Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.465.2025.1.AR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 14 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej:

-braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr 1, 2, 3 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

-braku po Pani stronie obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny w związku z przeniesieniem prawa własności ww. działek (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni – osoba fizyczna niezarejestrowania jako podatnik VAT, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług (...) zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d ustawy o VAT.

W dniach (…) 2021 r. oraz (…) 2022 r. Wnioskodawczyni nabyła prywatnie niezabudowane przylegające do siebie działki gruntu o powierzchni łącznej (…) ha.

W dniu (…) 2023 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę przedwstępną sprzedaży tej nieruchomości (akt. not. Repetytorium …) na cele budowlane. Przyszły nabywca podjął działania związane z uzyskaniem warunków zabudowy na cele zabudowania działki budynkiem handlowo-usługowym.

Organ wydający warunki zabudowy wydał decyzję pozytywną w dniu (…) 2024 r.

W dniu (…) 2025 r. Wnioskodawczyni podpisała z nabywcą umowę warunkową sprzedaży (akt. not. Repetytorium …), warunek – prawo pierwokupu posiada A oraz B. Po upływie ustawowego terminu nastąpi zapłata i przeniesienie prawa własności.

1.Jakie dokładnie działki o łącznej powierzchni (…) ha nabyła Pani w roku 2021 i 2022 i czy wszystkie ww. działki są przedmiotem sprzedaży zgodnie z podpisaną umową przedwstępną? Proszę podać numery ewidencyjne działek.

Tak, wszystkie działki są objęte umową przedwstępną, nr działek 1, 2, 3.

2.Czy nabycie przez Panią ww. działek o łącznej powierzchni (...) ha było opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz udokumentowane fakturą z wykazaną kwotą podatku od towarów i usług? Proszę wskazać odrębnie dla każdej działki.

Nabycie tych działek nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wszystkie trzy działki nr 1, 2, 3 były nabyte na umowę kupna bez faktury VAT i naliczonego podatku od towarów i usług.

3.Czy w związku z nabyciem ww. działek o łącznej powierzchni (...), przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego? Jeżeli tak, to czy z tego prawa Pani skorzystała i odliczyła podatek VAT? Proszę wskazać odrębnie dla każdej działki.

Od nabycia ww. działek 1, 2, 3 nie przysługiwało mi prawo odliczenia podatku należnego.

4.Czy wszystkie działki będące przedmiotem sprzedaży stanowią teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”? Jeżeli nie, proszę wymienić które dokładnie.

Działki nr 1, 2, 3 na stan dzisiejszy stanowią tereny budowlane, zostały wydane warunki zabudowy umożliwiające zabudowę tych działek.

5.Czy działki będące przedmiotem sprzedaży były przez Panią wykorzystywane w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej? Jeśli tak, proszę wskazać w jakim okresie lub okresach i w jakim zakresie. Proszę wskazać odrębnie dla każdej działki.

Działki nr 1, 2, 3 nie były wykorzystywane w prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej.

6.Czy ww. działki – na podstawie przepisów o podatku dochodowym – były/są zaliczane przez Panią do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji?

Nie. Działki nr 1, 2, 3 nie były i nie są zaliczane przeze mnie do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji.

7.W jaki dokładnie sposób przedmiot sprzedaży był/jest/będzie przez Panią wykorzystywany w całym okresie posiadania (tj. od momentu wejścia w jego posiadanie aż do momentu sprzedaży)? Czy były/będą to czynności zwolnione, opodatkowane, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT? Proszę wskazać odrębnie dla każdej działki.

Działki nr 1, 2, 3 nie były i nie są wykorzystywane w żaden sposób i nie występowały żadne czynności zwolnione, opodatkowane, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

8.Czy działki będące przedmiotem sprzedaży były/są wykorzystywane przez Panią wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to na podstawie jakiego przepisu prawa korzystał/korzysta Pan ze zwolnienia od VAT. Proszę wskazać odrębnie dla każdej działki.

Działki nr 1, 2, 3 nie były i nie są wykorzystywane w żaden sposób i nie występowały żadne czynności zwolnione, opodatkowane, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT

9.Czy przedmiot sprzedaży był/jest/będzie wykorzystywany przez Panią w całym okresie posiadania (tj. od momentu wejścia w jej posiadanie aż do momentu sprzedaży) na cele prywatne (osobiste)? Jeśli tak, to jakie konkretnie cele prywatne zaspokajał i w jakim okresie? Proszę wskazać odrębnie dla każdej działki.

Działki nr 1, 2, 3 nie były i nie są wykorzystywane w żaden sposób na cele prywatne.

10.Czy działki będące przedmiotem wniosku były kiedykolwiek przedmiotem najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze? Jeśli tak, to:

a)czy była/jest to umowa odpłatna i w jakim czasie obowiązywała?

Działki nr 1, 2, 3 były objęte odpłatną umową najmu wynikającą z umowy przedwstępnej z dnia (…) 2023 r., aby umożliwić kupującemu działania w celu uzyskania pozwolenia na budowę oraz uzgodnień i przyłączy branżowych.

b)czy czynsz z tytułu najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze był dokumentowany fakturami wystawionymi przez Panią?

Nie. Wynikał z umowy najmu za cały okres do sfinalizowania umowy sprzedaży i nie był dokumentowany fakturami.

c)w przypadku wystąpienia podatku należnego z tytułu najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, czy dokonywała/dokonuje Pani rozliczenia podatku należnego z tytułu najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze przedmiotowej nieruchomości?

Nie.

d)w przypadku gdy podatek należny z tytułu najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze działek będących przedmiotem wniosku nie był rozliczany, proszę wskazać z jakiego powodu? Proszę wskazać odrębnie dla każdej działki.

Działki nr 1, 2, 3 objęte umową najmu wynikającą z umowy przedwstępnej na rzecz kupującego i była to płatność jednorazowa.

11.Czy działki będące przedmiotem wniosku były wykorzystywane przez Panią na cele działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy? Jeżeli tak, to proszę wskazać:

Nie.

a)czy prowadziła Pani gospodarstwo rolne jako rolnik ryczałtowy w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy, zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy?

Nie.

b)czy z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego była/jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT? Jeżeli tak, to od kiedy dokładnie.

Nie.

12.Czy z przeznaczonych do sprzedaży działek dokonywane były/są/będą przez Panią zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych? Jeżeli tak, to czy przeznaczała Pani produkty rolne z ww. działek wyłącznie na własne potrzeby, czy dokonywała Pani sprzedaży produktów (czy sprzedaż ta była opodatkowana VAT)? Proszę wskazać odrębnie dla każdej działki.

Na działkach nr 1, 2, 3 nie są i nie były i nie będą dokonywane zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych.

13.Z opisu sprawy wynika, że podpisała Pani (…) 2023 r. umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości. Proszę zatem o szczegółowe opisanie, jakie postanowienia dotyczące transakcji sprzedaży ww. działek wynikają z zawartej umowy przedwstępnej (np. uzyskanie zgód, pozwoleń, opinii, decyzji itp.) oraz jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień ww. umowy przedwstępnej ciążą na Pani, a jakie na nabywcy? Proszę o szczegółowe opisanie.

Umowa przedwstępna zawierała następujące postanowienia dotyczące transakcji.

Została zawarta w celu sprzedaży pod warunkiem, że kupujący uzyska prawomocne pozwolenie na budowę.

Umożliwiała kupującemu do występowania przed właściwymi urzędami, dostawcami mediów do wnioskowania i uzyskiwania zgód, pozwoleń, uzgodnień, decyzji itd.

Strony oświadczyły, że będą zgodnie współpracować i udzielać sobie wzajemnie wszelkiej pomocy w zakresie procedur, jakie okażą się niezbędne przy staraniach o uzyskanie decyzji i pozwoleń określonych oraz zobowiązują się dokonywać wszelkich czynności faktycznych i prawnych niezbędnych dla uzyskania przedmiotowych decyzji i pozwoleń.

Na dzień dzisiejszy pozwolenie na budowę na ww. działkach zostało wydane i się uprawomocniło.

14.Czy po zawarciu umowy przedwstępnej nabywca na przedmiotowej działce dokonał/dokona inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększyły/zwiększą jej atrakcyjność, jak np.: uzbrojenie terenu w media, ogrodzenie, budowa lub utwardzenie drogi? Jeżeli tak – proszę wskazać, jakich inwestycji dokonał/dokona.

Tak. Dokonano wszelkich uzgodnień branżowych oraz badania geologiczne, wykonano częściowe uzbrojenie terenu w media, nie wykonano ogrodzenia, budowy lub utwardzenia drogi.

15.Czy udzieliła Pani pełnomocnictwa osobie trzeciej do działania w Pani imieniu w związku ze sprzedażą działki? Jeśli tak, to proszę wskazać zakres tego pełnomocnictwa (np. występowanie przed organami władzy publicznej, podejmowanie działań praktycznych i prawnych, niezbędnych do uzyskania decyzji i pozwoleń, składanie wniosków, odbiór decyzji i postanowień itp.); proszę również wskazać, komu Pani tego pełnomocnictwa udzieliła – osobie, która dokona zakupu tej działki – innej osobie postronnej)?

Tak, pełnomocnictwo wynikało z umowy przedwstępnej i było udzielone kupującemu. Umożliwiało kupującemu do występowania przed właściwymi urzędami, dostawcami mediów do wnioskowania i uzyskiwania zgód, pozwoleń, uzgodnień, decyzji itd.

16.Czy została zawarta umowa najmu/dzierżawy z przyszłym nabywcą działki będącej przedmiotem sprzedaży? Jeśli tak, to kiedy dokładnie została zawarta i czy będzie obowiązywała do dnia zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży?

Tak. Umowa najmu została zawarta w dniu podpisania umowy przedwstępnej, tj. (…) 2023 r. i obowiązuje do dnia zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży.

17.Czy poczyniła/poczyni Pani jakiekolwiek działania lub poniosła/poniesie Pani nakłady dotyczące zwiększenia wartości nieruchomości, uatrakcyjnienia ww. działki, jeśli tak to jakie i kiedy (np.: uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej ogrodzenie, wystąpienie z wnioskiem o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jego zmianę, wystąpienie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wytyczenie dróg dojazdowych do działek, wystąpienie z wnioskiem o wyłączenie gruntu z produkcji rolnej, inne działania zmierzające do zwiększenia wartości bądź atrakcyjności działek, zamieszczenie ogłoszeń o sprzedaży w Środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej, prasie, radiu lub telewizji, inne działania marketingowe itp.). Jeśli tak, to proszę opisać, jakie były/będą to czynności (nakłady).

Nie.

18.Czy posiada Pani inne nieruchomości, które Pani wynajmuje/dzierżawi – proszę wskazać jakie (zabudowane, niezabudowane) oraz ile? Jeśli tak, to proszę podać odrębnie dla każdej nieruchomości:

Tak. Mieszkanie.

a)kiedy i w jaki sposób weszła Pani w posiadanie tych nieruchomości?

Rok 2005, umowa sprzedaży.

b)w jakim celu nabyła Pani te nieruchomości?

Mieszkaniowych.

c)czy z tytułu najmu/dzierżawy którejkolwiek nieruchomości (wskazać jakiej) była Pani zobowiązana zarejestrować się jako czynny podatnik VAT i wykazać należny podatek VAT od tej usługi?

Nie.

19.Czy dokonywała Pani wcześniej sprzedaży nieruchomości, a jeśli tak to proszę podać odrębnie dla każdej sprzedanej nieruchomości:

Tak. Udział w domu (…).

a)kiedy i w jaki sposób weszła Pani w posiadanie tych nieruchomości?

Spadek (…).

b)w jakim celu nabyła Pani te nieruchomości?

Spadek (…).

c)w jaki sposób wykorzystywała Pani te nieruchomości od momentu ich nabycia do chwili sprzedaży?

Nie korzystała Pani z tej nieruchomości, mieszkała tam (…), która była współwłaścicielem tego domu.

d)kiedy sprzedała Pani te nieruchomości i w jakim celu?

W roku 2019, (…) zadecydowała o sprzedaży .

e)ile nieruchomości sprzedała Pani i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, a jeśli zabudowanych to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe)?

Jedną. Tylko ten udział w domu.

f)czy z tytułu sprzedaży tych nieruchomości była Pani obowiązana do zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny i odprowadzenia podatku VAT od tych sprzedaży?

Nie.

20.Czy zamierza Pani w przyszłości sprzedawać inne, niż wskazana we wniosku, „nieruchomości”?

Nie.

21.W jakim celu nabyła Pani przedmiotowe działki?

Mieszkaniowym osobistym.

22.Kiedy nastąpi ostateczna sprzedaż przedmiotowych działek?

W ciągu najbliższych 14-20 dni.

23.Czy korzysta Pani ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy? Jeżeli tak, to od kiedy dokładnie.

Nie.

24.Czy wartość sprzedaży świadczonych przez Panią usług (...) oraz wartość sprzedaży przedmiotowych działek, z wyłączeniem podatku, przekroczy u Pani w roku podatkowym, w którym nastąpi sprzedaż działek, łącznie kwotę 200 000 zł?

Tak.

25.Czy przedmiotem Pani działalności gospodarczej jest obrót nieruchomościami (działalność w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze)?

Nie.

Pytania

1.Czy opisana transakcja będzie objęta podatkiem od towarów i usług z uwagi na fakt, że nie spełnia warunków opisanych w ustawie o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy?

2.Czy przeniesienie prawa własności będzie skutkowało obowiązkiem w zakresie zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnik VAT czynny w związku z przekroczeniem limitu opisanego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie:

1.Opisana wcześniej transakcja będzie objęta podatkiem od towarów i usług gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. W odniesieniu do przedmiotu sprzedaży wydane zostały warunki zabudowy a zgodnie z art. 2 ust. 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu — zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i gospodarowaniu przestrzennym.

2.Opisana wcześniej transakcja będzie skutkowała obowiązkiem w zakresie zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnik VAT czynny, gdyż wartość czynności opodatkowanych w bieżącym roku kalendarzowym przekroczy kwotę 200.000,00 PLN, która jest opisana jako kwota graniczna w art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem, czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

W tym miejscu należy również wskazać, że na podstawie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DUUEL. z 2025 r. poz. 516)

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej ani też nie został wykorzystany w trakcie jego posiadania na cele działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „gospodarczą” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Zatem, w kwestii podlegania opodatkowaniu sprzedaży przedmiotowych nieruchomości, istotne jest, czy w celu dokonania ich sprzedaży podjęła Pani aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Skutkowałoby to koniecznością uznania Pani za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku prywatnego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, czy też prowadzenia działalności, ani też w trakcie posiadania nie został wykorzystany do działalności gospodarczej.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Ze wskazanych powyżej orzeczeń wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania nieruchomości w ramach majątku prywatnego.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. W przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.

Wskazała Pani, że:

·nie jest Pani podatnikiem podatku VAT;

·prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług (...) zwolnionych od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d ustawy;

·zamierza Pani sprzedać działki nr 1, 2, 3, które nabyła Pani w roku 2021 i 2022 do majątku prywatnego na cele osobiste (mieszkaniowe);

·nabycie ww. działek nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług – działki były nabyte na umowę kupna bez faktury i naliczonego podatku od towarów i usług;

·w związku z nabyciem działek nr 1, 2, 3 nie przysługiwało Pani prawo odliczenia podatku należnego;

·działki 1, 2, 3 na stan dzisiejszy stanowią tereny budowlane, zostały wydane warunki zabudowy umożliwiające zabudowę tych działek;

·ww. działki nie były wykorzystywane w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej;

·działki nie były i nie są zaliczane przez Panią do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji;

·działki nr 1, 2, 3 nie były i nie są wykorzystywane w żaden sposób i nie występowały żadne czynności zwolnione, opodatkowane, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT;

·ww. działki nr 1, 2, 3 były objęte odpłatną umową najmu wynikającą z umowy przedwstępnej, aby umożliwić kupującemu działania w celu uzyskania pozwolenia na budowę oraz uzgodnień i przyłączy branżowych; czynsz z tytułu najmu nie był dokumentowany fakturami wystawionymi przez Panią; była to płatność jednorazowa;

·       umowa najmu została zawarta w dniu podpisania umowy przedwstępnej i obowiązuje do dnia zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży;

·przedmiotowe działki nie były wykorzystywane przez Panią na cele działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy; na działkach 1, 2, 3 nie są i nie były i nie będą dokonywane zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych;

·umowa przedwstępna została zawarta w celu sprzedaży pod warunkiem, że kupujący uzyska prawomocne pozwolenie na budowę. Umożliwiała kupującemu występowanie przed właściwymi urzędami, dostawcami mediów, do wnioskowania i uzyskiwania zgód, pozwoleń, uzgodnień, decyzji itd.;

·w ramach umowy przedwstępnej udzieliła Pani pełnomocnictwa kupującemu, które umożliwiało kupującemu występowanie przed właściwymi urzędami, dostawcami mediów, do wnioskowania i uzyskiwania zgód, pozwoleń, uzgodnień, decyzji itd.;

·w stosunku do przedmiotowych działek nie ponosiła Pani jakichkolwiek nakładów w celu ich uatrakcyjnienia;

·wartość sprzedaży świadczonych przez Panią usług (...) oraz wartość sprzedaży przedmiotowych działek, z wyłączeniem podatku, przekroczy u Pani w roku podatkowym, w którym nastąpi sprzedaż działek, łącznie kwotę 200 000 zł;

·sprzedaż przedmiotowych działek nastąpi w ciągi kilkunastu najbliższych dni.

Pani wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii opodatkowania sprzedaży działek nr 1, 2 i 3 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Dokonując rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem Pani zapytania, należy wskazać, że doszło do udzielenia kupującemu pełnomocnictwa do działania w Pani imieniu w zakresie niezbędnym do podejmowania wszelkich działań faktycznych i prawnych, niezbędnych dla uzyskania decyzji i pozwoleń na budowę zgodnie z planami inwestycyjnymi kupującego. Uzyskanie tych decyzji i pozwoleń jest warunkiem zrealizowania właściwej umowy sprzedaży. Te czynności nastąpią w sensie chronologicznym, jeszcze przed zawarciem definitywnej umowy sprzedaży. Jednakże, udzielenie pełnomocnictwa przyszłemu kupującemu umożliwiającego podjęcie czynności mających na celu dostosowanie gruntu do potrzeb kupującego (pozwolenia, przyłącza itp.) nie jest staraniem sprzedawcy, który przykładowo stara się grunt uzbroić, czy uzyskać określone pozwolenia, aby przedmiot sprzedaży uczynić bardziej atrakcyjnym dla potencjalnych nabywców.

W przedmiotowej sprawie należy zatem zauważyć, że nabywca (kupujący) już się zgłosił, właściciel gruntu (Pani) nie musi już podejmować działań, aby zachęcić kogokolwiek do jego nabycia. Skutki prawne czynności wykonanych przez pełnomocnika (nabywcę) w sensie prawnym rzeczywiście dotyczą właściciela gruntu (uzyskanie decyzji, pozwoleń itd.). Jednak starania pełnomocnika nie są staraniami właściciela podejmowanymi w tym celu, aby pozyskać kupującego, aby oferowany grunt uczynić atrakcyjniejszym dla potencjalnego nabywcy.

Ponadto, z analizy całokształtu okoliczności sprawy oraz informacji zawartych we wniosku wynika, że działki zostały udostępnione na rzecz kupującego, na mocy umowy dzierżawy, zawartej w związku z przedwstępną umowy sprzedaży, wyłącznie w celu uzyskania przez kupującego niezbędnych zgód i pozwoleń, tj. umożliwienia kupującemu zrealizowania warunków, od których uzależniono zawarcie definitywnej umowy sprzedaży. Zatem na obie te umowy należy patrzeć jako na elementy tego samego przedsięwzięcia.

Z okoliczności sprawy wynika, że nabywca wykonuje opisane czynności we własnym interesie, dla zrealizowania własnych potrzeb, w celu przystosowania działek do swoich określonych potrzeb. Z wniosku nie wynika, aby w związku ze sprzedażą działek nr 1, 2 i 3 podejmowała Pani aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców, jak również nie wykorzystywała Pani przedmiotowych działek w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, ani w żaden inny sposób.

Zatem, samo udzielenie pełnomocnictwa kupującemu do wykonania określonych czynności w celu dostosowania gruntów do potrzeb nabywcy i dzierżawa gruntu na rzecz kupującego (nabywcy) przed sprzedażą, w związku z zawartą umową przedwstępną nie powodują, że zostanie Pani z tych powodów uznana za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższymi okolicznościami stwierdzić należy, że w odniesieniu do sprzedaży działek nr 1, 2 i 3 nie wystąpił ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż przedmiotowych działek wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Nie podjęła Pani takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Całokształt powyższych okoliczności wskazuje, że Pani aktywność w pełni mieści się w granicach zarządu majątkiem prywatnym, a stanowisko to pozostaje w zgodzie z przywołanym wyrokiem TSUE C-180/10, C-181/10.

Dokonując sprzedaży działek nr 1, 2, 3 będzie Pani korzystać z przysługującego Pani prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Panią cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie sprzedaży ww. nieruchomości, a dostawę – cech czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z tym, dokonując sprzedaży przedmiotowych działek będzie Pani korzystała z przysługującego Pani prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowanie

Transakcja sprzedaży działek nr 1, 2, 3 nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, a Pani nie wystąpi w związku z ww. transakcją w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, wykonującego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z powyższym, nie znajduje uzasadnienia rozstrzygnięcie kwestii korzystania ze zwolnienia sprzedaży ww. działek na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy.

W konsekwencji, Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, że: „Opisana wcześniej transakcja będzie objęta podatkiem od towarów i usług gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane (…)” – uznałem za nieprawidłowe.

Niniejsze rozstrzygnięcie jest spójne z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych (por. wyroki NSA z 6.11.2024 r. sygn. akt I FSK 1014/21, z 24.10.2024 r. sygn. akt I FSK 265/21, z 11.10.2024 r. sygn. akt I FSK 364/21, z 21.10.2024 r. sygn. akt I FSK 347/21, z 23.07.2024 r. sygn. akt I FSK 1677/20, z 10.09.2024 r. sygn. akt I FSK 1675/20).

W dalszej kolejności Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przeniesienie prawa własności będzie skutkowało obowiązkiem zarejestrowania się Pani do VAT w związku ze sprzedażą przedmiotowych działek (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. art. 113 ust. 1 ustawy stanowi:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 896):

1.W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775 i 894) w art. 113 w ust. 1 wyrazy „kwoty 200 000 zł” zastępuje się wyrazami „kwoty 240 000 zł”.

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy:

1. Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których wartość sprzedaży w 2025 r. była wyższa niż 200 000 zł i nie przekroczyła 240 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

2. Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, którzy rozpoczęli w 2025 r. wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, u których wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 200 000 zł i nie przekroczyła 240 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku sprzedaży dokonywanej przez podatników, o których mowa w art. 113a ustawy zmienianej w art. 1.

Natomiast art. 3 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) (uchylony).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy wskazać, że – co do zasady – o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy ma prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik zobowiązany jest do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.

Mając na uwadze natomiast art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z kolei zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:

1) „podatnika VAT czynnego”,

2) „podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:

a) ust. 3 i 3c,

b) art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE

- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.

Ponadto w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Natomiast na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Jednocześnie, w myśl art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Stosownie do treści art. 99 ust. 13a i 13b ustawy:

13a. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi i udostępni na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 11c.

13b. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Wskazała Pani, że:

·świadczy Pani usługi (…) zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d ustawy;

·zamierza Pani sprzedać działki nr 1, 2, 3, należące do Pani majątku osobistego;

·wartość sprzedaży świadczonych przez Panią usług (...) oraz wartość sprzedaży przedmiotowych działek, z wyłączeniem podatku, przekroczy u Pani w roku podatkowym, w którym nastąpi sprzedaż działek, łącznie kwotę 200 000 zł.

Jak już wyżej wykazano, dokonując sprzedaży działek nr 1, 2, 3 będzie Pani korzystać z przysługującego Pani prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Panią cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie sprzedaży ww. nieruchomości, a dostawę – cech czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego – odnosząc powyższe rozważania do przedstawionego we wniosku opisu sprawy – stwierdzić należy, że wartość sprzedaży z tytułu dostawy przedmiotowych działek nie będzie wliczana do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie bowiem, dostawa przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu a Pani nie wystąpi w związku z ww. transakcją w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Natomiast art. 113 ust. 1 ustawy wprost wskazuje, że zwolnienie podmiotowe – wymienione w treści tego artykułu – dotyczy sprzedaży dokonywanej przez podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem, z uwagi na niewliczenie wartości sprzedaży działek nr 1, 2, 3 do limitu wartości sprzedaży wynikającej z art. 113 ust. 1 ustawy, będzie Pani mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy i nie będzie Pani zobowiązana złożyć zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług.

Należy jednak zaznaczyć, że jeżeli wartość sprzedaży przekroczy kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pani prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Podsumowanie

Przeniesienie prawa własności przedmiotowych działek nie będzie skutkowało po Pani stronie obowiązkiem zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, w przypadku, gdy wartość Pani sprzedaży w roku 2025 nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy – z uwagi na niewliczenie wartości sprzedaży działek nr 1, 2, 3 do limitu wartości sprzedaży wynikającej z art. 113 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, że: „Opisana wcześniej transakcja będzie skutkowała obowiązkiem w zakresie zarejestrowania się wnioskodawcy jako podatnik VAT czynny gdyż wartość czynności opodatkowanych w bieżącym roku kalendarzowym przekroczy kwotę 200.000,00 PLN która jest opisana jako kwota graniczna w art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług” – uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Informuję, że w treści stanowiska przyporządkowanego do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wskazała Pani: „(…) przekroczy kwotę 200.000,00 PLN która jest opisana jako kwota graniczna w art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług”. Podkreślam, że przepis art. 113 pkt 1 ustawy nie istnieje, natomiast kwota limitu wartości sprzedaży wymieniona została w art. 113 ust. 1 ustawy. Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, a w szczególności opis sprawy, jak i wskazanie przez Panią w pytaniu oznaczonym nr 2 na art. 113 ust. 1 ustawy – wskazanie przez Panią we własnym stanowisku na art. 113 pkt 1 ustawy przyjąłem jako oczywistą omyłkę pisarską, która nie miała wpływu na merytoryczne rozstrzygnięcie Pani wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.