Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z budową (…) lodowiska oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem lodowiska.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). W 2025 r. zamierza rozpocząć realizację zdania inwestycyjnego pn. „(…)”. Na wyżej wymienione zadanie Gmina (…) uzyskała dofinansowanie ze środków Funduszu Rozwoju Kultury w ramach Programu (…). Umowa o dofinansowanie została zawarta w dniu (…) 2025 r. Koszty inwestycyjne kwalifikowane do dofinansowania oszacowane zostały w wysokości (…) zł, a dofinansowanie wynosi (…) zł. Gmina (…) przeprowadzi postępowanie przetargowe w celu wyboru wykonawcy do realizacji zadania inwestycyjnego. Otwarcie odkrytego lodowiska planuje się pod koniec roku 2025 r.

Rezultatem tego zadania będzie odkryte lodowisko oraz wypożyczalnia sprzętu sportowego (łyżwy, kaski, jeździki do nauki jazdy na łyżwach). Realizacja niniejszego przedsięwzięcia pozwoli na zapewnienie mieszkańcom Gminy oraz okolicznych miejscowości dostępu i możliwości korzystania z lodowiska wraz z usługami towarzyszącymi (wypożyczalnia sprzętu i sprzedaż małej gastronomi).

Faktury dokumentujące wydatki związane z zadaniem inwestycyjnym będą wystawiane na Gminę (…) - nabywca (NIP Gminy), a odbiorcą będzie Urząd Miejski w (…) (jednostka budżetowa, nieposiadająca osobowości prawnej). Natomiast wydatki bieżące związane z utrzymaniem lodowiska będą dokumentowane fakturą wystawianą na Gminę (…) - nabywca (NIP Gminy), a odbiorcą będzie Gminna Jednostka Usług Komunalnych, która funkcjonuje jako jednostka budżetowa, nieposiadająca osobowości prawnej. W statucie tej jednostki znajduje się już zadanie związane z bieżącą obsługą i utrzymaniem lodowiska. Zgodnie z założeniami lodowisko będzie otwarte w okresie zimowym. Wstęp będzie odpłatny. Obiekt będzie pełnił wyłącznie funkcję „komercyjną”. Z lodowiska będzie można korzystać tylko za odpłatnością. Na terenie obiektu będą też powierzchnie, które w całości zostaną przeznaczone do wykorzystania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej gminy (np. najem miejsca pod punkt gastronomiczny). Gmina nie będzie wykorzystywać, udostępniać lodowiska na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych.

Gmina przewiduje:

  • bilety ulgowe dla dzieci i młodzieży szkolnej, studentów, emerytów i rencistów za okazaniem legitymacji lub innego dokumentu,
  • bilety normalne dla pozostałych korzystających.

Ponadto, na terenie lodowiska będą dokonywane dodatkowe czynności:

  • odpłatne udostępnianie powierzchni pod działalność usługowo-gastronomiczną,
  • odpłatne wypożyczanie sprzętu (np. łyżew, kasków).

Wnioskodawca będzie wykonywał powyższe czynności oraz bieżącą obsługę lodowiska poprzez jednostkę organizacyjną Gminy, działającej jako jednostka budżetowa, nieposiadająca osobowości prawnej objęta centralizacją rozliczeń VAT z Gminą (…). I cała działalność związana ze sprzedażą i utrzymaniem bieżącym lodowiska będzie udokumentowana fakturami na Gminę (…) i NIP Gminy, a tylko odbiorcą lub wystawcą będzie jednostka budżetowa Gminy (…).

Pytanie

Czy Gmina (…) będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w pełnej wysokości podatku VAT (100%) od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z budową (…) lodowiska oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem lodowiska?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskujący uważa, że będzie mu przysługiwało pełne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji zadania inwestycyjnego oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem lodowiska odkrytego.

Powyższe stanowisko związane jest z tym, że Gmina zamierza odpłatnie udostępnić w okresie zimowym lodowisko odkryte i nie będzie wykorzystywać, udostępniać lodowiska na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych. Czynności te będą stanowiły tylko odpłatne świadczenie usług. Odpłatny wstęp na lodowisko będzie dokonywany przez Gminę jako podatnika VAT. Wnioskujący będzie zawierał z korzystającymi umowy cywilnoprawne w formie ustnej. Do obsługi będą wykorzystywane kasy fiskalne. Gmina zapewni korzystającym wstęp na lodowisko, a w zamian uzyska wynagrodzenie. Taka aktywność będzie miała charakter działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wnioskodawca wystąpi tu w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT. W tym zakresie Gmina będzie wykonywała odpłatne usługi opodatkowane podatkiem VAT, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W przedstawionej sytuacji, będą występowały skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwoma stronami umowy, tj. między Gminą (która zobowiązała się umożliwić wstęp na teren lodowiska), a korzystającymi z lodowiska, którzy zobowiązali się do wniesienia zapłaty wynagrodzenia na rzecz Gminy w związku z ww. możliwością wstępu na lodowisko.

Wobec powyższego będzie występował bezpośredni związek (ekwiwalentność) pomiędzy świadczeniem Wnioskodawcy, a zapłatą wnoszoną przez korzystających z lodowiska. Z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymanymi płatnościami, a zindywidualizowanymi świadczeniami na rzecz korzystających z lodowiska należy stwierdzić, że usługi, które będzie wykonywać Gmina w zamian za otrzymane płatności od korzystających z lodowiska, będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a Wnioskodawca wystąpi w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla oceny przysługującego prawa do odliczenia podatku VAT konieczne jest ustalenie, czy nabywane towary i usługi zostały nabyte przez podatnika VAT oraz czy są związane z dokonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wybudowane lodowisko odkryte będzie wykorzystywane przez Gminę do świadczenia odpłatnych opodatkowanych podatkiem VAT usług. W szczególności Gmina będzie dokonywała odpłatnych usług wstępu na lodowisko i dodatkowo na wskazanym terenie, Gmina będzie wykonywała odpłatne usługi udostępniania powierzchni pod działalność usługowo-gastronomiczną i wypożyczania sprzętu.

Tym samym, z uwagi na fakt wykorzystywania efektu zrealizowanego zadania inwestycyjnego wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT. Skoro Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z dokonywaniem tych czynności, zarówno inwestycyjnych jak również bieżących związanych z utrzymaniem obiektów.

W związku z powyższym Wnioskujący uważa, że przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony podatek VAT w 100%.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskujący będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku w związku z realizowaną inwestycją oraz również od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem lodowiska. Powyższe wynika z faktu, że Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na realizację zadań inwestycyjnych i wydatki związane utrzymaniem lodowiska mają związek z prowadzoną w przyszłości działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wyłącznie z wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zakup towarów i usług związanych z budową i funkcjonowaniem lodowiska będzie miał związek wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Wnioskujący twierdzi, że Gminie (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację zadania inwestycyjnego oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem obiektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) - zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z budową mobilnego, odkrytego lodowiska oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem lodowiska.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z opisu sprawy zamierzają Państwo rozpocząć realizację zdania inwestycyjnego pn. „(…)”. Zgodnie z założeniami lodowisko będzie otwarte w okresie zimowym. Wstęp będzie odpłatny. Obiekt będzie pełnił wyłącznie funkcję „komercyjną”. Z lodowiska będzie można korzystać tylko za odpłatnością. Na terenie obiektu będą też powierzchnie, które w całości zostaną przeznaczone do wykorzystania w ramach prowadzonej Państwa działalności gospodarczej (np. najem miejsca pod punkt gastronomiczny). Nie będą Państwo wykorzystywać, udostępniać lodowiska na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych.

Przewidują Państwo:

  • bilety ulgowe dla dzieci i młodzieży szkolnej, studentów, emerytów i rencistów za okazaniem legitymacji lub innego dokumentu,
  • bilety normalne dla pozostałych korzystających.

Ponadto, na terenie lodowiska będą dokonywane dodatkowe czynności:

  • odpłatne udostępnianie powierzchni pod działalność usługowo-gastronomiczną,
  • odpłatne wypożyczanie sprzętu (np. łyżew, kasków).

Zatem w przedstawionych okolicznościach sprawy będą Państwo świadczyć usługi wstępu na lodowisko wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z budową (…) lodowiska oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem lodowiska. Wynika to z faktu, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki będą mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wyłącznie wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.