik implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, na mocy którego:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku z uprawianiem sportu lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Wskazać należy, że zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie:

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Jak stanowi art. 2 ust. 2 ustawy o sporcie:

Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Jak wynika z art. 3 ustawy o sporcie:

1.Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

2.Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo Fundacją i prowadzą Państwo działalność ukierunkowaną na krzewienie kultury fizycznej oraz wspieranie osób aktywnie uprawiających sport. Państwa główne działania skupiają się na prowadzeniu zajęć o charakterze sportowym, treningowym i prozdrowotnym, które są integralną częścią przygotowania zawodników do udziału w zawodach sportowych oraz ich powrotu do pełnej sprawności po urazach. Z Państwa usług korzystają zawodnicy reprezentujący różne dyscypliny sportowe. Prowadzone zajęcia mają na celu poprawę kondycji fizycznej, zwiększenie efektywności treningu sportowego oraz optymalizację wyników w rywalizacji sportowej. Prowadzą Państwo również zajęcia indywidualne dla dzieci i młodzieży, aktywnie konkurujących w sportach drużynowych i indywidualnych. Państwa działania mają charakter zorganizowany, systematyczny i ukierunkowany na wsparcie uprawiania konkretnych dyscyplin sportowych. W ramach Państwa Fundacji działa klub sportowy, który realizuje swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowych w dyscyplinie (...). Zajęcia grupowe są bardzo zróżnicowane – od spokojnych zajęć prozdrowotnych do intensywnych zajęć wydolnościowych. Nie świadczą Państwo usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Państwa działania nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację Państwa celów statutowych, w tym m.in. na organizowanie zawodów sportowych. Działają Państwo na rzecz ostatecznych beneficjentów usług – sportowców/zawodników. Ewentualne poszczególne usługi nabywane są od innych podmiotów w celu zorganizowania i realizacji zajęć bezpośrednio na rzecz ich uczestników.

Zakresem wniosku objęte są usługi ściśle związane z wychowaniem fizycznym oraz uprawianiem sportu, świadczone przez fundację będącą klubem sportowym działającym non profit. W szczególności są to:

·Indywidualne treningi sportowe dla dzieci i młodzieży – wspierające rozwój sprawności, koordynacji i ogólnej motoryki,

·Indywidualne treningi przygotowania motorycznego dla sportowców różnych dyscyplin,

·Treningi wspierające edukację fizyczną dzieci i młodzieży (komplementarne wobec zajęć szkolnych),

·Indywidualne treningi zdrowotne i aktywizujące dla osób dorosłych i seniorów – ukierunkowane na poprawę sprawności i prewencję urazów.

Usługi polegają na:

·prowadzeniu indywidualnych jednostek treningowych dostosowanych do wieku, możliwości i celu uczestnika,

·rozwijaniu kompetencji ruchowych, siły, mobilności, koordynacji, wytrzymałości i ogólnej sprawności,

·edukacji ruchowej, wspierającej aktywny i zdrowy styl życia.

Usługi kierowane są wyłącznie do osób:

·aktywnie uczestniczących w procesie wychowania fizycznego (dzieci i młodzież),

·uprawiających sport rekreacyjnie lub zawodowo,

·wymagających wsparcia w przywracaniu lub utrzymaniu sprawności fizycznej.

Nie są to usługi rekreacyjne dostępne dla przypadkowych klientów, lecz działania o charakterze sportowym lub edukacyjno-ruchowym.

Głównym celem usług jest:

·aktywne uprawianie sportu,

·kształtowanie nawyków aktywności fizycznej,

·rozwój sprawności fizycznej i kompetencji motorycznych,

·przygotowanie do udziału w zawodach sportowych – zarówno na poziomie amatorskim, jak i półprofesjonalnym.

Świadczone usługi są niezbędne do uprawiania sportu oraz wychowania fizycznego. Usługi nie mają charakteru wypoczynkowego lub rozrywkowego – są to indywidualne zajęcia sportowe, ukierunkowane na rozwój fizyczny, realizację celów treningowych i edukacyjnych. Wszystkie opłaty ponoszone przez uczestników związane są bezpośrednio z aktywnym udziałem w indywidualnych zajęciach sportowych, a nie dostępem do obiektów czy usług rekreacyjnych. Ww. usługi są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Usługi, o których mowa we wniosku, nie są związane z usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji. Są Państwo klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku od towarów i usług – w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – uczestnictwa w prowadzonych przez Państwa zajęciach sportowych.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata (opłata, płatność), co wynika wprost z art. 5 ust. 1 ustawy.

Dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jak wynika z przepisów ustawy, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które świadczone są przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, jednakże obwarowane jest to spełnieniem warunków przewidzianych ustawowo. W konsekwencji, zgodnie z przepisami – zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia.

Polskie ustawodawstwo w powyższym zakresie należy jednakże rozpatrywać szczególnie w świetle rozwiązań unijnych i tym samym konieczne jest odniesienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, z czego wynika, że zwolnieniem oprócz podmiotów wskazanych w polskiej ustawie objęte mogą być również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

W konsekwencji, zgodnie z przepisami – zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia.

Jak wskazano w opisie sprawy, w ramach Państwa Fundacji działa klub sportowy. Prowadzą Państwo działalność ukierunkowaną na krzewienie kultury fizycznej oraz wspieranie osób aktywnie uprawiających sport. Główne działania Fundacji skupiają się na prowadzeniu zajęć o charakterze sportowym, treningowym i prozdrowotnym, które są integralną częścią przygotowania zawodników do udziału w zawodach sportowych oraz ich powrotu do pełnej sprawności po urazach.

Należy zatem stwierdzić, że w opisanej sytuacji spełniona jest przesłanka podmiotowa, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – są Państwo podmiotem wymienionym w analizowanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, a Państwa działania nie są skierowane na osiągnięcie zysków.

Wskazali Państwo również, że Indywidualne treningi sportowe dla dzieci i młodzieży, Indywidualne treningi przygotowania motorycznego dla sportowców różnych dyscyplin, Treningi wspierające edukację fizyczną dzieci i młodzieży, Indywidualne treningi zdrowotne i aktywizujące dla osób dorosłych i seniorów są niezbędne do uprawiania sportu oraz wychowania fizycznego. Działają Państwo na rzecz ostatecznych beneficjentów usług – sportowców/zawodników. Nie świadczą Państwo usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Usługi, o których mowa we wniosku, nie są związane z usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji. Usługi nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą wyłącznie rekreacji. Usługi nie mają charakteru wypoczynkowego lub rozrywkowego – są to indywidualne zajęcia sportowe, ukierunkowane na rozwój fizyczny, realizację celów treningowych i edukacyjnych. Ponadto Państwa działania nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację Państwa celów statutowych, w tym m.in. na organizowanie zawodów sportowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika zatem, że spełniają Państwo również przesłankę o charakterze przedmiotowym.

W tym stanie rzeczy, wobec spełnienia przesłanki podmiotowej, jak też przedmiotowej wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do świadczonych przez Państwa usług uczestnictwa w zajęciach sportowych – zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku przewidziane we wskazanym wyżej przepisie.

Podsumowując, stwierdzam, że uczestnictwo w prowadzonych przez Państwa zajęciach sportowych, przedstawionych w opisie stanu faktycznego, za które pobierają Państwo wynagrodzenie, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.