
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia podstawy opodatkowania dla towarów objętych spisem z natury w związku z likwidacją działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan pismem z 20 lipca 2025 r. (wpływ 20 lipca 2025 r.) w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jednoosobową działalność gospodarczą p.n (…) prowadzi Pan od 14 listopada 1989 r. na podstawie wpisu do EDG. Przedmiotem działalności Firmy jest wytwarzanie produktów przemiału zbóż /kod PKD 10.61.Z. Regon (…).
Od 31 grudnia 1998 r. posiada Pan z tyt. prowadzonej działalności pozarolniczej status czynnego podatnika VAT. Od tego czasu korzysta Pan z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z (...). W okresie działalności Firmy sukcesywnie rozbudowywał Pan oraz dokupował urządzenia niezbędne do produkcji młynarskiej. Były to urządzenia i maszyny młyńskie kupione z demontażu od upadających Firm /dawne PZZ/,które po uprzednim remoncie nadawały się jeszcze do zainstalowania i montażu wewnątrz budynku Młyna. Maszyny i urządzenia zaliczone do środków trwałych, całkowicie zamortyzowane, od zakupu których odliczył Pan VAT nie nadają się do ponownej instalacji w przetwórstwie zbożowym. Są przestarzałe, energochłonne, nie posiadają znaków bezpieczeństwa „B” oraz ,,C E'', pochodzą z lat 60 tych ubiegłego wieku, mlewniki walcowe jeszcze starsze, bo sprzed II wojny światowej. Nie spełniają obecnie norm sanitarnych, jakie są wymagane przy produkcji żywności. Ich rozbiórka i fizyczne zezłomowanie jest nieopłacalne, ponieważ rozbiórka tych urządzeń jest nie tylko pracochłonna i kosztowna, wymaga czasu i znacznie przekroczy wartość rynkową złomu. Chciałby Pan nie demolować zainstalowanych urządzeń, lecz wykorzystać je do prowadzenia gospodarstwa rolnego, którego jestem właścicielem.
Zaznacza Pan że jestem rolnikiem opodatkowanym ryczałtowo. W II półroczu 2025 r. planuje Pan zlikwidować działalność gospodarczą i odprowadzić VAT do US od środków trwałych uwzględnionych w remanencie likwidacyjnym.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Czy w świetle art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w opisanym zdarzeniu przyszłym, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że podstawą opodatkowania dla objętych spisem z natury maszyn i urządzeń, które w sposób obiektywny i trwały utraciły swoją pierwotną wartość użytkową, będzie ich aktualna wartość rynkowa ustalona w oparciu o cenę rynkową złomu, obowiązującą na dzień likwidacji działalności?
Pana stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób ustalenia podstawy opodatkowania dla maszyn i urządzeń objętych remanentem likwidacyjnym jest prawidłowy.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, w przypadku zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Obowiązek ten, w myśl art. 14 ust. 4 ustawy, dotyczy towarów, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Wnioskodawca spełnia te warunki, w związku z czym jest zobowiązany do opodatkowania maszyn w ramach spisu z natury. Kluczowy dla sprawy jest art. 14 ust. 8 ustawy o VAT, który stanowi, że podstawę opodatkowania w takim przypadku ustala się zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy.
Przepis ten definiuje podstawę opodatkowania jako „cenę nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów”.
W ocenie Wnioskodawcy, sformułowanie „określone w momencie dostawy tych towarów” nakazuje odnieść się nie do historycznej ceny zakupu, lecz do hipotetycznej ceny, za jaką podatnik mógłby nabyć dany towar w jego aktualnym stanie i na aktualnych warunkach rynkowych w dniu likwidacji działalności. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest aktualna wartość rynkowa netto towaru na dzień sporządzenia spisu.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, maszyny i urządzenia, ze względu na swój wiek, stan techniczny, przestarzałość technologiczną oraz niezgodność z obowiązującymi normami, bezspornie i trwale utraciły swoją pierwotną wartość użytkową.
Nie istnieje dla nich rynek zbytu jako dla funkcjonujących urządzeń. W konsekwencji, ich jedyną realną i obiektywną wartością rynkową jest wartość materiału (złomu), z którego zostały wykonane.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:
1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
2) zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego;
3) wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego - w przypadku gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2025 r. poz. 237).
Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku, nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
W myśl art. 14 ust. 4 ustawy:
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy:
Obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
W myśl art. 14 ust. 7 ustawy:
Dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.
Według art. 14 ust. 8 ustawy:
Podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2.
Stosownie do art. 14 ust. 10 ustawy:
Do rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury przepisy art. 99 stosuje się odpowiednio.
Z powyższych przepisów wynika, że podatnik podatku VAT będący osobą fizyczną (lub przedsiębiorstwem w spadku) jest zobowiązany do opodatkowania towarów własnej produkcji oraz towarów, które po ich nabyciu nie były przedmiotem dostawy w sytuacji zaprzestania przez niego wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Dotyczy to towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą tj. (…). Przedmiotem działalności Pana Firmy jest wytwarzanie produktów przemiału zbóż. Od 31 grudnia 1998 r. posiada Pan status czynnego podatnika VAT z tytułu prowadzonej działalności pozarolniczej. Od tego czasu korzysta Pan z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z Młynem zbożowym. W okresie działalności Firmy sukcesywnie rozbudowywał Pan oraz dokupował urządzenia niezbędne do produkcji młynarskiej. Były to urządzenia i maszyny młyńskie kupione z demontażu od upadających Firm, które po uprzednim remoncie nadawały się jeszcze do zainstalowania i montażu wewnątrz budynku Młyna.
Maszyny i urządzenia zaliczone do środków trwałych, całkowicie zamortyzowane, od zakupu których odliczył Pan VAT nie nadają się do ponownej instalacji w przetwórstwie zbożowym. Maszyny te nie spełniają obecnie norm sanitarnych, jakie są wymagane przy produkcji żywności.
W sytuacji likwidacji działalności gospodarczej maszyny i urządzenia (środki trwałe) wejdą do Pana gospodarstwa rolnego, którym będzie Pan rozporządzać w ramach tego majątku. Z tytułu gospodarstwa rolnego jest Pan rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Pana wątpliwości dotyczą tego czy w świetle art. 14 ust. 8 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy, podstawą opodatkowania dla objętych spisem z natury maszyn i urządzeń, które w sposób obiektywny i trwały utraciły swoją pierwotną wartość użytkową, będzie ich aktualna wartość rynkowa ustalona w oparciu o cenę rynkową złomu, obowiązującą na dzień likwidacji działalności.
Analizując okoliczności przedstawione we wniosku należy wskazać, że w związku z przeniesieniem środków trwałych z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT do działalności rolniczej zwolnionej nie będzie Pan zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i wykazania podatku należnego od tych środków trwałych, które nabył Pan w przeszłości, a które są przedmiotem złożonego wniosku, ponieważ nie zajdzie okoliczność wymieniona w art. 14 ustawy o VAT. Nadal będzie Pan kontynuował działalność gospodarczą tyle, że jako podatnik VAT zwolniony – rolnik ryczałtowy i w tej działalności będzie Pan wykorzystywał nabyte wcześniej towary.
W takim przypadku będzie Pan ewentualnie zobowiązany do dokonania korekty kwoty podatku VAT wcześniej odliczonego z tytułu zakupu towarów na podstawie art. 91 ustawy, w związku ze zmianą przeznaczenia tych towarów.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
W świetle art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
W myśl art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
W świetle art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Z powyższych przepisów wynika, że zmiana przeznaczenia środków trwałych o wartości powyżej 15 000 zł (innych niż nieruchomości) wykorzystywanych uprzednio do czynności opodatkowanych może rodzić obowiązek korekty podatku odliczonego w związku z ich zakupem, jednakże wyłącznie w sytuacji gdy od momentu oddania ich do użytkowania do momentu zmiany ich sposobu wykorzystywania nie upłynęło 5 lat. Natomiast okres korekty dla środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł wynosi jeden rok od roku, w którym zostały one oddane do użytkowania.
Zatem w sytuacji gdy wartość początkowa środków trwałych, o których mowa we wniosku przekroczyła kwotę 15 000 zł, a od momentu oddania ich do użytkowania nie mięło 5 lat to wówczas będzie Pan zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od zakupu tych środków trwałych na zasadach wskazanych w powyższych przepisach. Natomiast jeśli upłynęło 5 lat od tego momentu to taki obowiązek nie zachodzi.
Natomiast w sytuacji gdy środki trwałe, których wartość początkowa nie przekracza kwoty 15 000 zł a od momentu oddania do użytkowania minął rok to wówczas nie ma Pan obowiązku sporządzenia korekty VAT naliczonego.
Tym samym odpowiadając na Pana pytanie stwierdzić należy, że w związku z likwidacją pozarolniczej działalności gospodarczej i przeniesieniem środków trwałych z majątku tej działalności do działalności rolniczej w celu ich dalszego wykorzystania, nie będzie Pan zobowiązany do sporządzenia spisu z natury o którym mowa w art. 14 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
