
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 4 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii zwolnienia od podatku usług edukacyjnych polegających na nauce gry na instrumentach i śpiewu, świadczonych przez niepubliczną szkołę artystyczną, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 31 lipca 2025 r. (wpływ 31 lipca 2025 r.) oraz pismem, które wpłynęło do Organu 22 sierpnia 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność edukacyjną jako niepubliczna szkoła artystyczna (muzyczna) pod nadzorem Ministra. Po uzyskaniu wpisu do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych prowadzonej przez C., szkoła będzie funkcjonować w systemie oświaty jako niepubliczna placówka edukacyjna. Szkoła nie będzie posiadać uprawnień szkoły publicznej (działać będzie jako szkoła niepubliczna bez nadanych uprawnień szkoły publicznej). W ramach planowanej działalności szkoła będzie świadczyć wyłącznie usługi edukacyjne w zakresie nauki gry na instrumentach muzycznych (gitara, pianino, perkusja, ukulele) oraz śpiewu, skierowane do dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Nie będą świadczone żadne inne usługi dodatkowe ani komercyjne poza wymienionymi usługami edukacyjnymi.
W uzupełnieniu wskazał Pan, że:
Na pytanie Organu „Czy będzie Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.), w zakresie kształcenia i wychowania?”, odpowiedział Pan „Tak, Wnioskodawca zamierza prowadzić niepubliczną szkołę artystyczną (muzyczną), która po uzyskaniu wpisu do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych, prowadzonej przez C., stanie się jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.), w zakresie kształcenia i wychowania.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Pana w ramach niepublicznej szkoły artystycznej usługi edukacyjne w zakresie nauki gry na instrumentach oraz śpiewu będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)?”, odpowiedział Pan „Tak, świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne w zakresie nauki gry na instrumentach muzycznych (gitara, pianino, perkusja, ukulele) oraz śpiewu będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.).”
Na pytanie Organu „Czy usługi edukacyjne w zakresie nauki gry na instrumentach oraz śpiewu będą świadczone przez niepubliczną szkołę artystyczną jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)?”, odpowiedział Pan „Tak, ww. usługi edukacyjne będą świadczone przez niepubliczną szkołę artystyczną jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy ww. usługi, objęte zakresem wniosku będą objęte wpisem do ewidencji, o której mowa w art. 168 ww. ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe?”, odpowiedział Pan „Tak, szkoła będzie objęta wpisem do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Wpisu dokona C. jako organ rejestrujący niepubliczne szkoły artystyczne.”
Na pytanie Organu „Na podstawie jakich konkretnie przepisów prawa będzie Pan świadczył usługi edukacyjne w zakresie nauki gry na instrumentach oraz śpiewu?”, odpowiedział Pan „Podstawą prawną świadczenia przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych w zakresie nauki gry na instrumentach oraz śpiewu będą przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.), w szczególności: art. 2 pkt 3 i art. 168 – wskazujące, że szkoły artystyczne są częścią systemu oświaty i podlegają wpisowi do ewidencji, art. 14 ust. 3 i 4 – dopuszczające funkcjonowanie szkół niepublicznych bez uprawnień szkół publicznych.
W ramach tej działalności Wnioskodawca będzie realizował wyłącznie usługi edukacyjne ściśle związane z programem nauczania muzycznego, bez działalności komercyjnej niezwiązanej z edukacją.”
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi edukacyjne polegające na nauce gry na instrumentach i śpiewu, świadczone przez Wnioskodawcę jako niepubliczną szkołę artystyczną (muzyczną) wpisaną do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy opisane we wniosku usługi edukacyjne będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. ustawy o VAT). Zgodnie z powołanym przepisem zwalnia się od VAT m.in. usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe (oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tym związane). W ocenie Wnioskodawcy w przedstawionej sytuacji spełnione zostaną obie przesłanki tego zwolnienia, zarówno podmiotowa, jak i przedmiotowa.
Po pierwsze, Wnioskodawca będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z art. 2 tej ustawy system oświaty w Polsce obejmuje m.in. szkoły artystyczne. Planowana szkoła muzyczna Wnioskodawcy, po uzyskaniu wpisu do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych prowadzonej przez właściwy organ (C.), stanie się szkołą artystyczną działającą w systemie oświaty. Fakt, iż szkoła nie będzie posiadać uprawnień szkoły publicznej, nie wyłącza jej ze systemu oświaty – pozostanie ona szkołą niepubliczną funkcjonującą w ramach systemu na podstawie przepisów Prawa oświatowego. Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14 ust. 3 i 4 Ustawy Prawo oświatowe szkoły niepubliczne (w tym artystyczne) mogą uzyskać uprawnienia szkół publicznych po spełnieniu określonych warunków, jednak brak takich uprawnień nie pozbawia szkoły statusu jednostki systemu oświaty.
Wnioskodawca będzie zatem prowadził zarejestrowaną niepubliczną szkołę artystyczną, a więc podmiot objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów oświatowych.
Po drugie, świadczone usługi mieszczą się w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca będzie realizował wyłącznie zajęcia edukacyjne polegające na nauczaniu gry na instrumentach i śpiewu – są to typowe usługi edukacyjne (kształcenie artystyczne), ukierunkowane na rozwój umiejętności muzycznych uczniów. Tym samym przedmiot działalności Wnioskodawcy stanowi działalność oświatową (edukacyjną) mieszczącą się w definicji kształcenia i wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca nie planuje prowadzenia żadnej innej działalności poza wskazanymi 1 usługami edukacyjnymi – całość świadczonych usług będzie stanowić usługi edukacyjne ściśle związane z programem nauczania muzycznego w szkole.
W świetle powyższych okoliczności Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jego działalność polegająca na świadczeniu opisanych usług edukacyjnych jako zarejestrowana niepubliczna szkoła artystyczna będzie objęta zwolnieniem z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Innymi słowy, Wnioskodawca nie będzie musiał naliczać ani odprowadzać podatku VAT od usług nauczania gry na instrumentach i śpiewu, które zamierza świadczyć, ponieważ usługi te spełniają ustawowe kryteria zwolnienia jako usługi edukacyjne realizowane przez jednostkę objętą systemem oświaty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, wskazania wymaga, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 str. 1 ze zm.):
Zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy ma zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.
Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.):
System oświaty obejmuje szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b) ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c) artystyczne.
W myśl art. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Jak stanowi ust. 2 tego artykułu:
Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:
Szkołą niepubliczną niebędącą szkołą artystyczną jest szkoła, która:
1) realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego;
2) realizuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne w okresie nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu;
3) stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust. 1 pkt 5;
4) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych;
5) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - kształci w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego;
6) zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 2, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych; przepisy art. 15 ust. 2, 4 i 6 stosuje się odpowiednio;
7) stosuje organizację roku szkolnego ustaloną dla szkół publicznych.
Stosownie art. 14 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe:
Niepubliczna szkoła artystyczna może uzyskać uprawnienia publicznej szkoły artystycznej, o których mowa w ust. 2, jeżeli:
1) realizuje programy nauczania uwzględniające podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, a w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne - również podstawę programową kształcenia ogólnego;
2) realizuje zajęcia edukacyjne zgodnie z ramowym planem nauczania publicznej szkoły artystycznej danego typu;
3) przyjmuje kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu uzdolnień, predyspozycji lub praktycznych umiejętności niezbędnych do podjęcia kształcenia w danej szkole artystycznej, danym zawodzie, specjalności lub specjalizacji, uwzględniając limity wiekowe kandydatów określone dla kandydatów do publicznej szkoły artystycznej danego typu;
4) stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust. 1 pkt 5;
5) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla publicznych szkół artystycznych;
6) kształci w zawodach szkolnictwa artystycznego określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego;
7) zatrudnia nauczycieli zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 2, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych; przepisy art. 15 ust. 2, 4 i 6 stosuje się odpowiednio;
8) stosuje organizację roku szkolnego ustaloną dla publicznych szkół artystycznych.
Zgodnie z art. 168 ust. 1-3 ustawy Prawo oświatowe:
1. Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
2. Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać niepubliczne szkoły artystyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez specjalistyczną jednostkę nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze rozporządzenia, może powierzyć specjalistycznej jednostce nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, wydawanie decyzji, o których mowa w art. 176 ust. 4 i art. 179.
Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:
Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Jak stanowi art. 53 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi szkołami i placówkami artystycznymi, placówkami, o których mowa w art. 2 pkt 8, dla uczniów szkół artystycznych oraz placówkami doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, który w tym celu, a także w celu realizacji zadań organu prowadzącego w odniesieniu do szkół i placówek przez siebie prowadzonych, tworzy, w drodze rozporządzenia, specjalistyczną jednostkę nadzoru oraz określa jej organizację i zakres powierzonych zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego oraz zadań organu prowadzącego.
Z powyższych przepisów wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pan rozpocząć działalność edukacyjną jako niepubliczna szkoła artystyczna (muzyczna) pod nadzorem Ministra. Po uzyskaniu wpisu do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych prowadzonej przez C., szkoła będzie funkcjonować w systemie oświaty jako niepubliczna placówka edukacyjna. Szkoła nie będzie posiadać uprawnień szkoły publicznej (działać będzie jako szkoła niepubliczna bez nadanych uprawnień szkoły publicznej). W ramach planowanej działalności szkoła będzie świadczyć wyłącznie usługi edukacyjne w zakresie nauki gry na instrumentach muzycznych (gitara, pianino, perkusja, ukulele) oraz śpiewu, skierowane do dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Nie będą świadczone żadne inne usługi dodatkowe ani komercyjne poza wymienionymi usługami edukacyjnymi.
Jak wyżej wskazano, z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług w zakresie kształcenia i wychowania, należy zauważyć, że jak Pan wskazał we wniosku, świadczone przez Pana usługi edukacyjne w zakresie nauki gry na instrumentach muzycznych (gitara, pianino, perkusja, ukulele) oraz śpiewu będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Ponadto usługi edukacyjne będą świadczone przez niepubliczną szkołę artystyczną jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Szkoła będzie objęta wpisem do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Wpisu dokona C. jako organ rejestrujący niepubliczne szkoły artystyczne.
Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że skoro usługi edukacyjne w zakresie nauki gry na instrumentach muzycznych (gitara, pianino, perkusja, ukulele) oraz śpiewu, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i będą świadczone przez niepubliczną szkołę artystyczną jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe, to dla ww. usług, spełniona będzie zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa zwolnienia określona w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Wobec powyższego, świadczone przez Pana usługi edukacyjne obejmujące naukę gry na instrumentach muzycznych (gitara, pianino, perkusja, ukulele) oraz śpiewu będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
